Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers???

Bericht door Candisa »

Hoi,

Ik keek net even op de website van Juoiga, zoals ik regelmatig wel eens doe...
Maar nu viel me op dat de prijs van sommige drivers toch wel héél erg gortig gestegen zijn (bvb.: TangBand W6-1139: €117,- nog niet zo lang geleden was dit €50,-!) en andere dan weer verbazend weinig (TB W4-1337: €80,- was vroeger ook al €77,-)...

Nu heb ik gezien dat de prijzen de laatste tijd wel een paar keer gewijzigd zijn, maar meestal naar getallen die makkelijker te onthouden zijn (zoals bvb.: €23,45) en niet zo erg afwijken van de vorige prijs, maar nu vind ik het wel héél erg gek...
Is er een foutje in geslopen of zo?

Isabelle
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door bertor »

De Neodyniumprijzen gaan door het dak op dit moment...
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Zowel de W4-1337 als de W6-1139 gebruiken neodymium magneten, terwijl de ene amper 3 euro duurder is geworden en de andere 67 euro! Ik denk niet dat er in de W6-1139 22x zoveel neodymium zit :wink:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door bertor »

Dat lijkt me ook stug ja ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Het is ook maar een deel van de productiekosten wat meer dan een verdubbeling niet rechtvaardigt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door jeroen_d »

Ik heb effe Henkjan ge-PB-'d, hij zal vast binnenkort reageren. Ik zou willen voorstellen niet wild te gaan speculeren totdat hij dit topic gezien heeft.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Was van mijn kant ook niet de bedoeling, zoals ik in de openingspost suggereer lijkt het eerder op een foutje.
Ik had dit topic dan ook meteen gemeld met daarin meer uitleg, met de bedoeling dat HJ dit topic zo sneller zou zien, maar ik weet niet in hoeverre dat meld-systeem werkt?

Isabelle
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door jeroen_d »

Je hoeft je niet te verdedigen, je vraag is terecht, maar laten we gewoon even afwachten. Ik zag de melding meteen, blijkbaar is Henkjan niet online.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Het is al eerder gemeld en toen was het antwoord van de Tangband expert de hoge prijs van Neodimium: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1532622

Anyway Juoiga wordt gewoon geconfronteerd met een hoge inkoopsprijs wat de reden daarvoor dan ook mag zijn, het blijft voor iedereen vervelend.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Henkjan »

Het is idd de Nd prijs die de prijsstijgingen aanzwengelen, ik schrok zelf ook enorm. Ook andere merken zijn fors duurder, alleen omdat TB meer dan gemiddeld Nd gebruikt icm een lager dan gemiddelde prijs is daar de stijging wel erg groot. Maar ook de prijzen van andere grondstoffen zijn fors omhoog.

En je geliefde W4-1337? Dat is die uitzondering die de regel bevestigt :mrgreen: Of is t omdat daarvan de oude voorraad nog niet op is?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Met geld en ruimte zou het nu dus interessant zijn om je hele voorraad W4-1337's in te slaan?
Flink k*$µ# dat beiden hier momenteel ontbreken...

De TB W6-1139 is nu niet zo een interessante driver meer natuurlijk... (Met de Peerless SLS6 die nu stukken goedkoper is, en de CSS Trio8 voor nauwelijk meer dan de nieuwe prijs)

Zonde...

Isabelle
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door jeroen_d »

Dit zat er wel aan te komen gezien de toenemende schaarste van dit materiaal, ik vrees dat die prijzen nooit meer teruggaan naar het oude niveau.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Ronkel »

Grondstoffen in het algemeen zullen alleen nog maar duurder worden inderdaad... China heeft begin dit jaar belastingen op materialen als neodymium verhoogd, de prijzen zijn met ongeveer een factor 3-4 gestegen tov begin dit jaar.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door arjank »

De prijsstijging voor TB drivers zie je ook op ander sites.
Als je kijkt in de PA wereld dan zijn bijvoorbeeld de Neo drivers van Eminence(amerikaans) in prijs bijna verdubbeld in de US!
Ik ben nog steeds van mening dat de TB drivers een goede p/p-verhouding hebben. Dayton blijft echter met zijn RS serie voor mij de beste optie in p/p-verhouding, die zijn gewoon niet te toppen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

De Fountek NeoCD1.0 tweeters zullen dus ook vast een heel stuk meer gaan kosten?
Wij wachten namelijk al een tijdje op de "lancering" er van op de website...
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Chris_T »

Ik was ook geschrokken toen ik laatst even naar de W5-1611SA terugkeek, van E60.- naar E80.-!.
Kan de kat wijsmaken dat dat alleen door de stijging van de neodymium kostprijs komt.
Het is nog steeds een mooie driver, maar wel een heel stuk minder interessant geworden.

Edit:
Ik bedoel dan de prijsstijging aan Tangbands kant, handelaren (Juoiga, Rumoh etc) zullen ongetwijfeld niet zo'n grote knip op de prijs hebben.
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 20 aug 2011, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Aangezien de prijs van de W4-1337 enkel is afgerond, maar nog niet echt is gestegen, is het nu dus hét moment om Henkjan's hele stock op te kopen...
Hier komt er al vast nog ééntje bij op voorwaarde dat het een "SD"-uitvoering is. We hebben nu namelijk 2 SA's en 3 SD's, met 1 SD er bij hebben we tenminste van iedere uitvoering een even aantal.

Hopelijk kan TangBand voor hun Neodymium-drivers alternatieven ontwikkelen zónder dit nu kostbare goedje, anders wordt het wel héél lastig opboksen tegen de nieuwe populaire merken in diy-land die dit materiaal niet gebruiken (MarkAudio, CSS...)

Isabelle
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door TubeHead »

Heb ook even rond gesnuffeld op Europe audio... en inderdaad :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Henkjan »

Candisa schreef:
Hopelijk kan TangBand voor hun Neodymium-drivers alternatieven ontwikkelen zónder dit nu kostbare goedje, anders wordt het wel héél lastig opboksen tegen de nieuwe populaire merken in diy-land die dit materiaal niet gebruiken
dat zit bij TB wel goed, die hebben zo'n breed assortiment. maar t blijft jammer, zo'n kleine magneet is zo veel makkelijker qua montage en ook beter voor de luchtstroming. misschien krijgen we nu de terugkeer van AlNiCo?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Maakt me niet uit hoe ze het doen, zolang het maar werkt, blijft werken, betaalbaar blijft en vooral klinkt...
Hier is men de laatste tijd nogal wild van de MarkAudio breedbanders, inclusief de zeer betaalbare CHR70, maar op papier zeggen ze ons helemaal niets, in tegenstelling tot diverse TangBand breedbandertjes, waarvan we dus met zekerheid weten dat de W4-1337 ons ook in de praktijk bevalt...

Isabelle
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door XC-C30 »

Henkjan schreef:
... misschien krijgen we nu de terugkeer van AlNiCo?
Zou me stug lijken... Ook hiervan staan bepaalde grondstoffen toch vrij duur dacht ik... (alu, koper (wordt als additief gebruikt in de legering), weet niet hoe het met nikkel en kobalt zit, maar dit gaat wel meevallen denk ik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Pjotr »

Denk het toch niet, het productie proces ervan is erg duur. Bovendien voldoen ferriet magneten ook uitstekend en die zijn erg goedkoop. Ze zijn alleen wat groter.

Het zijn vooral die woofers met underhung constructie waar bakken Neodymium in verwerkt worden. Dat ga je met Alnico sowieso niet redden.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Candisa »

Het ziet er naar uit dat men bij TB-Speaker het leuk vond voor zo lang het duurde, maar dat ze nu dus terug zullen gaan naar de klassieke 'dikke magneet'...
Zie hier een W4-1337 zonder kostbare Neo-motor: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w4-1337sdf.htm
En een W5-1611 zonder Neodymium: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1611saf.htm

Het ziet er naar uit dat ze ondanks de 'stap terug' toch een aardig goed alternatief hebben kunnen bouwen...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door Arno »

Candisa schreef:
Het ziet er naar uit dat men bij TB-Speaker het leuk vond voor zo lang het duurde, maar dat ze nu dus terug zullen gaan naar de klassieke 'dikke magneet'...
Zie hier een W4-1337 zonder kostbare Neo-motor: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w4-1337sdf.htm
En een W5-1611 zonder Neodymium: http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1611saf.htm

Het ziet er naar uit dat ze ondanks de 'stap terug' toch een aardig goed alternatief hebben kunnen bouwen...
8) Laat die chinezen dat neodymium maar lekker bewaren waar de zon nooit schijnt :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gigantische prijsstijgingen @Juoiga voor sommige drivers

Bericht door ray5150 »

Kijk uit met wat je schrijft, Arno. Daar kun je later problemen mee krijgen als je loempia's en bami gaat halen bij de afhaalchinees... :mrgreen:
Plaats reactie