In de woonkamer speel ik nu met een Hormann SUPA2.0 die me erg bevalt. Maar die is niet meer te krijgen, dus een 2de exemplaar is uitgesloten.
In mijn kleine luisterkamertje speel ik met een ESP P06 die ook wel heel leuk speelt en dus dienst mag blijven doen. Maar mijn 2de tafel hangt gewoon aan de interne correctie die in de Teac versterker zit ingebouwd. En die klinkt ... niet echt geweldig, zullen we maar zeggen. Voor de rest is het wel een prettig versterkertje.
Dus heb ik nood aan een extra phono versterkertje.
Ik kan hier ook best vertellen dat ik een aanhanger ben van MM en MI elementjes. Een extra gainstage om de ultra lage uitgangsspanning op te krikken is dus niet nodig.
Omdat ik zeer beperkt in tijd zit en daardoor eerder tijd in het bouwen wil steken i.p.v. in het zelf uitdokteren en ontwerpen zoek ik een bestaand ontwerpje of zelfs een complete kit. Dan kan ik lekker solderen en prutsen in de vrije tijd en heb ik redelijk snel een spelend projectje.
Nu heb ik nog nooit met buizen gewerkt en heb ook maar een zeer beperkte kennis ter zake, maar het lijkt me toch leuk om eens iets te bouwen met die dingen.
Iets dat me doet twijfelen is de mooie prestaties die de zeer eenvoudige SUPA2.0 neerzet. Die is opgebouwd uit discrete transistoren.
Een 2de overweging die me eerder richting halfgeleider doet gaan is het kostenplaatje.
Nu heb ik 2 ontwerpjes in mijn zeer korte short-list staan:
- PhonoDude van Triode Dick
- Een ontwerp met discrete transistoren, dat is gebaseerd op een ontwerp uit één of andere uitgave van Elektuur uit midden jaren '80 van vorige eeuw en waar iemand op een "bevriend" forum mee aan de slag is gegaan. (De SUPA2.0 zou daar ook op gebaseerd zijn) linkje naar de "bevriende" site
De Phonodude is beschikbaar als PCB waar je dan nog de componenten bij moet zoeken (maar dat is blijkbaar zeer goed gedocumenteerd) en een voeding bij moet verzinnen (maar die heeft Doede Douma al verzonnen
Het Elektuur gebaseerde ontwerp is niet bepaald mega complex, maar ik zou het dan gewoon op gaatjes-print opbouwen. (zeker de eerste versie) Ik heb al zulke kunstwerken gebouwd voor test en meetopstellingen voor halfgeleiders, dus dat lijkt me ook wel haalbaar. En als ik lekker ruim bouw zal het best wel aanvaardbare resultaten opleveren lijkt me. Transistoren zijn eigenlijk erg goedkoop en alle overige componenten zullen zeker ook geen waanzinnige kosten veroorzaken. Als ik naar de SUPA2.0 luister is de prijs/kwaliteit va zulke trapjes erg goed te noemen. (laat ruimte voor nog meer vinyl!
Als er iemand me een beetje raad kan geven i.v.m. de keuze van de meest geschikte phonotrap zou dat zeer leuk zijn.
Vooral mensen die wat ervaring hebben met buisjes en kunnen waarschuwen voor zaken die voor een beginner onbekend zijn maar de kans op slagen hypothekeren mogen reageren.