HTPC liefhebbers?
Moderator: Beheerdersteam
HTPC liefhebbers?
Hoi,
Ik heb onlangs b_force een HTPC te koop zien aanbieden, maar zitten er hier verder nog liefhebbers van deze veelzijdige "all-in-one" bron?
Om het hifi-rek hier wat te downsizen en ineens flink te upgraden, dacht ik er aan om mijn vaste pc (die anders toch maar stof staat te vangen) om te bouwen.
Dit zijn de specs:
- Medion Akoya MD8852/P7330D
- Intel Core i5-750 (4 cores à 2,66GHz)
- 4GB DDR3 werkgeheugen
- 1TB harde schijf
- DVD-brander
- nVidia GT240 videokaart met VGA, DVI en HDMI uitgangen
- on-board geluidskaart met optische uitgang
- on-board Gigabit LAN en WiFi-n
- Windows 7 Home Premium 64-bit
Verder hebben we nog een medion laptop waar een soort van USB-stickje bij zit dat zowel als DVB-T tuner als MediaCenter-afstandsbediening-ontvanger werkt, met de bijhorende MediaCenter afstandsbediening. Dit zou dus eventueel ook van pas komen om de boel te bedienen...
Wat ik dus nog nodig heb, en wat ik in gedachten had om hiervoor te gebruiken:
- BluRay-lezer: Ik dacht om ineens te gaan voor een BluRay-brander en had hiervoor aan de budgetvriendelijke (maar goed gereviewde) LG BH10LS (€80,-)
- Satelliet-ontvangst: op een satellietforum werd mij de Digital Devices Cine S2 V6 (twin DVB-S2 tuner, €170,-) aangeraden, deze is uitbreidbaar met CI-module en extra twin-tuner-module om zo een quad-tuner te bekomen
- Satelliet-decoding: bijpassende Digital Devices CI-uitbreiding (€80,-) met daarin een TV-Vlaanderen CI-module en smartcard
- HTPC-behuizing: De Ahanix MCE-601 (€150,- zonder voeding) spreekt me wel aan qua design en qua prijs lijkt het niet echt beduidend goedkoper te kunnen mét behoud van een hifi-uiterlijk
- Stillere en efficiëntere CPU-koeling: de Scythe Mugen 2 (€35,-) schijnt ondanks de erg lage prijs een zéér goed dingetje te zijn, zo goed dat de opvolger er van zelfs de prestaties/geluid verhouding niet kan evenaren
Meningen en alternatieven qua apparatuur zijn welkom!
groetjes,
Isabelle
Ik heb onlangs b_force een HTPC te koop zien aanbieden, maar zitten er hier verder nog liefhebbers van deze veelzijdige "all-in-one" bron?
Om het hifi-rek hier wat te downsizen en ineens flink te upgraden, dacht ik er aan om mijn vaste pc (die anders toch maar stof staat te vangen) om te bouwen.
Dit zijn de specs:
- Medion Akoya MD8852/P7330D
- Intel Core i5-750 (4 cores à 2,66GHz)
- 4GB DDR3 werkgeheugen
- 1TB harde schijf
- DVD-brander
- nVidia GT240 videokaart met VGA, DVI en HDMI uitgangen
- on-board geluidskaart met optische uitgang
- on-board Gigabit LAN en WiFi-n
- Windows 7 Home Premium 64-bit
Verder hebben we nog een medion laptop waar een soort van USB-stickje bij zit dat zowel als DVB-T tuner als MediaCenter-afstandsbediening-ontvanger werkt, met de bijhorende MediaCenter afstandsbediening. Dit zou dus eventueel ook van pas komen om de boel te bedienen...
Wat ik dus nog nodig heb, en wat ik in gedachten had om hiervoor te gebruiken:
- BluRay-lezer: Ik dacht om ineens te gaan voor een BluRay-brander en had hiervoor aan de budgetvriendelijke (maar goed gereviewde) LG BH10LS (€80,-)
- Satelliet-ontvangst: op een satellietforum werd mij de Digital Devices Cine S2 V6 (twin DVB-S2 tuner, €170,-) aangeraden, deze is uitbreidbaar met CI-module en extra twin-tuner-module om zo een quad-tuner te bekomen
- Satelliet-decoding: bijpassende Digital Devices CI-uitbreiding (€80,-) met daarin een TV-Vlaanderen CI-module en smartcard
- HTPC-behuizing: De Ahanix MCE-601 (€150,- zonder voeding) spreekt me wel aan qua design en qua prijs lijkt het niet echt beduidend goedkoper te kunnen mét behoud van een hifi-uiterlijk
- Stillere en efficiëntere CPU-koeling: de Scythe Mugen 2 (€35,-) schijnt ondanks de erg lage prijs een zéér goed dingetje te zijn, zo goed dat de opvolger er van zelfs de prestaties/geluid verhouding niet kan evenaren
Meningen en alternatieven qua apparatuur zijn welkom!
groetjes,
Isabelle
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Ik ben op dit moment erg enthousiast over die nieuwe AMD E350 Brazos platformen.
Een miniITX bordje dat echt zo ongeveer alles moeiteloos kan en nog extreem zuinig is ook.
Zo'n 40-55W full-load incl HD, geheugen etc.
Incl behuizing (met voeding) en 2GB DDR3 ben je al voor 150 euro klaar!!!!
Eventueel kun je dat nog verder upgraden, net wat je wil.
Ik ga dus zo'n bordje gewoon proberen
Het is voor mij heel simpel en dat ik gewoon kijken wat de dagwaarde is van wat je nu nog hebt staan en wat je eisen zijn.
Het nut van een Blu-Ray BRANDER zie ik persoonlijk niet zo.
Films zet je toch gewoon op je HTPC of NAS.
Ik gebruik hem enkel voor dvtjes en blu-rays die ik nog heb, heeeeeeeel af en toe koop, of weleens krijg voor een verjaardag ofzo.
Ik heb zelf een Lite-On IHOS104. Prima ding voor 45 euro.
Behuizingen heb je in heel veel soorten.
Mijn tip is om zoveel mogelijk reviews te zoeken.
Ik heb zelf een MS-Tech MC-1200.
Erg mooie behuizing, lijkt bijna sprekend op Hifi2000.
Nadelen waren wel de luidruchtige PSU fan (vervangen), de brakke afstandsbediening (vervangen) en het klepje voor de optische drive die je soms een klein beetje moet helpen (beetje knullig).
Van zulk soort knullige dingen kun je soms vaker tegenkomen.
Als je de ruimte hebt, kun je een flinke koeler nemen.
Omdat ik een beperkte hoogte heb, ben ik gegaan voor de Big Shuriken en heb de fan vervangen voor een Nexus 120.
Die fan is aanzienlijk stiller.
Wil je echt helemaal een super stille fan hebben, kun je gaan voor Noctua.
Van satelliet dingen heb ik (helaas) geen kaas gegeten.
Inmiddels heb ik de hardeschijf vervangen voor een SSD en staan de films allemaal op een NAS.
Ondanks dat ik een vrij stille hardeschijf had, kon je het soms toch horen (vaak het bufferen).
Bijkomend voordeel van een SSD is dan mijn HTPC in een vrij korte tijd is opgestart.
Mede daardoor zit ik er bijna aan te denken om mijn cd-speler misschien maar weg te doen
Mocht je het nog high-end willen, kun je een Asus Xonar D1 of beter (D2) nemen.
Heb je niet eens meer surround-receiver nodig
Een miniITX bordje dat echt zo ongeveer alles moeiteloos kan en nog extreem zuinig is ook.
Zo'n 40-55W full-load incl HD, geheugen etc.
Incl behuizing (met voeding) en 2GB DDR3 ben je al voor 150 euro klaar!!!!
Eventueel kun je dat nog verder upgraden, net wat je wil.
Ik ga dus zo'n bordje gewoon proberen
Het is voor mij heel simpel en dat ik gewoon kijken wat de dagwaarde is van wat je nu nog hebt staan en wat je eisen zijn.
Het nut van een Blu-Ray BRANDER zie ik persoonlijk niet zo.
Films zet je toch gewoon op je HTPC of NAS.
Ik gebruik hem enkel voor dvtjes en blu-rays die ik nog heb, heeeeeeeel af en toe koop, of weleens krijg voor een verjaardag ofzo.
Ik heb zelf een Lite-On IHOS104. Prima ding voor 45 euro.
Behuizingen heb je in heel veel soorten.
Mijn tip is om zoveel mogelijk reviews te zoeken.
Ik heb zelf een MS-Tech MC-1200.
Erg mooie behuizing, lijkt bijna sprekend op Hifi2000.
Nadelen waren wel de luidruchtige PSU fan (vervangen), de brakke afstandsbediening (vervangen) en het klepje voor de optische drive die je soms een klein beetje moet helpen (beetje knullig).
Van zulk soort knullige dingen kun je soms vaker tegenkomen.
Als je de ruimte hebt, kun je een flinke koeler nemen.
Omdat ik een beperkte hoogte heb, ben ik gegaan voor de Big Shuriken en heb de fan vervangen voor een Nexus 120.
Die fan is aanzienlijk stiller.
Wil je echt helemaal een super stille fan hebben, kun je gaan voor Noctua.
Van satelliet dingen heb ik (helaas) geen kaas gegeten.
Inmiddels heb ik de hardeschijf vervangen voor een SSD en staan de films allemaal op een NAS.
Ondanks dat ik een vrij stille hardeschijf had, kon je het soms toch horen (vaak het bufferen).
Bijkomend voordeel van een SSD is dan mijn HTPC in een vrij korte tijd is opgestart.
Mede daardoor zit ik er bijna aan te denken om mijn cd-speler misschien maar weg te doen
Mocht je het nog high-end willen, kun je een Asus Xonar D1 of beter (D2) nemen.
Heb je niet eens meer surround-receiver nodig
Re: HTPC liefhebbers?
Er zijn tegenwoordig tal van oplossing hiervoor hé.
Ik ben er zelf ook al even naartoe aan het kijken.
Je kan kiezen voor een kant-en-klaar apparaat of zelf een pc'tje met gratis (en goede !) software samen te stellen, zoals XBMC.
Voordeel van het laatste is dat, wanneer een nieuw formaat uitkomt (denk bv aan mkv), je enkel maar de software moet aanpassen (als je hardware krachtig genoeg is welteverstaan).
Met een gekocht apparaat heb je in het beste geval een firmware upgrade, maar meestal bijt je in het zand ..
Persoonlijk vond ik een popcorn-hour C200 erg mooi en veel bang for buck, maar ik denk eraan zelf maar iets samen te stellen met een linuxdistributie erop.
Ik ben meer fan van een Intel Atom platformpje.
De huidige D525 is een dual core, en gecombineerd met een Ion2 grafische versneller op een mini-itx heb je een onverslaanbare combinatie.
Asus had wel enkele van die bordjes, bv AT5IONT-I.
Die heeft bovendien een passieve koeler, al zou ik wel aanraden om in zo'n klein kastje altijd wel iets van actieve koeling te voorzien
Voor een Blu-ray brander zou ik ook niet kiezen..
Die kosten nu nog veel geld (is nog vrij "nieuw") en die schijfjes zijn ook belachelijk duur.
Een lezer zou ik er wel instoppen (afhankelijk van je case een gewone 5,25" of slimdrive, laatste zijn duurder).
De meeste van die bordjes hebben nog een vrij PCI-E 1x slot.
Daar kan je prima een DVB-weet ik wat kaart insteken voor satellietontvangst, maar uiteraard zijn die er ook op usb
Echter spreek ik hier enkel over vrije kanalen,hoe je een abo moet regelen met zo'n smartcard weet ik niet zie jou post al 
Ik ben er zelf ook al even naartoe aan het kijken.
Je kan kiezen voor een kant-en-klaar apparaat of zelf een pc'tje met gratis (en goede !) software samen te stellen, zoals XBMC.
Voordeel van het laatste is dat, wanneer een nieuw formaat uitkomt (denk bv aan mkv), je enkel maar de software moet aanpassen (als je hardware krachtig genoeg is welteverstaan).
Met een gekocht apparaat heb je in het beste geval een firmware upgrade, maar meestal bijt je in het zand ..
Persoonlijk vond ik een popcorn-hour C200 erg mooi en veel bang for buck, maar ik denk eraan zelf maar iets samen te stellen met een linuxdistributie erop.
Ik ben meer fan van een Intel Atom platformpje.
De huidige D525 is een dual core, en gecombineerd met een Ion2 grafische versneller op een mini-itx heb je een onverslaanbare combinatie.
Asus had wel enkele van die bordjes, bv AT5IONT-I.
Die heeft bovendien een passieve koeler, al zou ik wel aanraden om in zo'n klein kastje altijd wel iets van actieve koeling te voorzien
Voor een Blu-ray brander zou ik ook niet kiezen..
Die kosten nu nog veel geld (is nog vrij "nieuw") en die schijfjes zijn ook belachelijk duur.
Een lezer zou ik er wel instoppen (afhankelijk van je case een gewone 5,25" of slimdrive, laatste zijn duurder).
De meeste van die bordjes hebben nog een vrij PCI-E 1x slot.
Daar kan je prima een DVB-weet ik wat kaart insteken voor satellietontvangst, maar uiteraard zijn die er ook op usb
Echter spreek ik hier enkel over vrije kanalen,
Re: HTPC liefhebbers?
Hartelijk dank voor de reacties!
MiniITX-platformen / vervangen van reeds aanwezige hardware:
Die Medion computer zal hoogst waarschijnlijnlijk in zijn huidige vorm toch geen plaatsje meer krijgen in huis (laptops zijn nu eenmaal plaatsbesparender), maar weg doen is ook zonde gezien de sterke waarde-daling van zo een apparaat.
De HTPC hierop baseren is dus redelijk voor de hand liggend en bovendien biedt het me een stuk meer interne uitbreidingsmogelijkheden tegenover een miniITX bordje.
Een miniITX-basis zal op termijn trouwens wél ideaal zijn als HTPC in de slaapkamer! Een echt high-end audio-systeem e.d. komt daar toch niet te staan, en tunerkaarten moeten er daar ook al niet in, aangezien ik deze van de woonkamer-HTPC zou delen over het netwerk.
BluRay-brander:
In tijden van betaalbare externe harde schijven met een capaciteit uitgedrukt in terabyte en SD-kaartjes van ettelijke gigabytes is een brander inderdaad niet echt een must, maar het lijkt me gewoon een prettig idee om het toch achter de hand te hebben.
Ik zou dus toch minstens een BluRay-lezer/DVD-brander combo willen, maar aangezien een BluRay-brander gewoon met alles overweg kan en het prijsverschil tussen dit en zo een combo-apparaat of zelfs pure lezer verwaarloosbaar is (zoals je zelf zegt, een lezer kost er ook al 45, dus als je voor 80 al een brander hebt...), heb ik zoiets van: "Waarom niet?"
Behuizing:
Die MS-Tech lijkt me ook weer een zeer mooie voor in de slaapkamer, maar in de woonkamer is die me wat te krap...
- Er is bijvoorbeeld maar een voorziening voor 4 kaarten. Mijn moederbord heeft eveneens 4 kaart-sloten, wat ideaal lijkt, maar bijvoorbeeld die Digital Devices CI-uitbreiding en DuoFlex-uitbreiding zijn dingen die ook door middel van een kaart-voorziening in de behuizing worden gehangen, maar niet in een slot van het moederbord moeten (hangen namelijk met flatkabels aan de Cine S2 kaart). Het lijkt me dus interessanter dat dit soort dingen naast het moederbord kunnen worden gemonteerd, zodat de vrije sloten ook effectief vrij blijven, wat mogelijk is met die Ahanix behuizing die ik aanhaalde.
- Het is een lagere behuizing, wat niet zo mooi zal staan naast onze Yamaha versterker. Zoals je zelf zegt beperkt dit de keuze qua koelers en het lijkt er op dat dit ook er voor zorgt dat er enkel low-profile kaarten in passen, wat een probleem is voor de te behouden video-kaart en ook de mogelijkheid om een DuoFlex-kaart + CI-uitbreiding in 1 bracket te hangen weg neemt.
SSD:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dan vooral om het besturingssysteem e.d. op te draaien. Aangezien er hier geen losse NAS komt, maar juist diezelfde HTPC ook als home-server zal dienen, zou de 1TB HDD er ook wel in blijven, maar naar snelheidswinst toe zou het zeker al een upgrade zijn, en als er op die SSD voldoende ruimte kan vrij blijven voor bufferen en andere activiteiten, zal het de HTPC in veel gevallen ook al een stuk stiller maken lijkt me?
Dit is sowieso toekomst, het belangrijkste is dat het eerst allemaal kan werken zoals het hoort en er een beetje acceptabel uit ziet.
Geluid:
Aangezien we het hier bij 2.1-geluid (uit 2.0-signaal) willen houden, dachten we er eerder aan om een leuke stereo-USB-DAC (HongKong DAC'je misschien?) te gebruiken.
Software:
Ik hou eigenlijk wel van het Windows 7 besturingssysteem. Dit is gezegd door iemand die vóór Win7 nog vond dat Windows sinds Win2k alleen maar op was achteruitgegaan, hierdoor al een tijdje Ubuntu gebruikte en 2 jaar geleden overwoog om een iMac aan te schaffen!
Aanvankelijk zou ik dus voor de meest voor de hand liggende oplossing gaan: het reeds ingebakken Windows Media Center.
Op termijn zou er ge-tuner-shared moeten worden, wat WMC native niet kan, dus ik dacht om tegen die tijd een te kijken of MediaPortal (gratis en met tuner-server) voor zowel mij als Xenia minstens even goed aanvoelt. Mocht dit niet het geval zijn zou ik de tuner-server mogelijkheid alsnog in WMC 'bakken' door middel van DVB-Link (betalend, daarom eerst MP proberen).
Isabelle
MiniITX-platformen / vervangen van reeds aanwezige hardware:
Die Medion computer zal hoogst waarschijnlijnlijk in zijn huidige vorm toch geen plaatsje meer krijgen in huis (laptops zijn nu eenmaal plaatsbesparender), maar weg doen is ook zonde gezien de sterke waarde-daling van zo een apparaat.
De HTPC hierop baseren is dus redelijk voor de hand liggend en bovendien biedt het me een stuk meer interne uitbreidingsmogelijkheden tegenover een miniITX bordje.
Een miniITX-basis zal op termijn trouwens wél ideaal zijn als HTPC in de slaapkamer! Een echt high-end audio-systeem e.d. komt daar toch niet te staan, en tunerkaarten moeten er daar ook al niet in, aangezien ik deze van de woonkamer-HTPC zou delen over het netwerk.
BluRay-brander:
In tijden van betaalbare externe harde schijven met een capaciteit uitgedrukt in terabyte en SD-kaartjes van ettelijke gigabytes is een brander inderdaad niet echt een must, maar het lijkt me gewoon een prettig idee om het toch achter de hand te hebben.
Ik zou dus toch minstens een BluRay-lezer/DVD-brander combo willen, maar aangezien een BluRay-brander gewoon met alles overweg kan en het prijsverschil tussen dit en zo een combo-apparaat of zelfs pure lezer verwaarloosbaar is (zoals je zelf zegt, een lezer kost er ook al 45, dus als je voor 80 al een brander hebt...), heb ik zoiets van: "Waarom niet?"
Behuizing:
Die MS-Tech lijkt me ook weer een zeer mooie voor in de slaapkamer, maar in de woonkamer is die me wat te krap...
- Er is bijvoorbeeld maar een voorziening voor 4 kaarten. Mijn moederbord heeft eveneens 4 kaart-sloten, wat ideaal lijkt, maar bijvoorbeeld die Digital Devices CI-uitbreiding en DuoFlex-uitbreiding zijn dingen die ook door middel van een kaart-voorziening in de behuizing worden gehangen, maar niet in een slot van het moederbord moeten (hangen namelijk met flatkabels aan de Cine S2 kaart). Het lijkt me dus interessanter dat dit soort dingen naast het moederbord kunnen worden gemonteerd, zodat de vrije sloten ook effectief vrij blijven, wat mogelijk is met die Ahanix behuizing die ik aanhaalde.
- Het is een lagere behuizing, wat niet zo mooi zal staan naast onze Yamaha versterker. Zoals je zelf zegt beperkt dit de keuze qua koelers en het lijkt er op dat dit ook er voor zorgt dat er enkel low-profile kaarten in passen, wat een probleem is voor de te behouden video-kaart en ook de mogelijkheid om een DuoFlex-kaart + CI-uitbreiding in 1 bracket te hangen weg neemt.
SSD:
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar dan vooral om het besturingssysteem e.d. op te draaien. Aangezien er hier geen losse NAS komt, maar juist diezelfde HTPC ook als home-server zal dienen, zou de 1TB HDD er ook wel in blijven, maar naar snelheidswinst toe zou het zeker al een upgrade zijn, en als er op die SSD voldoende ruimte kan vrij blijven voor bufferen en andere activiteiten, zal het de HTPC in veel gevallen ook al een stuk stiller maken lijkt me?
Dit is sowieso toekomst, het belangrijkste is dat het eerst allemaal kan werken zoals het hoort en er een beetje acceptabel uit ziet.
Geluid:
Aangezien we het hier bij 2.1-geluid (uit 2.0-signaal) willen houden, dachten we er eerder aan om een leuke stereo-USB-DAC (HongKong DAC'je misschien?) te gebruiken.
Software:
Ik hou eigenlijk wel van het Windows 7 besturingssysteem. Dit is gezegd door iemand die vóór Win7 nog vond dat Windows sinds Win2k alleen maar op was achteruitgegaan, hierdoor al een tijdje Ubuntu gebruikte en 2 jaar geleden overwoog om een iMac aan te schaffen!
Aanvankelijk zou ik dus voor de meest voor de hand liggende oplossing gaan: het reeds ingebakken Windows Media Center.
Op termijn zou er ge-tuner-shared moeten worden, wat WMC native niet kan, dus ik dacht om tegen die tijd een te kijken of MediaPortal (gratis en met tuner-server) voor zowel mij als Xenia minstens even goed aanvoelt. Mocht dit niet het geval zijn zou ik de tuner-server mogelijkheid alsnog in WMC 'bakken' door middel van DVB-Link (betalend, daarom eerst MP proberen).
Isabelle
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Het verschil tussen de AMD E350 en Intel Atom D525 is vrij klein.
De laatste reviews die ik gelezen heb, was de AMD E350 sneller dan de Atom.
Het gaat echter om kleine verschillen.
Soms zie je dat de Atom weer iets sneller is.
Een "onverslaanbare combinatie" zou ik het dus niet willen noemen
Een AMD E350 is sowieso een stuk zuiniger.
Een Intel kost echter wel een ietsjes meer geloof ik.
Zeker als je dingen als USB3 etc wilt hebben.
Voor behuizingen (en de rest eigenlijk ook).
Kijk gewoon hier wat je mooi vindt en aan je eisen voldoet:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/61/behuizingen.html
Er bestaan inderdaad kant-en-klare oplossingen.
Ik ben zelf echter heel erg blij dat ik destijds daar niet voor gekozen heb.
Uiteindelijk vind ik de flexibiliteit echt zoveel voordeliger.
(zo gebruik ik hem vaak ook om speakers te meten)
Ook zie ik veel mensen met toch nadelen aan een kant-en-klare mediacenter.
Veel van die nadelen heb je niet met een HTPC omdat je dat allemaal zelf in de hand hebt.
Als je het leuk vind kun je bv ook natuurlijk gewoon internetten of er zelfs een game console van maken met oude (S)NES games of arcade games.
Soms is het met een HTPC even zoeken naar een goed werkende combinatie.
XBMC vind ik persoonlijk stroef, lastig in te stellen en ondersteunt tevens geen blu-rays drives zonder allerlei bizarre trucs uit te halen.
Mediaportal ondersteunt eveneens niet zomaar blu-ray drives.
Dat heeft allemaal te maken met licenties.
Mijn persoonlijke beste combinatie is nog steeds Windows Mediacenter 2005 met Cyberlink PowerDVD plugin voor de blu-ray discs en ffdshow.
Dat is hier rock solid.
Een vriend van me werkt met Windows 7 mediacenter en dat gaat in feite ook wel goed.
Hij kijkt trouwens ook TV via Windows 7 Mediacenter
Als je toch de HD in de HTPC wilt gaan plaatsen valt het voordeel van een SSD wel een beetje weg.
Je houdt dan alleen het voordeel aan snelheid over.
Je moet je echter afvragen hoeveel voordeel dat geeft.
In de meeste gevallen start je dat ding alleen op en ga je een film kijken of zet je muziek aan.
Daarvoor heb je geen SSD nodig.
Enkel de boot snelheid hou je dan nog over, dat kun je deels opvangen door hibernate functie te gebruiken.
Ik zou persoonlijk geen externe DAC nemen, maar gewoon een goede geluidskaart, die ik eerder noemde.
Dan heb je echt geen DAC meer nodig!
De Asus Xonar D1 kun je ook als low-profile kaart gebruiken.
edit:
Wellicht te laat (maar tip voor in de toekomst).
Mijn ervaring is dat het voordeel van een zelf samengestelde pc tov "merk-pc" (Medion in dit geval), dat een zelf samengestelde pc veel beter verkoopbaar is.
Sowieso de losse onderdelen.
Daarnaast hebben veel merken (onterecht) een slechte naam, waardoor bijna niemand ze wil hebben.
De laatste reviews die ik gelezen heb, was de AMD E350 sneller dan de Atom.
Het gaat echter om kleine verschillen.
Soms zie je dat de Atom weer iets sneller is.
Een "onverslaanbare combinatie" zou ik het dus niet willen noemen
Een AMD E350 is sowieso een stuk zuiniger.
Een Intel kost echter wel een ietsjes meer geloof ik.
Zeker als je dingen als USB3 etc wilt hebben.
Voor behuizingen (en de rest eigenlijk ook).
Kijk gewoon hier wat je mooi vindt en aan je eisen voldoet:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/61/behuizingen.html
Er bestaan inderdaad kant-en-klare oplossingen.
Ik ben zelf echter heel erg blij dat ik destijds daar niet voor gekozen heb.
Uiteindelijk vind ik de flexibiliteit echt zoveel voordeliger.
(zo gebruik ik hem vaak ook om speakers te meten)
Ook zie ik veel mensen met toch nadelen aan een kant-en-klare mediacenter.
Veel van die nadelen heb je niet met een HTPC omdat je dat allemaal zelf in de hand hebt.
Als je het leuk vind kun je bv ook natuurlijk gewoon internetten of er zelfs een game console van maken met oude (S)NES games of arcade games.
Soms is het met een HTPC even zoeken naar een goed werkende combinatie.
XBMC vind ik persoonlijk stroef, lastig in te stellen en ondersteunt tevens geen blu-rays drives zonder allerlei bizarre trucs uit te halen.
Mediaportal ondersteunt eveneens niet zomaar blu-ray drives.
Dat heeft allemaal te maken met licenties.
Mijn persoonlijke beste combinatie is nog steeds Windows Mediacenter 2005 met Cyberlink PowerDVD plugin voor de blu-ray discs en ffdshow.
Dat is hier rock solid.
Een vriend van me werkt met Windows 7 mediacenter en dat gaat in feite ook wel goed.
Hij kijkt trouwens ook TV via Windows 7 Mediacenter
Als je toch de HD in de HTPC wilt gaan plaatsen valt het voordeel van een SSD wel een beetje weg.
Je houdt dan alleen het voordeel aan snelheid over.
Je moet je echter afvragen hoeveel voordeel dat geeft.
In de meeste gevallen start je dat ding alleen op en ga je een film kijken of zet je muziek aan.
Daarvoor heb je geen SSD nodig.
Enkel de boot snelheid hou je dan nog over, dat kun je deels opvangen door hibernate functie te gebruiken.
Ik zou persoonlijk geen externe DAC nemen, maar gewoon een goede geluidskaart, die ik eerder noemde.
Dan heb je echt geen DAC meer nodig!
De Asus Xonar D1 kun je ook als low-profile kaart gebruiken.
edit:
Wellicht te laat (maar tip voor in de toekomst).
Mijn ervaring is dat het voordeel van een zelf samengestelde pc tov "merk-pc" (Medion in dit geval), dat een zelf samengestelde pc veel beter verkoopbaar is.
Sowieso de losse onderdelen.
Daarnaast hebben veel merken (onterecht) een slechte naam, waardoor bijna niemand ze wil hebben.
Re: HTPC liefhebbers?
Ik heb ondertussen even gezocht op dat E350 platform en in de vorm van een Asus bordje met passieve koeling is me dat toch een erg interessant dingetje voor in de slaapkamer (stil en compact, geen nood aan super-high-end-geluid, geen nood aan ingebouwde tv-tuners...)!
Ik heb net even gekeken op dat overzicht op tweakers.net, wat eisen aangevinkt, op prijs gesorteerd, maximaal €150,- (de prijs waarvoor je zo een Ahanix vind zonder voeding), en dan schiet er toch niet veel soeps meer over dat het aanzien waard is. Het lijkt er dus op dat ik op dat vlak vrij snel een goede keuze heb gevonden.
Kant-en-klaar geef ik je volledig gelijk in, iets zelf in elkaar gestoken is stukken flexibeler, daarom dat ik ook voor die weg wil gaan.
De waardevastheid van een systeem interesseert me trouwens niet zozeer. Die dingen verouderen sowieso véél sneller dan dat ik ze buiten gooi, dus merk of niet, als ik het beu ben is het enkel nog een kratje bier waard. Dat Medion systeem was destijds ook simpelweg exact hetgene wat ik zocht en zelf in elkaar flanzen zou niet goedkoper geweest zijn. Eenzelfde systeem qua prestaties, met het goedkoopste van het goedkoopste kost zelf samengesteld nu, 2 jaar later nog steeds minstens €400,- zonder software...
Isabelle
Ik heb net even gekeken op dat overzicht op tweakers.net, wat eisen aangevinkt, op prijs gesorteerd, maximaal €150,- (de prijs waarvoor je zo een Ahanix vind zonder voeding), en dan schiet er toch niet veel soeps meer over dat het aanzien waard is. Het lijkt er dus op dat ik op dat vlak vrij snel een goede keuze heb gevonden.
Kant-en-klaar geef ik je volledig gelijk in, iets zelf in elkaar gestoken is stukken flexibeler, daarom dat ik ook voor die weg wil gaan.
De waardevastheid van een systeem interesseert me trouwens niet zozeer. Die dingen verouderen sowieso véél sneller dan dat ik ze buiten gooi, dus merk of niet, als ik het beu ben is het enkel nog een kratje bier waard. Dat Medion systeem was destijds ook simpelweg exact hetgene wat ik zocht en zelf in elkaar flanzen zou niet goedkoper geweest zijn. Eenzelfde systeem qua prestaties, met het goedkoopste van het goedkoopste kost zelf samengesteld nu, 2 jaar later nog steeds minstens €400,- zonder software...
Isabelle
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Er is inderdaad een Asus bordje dat heel compleet is.
Zelfs incl WLAN etc etc.
Wel een stuk duurder.
Merken die dergelijke behuizingen hebben (van het standaard formaat voor versterkers ed) zijn voornamelijk Silverstone en MS-Tech.
(De Silverstone Grandia zijn ook wel mooi)
Bedenk trouwens wel dat als je bv "mini-itx" selecteert, je enkel kasten krijgt waar dat formaat in past.
Gezien jullie niet perse een kleine kast hoeven, kun je dan beter selecteren op m-atx.
Zelfs incl WLAN etc etc.
Wel een stuk duurder.
Merken die dergelijke behuizingen hebben (van het standaard formaat voor versterkers ed) zijn voornamelijk Silverstone en MS-Tech.
(De Silverstone Grandia zijn ook wel mooi)
Bedenk trouwens wel dat als je bv "mini-itx" selecteert, je enkel kasten krijgt waar dat formaat in past.
Gezien jullie niet perse een kleine kast hoeven, kun je dan beter selecteren op m-atx.
Re: HTPC liefhebbers?
Ze is merkelijk gebrand op die ahanix kast.... De silverstone grandia vind ik ook mooier.... Maar zij vindt deze maar nix.
Persoonlijk vind ik de zalman HD160plus ook wel mooi.
Maar ook deze vindt ze nix "en kost ook nog 60euro meer"
Ik heb zo een vermoeden dat de behuizing dus al vaststaat....
Voor de rest moei ik me niet echt want ik vind persoonlijke een leuke hi-fi toren ook gewoon leuk staan... Het hoeft voor mij niet allemaal per sé uit 1 kastje te komen.... Ook al is de cd-speler en sat-ontvanger aan vervanging toe, en komt dit waarschijnlijk duurder uit dan een HTPC.
Zo lang het geen fortuinen hoeft te kosten (omdat we het niet beide een noodzaak vinden) maakt het mij verder niet zo uit wat ze allemaal zinnens is.... Zo lang het maar een beetje in het interieur past; hoewel Isabelle dan weer vindt dat het allemaal niet echt hoeft te matchen... Het kan dus 1 grote chaos gaan worden in de leefruimte...
Persoonlijk vind ik de zalman HD160plus ook wel mooi.
Ik heb zo een vermoeden dat de behuizing dus al vaststaat....
Voor de rest moei ik me niet echt want ik vind persoonlijke een leuke hi-fi toren ook gewoon leuk staan... Het hoeft voor mij niet allemaal per sé uit 1 kastje te komen.... Ook al is de cd-speler en sat-ontvanger aan vervanging toe, en komt dit waarschijnlijk duurder uit dan een HTPC.
Zo lang het geen fortuinen hoeft te kosten (omdat we het niet beide een noodzaak vinden) maakt het mij verder niet zo uit wat ze allemaal zinnens is.... Zo lang het maar een beetje in het interieur past; hoewel Isabelle dan weer vindt dat het allemaal niet echt hoeft te matchen... Het kan dus 1 grote chaos gaan worden in de leefruimte...
Re: HTPC liefhebbers?
De versterker die we hebben:

En dan nu de opties:
De Ahanix kast:

De Silverstone met hol frontpaneel, hier zou zelfs een Extended ATX bord in gaan, €115,-:

Maar toen kwamen we dit tegen:
De MS-Tech MC-380 voor slechts €60,-!!!

Deze heeft eveneens 7 full-profile voorzieningen voor uitbreidingskaarten.
Er zit weliswaar geen schermpje in het front en het aantal drive-bays is een stuk beperkter doordat de voeding vooraan zit, maar dat is naar onze mening zeker geen ramp te noemen...
Nadeel:
Tenzij zowat iedere foto een vertekend beeld geeft en met bij MS-Tech een andere interpretatie heeft over wat de breedte en lengte van een case is, is deze slechts 36cm breed ipv +-43,5cm, wat niet optimaal is als je deze vlak boven of onder een ander hifi-toestel zet...
Maar "elk nadeel heb z'n voordeel":
Om bij ons de zit-/kijk-/luisterkamer binnen te komen, moet je namelijk tussen een steunpilaar en "het audiovisuele blok" door.
Om die doorgang ruim te houden, moet alle apparatuur dan ook in een meubel onder de TV komen, die dan liefst niet (veel) breder is dan de TV zelf...
Doordat die MC-380 toch 7,5cm smaller is, is de totale breedte van een horizontale amp-htpc-amp opstelling ook 7,5cm smaller, waardoor het misschien verantwoord wordt om een meubel te maken waar deze opstelling in past, in plaats van een meubel dat slechts op 2 hifi-apparaten naast elkaar voorzien is!
Isabelle

En dan nu de opties:
De Ahanix kast:

De Silverstone met hol frontpaneel, hier zou zelfs een Extended ATX bord in gaan, €115,-:

Maar toen kwamen we dit tegen:
De MS-Tech MC-380 voor slechts €60,-!!!

Deze heeft eveneens 7 full-profile voorzieningen voor uitbreidingskaarten.
Er zit weliswaar geen schermpje in het front en het aantal drive-bays is een stuk beperkter doordat de voeding vooraan zit, maar dat is naar onze mening zeker geen ramp te noemen...
Nadeel:
Tenzij zowat iedere foto een vertekend beeld geeft en met bij MS-Tech een andere interpretatie heeft over wat de breedte en lengte van een case is, is deze slechts 36cm breed ipv +-43,5cm, wat niet optimaal is als je deze vlak boven of onder een ander hifi-toestel zet...
Maar "elk nadeel heb z'n voordeel":
Om bij ons de zit-/kijk-/luisterkamer binnen te komen, moet je namelijk tussen een steunpilaar en "het audiovisuele blok" door.
Om die doorgang ruim te houden, moet alle apparatuur dan ook in een meubel onder de TV komen, die dan liefst niet (veel) breder is dan de TV zelf...
Doordat die MC-380 toch 7,5cm smaller is, is de totale breedte van een horizontale amp-htpc-amp opstelling ook 7,5cm smaller, waardoor het misschien verantwoord wordt om een meubel te maken waar deze opstelling in past, in plaats van een meubel dat slechts op 2 hifi-apparaten naast elkaar voorzien is!
Isabelle
Re: HTPC liefhebbers?
Het lijkt er ook op dat een Scythe Mugen 2 CPU-koeler wat té enthousiast is qua hoogte in de meeste HTPC-cases, inclusief die MC-380 (ondanks de full-profile hoogte), en zelfs de midi-tower waar de donor-onderdelen nu nog in zitten!
Aangezien een beetje fatsoenlijke after-market koeler sowieso stukken beter is dan de standaard koeler, en de best presterende koelers allemaal van die lompe torens zijn, is het beter om te kiezen voor een minder lomp, maar extreem stil exemplaar dat toch goed presteert.
Na wat inlezen kom ik tot dezelfde conclusie als b_force: een Scythe Big Shuriken.
Deze is bovendien nog eens een tikkeltje goedkoper dan de Mugen 2...
Isabelle
Aangezien een beetje fatsoenlijke after-market koeler sowieso stukken beter is dan de standaard koeler, en de best presterende koelers allemaal van die lompe torens zijn, is het beter om te kiezen voor een minder lomp, maar extreem stil exemplaar dat toch goed presteert.
Na wat inlezen kom ik tot dezelfde conclusie als b_force: een Scythe Big Shuriken.
Deze is bovendien nog eens een tikkeltje goedkoper dan de Mugen 2...
Isabelle
Re: HTPC liefhebbers?
Ik heb zelf nu een mediaserver draaien met een MiniITX van Asus met externe voeding (19V), SSD voor besturing en 1TB harddisk voor de mediabestanden.
M2tech ingebouwd als SPdif output.
Bluray combo welke puur bedoeld is voor het afspelen van DVD en Bluraydisks
Het apparaat is via de standaard HDMI verbonden met de TV
Besturing: Windows7
Video: VLC player (bevalt mij het beste)
Audio: Foobar2000 met kernelstreaming
Ik moet nog wat verzinnen voor remotecontrol, ik heb geen netwerk of Wifi maar wellicht kan ik iets doen met blauwtand maar zoalng ik nog niet zo warm loop voor Ipad of Android tablet oid dan laat ik het maar zo.
ben er zeer tevreden over
M2tech ingebouwd als SPdif output.
Bluray combo welke puur bedoeld is voor het afspelen van DVD en Bluraydisks
Het apparaat is via de standaard HDMI verbonden met de TV
Besturing: Windows7
Video: VLC player (bevalt mij het beste)
Audio: Foobar2000 met kernelstreaming
Ik moet nog wat verzinnen voor remotecontrol, ik heb geen netwerk of Wifi maar wellicht kan ik iets doen met blauwtand maar zoalng ik nog niet zo warm loop voor Ipad of Android tablet oid dan laat ik het maar zo.
ben er zeer tevreden over
Re: HTPC liefhebbers?
Hier in België kun je bij Mobistar Centers een "San Francisco" Android mobieltje kopen voor slechts €140,-.
Wifi, 3G, Bluetooth... Zit er allemaal op...
Xenia heeft er een paar maanden geleden zo eentje van mij gekregen voor haar verjaardag.
Exact 2 dagen later hebben we dat dingetje gehacked en er een vrije versie van Android 2.2 op gezet (ipv originele 2.1 die nog de App2SD-functie mist en tjokvol Mobistar/Orange software zit).
Tot nu toe is ze er nog steeds tevreden over en gezien de veelzijdigheid van het dingetje, denk ik er sterk aan om er mezelf ook eentje cadeau te doen.
Het enige nadeel: de accu loopt wel héél snel leeg als je wifi op laat staan. Haal dus voor hetgene dat het kost een USB-ladertje voor in de auto, zodat je onderweg kunt 'bijtanken' en hou je niet in om het dingetje minstens iedere avond aan de lader te hangen, onderweg naar huis na het werk even bij te laden...
Zolang je de accu een keertje om de 2 maand volledig laat leeglopen en terug volledig oplaadt, blijft die wel fris.
Dit toestelletje is internationaal gekend als ZTE Blade, op het "Modaco" forum is er een zeer uitgebreide community rond dit toestelletje. Naar mijn mening dus met een reden, het is "serious bang for the buck"
Isabelle
Wifi, 3G, Bluetooth... Zit er allemaal op...
Xenia heeft er een paar maanden geleden zo eentje van mij gekregen voor haar verjaardag.
Exact 2 dagen later hebben we dat dingetje gehacked en er een vrije versie van Android 2.2 op gezet (ipv originele 2.1 die nog de App2SD-functie mist en tjokvol Mobistar/Orange software zit).
Tot nu toe is ze er nog steeds tevreden over en gezien de veelzijdigheid van het dingetje, denk ik er sterk aan om er mezelf ook eentje cadeau te doen.
Het enige nadeel: de accu loopt wel héél snel leeg als je wifi op laat staan. Haal dus voor hetgene dat het kost een USB-ladertje voor in de auto, zodat je onderweg kunt 'bijtanken' en hou je niet in om het dingetje minstens iedere avond aan de lader te hangen, onderweg naar huis na het werk even bij te laden...
Zolang je de accu een keertje om de 2 maand volledig laat leeglopen en terug volledig oplaadt, blijft die wel fris.
Dit toestelletje is internationaal gekend als ZTE Blade, op het "Modaco" forum is er een zeer uitgebreide community rond dit toestelletje. Naar mijn mening dus met een reden, het is "serious bang for the buck"
Isabelle
Re: HTPC liefhebbers?
hahaha daarom sla ik dat inlezen gewoon over en neem meteen aan wat bart ter berde brengt. Kun je rustig op vertrouwen..... Alleen, dat inlezen op zich is al leuk hihiCandisa schreef:Na wat inlezen kom ik tot dezelfde conclusie als b_force: een Scythe Big Shuriken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Maar computers en met name koelblokken is net een beetje zoals audio hoor.
Er zit zoveel "onzin" (niet lullig bedoelt) tussen.
En inmiddels heel erg veel keuze!
Ik weet nog hoe ik vroeger als klein Bartje met mijn dremel mijn eigen koelblokken op maat maakte
(dat was nog eens hobby
Als je een paar simpele thermische formules erop los laat, zie je dat al heel snel.
Voor een HTPC is het echter allemaal niet zo heel boeiend.
Wat dan veel belangrijker is, is dat het allemaal een beetje stil is.
En ook daar kom je weer in het subjectieve (zoals condensatoren) domein.
Een hoop termen vliegen je om de oren en er wordt maar weinig gemeten (op een GOEDE manier)
Om toch nog even een leermomentje in te lassen en wat verdere info te geven en een link te maken naar akoestiek.
De geluidssnelheid van een ventilator vs het aan omwentelingen (RPM) gaat met een 50 log.
Dus wanneer een fan twee keer zo hard moet draaien is dat 50 log 2 = 15dB harder!
Dat is overigens wel theoretisch, maar praktisch kom je in de buurt.
Om dezelfde hoeveelheid airflow te krijgen (debiet is een netter woord) kun je ook twee fans nemen.
Die tellen bij elkaar op en dat zit ergens tussen de 3dB en 5/6dB (laatste komt bijna nooit voor).
Conclusie is dus dat je beter twee fans kunt nemen ipv 1.
Nadeel is dat het natuurlijk iets meer kost en plek inneemt.
Voor de rest gaat het veel om persoonlijke smaak.
De een vind de indeling erg belangrijk, de ander wil graag op de toekomst voorbereid zijn met bv USB3.
Een derde zweert bij Intel en een vierde zegt dat AMD net zo goed is voor minder geld.
Soms is het alleen maar het kleurtje wat telt.
Achja, het lijken net audiofanaten wat dat betreft.
Re: HTPC liefhebbers?
wat ikzelf altijd gaaf vind zijn die pc's die extreem weinig verbruiken, zowel bij htpc als servers. Heb die tzt trouwens een nodg, die laatste, maar daar pb ik je dan wel ff over.
Re: HTPC liefhebbers?
Toen ik mijn HTPC ging bouwen (jaartje of 2 geleden) was ik ook een tijdje op zoek naar een kast die mooi bij de stereo past en uiteindelijk is het de OrigenAE H6 VFD geworden, echt een mooi ding!
Hij is ook wat lager dan de meeste van deze kasten. Voordeel: stuk mooier in verhouding, nadeel: de echt hoge videokaarten kunnen er niet in. Maar als je een i5 2500k/2600k erin zet, dan heb je ook geen losse videokaart meer nodig. Vind hem ook een stukje mooier dan de Ahanix die je voorstelt, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Hij is ook wat lager dan de meeste van deze kasten. Voordeel: stuk mooier in verhouding, nadeel: de echt hoge videokaarten kunnen er niet in. Maar als je een i5 2500k/2600k erin zet, dan heb je ook geen losse videokaart meer nodig. Vind hem ook een stukje mooier dan de Ahanix die je voorstelt, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Re: HTPC liefhebbers?
Ik zou even wachten. De Intel D2700MT borden komen waarschijnlijk ergens in september uit. Met dergelijke borden verbruik je rond de 13W, en de nieuwe Atoms moeten nu 1080p gaan ondersteunen. Bovendien kosten die borden meestal beneden de 100 euro. En ze zijn passief gekoeld: http://www.computerbase.de/bildstrecke/34779/3/
3 kaarten kunnen erin, wel zijn er dan 2 mini pci express (waarvan 1 half length).
Verder mis ik de i3-2100T een beetje in het lijstje: deze verbruikt maximaal 35W, is sneller dan de E350/Atoms, en je kunt met een redelijk eenvoudig bordje toch al leuk aan de slag: geen losse videokaart nodig voor bluray decoding. Alles bij elkaar financieel nog heel leuk te noemen, vooral omdat investeren in dure koeling redelijk overbodig is.
3 kaarten kunnen erin, wel zijn er dan 2 mini pci express (waarvan 1 half length).
Verder mis ik de i3-2100T een beetje in het lijstje: deze verbruikt maximaal 35W, is sneller dan de E350/Atoms, en je kunt met een redelijk eenvoudig bordje toch al leuk aan de slag: geen losse videokaart nodig voor bluray decoding. Alles bij elkaar financieel nog heel leuk te noemen, vooral omdat investeren in dure koeling redelijk overbodig is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Wat bedoel je hiermee?Leon schreef:en de nieuwe Atoms moeten nu 1080p gaan ondersteunen.
Een E350 kan gemakkelijk 1080P aan.
Interessant die Intel D2700MT, maar het lijkt er vooralsnog op dat het enkel met SODIMM en mini pci-e is enzo?
Dat maakt het natuurlijk ook weer duurder.
En sja wachten.....
Je kunt over een halfjaar weer op iets anders wachten
Het gaat op het moment iets TE snel allemaal.
(maar dat zeggen we steeds
Re: HTPC liefhebbers?
Ik weet niet waarom Bart voor de Scythe Big Shuriken is gegaan, maar ik ben voort gegaan op een cpu-koeler-test op hardware.info, waar belachelijk veel koelers uit verschillende prijsklasses en formaten op dezelfde manier in een testopstelling zijn verwerkt, met daarbij mooie grafiekjes ivm temperaturen en geluid.
Eerst had ik de Mugen 2 gekozen vanwege de extreem goede koelprestaties versus geluid. Daarna merkte ik dat dat ding toch wel héél erg lomp is en niet zal passen, dus ben ik gewoon gaan kijken welke nog altijd ruim acceptabele koelprestaties levert tegen een zo laag mogelijke geluidsproductie en op de Big Shuriken uitgekomen...
De meeste HTPC-cases waar full-profile kaarten in passen zijn voorzien op 2x60mm fans boven het I/O-paneel en die zou ik dan ook beiden gebruiken. Meerdere trage fans zijn inderdaad stiller dan 1 krachtpatser.
Met de dremel bij de hand moet het ook wel lukken om een 120mm out-take in het bovenpaneel te voorzien om op een stille manier een stevige airflow te creëren...
Een extreem zuinige pc is natuurlijk altijd leuk, maar deze pc heb ik nu eenmaal al, en die zal ook wel wat taken te verwerken krijgen... Op termijn komt er in de slaapkamer wel een superzuinig HTPC'tje in een bijhorend klein behuizinkje. Dat zal toch maar een clientje zijn dat niets anders moet doen dan streamen en instructies doorgeven.
Op wat dat dingetje zal gebaseerd worden zie ik tegen die tijd wel. Nu oogt het AMD E350 platform op een passief gekoeld Asus moederbordje zeer interessant, maar eens het zo ver is zal het vast al weer voorbijgestreefd zijn...
Die Origen behuizing is ook wel knap, en in H5 uitvoering ook voorzien van voldoende kaart-sleuven, maar qua design té strak tegenover onze Yamaha amp. Verder vallen de bolle knopjes bij mijn wederhelft niet echt in de smaak, dus het wordt hoogst waarschijnlijk gewoon de lekker goedkope MS-Tech
Isabelle
Eerst had ik de Mugen 2 gekozen vanwege de extreem goede koelprestaties versus geluid. Daarna merkte ik dat dat ding toch wel héél erg lomp is en niet zal passen, dus ben ik gewoon gaan kijken welke nog altijd ruim acceptabele koelprestaties levert tegen een zo laag mogelijke geluidsproductie en op de Big Shuriken uitgekomen...
De meeste HTPC-cases waar full-profile kaarten in passen zijn voorzien op 2x60mm fans boven het I/O-paneel en die zou ik dan ook beiden gebruiken. Meerdere trage fans zijn inderdaad stiller dan 1 krachtpatser.
Met de dremel bij de hand moet het ook wel lukken om een 120mm out-take in het bovenpaneel te voorzien om op een stille manier een stevige airflow te creëren...
Een extreem zuinige pc is natuurlijk altijd leuk, maar deze pc heb ik nu eenmaal al, en die zal ook wel wat taken te verwerken krijgen... Op termijn komt er in de slaapkamer wel een superzuinig HTPC'tje in een bijhorend klein behuizinkje. Dat zal toch maar een clientje zijn dat niets anders moet doen dan streamen en instructies doorgeven.
Op wat dat dingetje zal gebaseerd worden zie ik tegen die tijd wel. Nu oogt het AMD E350 platform op een passief gekoeld Asus moederbordje zeer interessant, maar eens het zo ver is zal het vast al weer voorbijgestreefd zijn...
Die Origen behuizing is ook wel knap, en in H5 uitvoering ook voorzien van voldoende kaart-sleuven, maar qua design té strak tegenover onze Yamaha amp. Verder vallen de bolle knopjes bij mijn wederhelft niet echt in de smaak, dus het wordt hoogst waarschijnlijk gewoon de lekker goedkope MS-Tech
Isabelle
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Ik heb er sowieso vrij snel een Nexus fan op gezet 
Nog leuker is een Noctua.
Die zijn veeeeeeeeel stiller dan de originele fan (en koelen ook beter).
Mijn keuze was simpel, de hoogte.
En het ding koelt prima
Nog leuker is een Noctua.
Die zijn veeeeeeeeel stiller dan de originele fan (en koelen ook beter).
Mijn keuze was simpel, de hoogte.
En het ding koelt prima
Re: HTPC liefhebbers?
Interessant om weten dat het dus nog een stuk stiller kan dan met de Scythe fan 
Edit: Ik heb even gezocht op Noctua, met exotische prijzen in het achterhoofd, maar tot mijn verbazing valt dit dus al bij al nog goed mee...
Okee, zo een ding kost even ruim de helft van een Scythe Big Shuriken koeler inclusief fan, maar als je kijkt naar de opgegeven waardes en de talrijke reviews ivm de lage geluidsproductie, dan vind ik het wel de moeite waard!
Edit: Ik heb even gezocht op Noctua, met exotische prijzen in het achterhoofd, maar tot mijn verbazing valt dit dus al bij al nog goed mee...
Okee, zo een ding kost even ruim de helft van een Scythe Big Shuriken koeler inclusief fan, maar als je kijkt naar de opgegeven waardes en de talrijke reviews ivm de lage geluidsproductie, dan vind ik het wel de moeite waard!
Laatst gewijzigd door Candisa op di 16 aug 2011, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: HTPC liefhebbers?
Olie-koeling.... Maar dan kom je er niet met zo'n "klein" HTPC-behuizinkjeb_force schreef:Waterkoeling
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: HTPC liefhebbers?
Hoezo niet?XC-C30 schreef:Olie-koeling.... Maar dan kom je er niet met zo'n "klein" HTPC-behuizinkjeb_force schreef:Waterkoeling
Gewoon in een bad olie dompelen.
Olie geleid bijna niets.

(hopelijk werkt hot-linking)
Re: HTPC liefhebbers?
Weet ik, maar dan heb je toch een vrij groot bad nodig om de warmte efficient genoeg af te leiden (uitgaand van een grootverbruiker als de Core i5-750 die Isabelle dus wil gaan gebruiken)?b_force schreef:Hoezo niet?XC-C30 schreef:Olie-koeling.... Maar dan kom je er niet met zo'n "klein" HTPC-behuizinkjeb_force schreef:Waterkoeling
Gewoon in een bad olie dompelen.
Olie geleid bijna niets.
http://img.tomshardware.com/us/2006/01/ ... start6.jpg
(hopelijk werkt hot-linking)
