FAWT PA

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hans80

FAWT PA

Bericht door Hans80 »

Leuk zo'n feestje / weekendje / dagje bij de scouting. Maar altijd weer sjouwen & aansluiten: PC + benodigd heden, microfoon, mengpaneel, versterker & boxen. + een heleboel leken die niet weten waar welk stekkertje moet. Dat moet toch makkelijker kunnen. Alles is er eigenlijk al, alleen de speakers die we nu gebruiken zijn gewone huiskamer gevallen (of de active Bose Acoustimas Pro speakers van mn pa, a 30Kg, daar ga ik niet elke keer mee liggen schouwen. )
bose.jpg
bose.jpg (4.19 KiB) 403 keer bekeken
Nu kunnen we natuurlijk niet teveel uitgeven en gisteren zag ik de volgende speakers bij de conrad voor maar 20 euroos.
Visaton WPC30 PA, 4 ohm, 93dB 12"
310672_BB_00_FB_EPS-200.jpg
310672_BB_00_FB_EPS-200.jpg (4.19 KiB) 300 keer bekeken
Nu nog iets voor de hoge tonen. En zie daar voor maar 7 euroos:
Visaton FR10 HM, 8ohm, 86dB 4"
303660_BB_00_FB_EPS-200.jpg
303660_BB_00_FB_EPS-200.jpg (6.12 KiB) 300 keer bekeken
Fullrange And Woofer Technology (FAWT) speaker onderdelen :-) Dus wel een beetje afgekeken van de Acoustimas Pro ;-) Vandaag dus twee 4 ohm woofers besteld + vier 8ohm FR. Totaal 68 euroos voor 6 speakers om twee 92dB/W boxen te maken. Daar ga ik me geen bult aan vallen.
De FR dus parallel geschakeld voor een hoger rendement te krijgen, wat in de buurt komt van woofers. Dit totaal kan ik dan mooi met de 120W @4ohm versterker aansturen die we toch al hebben. Dan een simpel 1e orde filter erin op 300Hz. Klaar is hans.

Dit alles komt dan in een "soort van steekwagen model" kist, wat dus makkelijk te verrijden is, uitklappen, stekker erin en klaar.
Waar ik wel mee zat is dat ik de FR toch wel boven het "publiek" wil laten uitsteken. Er zit nu in mijn gedachte om de FR in een array te zetten, en naar boven te laten "uitvouwen", zodat het op +-2.5m hoogte zit. Ik zal dit eens in een tekeningentje zetten. Dan wordt het hopelijk duidelijker.
Laatst gewijzigd door Hans80 op wo 17 aug 2011, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans80

Re: FAWT PA

Bericht door Hans80 »

Even vlug een schets gemaakt van wat het idee is. De breedbanders kunnen dus naar beneden geklapt worden voor opslag/vervoer. Voor gebruik naar boven klappen. Ik denk tussen alle breedbanders een hoek van 30gr, zodat het geluid meer verspreid wordt. Komend weekend het geheel maar eens iets meer uitwerken. Werkt toch altijd beter als je de speakers al in je handen hebt :-)
FAWT_PA.JPG
bartsegers

Re: FAWT PA

Bericht door bartsegers »

die woofers lijken verdacht veel op de oude TONSIL speakers van de conrad.
de GTC serie...

http://www.otik.de/elektronik/ota328669 ... ---++.html

Daar is met geen mogelijkheid bas uit te halen, weet ik uit ervaring helaas.
(echt rare speakers waren dat)

EDIT, zijn toch wel andere units volgens mij.
Uit boxsim haal ik een xmax van 9 mm :shock: :shock:
Voor dat geld zou dat uniek zijn!

Kijk maar eens wat deze unit doet in 75 liter basreflex kast op 45 hz afgestemd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”