Scanspeak Elan
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scanspeak Elan
Nog los daarvan: wat je hoort is per definitie de (akoestische) optelsom van verschillende bronnen met alle hun (o.a.) eigen fase-en amplitudeverloop. Die optelsom wordt maar ten dele bepaald door de fasedraaiingen van je elektrische filter, waarvan je je overigens ook moet realiseren dat er geen ohmse weerstanden aanhangen maar qua impedantie complexe belastingen.
-
Avalonliefhebber
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011, 11:40
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Scanspeak Elan
Hoi Markbakk en Ronkel,
Ik ben het ermee eens dat je fasedraaiïngen niet kunt horen, d.w.z. kunt herkennen als een fasedraaiïng. Wel denk ik dat fasedaaiïngen invloed hebben op de klanksignatuur van een speaker.
Natuurlijk is er ontzettend veel meer dat de klank beïnvloed: het materiaal van de conus, het dempingsmateriaal, het soort R's, C's en L's die je gebruikt, de tollerantie daarvan, de spikes of voetjes waarmee je de box aan de vloer koppelt, de plek waar je die spikes neer zet, de bedrading binnen en buiten de box, de ontkoppeling van de bedrading, de akoestiek van de ruimte, diffusoren, absorptie etc etc. Daarom heb ik voor alle details oog (zover ik ze allemaal ken). De optelsom bepaalt het geluidsbeeld en de klank.
Trouwens ik doe dat niet als een kip zonder kop, maar beluister alles op korte en lange termijn, experimenteer volgens een visie (theoretische kennis en ervaring) en ontdek steeds weer nieuwe dingen die zich in het geluidsbeeld vertalen. Best vaak blijkt iets ook een verslechtering op te leveren en dan herstel ik de oude situatie.
Het mooie van de hobbie is dat niet alles op voorhand te voorspellen is in termen van geluidskwaliteit en klanksignatuur. Maar als het eindelijk lukt om een synergie te krijgen, dan geniet ik daar ook erg van. Daarna is het de kunst om niet stom te zijn en door iets te willen verbeteren, een verslechtering te bereiken.
Ik ben het ermee eens dat je fasedraaiïngen niet kunt horen, d.w.z. kunt herkennen als een fasedraaiïng. Wel denk ik dat fasedaaiïngen invloed hebben op de klanksignatuur van een speaker.
Natuurlijk is er ontzettend veel meer dat de klank beïnvloed: het materiaal van de conus, het dempingsmateriaal, het soort R's, C's en L's die je gebruikt, de tollerantie daarvan, de spikes of voetjes waarmee je de box aan de vloer koppelt, de plek waar je die spikes neer zet, de bedrading binnen en buiten de box, de ontkoppeling van de bedrading, de akoestiek van de ruimte, diffusoren, absorptie etc etc. Daarom heb ik voor alle details oog (zover ik ze allemaal ken). De optelsom bepaalt het geluidsbeeld en de klank.
Trouwens ik doe dat niet als een kip zonder kop, maar beluister alles op korte en lange termijn, experimenteer volgens een visie (theoretische kennis en ervaring) en ontdek steeds weer nieuwe dingen die zich in het geluidsbeeld vertalen. Best vaak blijkt iets ook een verslechtering op te leveren en dan herstel ik de oude situatie.
Het mooie van de hobbie is dat niet alles op voorhand te voorspellen is in termen van geluidskwaliteit en klanksignatuur. Maar als het eindelijk lukt om een synergie te krijgen, dan geniet ik daar ook erg van. Daarna is het de kunst om niet stom te zijn en door iets te willen verbeteren, een verslechtering te bereiken.
Laatst gewijzigd door Avalonliefhebber op wo 24 aug 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scanspeak Elan
Keuzecriteria voor de speakers in een surroundset zijn m.i. behoorlijk lastig te geven. Maar ik geloof niet dat je tussen de toch al flink verschillende geluidssignalen in een 5.1-formaat de verschillen tussen eerste- en hogere-orde-filters in je luidsprekers erg gaan opvallen. Zoals je zelf al aangeeft: uitproberen! Het enige zinvolle criterium dat ik kan bedenken is: alle luidsprekers precies hetzelfde...
Re: Scanspeak Elan
Wat is dat toch tegenwoordig met die superkleine lettertjes. Het is pas te lezen met de citeer knop.
En ik probeer de leesbril toch nog even uit te stellen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Scanspeak Elan
optimistjeroen_d schreef:En ik probeer de leesbril toch nog even uit te stellen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Scanspeak Elan
CTRL en +/-
(of scrollweel)
Ik kan het trouwens wel lezen, niet heel gemakkelijk, maar tis net te doen.
(of scrollweel)
Ik kan het trouwens wel lezen, niet heel gemakkelijk, maar tis net te doen.
Re: Scanspeak Elan
Goeie tip!
Maar dan nog vraag ik me af wat dat is met die liefde voor kleine lettertjes.
Maar dan nog vraag ik me af wat dat is met die liefde voor kleine lettertjes.
