Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Hallo beste audiofielen,
Verleden jaar ben ik een nieuw bouwproject begonnen en ik dacht; laat ik mijn bevindingen eens met jullie delen! Ik kreeg het idee om een set actieve speakers te bouwen mbv hypex versterkers. Deze hypex units hebben een dsp (digital signal processing) en ik kreeg het idee om een gesloten kast te bouwen en de afval in het laag softwarematig te compenseren mbv de dsp. Ik heb gekozen voor de scanspeak illuminator serie. Hier beneden zien jullie wat foto's van het materiaal.
Bijlagen
hypex as2.100
hypex as2.100
hypex as2.100
hypex as2.100
scanspeak 18wu (8ohm)
scanspeak 18wu (8ohm)
scanspeak d3004/662000
scanspeak d3004/662000
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Het idee voor de bouw van de kasten kreeg ik na het lezen van dit geweldige project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=9807

Ik ben dus maar eens gaan kijken of ik iets dergelijks in melkaar kon knutselen. ik heb helaas geen bouwtekeningen meer. Ik ben begonnen met de mal uitzagen en deze daarna in melkaar te zetten. Later klem ik daar de zijpanelen tegenaan om ze in vorm te krijgen. Het voorpaneel van de speaker helt met een hoek van 5 graden achterover, en de zijpanelen zijn krom, om zoveel mogenlijk ongelijke zijden de creëren om de vorming van staande golven te temperen.

wordt vervolgd :)
Bijlagen
mal
mal
mal met steunlatten
mal met steunlatten
Laatst gewijzigd door jelle boonekamp op za 20 aug 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Na het maken van de mal ben ik begonnen met het op maat zagen van alle zij, voor, en achter panelen.
voor en achter panelen
voor en achter panelen
De zijpanelen bestaan uit 6 dunne laagjes mdf van elk 4mm dik. Deze kunnen makkelijk de kromming van de mal maken zonder te breken.
zijpaneel: 6* 4mm mdf.
zijpaneel: 6* 4mm mdf.
Vervolgens heb ik deze dunne laagjes mdf helemaal ingesmeerd met normale houtlijm en ze om de mal heen geklemd.
DSC01681.jpg
DSC01682.jpg
aan de binnenkant is te zien dat de zijpanelen naadloos aansluiten op de mal
aan de binnenkant is te zien dat de zijpanelen naadloos aansluiten op de mal
na het drogen (twee dagen) de zijpanelen op maat afgezaagd. De boven en onderkant van de mal worden straks de bodem en het dak van de speaker.
DSC01695.jpg

De rest van de mal heb ik uitgezaagd en dienen nu als steunbruggen in de kast.
DSC01698.jpg
Helemaal onderin en aan de achterkant heb ik een apart afgesloten kamer gemaakt waar de hypex in komt.
DSC01748.jpg
alles bekleed met loodbitumen
DSC01716.jpg
Het voorpaneel gelijmd en netjes ingevreesd
DSC01755.jpg
Het bedieningspaneel voor de hypex versterker:
DSC01747.jpg
De hypex versterker ingebouwd:
DSC01749.jpg
et voila!
DSC01752.jpg
Als laatste moest de software geladen worden in de hypex units, en toen was het net zo lang meten en aanpassen van de frequentie respons totdat het optimaal was. En dan nu de afwerking nog!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door bas focal m180 »

Dat wordt een leuke speaker die scan/hypex combinatie.
Heb je voor ons kast inhoud etc , grafriekje wat deze unit doet in de kast.
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Natuurlijk :) De kast inhoud exclusief het hypex compartiment is 55 liter. De scheiding vind plaats bij 1250 hz, met naar ik meen te herinneren 18db/octaaf, maar kan ook steiler zijn. Op dit moment zijn de biquad instellingen van de hypex zoals ze afgesteld zijn toen ik de speakers net gebouwd had. Destijds leverde dat de volgende frequentierespons op:
IMG_1498_2.jpg
Ik ben nu inmiddels een jaar verder en ze zijn zeker anders gaan klinken in de tussentijd. Ook heb ik ze nu in een andere ruimte staan waar ik last heb van resonanties. Helaas heb ik zelf geen meetset, anders kon ik eens fijn meten en optimaliseren! Vooral ik het laag mag er nog wel wat aandacht aan besteed worden. Het midden en hoog vind ik fenomenaal klinken.

Ik zou graag wat hulp en kennis op willen doen over meten. Zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 25&t=14247
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door Zweitse »

Mooi project. Zit er zelf ook aan te denken om iets te doen met de modules van Hypex en units van scanspeak. Ik heb nog wel een vraagje. Die volume regellaar is die nodig om daatwerkelijk het volume te regelen, en is dat dan niet lastig. Kan dit niet gewoon met een voorversterker!
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Nee dat kan niet met een voorversterker ivm de dac voor de dsp. Maar het is helemaal niet lastig hoor :) er zit een infrarood poort in, dus je bedient hem gewoon met een afstandsbediening!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door Zweitse »

Maar hij krijgt toch zijn signaal ook van een voorversteker, of is dit een digitaal signaal van een bron.
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Ohja, je hebt gelijk het zou wel kunnen inderdaad. In mijn geval krijgt hij zijn signaal direct van de cd speler. Je zou de analoge input ook kunnen gebruiken inderdaad, maar mij lijkt het beter om de digitale input te gebruiken (tenzij je "buizen geluid" wilt oid). Je omzeilt dan de 1e dac, zodat het signaal direct in de dsp wordt geladen, waar het signaal geprocessed wordt volgens de biquad instellingen. Dan wordt het signaal weer analoog gemaakt (2e dac) en uitgestuurd naar de tweeter en woofer.

Maar goed, je zou dus ook het volume van de hypex vast kunnen zetten en dan met een voorversterker kunnen werken. Mij lijkt dit echter niet handiger, want je moet de hypex ook aan en uit schakelen dmv het bedieningspaneel.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door EppeRRR »

Ziet er heel gaaf uit dit allemaal, jij hebt er zeker geen tekeningen van gemaakt?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door Zweitse »

Je kan de Hypex toch ook zo instellen dat hij inschakeld als hij een signaal ontvangt
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door JeroenGRT »

Mooie speakers met topdrivers! Niet de AS2.4 overwogen? Of is dit niet noodzakelijk met deze drivers?
jelle boonekamp
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:04

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door jelle boonekamp »

Dank, voor de complimenten :)

@ eperrr: helaas ik had wat improvisatorische schetsen gemaakt en die zijn verloren gegaan tijdens een verhuizing. Ik kan wel nieuwe maken natuurlijk.

@zweitse: dat zou ik niet weten. het zou wel handig zijn inderdaad, maar ik zie er nog steeds het nut niet van in want het bedieningspaneel van de hypex werkt toch ook heel goed?? Met een universele afstandsbediening kan ik mijn cd speler en hypex prima bedienen.

@jeroen: ik weet niet of de 2.400 toen al bestond? (ik heb ze al twee jaar geleden gekocht) maar de 2.100 is prima geschikt voor deze drivers. Ook met hoge belasting van de drivers blijft het zeer strak klinken.

Ik ben zelf zeer tevreden over de constructie van de zijpanelen. die 6*4mm mdf is echt super stijf (en zwaar!) geworden, waardoor de kast zeer weinig mee gaat trillen. Het was even in het diepe springen bij het maken van de constructie, maar achteraf bleek dat het goed te doen is :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door bas focal m180 »

JeroenGRT schreef:
Mooie speakers met topdrivers! Niet de AS2.4 overwogen? Of is dit niet noodzakelijk met deze drivers?
Het vermogen van een as2.100 is voldoende , as2.4 een beetje overkill .
Die as2.4 is erg mooi voor een dubbele sub die je geheel met dsp in topform brengt.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Nieuw bouwproject voor actieve speakers

Bericht door JeroenGRT »

ok duidelijk! misschien was de 2.4 er toen ook nog niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”