MiniDsp + LM4780 Project

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: MiniDsp + LM4780 Project

Bericht door Henkjan »

cobaltjeh schreef:
Gisteren tijd gemaakt voor het maken van het achterpaneel. Ik moet zeggen dat de ervaring die ik opgedaan bij de vorige kast zeker ten goede is gekomen.
Paneel is perfect gelukt. :)

Nu nog wachten op de optische kastdelen, die onderweg zijn vanuit de USA.

PS, er zitten nu nog zilverkleurige schroeven in, maar eigenlijk wil ik deze nog vervangen door zwarte.
Alleen deze hebben ze niet bij de bouwmarkt, en op internet ben je snel 10+ euro krijg voor wat schroefjes wat ik ook weer vrij extreem vind.
Iemand nog tips?
Afbeelding
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Dat kan natuurlijk ook :lol:.

Maar dan ga ik toch liever voor de 'duurdere schroefjes'. Heb er op ebay al wat gevonden:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Opzich ook nog geen slechte prijs, maar toch al snel 10 euro voor wat schroefjes, wat ik een beetje een kromme prijs vind voor een stel schroeven.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... 0&x=19&y=9

Hebben meerdere soorten. Ik heb er toen 100 van de bovenstaande gekocht. Inclusief verzenden was ik 3 euro kwijt, dacht ik.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb in de milieustraat/ vuilstort een flink aantal versterker en DVD spelers kasten nagesnuffeld, en daar toch leuke bruikbare schroefjes gevonden. :lol: :lol: :mrgreen:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Het is hier weer stilletjes.

Maar achter de schermen ben ik druk bezig met de aansturing van de volumeprint. Een LCD en draaiknop vond ik totaal niet meer 2011.

Dus hier alvast een sneak-preview, wat ik wil gaan gebruiken om volume en bronkeuze te bedienen.

http://www.youtube.com/watch?v=HxpbKE_-SVc
knuisje

Bericht door knuisje »

Cool :rock:
BertDB

Bericht door BertDB »

inderdaad, erg origineel !
maareuh, als je iPhone ff niet wil ... no music ? 8-[
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
inderdaad, erg origineel !
maareuh, als je iPhone ff niet wil ... no music ? 8-[
Dan hebben we altijd nog een ipad :). (En een normale afstandsbediening.)
Ik wil alleen de kast zo simpel mogelijk maken zonder knopjes, display etc, dat vind ik een stuk netter.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Less is More :lol: :rock:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Less is More :lol: :rock:
Daar ben ik het helemaal mee eens!

Plus komt de muziek van mijn Sonos. En die werkt ook niet zonder iphone / ipad.
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Zier er zeer interessant uit de iPhone-aansturing. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Die moeten dubbel geïsoleerd zijn en intern 8 mm kruipafstand hebben.
Is dat tussen Fase en Nul? en hoe moet ik die isolatie zien?
Dat is altijd tussen de 230V (nul of fase maakt daarbij niet uit) en de kant die je aan kunt raken. Of de kant die je via via via aan kunt raken zoals cinch plugjes. Dus eigenlijk alle laagspanningselektronica met een aanraakbare verbinding naar buiten toe. Bij dit relais zit b.v. de spoel dus aan een "aanraakbare" USB poort.

Daarvoor geldt altijd (in het kort):

1/ kruipafstand, dat is de afstand over de isolatie door de lucht: min 8 mm. Mag ook min. 6mm zijn mits in een gegarandeerd droge en schone omgeving zoals in hermetisch gesloten kasten.
2/ afstand door de lucht: 8 mm Mag onder condities zoals in 1/ ook min. 6 mm zijn.
3/ min. doorslag spanning 4 KV, moet getest zijn.
4/ of een minimale isolatie dikte van 0,4 mm van een deugdelijk sterk en hermetisch gesloten isolatiemateriaal.

Hou je je aan 1/ en 2/ dan is 3/ meestal wel gegarandeerd. Maar voor toelating moet het altijd getest zijn.

Daarnaast geldt ook altijd dat een apparaat dermate deugdelijk geconstrueerd moet zijn dat er nooit een onveilige situatie kan ontstaan. Dus als je b.v. per ongeluk een schroevendraaier er in laat vallen dan mag het wel stuk gaan maar mag er nooit 230V op de kast komen te staan daardoor. Hieruit volgt meteen dat je alle onder netspanning staande delen goed moet isoleren.

In deze kast gebruik ik dus het besproken relaisbordje om de netspanning naar de trafo's te schakelen. Hierbij onderbreek ik 1 kabel van de netspanning op het relais. De verschillende banen op het relais zitten ongeveer 3mm van elkaar. Maar hierbij zit geen massa in de buurt, het bordje zit ook op 8 mm afstand van de bodem. En daar stop ik nog een isolatieplaat tussen.

Ben ik dan wel of niet in conflict met bovenstaande regels?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die regels gelden overal waar je met 230V te maken hebt. Dus ook op het relais bordje zelf (de print) en intern in het het relais tussen de contacten die op 230V netspanning staan en de spoel die aan aanraakbare elektronica zit.

Soms worden wel relais gebruikt die er niet aan voldoen, zoals b.v. in de schakelklokken van de Gamma. Toch mag dat daar omdat er op zo'n klokje niets zit wat verbinding maakt met wat je aan kunt raken. Het plastic kastje en de plastic knopjes zorgen daar voor voldoende afstand.

Een relais wat gespecificeerd wel aan de isolatie eisen voldoet is b.v. dit:
OMRON_G6RN.pdf
(489.73 KiB) 185 keer gedownload
Dat zit ook op het Hongkong DAC voedinkje: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=10488

Of dat printje mag? Tja, de print zelf moet aan de eisen voldoen en je zult in de datasheet van het relais op moeten zoeken of het relais aan de eisen voldoet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

cobaltjeh schreef:
PS, er zitten nu nog zilverkleurige schroeven in, maar eigenlijk wil ik deze nog vervangen door zwarte.
Alleen deze hebben ze niet bij de bouwmarkt, en op internet ben je snel 10+ euro krijg voor wat schroefjes wat ik ook weer vrij extreem vind.
Iemand nog tips?
Als je het echt professioneel wilt doen, dan zet je de Neutrik's vast met .... 4 mm popnagels... :lagge:
Echt waar, zo word het in de PA wereld ook gedaan. in tegenstelling tot een boutje en moertje kunnen popnagels niet lostrillen. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Echt waar, zo word het in de PA wereld ook gedaan. in tegenstelling tot een boutje en moertje kunnen popnagels niet lostrillen. :mrgreen:
Klopt en daar worden soms ook mindere kwaliteit popnagels gebruikt die niet tegen stagegebruik kunnen en die los gaan zitten op den duur of afbreken. Moet er alsnog in boutje in :lol:

Maar goed de "King" onder de XLR's, de orginele Canons met rubberen inserts, hebben ook schroefjes voor de trekontlasting die vaak zomaar zoek raken :D Het is daar ook niet rozengeur en maneschijn.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Voorlopig blijven de silverkleurige bouten en moeten gewoon lekker zitten. Het is toch achterkant werk. :)

Vandaag mezelf 'kwaad' gemaakt, en flink opgeschoten met het geheel. De versterker / dsp speelt nu, en is helemaal in/uitschakelplop vrij!
Ik ben erg gelukkig, morgen maar eens wat speakers er aan hangen. Filters uitwerken en dan eens goed luisteren. :)

En natuurlijk wat plaatjes, omdat dat altijd het leukste is om naar te kijken. :lol:
Bijlagen
P7097404.jpg
Onder de minidsp heb ik een relaisbordje verstopt, deze werkt de in/uitschakelplop weg door de uitgangen aan massa te leggen tijdens het inschakelen.
Onder de minidsp heb ik een relaisbordje verstopt, deze werkt de in/uitschakelplop weg door de uitgangen aan massa te leggen tijdens het inschakelen.
Het welbekende versterkerbordje :).
Het welbekende versterkerbordje :).
P7097420.jpg
De modushop kast begon in het midden aardig door de zakken wegens het gewicht van de trafo's. Volgende keer bestel ik dus de duurdere versie met 3 mm alu onderkant. Nu opgelost met 2 extra hoekprofieltjes.
De modushop kast begon in het midden aardig door de zakken wegens het gewicht van de trafo's. Volgende keer bestel ik dus de duurdere versie met 3 mm alu onderkant. Nu opgelost met 2 extra hoekprofieltjes.
P7097424.jpg
Montage aan zijpaneel, bout is vastgezet in de groef van de kast. Op deze manier was het niet nodig om een gat te boren in de kast. Nadeel hiervan was dat de chip weinig contact zou maken met het metaal door de groef, daarom is er nog een alu profiel tussen geplaatst om te zorgen dat de chip toch goed contact maakt.
Montage aan zijpaneel, bout is vastgezet in de groef van de kast. Op deze manier was het niet nodig om een gat te boren in de kast. Nadeel hiervan was dat de chip weinig contact zou maken met het metaal door de groef, daarom is er nog een alu profiel tussen geplaatst om te zorgen dat de chip toch goed contact maakt.
De 2 voedingen die dsp, relais en volumeprint voeden.
De 2 voedingen die dsp, relais en volumeprint voeden.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ziet er weer goed uit. :rock:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

De kast staat nu al een tijdje te draaien, en ik ben uitermate tevreden over het geluid. :D

De 2x lm4780 versterkerbordjes doen erg goed hun werk, en de gehele dps is kast is plop, kraak en ruisvrij.
Momenteel spelen ze op mijn nieuw gemaakte monitor speakers, en ik moet zeggen dat klinkt echt lekker!

Maar de kast zal toch afgewerkt moeten worden, en dit wil ik deze keer perfect hebben. Het complete paneel bij schaeffer bestellen vind ik nogal duur.
Daarom zit ik momenteel met het idee om alleen een 'voorplaat' te maken, deze kan ik voor z'on 50 euro laten maken.

Hierin kan ik dan het lcd en de aan/uit knop verwerken. De bronkeuze en volume zal waarschijnlijk door de afstandsbediening gebeuren.

Ik kom dan voorlopig uit op het volgende ontwerp:
voorkant lm4780 minidsp.png
Wat vinden jullie van dit idee?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat ziet er best strak uit.

Is het dat er al een andere vorm of kasten zijn die dan met elkaar matchen?

Als solo apparaat zeker geslaagd, echt wel in verhouding. :sure:

Je zou eventueel het blanke deel wat breder of asymmetrisch kunnen plaatsen, maakt het lekker eigenwijs. :mrgreen:
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb hier nog een Advance Accoustic eindtrap staan.

Daar heb ik het ontwerp van afgekeken. :roll:

Het liefste zou ik die 3 a 4 stuks op elkaar zetten, maar dat trekt mijn meterkast niet. (En mijn budget al helemaal niet.)
Bijlagen
advance-mpp206-maa406-big1.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

In deze situatie is dat zeker logisch, het is dan alleen niet altijd makkelijk om een precieze match te krijgen.

Ook voor wat betreft de afwerking, maar ik weet natuurlijk niet wat jij "in huis" hebt. :lol:

Is het ook mogelijk dan de lettertypes en grote te gebruiken die er dan bij in de buurt komen?

Die staan bij die Advance meer links.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Oh de perfecte match is niet zo belangrijk, aangezien de advance accoustic naar zolder gaat.

Ik vind het ontwerp alleen wel mooi, daarom wil ik mijn 2 minidsp kasten hetzelfde uiterlijk geven.
En natuurlijk de 2 eindversterkers die ik nog ga bouwen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Mooi ontwerp, ga je nog een aansturing voor een iPhone maken?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Mooi ontwerp, ga je nog een aansturing voor een iPhone maken?
Ik heb de onderdelen al klaar liggen, prototype voor de software draait ook al. Alleen gebruik ik nu wat standaard componenten (OSC) die normaal gebruik worden voor midi dmx volgensmij.
Ik bouw nog liever een deticated app met eigen protocol, alleen hier zal wel erg veel werk in zitten. Dus nog even overwegen of dit de moeite waard is.

Daarnaast is de iphone aansturing erg leuk, maar ik twijfel ook hoe vaak ik dit daadwerkelijk ga gebruiken. Dus ik ben er nog niet helemaal uit. :oops:
Maar daarnaast wil ik eigenlijk ook geen volumeknop gebruiken, en de voorkant van de onderdelen zo clean mogelijk houden.

Ik zit ook nog te denken aan een eventueel los controle paneel, zoals je wel vaker ziet bij die dvd setjes. Maar dit vind ik ook niet echt geweldig. In dat opzicht is een tablet / telefoon aansturing mooier.
Vooral omdat ik ook een sonos gebruik voor het afspelen van de muziek.

Nog beter zou een optisch signaal detectie circuit zijn, dan gaat alles automatisch aan / uit zodra je de 'sonos' bron aan zet.
Dus ik dub nog behoorlijk over de 'perfecte' opstelling van alles. :D
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Vandaag de analoge ingang gesoldeerd. (Geen ruis, perfect geluid. :rock: :rock: )

Daarna de spdif aansluitingen aangesloten, en alle optische kabeltjes aangesloten.
Dat werkte ook allemaal perfect.

Daarna volume regeling aangesloten, ook zonder problemen.

Toen waren er nog 2 zaken die aangeloten moesten worden. De bronkeuze kabeltjes, en de analoog / digitaal selectie. (Tussen minidigi en volumeprint)
Beide met jumperkabeltjes gedaan, maar krijg dan gelijk storing, ruis en allerlei vage dingen.

Lijk dus dat de jumperkabeltjes niet genoeg afgeschermd zijn.
Vooral de kabels voor analoog / digitaal selectie zijn een ramp. Zou ik hier gewoon afgeschermde kabels tussen moeten gebruiken?

Edit: Zelfs als ik zonder volumeprint, en rechtstreekse verbinding maak op de minidigi tussen de analoge poort, en de ingang. Heb ik flinke storing op het rechter kanaal.
Schakel ik in de software naar analoog dan is alles kraak helder. Lijkt dus wel iets in de minidigi te zijn. Toch maar eens navragen bij minidsp zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”