Van Toslink naar S/PDIF (type RCA)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
anonamemouse

Van Toslink naar S/PDIF (type RCA)

Bericht door anonamemouse »

Mijn CD speler heeft een Toslink en een S/PDIF (type RCA) uitgang, maar alleen een Toslink ingang. Is het mogelijk om hier ook een S/PDIF (type RCA) ingang op te maken? Is dat veel/moeilijk werk?
Laatst gewijzigd door anonamemouse op di 23 aug 2011, 8:46, 2 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Van Toslink naar S/PDIF

Bericht door ray5150 »

Waarvoor heb je op een CD speler een ingang nodig ?
Het enigste wat ik kan verzinnen is dat je dan gebruik wil maken van de ingebouwde DA converter ?

Overigens kloppen je vraag en titel niet helemaal, over zowel een optische als een coaxiale verbinding word gebruik gemaakt van SP-DIF.
dat is namelijk de norm van het signaal en staat los van de verbinding waarover deze loopt.
speedy_d_27

Bericht door speedy_d_27 »

Mocht je de uitgang van optisch naar coax of andersom bedoelen.

Op http://www.kabeltje.com staan diverse converters. Ik heb dit destijds ook tussen mijn CD-speler en versterker gehad en het werkte wel goed, achter de DVD werkte echter niet omdat ik er alleen 2.0 geluid doorheen kreeg.
anonamemouse

ray5150 schreef:
Waarvoor heb je op een CD speler een ingang nodig ?
Het enigste wat ik kan verzinnen is dat je dan gebruik wil maken van de ingebouwde DA converter ?
Dat is inderdaad precies de reden. Er zit een hele goede DA converter in mijn CD speler, en die wil ik ook graag voor iets anders gebruiken.
ray5150 schreef:
Overigens kloppen je vraag en titel niet helemaal, over zowel een optische als een coaxiale verbinding word gebruik gemaakt van SP-DIF.
dat is namelijk de norm van het signaal en staat los van de verbinding waarover deze loopt.
Je hebt helemaal gelijk. Het is nu een optische ingang, en ik wil een electrische.
speedy_d_27 schreef:
Mocht je de uitgang van optisch naar coax of andersom bedoelen.

Op http://www.kabeltje.com staan diverse converters. Ik heb dit destijds ook tussen mijn CD-speler en versterker gehad en het werkte wel goed, achter de DVD werkte echter niet omdat ik er alleen 2.0 geluid doorheen kreeg.
Ik ken dat kastje, en het is bagger... Er zijn ongelofelijk veel klachten over de (niet) werking van dat ding op internet te vinden. Het verliest veel signaal, en vaak gaat het gewoon kapot...
Bovendien zou ik dan een electrich signaal extern omzetten naar een optisch signaal, dat dan 5 cm verder weer naar een electrisch signaal omgezet moet worden. Beetje onzinnig. 2 keer verlies.
markbakk

Re: Van Toslink naar S/PDIF (type RCA)

Bericht door markbakk »

Dan wordt het toch even doorsparen voor een RME MADI converter... 2nd, ik denk dat een ADI 192 het ook wel doet.
BertDB

Bericht door BertDB »

is zelfbouw geen optie ?

zo'n converter kan je echt makkelijk zelf ineenknutselen met hooguit enkele niet-poortjes ofzo..
Dat kost je een minimum aan componenten, een peperdure converter is echt niet nodig !
anonamemouse

BertDB schreef:
is zelfbouw geen optie ?

zo'n converter kan je echt makkelijk zelf ineenknutselen met hooguit enkele niet-poortjes ofzo..
Dat kost je een minimum aan componenten, een peperdure converter is echt niet nodig !
Dat ben ik dus ook van plan, maar dan meteen al in mijn CD speler. Gaatje in achterpaneel boren, RCA connectortje erin, draadjes trekken, beetje solderen en zo.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het S/PDIF signaal via een ledje optisch wordt gemaakt, die stap moet dus ook overgeslagen kunnen worden.
Als ik er een converter tussen zet zou ik een vanaf de bron komend electrich signaal extern omzetten naar een optisch signaal, dat dan 5 cm verder weer naar een electrisch signaal naar de DAC omgezet moet worden. Beetje onzinnig. 2 keer verlies.
anonamemouse

Dit is een optische uitgang. Ik zoek een electrische ingang, met een RCA connector.
Zoals deze, maar dan als ingang.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op di 23 aug 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Er is wel een convertor.
http://www.m-audio.com/products/en_us/CO2.html

Ik meende dat wanneer je er een verbinding van weghaalt bij die optische en dan het signaal elektrisch wel zou kunnen doorverbinden, het was ergens bij een minidigi boardje.

Het i8s volgens mij wel mogelijk, maar ja , hoe :idea: :?:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Om wat voor speler gaat het ?
anonamemouse

Marantz SA KI Pearl (niet de lite versie)
markbakk

Bericht door markbakk »

Ingang bouwen lijkt mij toch niet zo simpel. Je zult 'm willen ontkoppelen m.b.v. een trafootje (net als de door jou aangehaalde uitgang), anders maak je een mooie brombron voor je DAC. Plus de nodige beveiligingen tegen verkeerd aansluiten et cetera. Nog los van de vraag of je ergens op de print iets tegenkomt dat S/PDIF-signaal 'lust'. Voor je het weet moet je ook nog buffertrapjes erbij gaan bouwen.

Het lijkt mij alleen werkbaar wanneer je op de print een niet-gebruikte aansluiting weet te vinden. Ik zou me overigens niet zo druk maken over de omzettingen elektrisch-optisch. Zo veel fouten introduceert die niet, niets wat het S/PDIF-protocol niet aankan.
John P

Bericht door John P »

Hier staat een schema voor een converter, daar kun je je eigen gedeelte uithalen.
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA2496/ ... erter.html
Plaats reactie