mdf verstek laten zagen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
cruor

mdf verstek laten zagen

Bericht door cruor »

Ik wil graag 25mm MDF verstek laten zagen (gezien ik daar zelf de spullen niet voor heb en ook niet handig genoeg voor ben). Echter gaat het daar meteen al mis omdat:
1) Bijna geen enkele houthandel 25mm MDF verkoopt
2) Er geen zijn die het verstek willen/kunnen zagen

Overigens betreft dit regio Eindhoven. Kijk ik nou bij de verkeerde bedrijven of is dit iets wat men echt zelf moet doen?

Lijstje met bedrijven dat ik al geprobeerd heb: Karwei, Gamma, Jongeneel, Leeuwerik Plaat, Stiho (en zo nog wat meer maar die ben ik vergeten)
Pjotr

Re: mdf verstek laten zagen

Bericht door Pjotr »

Ik zou eens gaan zoeken naar een houthandel annex timmerwerkplaats die b.v. op maat kozijnen aan aannemers levert. Die kunnen dit meestal wel. Al dan niet zagen of in verstek frezen. Mijn adresje kan i.i.g. tot 30 mm verstek frezen, maar da's nie in de buurt bij jou.
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Ik heb ooit mdf in verstek laten zagen bij Vogels in Best, zie http://www.vogelsmaatwerk.nl . Geen idee of ze ook 25 mm mdf hebben, maar je kunt er eens een telefoontje aan wagen.

Een andere optie is wellicht de Multimate. Die hebben wel een goede zagerij, al weet ik niet of ze in verstek zagen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Sommige Hubo zaken hebben ook een eigen timmerwerkplaats. omdat ze zelfstandig zijn en kleinschalig is daar vaak veel mogelijk.
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Bij de Hubo in Waalre hen ik ook wel eens hout laten zagen. De kwaliteit van het zagen was prima, helaas hadden ze destijds geen 25 mm mdf.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Een bouwmarkt kan wel een goede zagerij hebben, maar je bent altijd afhankelijk van de al dan niet aanwezige lompheid van de medewerker. En dat is nou net waar 'm de kneep zit. Daar kom je maar op 1 manier achter, en geef aan dat men niet open haard hout staat te zagen maar dat het om precisiewerk gaat. Als je er niet bij mag zijn zowiezo niet doen, en als je de medewerker aan het zagen ziet heb je zelf wel een idee of 'ie secuur bezig is. Heb je nog twijfels, ter plekke nameten, niet goed niet meenemen. Maar altijd meekijken dus, dat is belangrijkste tip.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Barry2001 schreef:
Heb je nog twijfels, ter plekke nameten, niet goed niet meenemen.
Ja dat is een goede .
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goed met een zaagwand kunnen werken is ook niet zo makkelijk.
Bij de Gamma-achtige zaken heb je soms een vaste man/vrouw,
als je pech hebt doet een vakkenvuller het er even bij omdat er niemand anders voorhanden is... :(

Is het een idee om een plaat 22 mm en een plaat 3 mm op elkaar te lijmen?
Eigenlijk weet ik niet of er wel 3 mm MDF bestaat... :oops:
cruor

Bericht door cruor »

Bedankt voor de genoemde bedrijven, er zitten er een aantal tussen die ik nog niet geprobeerd heb. Ook de tips over nameten ed zijn erg nuttig.

De Hubo was ik eerder nog vergeten te noemen maar die bleek inderdaad geen 25mm mdf te hebben.

Ook zie ik dat ik een beetje summier ben geweest in de inleiding. Het hout is voor twee paar subwoofers met de peerless 830845. Op zich moet 22mm ook wel volstaan en als dat wel mogelijk is moet ik daar maar voor gaan.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

cruor schreef:
Bedankt voor de genoemde bedrijven, er zitten er een aantal tussen die ik nog niet geprobeerd heb. Ook de tips over nameten ed zijn erg nuttig.

De Hubo was ik eerder nog vergeten te noemen maar die bleek inderdaad geen 25mm mdf te hebben.

Ook zie ik dat ik een beetje summier ben geweest in de inleiding. Het hout is voor twee paar subwoofers met de peerless 830845. Op zich moet 22mm ook wel volstaan en als dat wel mogelijk is moet ik daar maar voor gaan.
Je moet het gewoon proberen bij een bouwmarkt bij jou in de buurt, heb zelf bij 1 (Multimate) heel goede ervaring, en bij een andere (Gamma) minder hier in het dorp. Het resultaat komt met name door de operator, wat die er van maakt. De Multimate hier zaagt verstek, dat zul je dus wel eerst moeten vragen. Succes in elk geval!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

cruor schreef:
Bedankt Op zich moet 22mm ook wel volstaan .
Ik dacht al , waarom moet het nou 25mm zijn .
Het verschil 22mm of 25mm is 3mm .
Het is te echt verwaarlozen als het om kast resonanties gaat die 3mm veschil.
In een artikel heeft men het eens gemeten die houtdiktes en kast resonanties .
Ze maten 18mm en 36mm de verschillen waren maar klein .

Of ben je te lui om fff om te rekenen :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja klopt, daar bleek 18mm al goed genoeg, daarboven verbeterde het nauwelijks. Wel is het zo dat hoe dikker, hoe minder het doorbuigt. Kan bij een sub wel uitmaken, maar die 3 mm maakt dan ook niet veel meer uit.
Arno

Bericht door Arno »

En anders schroef je toch een kissie van 22 in elkaar wat je daarna overplakt met 3mm mdf. 3mm radiusfreesje erlangs, en weg zijn alle naadjes. :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoeft ie het ook niet in verstek te laten zagen :mrgreen:
SARK

Bericht door SARK »

Arno schreef:
En anders schroef je toch een kissie van 22 in elkaar wat je daarna overplakt met 3mm mdf. 3mm radiusfreesje erlangs, en weg zijn alle naadjes. :D
My thoughts exactly :idea: (en het werkt als een tierelier 8-[ )
cruor

Bericht door cruor »

Uiteindelijk is het gelukt bij de Hubo Duisters in Heeze waar een hele aardige meneer alles op maat heeft gezaagd. Bedankt voor de tips!
pascal wassen

Bericht door pascal wassen »

hmmm volgens mij heb ik geluk dan. hier in dorp een kleine hobbyshop met zagerij. kom met bouwtekening en hij maakt zelf zaagplan om alles zo goed mogelijk uit een plaat te krijgen. verstek ook geen probleem en is dikte van gewenste plaat niet op voorraad, dan 2 dagen later wel in huis. kan soms alleen niet meteen zagen omdat het druk is op zaag daar hij ook voor Vekoma (achtbaan fabrikant) hier in dorp zaagwerk doet. Dus mensen in buurt van roermond, in vlodrop moet je zijn :)
Pascal
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Naast Vlodrop: in Echt zit dus zo'n voornoemde Hubo franchisenemer waar ze ook een grote moderne zaagtafel hebben achter in de zaak. Gedurende de week is er een timmerman aanwezig die ook de preciezere zaagklusjes aankan.
Plaats reactie