projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno, hierbij nog wat tips en uitleg.

Ik heb nog even met de weerstanden zitten spelen. De zwarte lijn is die waarop we afgelopen zaterdag uit kwamen. Twee weerstanden van 3.9ohm dus. Als je nu de parallelweerstand van 3.9ohm over de tweeter verlaagt naar 2.7ohm (of 2.8ohm zoals je al eens had gedaan) dan kom je op de blauwe lijn uit. De respons op 30 graden geeft een hele goede indicatie van de power respons. Dat is de groene lijn en die loopt mooi geleidelijk naar beneden. Ik zou toch eens langer luisteren met die 2.8ohm parallel aan de tweeter. Kan niet verkeerd zijn en geeft echt niet teveel hoog..
Bijlagen
probeer deze eens.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
Ik zit nu op 3.9 parallel, en 5.6 in serie. Het hoog schuift hierdoor mooi naar achteren in het geluidsbeeld, wat meer ruimte lijkt te geven voor detail in het midden. Wel erg lastig om te onthouden hoe iets klinkt en dat nog te benoemen ook :?
Die combinatie van 5.6 in serie en 3.9 parallel had je gedaan na de 3.9 in serie en de 2.8 parallel, waardoor de groene respons op 30 graden verandert in de rode. Kijk eens wat je schrijft en wat er met de respons gebeurt. Dat komt goed overeen he!!! :D

-edit- die tip van mij van 4.7 in serie en 3.3 parallel zal klankmatig tussen deze twee situaties in zitten.
Bijlagen
5.6 in serie en 3.9 parallel.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Bedankt voor de extra uitleg, Jeroen. Zo wordt het langzamerhand een fractie duidelijker wat ik nou eigenlijk aan het proberen ben. Gelukkig laat m'n gehoor me niet helemaal in de steek.
Belangrijk is dat ik natuurlijk moet accepteren dat je met weerstandjes niets aan de akoestiek verandert.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Ik heb nog drie veranderingen doorgevoerd, en volgens mij zijn ze alledrie positief O:)

De weerstanden maar weer eens veranderd :mrgreen: . Nu 2.8 parallel en 4.7 in serie. Volgens mij is dit tot nu toe de meest neutrale combinatie (voor mijn oren).

Een dag later:

De luidsprekers stonden (ja, ook toen jij er was, Jeroen :wink: ) 10 graden naar binnen gedraaid. Nu staan ze recht en dat scheelt veel. Het geluid wordt rustiger.

De linker luidspreker staat nu ongeveer 15cm verder van de zijwand. Subtiel verschil, maar goed hoorbaar. De reflectie van die kant is minder blikkerig.


Voorlopig houd ik het zo, totdat ik de nieuwe filteronderdelen heb (Rumoh heeft vakantie :x ).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Potverdorie Arno! dat gaat goed zeg :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
De luidsprekers stonden (ja, ook toen jij er was, Jeroen :wink: ) 10 graden naar binnen gedraaid. Nu staan ze recht en dat scheelt veel. Het geluid wordt rustiger.
Goh, ik zou toch zweren dat...maar goed, als je het niet controleert lijken ze al snel recht naar voren te staan.

Als je nog wat kan toevoegen aan je bestelling, doe ook een 8,2uF erbij. Het loont de moeite om die eens te proberen in plaats van de 10uF parallel aan de woofer. Eventueel kan ik er twee naar je opsturen die ik nog heb liggen, doe maar PB indien nodig.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Arno schreef:
De luidsprekers stonden (ja, ook toen jij er was, Jeroen :wink: ) 10 graden naar binnen gedraaid. Nu staan ze recht en dat scheelt veel. Het geluid wordt rustiger.
Goh, ik zou toch zweren dat...maar goed, als je het niet controleert lijken ze al snel recht naar voren te staan.
Waarschijnlijk was het je niet opgevallen omdat ze ook wat voorover hellen. Dat vertekent.

Ik heb nog niets besteld dus de 8.2 uF kan ik er nog bij doen. Wat doet die condensator eigenlijk?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Die condensator heeft het effect dat het gebied bij 1000Hz net ietsje zwakker wordt en bij 2000Hz net ietsje sterker. Ook krijg je exacte fasegelijkheid in de luisterdriehoek tussen woofer en tweeter als de speakers recht naar voren staan. Het is iets dat je denk ik moet uitproberen, het is een relatief kleine kostenpost en verlies aan geld mocht de 10uF uiteindelijk toch de voorkeur krijgen.

Met jouw gehoor is niets mis. Ik heb jouw huidige filterwaardes toegepast op de meetdata. Het resultaat geeft vrijwel exact de doelcurve die Linkwitz voor de laatste versie van de Orion heeft gebruikt, versie 3.2. Dat is toch wel opvallend.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
De linker luidspreker staat nu ongeveer 15cm verder van de zijwand. Subtiel verschil, maar goed hoorbaar. De reflectie van die kant is minder blikkerig.
Gezellig kleedje tegen die wand? Er hangt nu nog niks. Of je laat je dochters een doek beschilderen, lijstje erom en iedereen blij. :D Behalve de vrouw misschien...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
...Of je laat je dochters een doek beschilderen, lijstje erom en iedereen blij. :D Behalve de vrouw misschien...
maar als de kinders het hebben geschilderd, kan mama er toch nooit wat op tegen hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

fabriek eerst eens een deken langs de wand,dan kan je het effect prima horen!

soundstone is een simpele oplossing.
Laatst gewijzigd door dre op do 11 aug 2011, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Akotherm heb je ook in leuke plaatjes: (kun je zelf natuurlijk ook zelf maken :) )

http://shop.merford.nl/particulier_nede ... guren.html

Daarnaast heb je nog andere decoratieve alternatieven:
http://shop.merford.nl/particulier_nede ... /galm.html

En als je geld er voor over hebt, is het zelfs te laten bedrukken (zoiets als canvas):
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... kuart.html

Poormans versie is natuurlijk iets op canvas te laten drukken en dan de holte van het raamwerk vullen met dempingsmateriaal.
Of een manier vinden om speakerdoek te laten bedrukken. (geen idee wat dat kost)

Zomaar wat ideeën :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Slaat de fantasie op hol? :lol: Laat Arno eerst maar een een dikke wollen deken tegen de wand ophangen of een dekbed om te horen wat e.e.a. doet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Er zijn toch ook van die wonderlijke houten absorptie-schaaltjes? Samen met een cd-demagnetiseur moet dat toch een stuk gaan schelen. :lol:


Ik zal eerst idd eens een dikke deken aan de muur hangen en kijken wat het scheelt.
Voorlopig is het genieten begonnen :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Er zijn toch ook van die wonderlijke houten absorptie-schaaltjes? Samen met een cd-demagnetiseur moet dat toch een stuk gaan schelen. :lol:
Dus daarvoor zit dat schild aan de onderkant, daar komt vast nog een door Jeroen ingestraald Delftsblauw houten plankje in uit een speciale wilgenboom uit het Delftse Hout.

We hebben je wel door hoor :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Ik wilde Sander eigenlijk nog vragen of hij wat blokjes edammer kan instralen voor optimale ontkoppeling O:)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Ik heb gisteren twee 8.2 uF mkp's gehaald en deze parallel aan de woofer gezet ipv de 10 uF. Bepaalde instrumenten en bepaalde opnames profiteren van deze wijziging. Bijvoorbeeld trombone knettert wat lekkerder, en ook mannenstemmen lijken een wat rijker timbre te hebben. Maar over het geheel genomen overheerst dan een bepaalde 'badkamerklank', waar vrouwenstemmen en violen weer eerder last van hebben.
Ik heb de wijziging maar weer ongedaan gemaakt maar, Jeroen, ik kan het idee van die 8.2 wel begrijpen. Misschien ligt de ideale waarde er wel tussenin? Als dat zou kunnen zou ik dat wel willen proberen.

Kun je condensatoren in serie of parallel zetten, en hoe gaan die sommetjes?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Vuurkat »

Ja:

parallel: Cvervang = C1 + C2 + ...
in serie: 1/Cvervang = 1/C1 + 1/C2 + ...

Een zootje kleine condensatoren is handig om te hebben, je kan dan zo'n beetje alle mogelijke waarden maken door ze parallel te zetten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno, ik zou de 8,2uF alleen proberen in samenspel met de 2.7mH. Als je die hebt, probeer het dan nog eens.

En inderdaad, volgens de formules zoals Casper aangeeft, een waarde ertussen in krijg je gemakkelijk door over de 8,2uF een condensator van 0,82uF of 1uF heen te zetten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Arno, ik zou de 8,2uF alleen proberen in samenspel met de 2.7mH. Als je die hebt, probeer het dan nog eens.
Aha, dat had ik niet begrepen. Ga ik het dan nog eens proberen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
Ik heb gisteren twee 8.2 uF mkp's gehaald...
Hij wel ! :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Arno schreef:
Ik heb gisteren twee 8.2 uF mkp's gehaald...
Hij wel ! :lol:
Ja ja, op de fiets naar een echte winkel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Arno schreef:
Ik heb gisteren twee 8.2 uF mkp's gehaald...
Hij wel ! :lol:
Hij heeft dan ook geen fiets met een lekke achterband, kapotte schoenveters, niet werkende OV-kaart etc. etc. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door ray5150 »

Arno schreef:
ray5150 schreef:
Arno schreef:
Ik heb gisteren twee 8.2 uF mkp's gehaald...
Hij wel ! :lol:
Ja ja, op de fiets naar een echte winkel :mrgreen:
Ik ben dus niet de enigste die nog zo denkt....

PS, d'r zit in Dordtrecht ook een heel goed gesorteerde elektronica winkel, Radiobeurs louter geheten, maar dat zal bij jou en Hannsie al bekend zijn ?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
PS, d'r zit in Dordtrecht ook een heel goed gesorteerde elektronica winkel, Radiobeurs louter geheten, maar dat zal bij jou en Hannsie al bekend zijn ?
Jazeker, daar kom ik regelmatig en al sinds dat ik heel klein was :D Ze hadden daar vroeger allemaal van die machtige bouwsetjes van allerlei schakelingetjes. In plastic zakjes. Radiootjes, stroboscoopjes en weet ik wat allemaal. 8)

Tegenwoordig hebben ze ook een webwinkel :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”