ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker
De AKM 4395 wordt veel gebruikt in professionele apparatuur en heeft een uitstekende reputatie, ook Hypex gebruikt hem in de 6-kanaals DSP en da's niet zonder reden, het is gewoon een heel erg goede DAC, zowel kwa specificaties als kwa klank.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gerehabiliteerd banneling
Met vriendelijke groet,
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
knuisje schreef:Hij zal hem wel beter vinden klinken. Zo heeft iedereen z'n voorkeur.
Ok duidelijkSSassen schreef:De AKM 4395 wordt veel gebruikt in professionele apparatuur en heeft een uitstekende reputatie, ook Hypex gebruikt hem in de 6-kanaals DSP en da's niet zonder reden, het is gewoon een heel erg goede DAC, zowel kwa specificaties als kwa klank.
Met vriendelijke groet,
Ik vroeg me af of je daar misschien nog bepaalde technische redenen voor had.
Maar je hebt gelijk, soms werken bepaalde dingen nu gewoon eenmaal fijn.
Ik zie wel dat de AKM4395 een 5V device is, de ADAU1701 en SRC4382 werken op 3.3V.
- SSassen
- Contacteer:
Da's geen probleem, je moet toch herclocken met de masterclock voordat je met I2S de DAC in gaat dus kan je gelijk levelshiften van 3.3V naar 5V.knuisje schreef:Ik zie wel dat de AKM4395 een 5V device is, de ADAU1701 en SRC4382 werken op 3.3V.
Met vriendelijke groet,
Ok, dus dan laat je de flipflops op 5V draaien?
Met XP-mode kom je een heel eind. Dat spaart je de moeite van virtuele machines.SSassen schreef:Idem, maar ik heb helaas alleen machines met Windows 7 en krijg het niet aan de praat. Van het weekend maar even een dual-boot maken met WinXP.knuisje schreef:Ik heb de product key ontvangen en SigmaStudio geïnstalleerd op mijn oude XP laptopje. Het werkt nml. niet onder Win7 SP1.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Groeten,
Mischa
Dit lijkt een beetje dood gebloed.
Jammer lijkt mij.

Jammer lijkt mij.
Ik vrees het ook, zonder Sander zie ik hier niet echt toekomst in.
Een uitgebreide versie van de volumeregeling zou eventueel wel nog een haalbare mogelijkheid zijn.
Ik weet dat Vinculum hier ook plannen voor had.
Een uitgebreide versie van de volumeregeling zou eventueel wel nog een haalbare mogelijkheid zijn.
Ik weet dat Vinculum hier ook plannen voor had.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het probleem is meer dat iedereen het op een andere manier het doel ging neerzetten, waar het begon met meerkanaals (als in surround) DSP op basis van verkrijgbare oplossingen, ging het later weer richting zelf een bordje ontwerpen van de grond af ontworpen op basis van een DSP chip.
Eigenlijk is het ook een beetje ingehaald door de komst van de minidsp 2x8. Die biedt 96kHz sampling rate tov. de 48kHz van de "oude" minidsp wat voor sommigen belangrijk is. Dus dan heeft het geen zin om een audiofiele versie van de oude minidsp te maken. Overigens werken beide met 24 bits.
Ik gok dat wanneer er weer klusbudget vrij komt, er ook een van die nieuwe dsp's deze kant op komt. Al is het maar om mee te spelen.knuisje schreef:Eigenlijk is het ook een beetje ingehaald door de komst van de minidsp 2x8. Die biedt 96kHz sampling rate tov. de 48kHz van de "oude" minidsp wat voor sommigen belangrijk is. Dus dan heeft het geen zin om een audiofiele versie van de oude minidsp te maken. Overigens werken beide met 24 bits.
Bij de minidsp schijnt nog wel een uitdaging te liggen bij de software...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik dat de grootste prioriteit.bertor schreef:Bij de minidsp schijnt nog wel een uitdaging te liggen bij de software...
De software van minidsp vind ik namelijk echt helemaal niks.
Dat kan veel beter.
Daarnaast is er natuurlijk het eea veranderd met een aantal mensen die aan dit project zouden deelnemen.
Mochten we er verder mee willen gaan, dan moeten die taken herverdeeld worden.
Mocht Minidsp een sdk uitbrengen, dan wil ik best werken aan betere software.bertor schreef:Bij de minidsp schijnt nog wel een uitdaging te liggen bij de software...
Maar vanuit huidig standpunt kan je haast niets.
RoomEQWizard heeft wel ondersteuning voor de minidsp, maar volgens mij kun je daar alleen eq settings mee laden en niks met de crossover doen. Dus misschien is het allemaal niet heel ingewikkeld.cobaltjeh schreef:Mocht Minidsp een sdk uitbrengen, dan wil ik best werken aan betere software.bertor schreef:Bij de minidsp schijnt nog wel een uitdaging te liggen bij de software...
Maar vanuit huidig standpunt kan je haast niets.
Maar hardware ontwikkelen lijkt me, gezien het huidige aanbod, een tamelijk zinloze onderneming. Een freeware softwarepakket dat met meerdere dsp's zou kunnen werken lijkt me daarentegen het meest zinvolle dat je kan doen op dit moment. RoomEQWizard doet dat al een beetje, maar je zou meer willen kunnen met crossovers en routing.b_force schreef:Daarnaast is er natuurlijk het eea veranderd met een aantal mensen die aan dit project zouden deelnemen.
Mochten we er verder mee willen gaan, dan moeten die taken herverdeeld worden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je het enkel puur over een DSP hebt, heb je denk ik wel gelijk.
Het idee van dit project was meer een compleet pakket.
Dus inclusief degelijke volumeregeling, bronkeuze, (LCD) weergave enz.
Dan is het denk ik belangrijk dat je persoonlijke keuze wat meer aan de kant zet en vooral gaat kijken wat de meeste mensen graag willen.
Gezien de (technische) problemen die inmiddels ontstaan, is het wellicht een idee om überhaupt helemaal opnieuw te beginnen en niet eens meer te kijken naar een miniDSP.
Het idee van dit project was meer een compleet pakket.
Dus inclusief degelijke volumeregeling, bronkeuze, (LCD) weergave enz.
Dan is het denk ik belangrijk dat je persoonlijke keuze wat meer aan de kant zet en vooral gaat kijken wat de meeste mensen graag willen.
Gezien de (technische) problemen die inmiddels ontstaan, is het wellicht een idee om überhaupt helemaal opnieuw te beginnen en niet eens meer te kijken naar een miniDSP.
Alle settings staan in een xml, het maken van een xml in een ander software pakket en deze inladen in de minidsp software is natuurlijk mogelijk.
Alleen realtime aanpassingen, gebruik je dan niet echt meer.
Maar ik zou liever iets hebben waarmee je die complete software van de minidsp niet meer nodig hebt.
Alleen realtime aanpassingen, gebruik je dan niet echt meer.
Maar ik zou liever iets hebben waarmee je die complete software van de minidsp niet meer nodig hebt.
Is het mischien een optie om iets zwaarder te gaan met zoiets als een http://beagleboard.org/ of iets dergelijks. Dan kun je volume ,DSP en afstandsbediening maken, eventueel streaming: kortom een moderne complete preamp.
Is denk ik geen optie, als je al het dsp gebeuren zelf moet gaan schrijven. Zonder gebruik te maken van een dsp chip. Redelijk onmogelijk om zoiets als hobby project te doen.John P schreef:Is het mischien een optie om iets zwaarder te gaan met zoiets als een http://beagleboard.org/ of iets dergelijks. Dan kun je volume ,DSP en afstandsbediening maken, eventueel streaming: kortom een moderne complete preamp.
Waarom niet een bestaande 9.1 aanpassen voor 5.1 en 3-weg dsp gebruik?
http://www.pioneer.eu/eur/products/42/9 ... index.html
http://www.pioneer.eu/eur/products/42/9 ... index.html
- Hans Nootdorp
Jammer dat dit project is doodgelopen. Mijn oog viel er vandaag op (na een jaar of 5 inactiviteit van de hobbie). Ik heb nog steeds een onafgebouwd systeem (2weg passief gefilterd + woofer die nog met de hoog/mid actief gefilterd moet worden). En ik heb hiervoor 4x UCD liggen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=menhir
Iemand een tip hoe hiermee verder te gaan? Met bestaande DSP of "gewoon" actief filteren?
Snelheid van realisatie vind ik erg belangrijk (+ goede geluidskwaliteit natuurlijk).
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=menhir
Iemand een tip hoe hiermee verder te gaan? Met bestaande DSP of "gewoon" actief filteren?
Snelheid van realisatie vind ik erg belangrijk (+ goede geluidskwaliteit natuurlijk).
Hallo Hans,
Volgens mij kom je met een minidsp ook al een heel eind. Het ligt er een beetje aan wat je wil, alleen een gefilterde eindversterker of meteen de hele voorversterker en klimbim erbij?
Groeten,
Mischa
Volgens mij kom je met een minidsp ook al een heel eind. Het ligt er een beetje aan wat je wil, alleen een gefilterde eindversterker of meteen de hele voorversterker en klimbim erbij?
Groeten,
Mischa
- Hans Nootdorp
Mischa, bedankt voor je reactie.
In principe vind ik uitsluitend filtering (2-kanaals stereo) al voldoende. Mijn voorversterker draait nog wel naar wens.
En ik wil eindelijk mijn LS-wel eens af hebben, dus ik zit er niet op te wachten om het project verder te verbreden (tenzij iemand een kant en klaar (beproefd) ontwerp zou hebben...) Dit draadje leek even die kant op te gaan, maar helaas....
Ik vraag mij af wat sneller tot een goed resultaat leidt: de DSP of actief analoog filteren.
Wie kan mij vertellen wat de luisterervaringen met de Minidsp zijn? Voor mijn gevoel is er wel een kans dat de erbij horende 48 kHz A/D- en DA-conversie kwaliteitsverlies geeft. Is 'ie wel high end?
In principe vind ik uitsluitend filtering (2-kanaals stereo) al voldoende. Mijn voorversterker draait nog wel naar wens.
En ik wil eindelijk mijn LS-wel eens af hebben, dus ik zit er niet op te wachten om het project verder te verbreden (tenzij iemand een kant en klaar (beproefd) ontwerp zou hebben...) Dit draadje leek even die kant op te gaan, maar helaas....
Ik vraag mij af wat sneller tot een goed resultaat leidt: de DSP of actief analoog filteren.
Wie kan mij vertellen wat de luisterervaringen met de Minidsp zijn? Voor mijn gevoel is er wel een kans dat de erbij horende 48 kHz A/D- en DA-conversie kwaliteitsverlies geeft. Is 'ie wel high end?
Je kunt eventueel bij mij even komen luisteren naar een 2 x4 MiniDsp, maar dan wel nog met een andere dac na de DSP.
Als ik het goed heb is dat niet zo erg ver weg van jouw huis.
Als ik het goed heb is dat niet zo erg ver weg van jouw huis.