1e orde filters
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
1e orde filters
volgens sommige de heilige graal... maar zijn er wel luidsprekers die echt 1e orde zijn gefilterd? accoustisch 1e orde dus, alleen de aanwezigheid van een enkele spoel voor de mid en een enkele condensator voor t hoog maakt het nog geen 1e orde gefilterde luidspreker natuurlijk.
wie kent voorbeelden?
wie kent voorbeelden?
Re: 1e orde filters
er zijn er zelfs zonder filtering op het laag en enkel een condensator en 2 weerstanden op het hoog!
Ik zou het eens kunnen proberen met die van Arno. De 18W8531G00 bundelt wel, maar heeft los daarvan een ideaal verloop voor zoiets. Dat vereist dan wel een lattice netwerk voor de tweeter om de speakers akoestisch uit te lijnen. En Arno zou het dan eens kunnen uitproberen hoe het klinkt. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, ik ken Klaasdre schreef:er zijn er zelfs zonder filtering op het laag ....
Ik doe meejeroen_d schreef:Ik zou het eens kunnen proberen met die van Arno. De 18W8531G00 bundelt wel, maar heeft los daarvan een ideaal verloop voor zoiets. Dat vereist dan wel een lattice netwerk voor de tweeter om de speakers akoestisch uit te lijnen. En Arno zou het dan eens kunnen uitproberen hoe het klinkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik voel een mini luisterdag aankomenArno schreef:Ik doe meejeroen_d schreef:Ik zou het eens kunnen proberen met die van Arno. De 18W8531G00 bundelt wel, maar heeft los daarvan een ideaal verloop voor zoiets. Dat vereist dan wel een lattice netwerk voor de tweeter om de speakers akoestisch uit te lijnen. En Arno zou het dan eens kunnen uitproberen hoe het klinkt.
Ok, ik zal me er morgen eens over buigen. Maar wees gewaarschuwd: een echt eerste orde filter zoals Henkjan bedoelt heeft in dit geval een tegenvallend groot aantal componenten. Er moet nog altijd bafflestep compensatie plaatsvinden, waardoor een grote spoel nodig is. Tegelijk mag de filtering niet te vroeg inzetten, dus de werking van de grote spoel moet op hoge frequenties ook weer teniet worden gedaan. Verder, de tweeter valt van zichzelf af beneden 2kHz. 4kHz is dus wel krap laag als overnamepunt. 6kHz is beter, maar dan krijg je echt teveel last van de bundeling van de woofer. En dan nog het lattice netwerk. Ik ben benieuwd waar ik op uit kom.Arno schreef:Ik doe meejeroen_d schreef:Ik zou het eens kunnen proberen met die van Arno. De 18W8531G00 bundelt wel, maar heeft los daarvan een ideaal verloop voor zoiets. Dat vereist dan wel een lattice netwerk voor de tweeter om de speakers akoestisch uit te lijnen. En Arno zou het dan eens kunnen uitproberen hoe het klinkt.
Lattice netwerken zijn ook lastig. De componentenwaarden komen nogal nauwkeurig anders ga je snel de mist in en is het al snel geen all-pass meer. Tenminste ik neem aan dat je dat er mee wilt maken? Een lattice is ook weer 2 spoelen en 2 condensatoren.
Maar Henkjan stelt natuurlijk zijn dozen met componenten beschikbaar, toch? 
Tja, het zijn wens tenslotte
Wat ik even niet begrijp is dat je meldt dat het volgens sommigen de heilige graal is. Dan heb je toch voorbeelden? Dus voor de draad er mee...Henkjan schreef:volgens sommige de heilige graal... maar zijn er wel luidsprekers die echt 1e orde zijn gefilterd? accoustisch 1e orde dus, alleen de aanwezigheid van een enkele spoel voor de mid en een enkele condensator voor t hoog maakt het nog geen 1e orde gefilterde luidspreker natuurlijk.
wie kent voorbeelden?
Twee voorbeelden: Dunlavy en Thiel. Maar zoals Jeroen al zegt bespaar je er geen componenten mee! Eerste orde is passief eigenlijk haast ondoenlijk en klankmatig heeft het waarschijnlijk alleen maar nadelen. Als je het wilt proberen, zou ik het met DSP doen.
Henkjan heeft vast nog wel een doos AS2.100 plate amps liggen. Met een shelf filter trek je de speakers nog een eindje verder recht et voila, je maakt een bijna perfecte 1e orde x-over. En delays maken is ook een fluitje van een cent 
De manier van pjotr is de aangewezen weg.
Het lukt me op zich prima om met een bafflestep correctie netwerk een eerste orde op 5kHz te realizeren met de woofer. Ook met de tweeter, eerst gedempt met een L-pad en dan een 6,8uF ervoor. Als ik dan de woofer in de simulatie 2,9 cm naar voren plaats krijg ik een prachtig vlakke respons en een fase die op de 0 lijn ligt. Mooi lineair.
Waarom moet het dan toch op de manier van pjotr? Het punt is, we hebben het hier over een eerste orde filter, zeer slappe hellingen dus. Het lattice netwerk moet dan over een groot gebied werken. Dat lukt helaas niet. Jammer, eerste orde akoestisch met een passief filter lukt alleen als je de drivers netjes uitlijnt voor dit doel met een achteroverhellende baffle.
Het lukt me op zich prima om met een bafflestep correctie netwerk een eerste orde op 5kHz te realizeren met de woofer. Ook met de tweeter, eerst gedempt met een L-pad en dan een 6,8uF ervoor. Als ik dan de woofer in de simulatie 2,9 cm naar voren plaats krijg ik een prachtig vlakke respons en een fase die op de 0 lijn ligt. Mooi lineair.
Waarom moet het dan toch op de manier van pjotr? Het punt is, we hebben het hier over een eerste orde filter, zeer slappe hellingen dus. Het lattice netwerk moet dan over een groot gebied werken. Dat lukt helaas niet. Jammer, eerste orde akoestisch met een passief filter lukt alleen als je de drivers netjes uitlijnt voor dit doel met een achteroverhellende baffle.
Ja, dan zou je meerdere lattice filters in serie moeten zetten. Dat wordt wel heel complex. Dat zou met een actief filter wel kunnen maar dan kun je net zo goed een DSP nemen. Alternatief is een echte delay line met een tapped coil en een rijtje C's maken. Dat wordt dan een trafo spoel en of een tweeter daar nou beter van gaat klinken betwijfel ik toch.
Misschien dat een wave guide een alternatief is om de tweeter fysiek naar achteren te zetten?
Al met al heb je met zo'n eerste orde dan wel een mooie responsie on-axis maar op 5 KHz x-over wordt dat al snel een mooie "bloemetjes responsie" in het verticale vlak ben ik bang. Denk dat zoiets dan toch voorbehouden blijft aan coax speakers.
Misschien dat een wave guide een alternatief is om de tweeter fysiek naar achteren te zetten?
Al met al heb je met zo'n eerste orde dan wel een mooie responsie on-axis maar op 5 KHz x-over wordt dat al snel een mooie "bloemetjes responsie" in het verticale vlak ben ik bang. Denk dat zoiets dan toch voorbehouden blijft aan coax speakers.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 15 aug 2011, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoe ver moet die betonnen bak gekanteld worden voor die 2.9cm?
coax: dan moet de tweeter daarin wel laag genoeg kunnen natuurlijk
dat zouden dan of schuine kasten of met van die verspringende baffles zijn (of met een losse tweeter behuizing)ik schreef:wie kent voorbeelden?
coax: dan moet de tweeter daarin wel laag genoeg kunnen natuurlijk
Betonnen bak? Wat ben je van plan HJ, die van Arno kapen?
Verspringende baffles zijn echt een ramp m.b.t. diffractie. En losse tweeters ook, de afstand tussen twiet en mid-woef wordt dan veel te groot voor 1e orde.
Ja, Dunlavy gebruikte grote hoeveelheden vilt op de baffle vanwege het verspringen.
http://www.stereophile.com/floorloudspe ... index.html
http://www.stereophile.com/floorloudspe ... index.html
Er gaat wel één ding soort van mis hier: als je eerste orde akoestisch wilt, zul je de tweeter eigenlijk een enorme boost moeten geven onder z'n fs. Zowieso zou je eigenlijk een Linkwitz Transform voor de tweeter moeten hebben en dat dan combineren met een 6 dB highpass...
EDIT: typo.
EDIT: typo.
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 16 aug 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, vanuit het filter gezien juist niet, daar moet hij op/onder de fs zich nog netjes gedragen. Het resultaat qua resulterende SPL ligt natuurlijk wel ruim boven fs.Henkjan schreef:of m inzetten flink boven z'n fs....
Een tweeter 1e orde inzetten doet zijn belastbaarheid al behoorlijk afnemen. Zou je nu ook nog eens met een LT gaan boosten ben ik wel bang dat je hem binnen de kortste keren frituurt. Zeg dat de fs op 800Hz ligt dan zit je ook nog eens in het frequentiegebied waar de meeste energie in de muziek zit.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
wat ik bedoel is dus dat je die tweet met een fs van 800Hz bv filtert bij 3200Hz (of hoger)
Ja, dat begrijp ik wel hoor. Maar dan nog moet de responsie, zeker qua fase zich nog wel een paar octaven keurig netjes gedragen bij 1e orde filteren. En dat bedoelde ik dus.Henkjan schreef:wat ik bedoel is dus dat je die tweet met een fs van 800Hz bv filtert bij 3200Hz (of hoger)
Als je echt het effect wilt horen zou je eigenlijk eens twee identieke breedbanders 1e orde moeten filteren. Dan krijg je echt een 1e orde acoustisch. Volgens mij is zoiets hier in het verleden ooit eens gedaan.
Wil je echt 1e orde akoestisch als resultaat hebben (incl. fase/group delay) dan moet je een LT inzetten gecombineerd met een eerste orde highpass, of een tweeter gebruiken met een extreem lage Fs. De Fs van de driver of van de resulterende highpass karakteristiek van de LT moet minimaal een decade onder het kantelpunt van het eerste-orde filter liggen. Bijv. een 2" breedbander inzetten vanaf ca. 2000 Hz zou kunnen lijkt me, hoewel het dan niet hard zal gaan.
Eigenlijk moeten je drivers ook redelijk resonantievrij zijn.
Een drieweg kan ook, mits je LT's toepast voor elke driver en je filters netjes cascaded opbouwt of de kantelfrequenties minimaal een decade uit elkaar legt (bijv. 300 Hz - 3 kHz). Lijkt me wel de optie met de meeste potentie (ook het meest ingewikkeld qua filters, maar stelt minder extreme eisen aan je drivers).
Doe je dit niet, dan benader je simpelweg geen akoestisch eerste-orde gedrag.
Eigenlijk moeten je drivers ook redelijk resonantievrij zijn.
Een drieweg kan ook, mits je LT's toepast voor elke driver en je filters netjes cascaded opbouwt of de kantelfrequenties minimaal een decade uit elkaar legt (bijv. 300 Hz - 3 kHz). Lijkt me wel de optie met de meeste potentie (ook het meest ingewikkeld qua filters, maar stelt minder extreme eisen aan je drivers).
Doe je dit niet, dan benader je simpelweg geen akoestisch eerste-orde gedrag.
Dat geldt dan ook voor de mid aan de hoge kant. Op een x-over van 3 KHz zou die zich dan tot 30 Kz netjes moeten gedragen? 10 KHz lijkt mij realistischer in de praktijk.