HTPC liefhebbers?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Candisa »

Goh, grootverbruiker... dikke kans dat er flink wat van de snelheid en core-spanning kan worden afgehaald zonder in te boeten op merkbare vlotheid en stabiliteit, dus de warmte-ontwikkeling zal flink kunnen beperkt worden.

Maar euh, doe maar luchtkoeling, sleutelt net wat handiger als er wat moet aangepast worden en voor de optimale werking moet er ook een pompje o.i.d. in om voor circulatie te zorgen...
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Mr Tube »

We hebben het steeds hier over CPU koelers maar eigenlijk heb ik meer last van de voedings ventilator (ik heb het nu even over een andere PC want mijn HTPC heeft helemaal geen ventilatoren en is muis stil), deze PC is bedoeld voor studio opnames (Cubase) en vraagt om flinke rekenkracht dus dat red je niet met een Atom processor.
Mijn HTPC draait prima en staat al 4 weken nonstop aan zonder problemen of haperingen, inmiddels de meeste functies getst zoals film vanaf de HD en het afspelen van DVD. Ook CD afspelen gaat goed al vind ik wel dat de Blueray combo dan behoorlijk trilt bij het inlezen van de data, dat is alleen de eerste 30 seconden want dan leest Foobar het verder vanaf RAM en stopt de CD.
Het grootste deel van de tijd speelt hij muziek vanaf de HD en daar heb ik hem in eerste instantie ook voor opgebouwd, dat ik ook films kan kijken ermee is mooi meegenomen en dat maakt mijn DVD speler helemaal overbodig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door b_force »

Kwestie van een goede voeding kopen :wink:
Hoewel ik meestal de stock koelers van voedingen vervang voor betere en dooral stillere, mochten er echt problemen zijn.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Leon »

Silverstone Nightjar series gebruiken: gaan tot 500W continue zonder ventilator. Ik gebruik al jaren de ST30NF in een HTPC, en sinds ca. een half jaar de ST40NF in mijn gewone PC. En daar zit gewoon een oude quadcore en een ATI 6870 in.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Ik speel sinds dit jaar me een squeezebox touch + een servertje, maar krijg langzaam dromen over een ding waar ook beelden mee af te spelen zijn. Waar ik al een tijdje over loop te piekeren, ik zie leuke mini-itx moederbordjes voorbijkomen, bedacht voor een HTPC.
Klein, zuinig en stil, opgezet voor HD beeld en veel kanaals geluid, maar zou het ook de moeite zijn voor mooie weergave van muziek, en beeld als leuke extra erbij? Ik heb nogal een vooroordeel tegen home theatre als t gaat om pure geluidskwaliteit, maar als ik zo'n ding via een digitale uitgang aansluit op mn DACje, zou het verschil met de squeezebox dan nog hoorbaar zijn ?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Candisa »

Gijs schreef:
.....maar als ik zo'n ding via een digitale uitgang aansluit op mn DACje, zou het verschil met de squeezebox dan nog hoorbaar zijn ?
Ik betwijfel het :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door hannesie »

Het is toch simpel om naast de mediasoftware er ook Squeezeboxserver er op te draaien, 2 vliegen in 1 klap.

Ik ben nu ook aan het zoeken naar een oplossing om het eventueel via USB te doen, maar dan zit je vaak met de beperkingen van de USB en de aansturingssoftware die bv bij de squeezebox juist bijna niet te evenaren is.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Hannesie, dat is inderdaad een mooie simpele oplossing die ik over het hoofd had gezien.

USB lijk mij niet de handigste oplossing, kom moederbordjes tegen met s/pdif uitgangen, onder andere van Zotac, dat is een wat handiger formaat denk ik.
Maar sinds ik aan het hobbyen ben met de squeezebox touch ben ik er niet meer zo zeker van dat digitaal = digitaal is, en daardoor heb ik er ook geen idee van wat ik van een moederbordje kan verwachten wat niet speciaal bedacht is voor audio weergave.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door hannesie »

Gijs schreef:
Hannesie, dat is inderdaad een mooie simpele oplossing die ik over het hoofd had gezien.

USB lijk mij niet de handigste oplossing, kom moederbordjes tegen met s/pdif uitgangen, onder andere van Zotac, dat is een wat handiger formaat denk ik.
Maar sinds ik aan het hobbyen ben met de squeezebox touch ben ik er niet meer zo zeker van dat digitaal = digitaal is, en daardoor heb ik er ook geen idee van wat ik van een moederbordje kan verwachten wat niet speciaal bedacht is voor audio weergave.
Ik heb toch wel aardig wat in die zin gehoord, van redelijk tot zeer goed.
Maar ook relatief brandhout/investering oftewel prijs/kwaliteitsverhouding, pas nog een hele dure gehoord, maar dat was dus geen succes in verhouding met het resterende.

Er is zeker veel verschil te verkrijgen met 16/24 bits en upsampling e.d., maar dat houdt tevens in dat de rest het ook hoorbaar moet maken.
Oftewel de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.
En dat kan dus ook SPDIF zijn. :mrgreen: , via USB zijn er zeker goede tot zeer goede resultaten te behalen.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Als je al behoorlijk wat gezien en gehoord hebt, heb je dan misschien wat tips over wat kan werken, en wat ik beter links kan laten liggen ?

Wat ik tot nu toe heb gezien/gelezen over serieuze audio pc's is dat t dingen zijn die volkomen gestript worden om ze goed te laten "klinken", voor een htpc die ook met beeld moet kunnen omgaan lijkt me dat erg lastig, maar ik vind het heel moeilijk in te schatten hoeveel het audio gedeelte erop achteruit gaat als er beeld bij komt.
Draai op t moment met veel plezier met een squeezebox touch met losse dac en een Wyse servertje op de achtergrond. Dat zal vast geen absolute high end zijn, maar t is het beste wat ik ooit in huis heb gehad. Een eventuele HTPC moet minstens dat nivo halen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door hannesie »

Ik neem aan dat je de 2 dingen niet tegelijkertijd gaat doen, maar dan is het goed mogelijk om die 2 te combineren.

De kwaliteit van rippen en ter beschikking stellen van de SB is het meest safe met een vaste netwerkverbinding, geen last van Accesspoints die door de buren in de war gemaakt, of instabiel worden (kanaalkeuze e.d.), en het eventueel bedienen met draadloos, als Controller, Ipod Touch e.d., uiteraard de bijgeleverde afstandsbediening werkt ook prima.

De HTPC's van de grote jongens maken ook wel gebruik van truukjes om de audio het best af te laten spelen (Display uitschakelen e.d), maar als je de TV aan moet zetten om muziek te luisteren gaat er voor mij een knopje teveel om. :mrgreen:

Als ik dan Films bekijk, eventueel met nogal wat spektakel, dat laat ik de audio van de TV via mijn VV lopen en die geeft dan bij het muziekbeeld de juiste ondersteuning.

Ik heb dus geen 5.1 o.i.d. met Dolby, maar ik durf wel te zeggen dat het dan behoorlijk goed klinkt. :lol:

Ik denk dus dat je mogelijk nog wat kunt doen aan het tweaken van je DAC of voeding daarvan, en voor de films ben ik verder niet echt een expert, maar de geluidssituatie wordt waarschijnlijk dat ik het digitale signaal via dac en VV laat lopen voor het meest optimale effect van de aanwezige hardware.

Jouw setup voor de muziek lijkt mij in ieder geval niet verkeerd.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Vanavond een nieuw project ophalen. afgedankte (?) HTPC. Klein kastje met een Asrock E350 moederbordje. Net niet helemaal stil en jammer genoeg geen s/pdif coax uitgang, maar leuk genoeg om mee aan de gang te gaan denk ik.

Plannen :
-kleine SSD erbij zetten voor het besturingssysteem. Nu Windows7, kijken of dat echt handig is.
-echt stil maken, laatste fan eruit werken ?
-besturing via tablet
-XBMC erop voor de beeldjes, iets als Jriver voor het geluid ?
-DAC om te beginnen met een Muse mini dacje via de toslink uitgang.
- harde schijf eruit en de Wyse als server laten staan, of juist de Wyse eruit en dit bakje als nieuwe server gaan gebruiken ?

Maar om te beginnen me es goed gaan inlezen, op t moment http://www.computeraudiophile.com/ aan het doorspitten
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door hannesie »

Een optie is ook de XBMC, wat ik hier ook heb gebruikt, te koppelen en dan met de Squeeze box server op de HTPC, de plaats van de muziek via het netwerk aanduiden.
Dan kan je je muziek collectie benaderen met de Squeezebox en de PC.

De Touch heeft een hele goede DAC in gebouwd en als je dan de voeding voor de Touch verbeterd kun je het ook makkelijk vergelijken.

Ik heb ook wel voor een demo (in samenwerking met een importeur) verschillende mediasoftware gebruikt om koptelefoons te beoordelen, o.a. ook XBMC.
Het mooiste effect is dan wel met een vaste netwerkverbinding, makkelijk voor beide.

Als je de ene PC (wyse ) een naam geeft en de andere (HTPC) een duidelijk andere naam, dan kan je switchen met muziekservers.

Dan is het mogelijk tot een goed oordeel te komen.

Als je hier maar niet aan begint. :lol:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1542652
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Inmiddels al een beetje aan het hobbyen geweest met het nieuwe projectje, dat valt nog niks mee. Geluid van harde schijf en ventilatoren is duidelijk te horen. Misschien ben ik een beetje verwend met de echt stille Wyse server, maar dit is meer dan ik leuk vind in mn huiskamer.
Verder heb ik op t moment geen DAC met optische ingang thuis, geluid via de analoge uitgang is niet de moeite waard. En XBMC lijkt toch wel erg op beeld gericht, niet echt wat ik zoek.
Dusss, ideeen opdoen en spullen zoeken, dan maar weer es verder kijken. Kan er altijd nog een stil werk PCtje van maken als t niks wordt...
Enne, nee, die xxblabla staat niet echt hoog op de lijst om te proberen, hoewel ik me er wel over verbaas dat je met andere software op hetzelfde apparaat blijkbaar wel verschil in geluidskwaliteit kunt horen. Maar voordat ik daar geld aan uit ga geven zijn er eerst wat gratis alternatieven te proberen.

Wat betreft de squeezebox touch zijn mijn ervaringen precies andersom. Heb een (zelfbouw) lineaire voeding geprobeerd waarbij ik geen of nauwelijks verschil in geluid kon horen, maar het verschil tussen de ene en de andere DAC was daarentegen wel heel duidelijk. Verschil tussen draadloos netwerk en bekabeld was misschien nog wel de grootste stap, dat ging voor mij echt van irritant geluid naar "OK, now we're talking" . Maar dat heb ik gedaan toen ik t apparaat pas had, dus t zou misschien ook te maken kunnen hebben met inspelen.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: HTPC liefhebbers?

Bericht door Gijs »

Langzaam begin ik er een beetje lol in te krijgen. Via de BIOS de fans zo langzaam mogelijk laten draaien en het kastje op wat schuim gezet, nu zijn de mechanische geluiden bijna weg.
Voor de omzetting naar analoge signalen ben ik een mooie ZBA oplossing op t spoor, een DDDAC in onderdelen.

Wordt vervolgd :-)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”