leuk topic!!
Voor een kennis was ik toevallig vorige week al gestart met het speuren naar drivers die hiervoor geschikt zijn.
Hij had in het verleden een Vifa M11 WG09-08 ongefilterd gecombineerd met een 1e orde Scanspeak D2010 voor het tophoog. Dacht hij met weemoed aan terug, dus ik ben maar eens gaan speuren.
De Audio Physic Step van lang geleden was ook zo ontworpen, met een aangepaste seas driver meen ik.

Sonus Faber had een eerste orde filtering met alleen een weerstand op het hoog, en een spoel parallel (beetje zoals de Paper Hatt). Hee, die had ook een 1e orde filter toch
En een Xavian XN 125 evo, die heeft ook het hellende front
Ik verwacht dat een 1e orde akoestisch kan werken wanneer de driver breedbandig vlak ligt en de bafflestep gunstig uitvalt. Een kleine diameter maakt het geheel wat gunstiger onder hoeken, maar beperkt een 2-weg ernstig in laagweergave.
De Wavecor WA146 was me bijvoorbeeld al eens opgevallen, al heeft die nog wel 2 kleine piekjes aan het einde...
Een monacor SPH130 komt ook een heel eind:

- SPH130 spl.jpg (9.37 KiB) 515 keer bekeken
Als je zoiets goed aangesloten krijgt op de bafflestep dan zie ik mogelijkheden...
(als het gaat om breedbandige middentoners dan is een SS10F of Monacor MSH 116 interessant)
De overgang naar een 2" midhoog lijkt me erg zinvol, al zijn er steeds meer tweeters die vlak blijven tot ca 1000 Hz zoals bijvoorbeeld een SB acoustics SB26of 29...

Ik ga dit zeker volgen