project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Met welke korrel heb je opgeruwd?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

eerste laag?

of tussen de laklagen?

ook alles geprobeerd.....

eerste keer alleen mat gemaakt met scotch btite,volgende laag korrel 400.....
toen eerst 220,400 handmatig,400 machine,toen machine 800.
toen 400 machine en daarna 800 macine.....

in alle gevallen precies dezelfde reactie :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

vandaag de andere zijde gelakt............
nieuw blik lak:precies dezelfde reactie! :roll:

ik zeg het niet snel:ik weet het niet meer!

nu maar gewoon zoveel laklagen opstapelen tot ik het kan uitschuren en polijsten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Nastrijken met een kwast? Of heb je dat ook al gedaan?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Arno schreef:
Nastrijken met een kwast? Of heb je dat ook al gedaan?
yep! :mrgreen:

gaan niet weg worden alleen iets lager.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik zie al die epoxy-gasten ook steeds met een haardroger en/of verfbrander in de weer om eventuele luchtbelletjes eruit te krijgen, is dat misschien iets voor je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ja das een goeie, door de warmte wordt de epoxy dunner vloeibaar waardoor de belletjes makkelijker omhoog komen. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.... het gelleert dan ook in no time (een paar minuten) en je blaast de epoxy teveel één kant op en krijg je er golfjes in. Dat werkt alleen met oppervlakte belletjes. Wat bij mij wel goed werkt is om die grotere belletjes met een saté stokje door te prikken.

Beste blijft om de luchtbelletjes die er door het mengen in gekomen zijn er van te voren met vacuüm uit te trekken. Gaat vrij goed met de stofzuiger. Alleen vindt de stofzuiger dat na een paar minuten niet leuk meer want hij heeft dan geen koeling meer. Beter is naar een garage te gaan die ook airco's repareert en daar een vacuümpomp lenen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

de belletjes komen er in na het rollen......

de belletjes die tijdens het rollen er in komen lossen keurig vanzelf op.......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
de belletjes komen er in na het rollen......

de belletjes die tijdens het rollen er in komen lossen keurig vanzelf op.......
??? Netje spannen om te voorkomen dat die belletjes er in vliegen?

Die zitten er toch echt al in hoor. Het is verdraaid lastig om de lucht die in de koolstofmat zit bij geweven koolstof er allemaal uit te krijgen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

dat het niet simpel was ben ik onderhand wel achter! :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

shit, dat was 'm dus ook niet :(

heb je nieuwe epoxy? of stond er nog wat in je schuurtje dat afgelopen winter -20 heeft gezien?

kan me niet voorstellen bij jou, maar goed, vraag 't toch maar :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb inderdaad een nieuw blik gekocht en dus vrijdag weer een.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ik weet niet hoe je werkt Dre maar dit is de gebruikelijke werkwijze:

1/ Grond/hecht laag met dunne epoxy hars (injectiehars). Laten uitharden 24 uur
2/ Dikke laag impregneer hars en daar de mat op leggen en die zich vanzelf eerst vol laten zuigen met epoxy en dan de resterende lucht er uit rollen met een speciaal daarvoor bedoelde roller. Laten uitharden 24 uur
3/ Afwerken met een toplaag van impregneer hars met een speciale 2K nylon roller.

Tussentijds nat schuren met korrel 120 - 180.

Na 3/ kan het oppervlak nog onregelmatig zijn. Dan nat glad schuren met 400 en nog een laag opbrengen met een nylon roller. Die laatste laag goed laten doorharden: minstens 48 uur. Dan nat schuren met 800 --> 1200 --> 2000 en dan polijsten. Afhankelijk van de gladheid van de laatste laag kun je 800 verslaan.

Voor de toplaag kun je ook 2K polyurethaan gebruiken, maar dat is eigenlijk alleen nodig voor buitengebruik.

Belangrijk is ook dat je volledig vetvrij werkt. Vette vingers, ook op de koolstof mat, zijn moordend voor een goede hechting. Dus altijd latex handschoenen gebruiken, ook bij het schuren en oppakken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

de matten waren al gemaakt in de gelcoat,deze heb ik met epoxy er op gelijmd.

goed vetvrij gemaakt,toen mat gemaakt met scotch brite,weer goed ontvet.
2k dd lak ruim een half uur laten inwerken toen aangebracht.......

volgende lagen geschuurd,ontvet en weer hetzelfde.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ok, was mij niet zo duidelijk dat dit al kant en klare platen waren. Dat achteraf ontvetten kun je beter laten. Meestal smeer je dan het vet alleen maar in de rondte. Beste is dan nat schuren met 400 met een beetje neutrale afwas in het water en goed na afnemen met schoon water EN latex handschoenen gebruiken. Dan zie ik niet wat er nog mis kan gaan behalve belletjes die al in de hars zitten door het mengen.

Gebruik je wel die fijne speciale nylon rollers?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ook geprobeerd,kwasten ook gehad......

wat ik ook doe,de reactie blijft identiek.....

morgen zal ik het eens nat schuren met water met wat amonia,en dan niet meer ontvetten.

ik heb ook al verschillende ontvetters geprobeerd.....
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

dre schreef:
nu maar gewoon zoveel laklagen opstapelen tot ik het kan uitschuren en polijsten.
Ach, was dat niet in feite toch al wat je moest doen om de hobbeltjes in het carbon weg te krijgen?
Ik vertelde je toch van die boot waarop mijn baas zijn spuitkunsten moest oefenen? Daar zaten ook telkens van die visoogjes in. Uiteindelijk hebben we hem gepolijst, en was het een van de glimmendste boten ooit. :)
Jij hebt iig de mazzel dan het om vlakke platen gaat, zonder groefjes en drivergaten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ik had niet begrepen dat die koolstof al platen waren. Nu begrijp ik ook je opmerking over siliconen Arno. Denk dat Dre toch eens moet navragen of ze dat i.d.d. als losmiddel gebruikt hebben. Soms wordt ook gewone paraffine olie gebruikt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

nee,geen siliconen.
de lossingswas moest ik weghalen met polijstmiddel en dan ontvetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Ok, maar dan nog is het raadzaam om nat te schuren met een vetoplosser in het water zoals gewone afwas en daarna na te spoelen als je er nog een laag overheen wilt zetten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ga ik morgen proberen! :wink:


als het niet werkt weet ik je te vinden! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Garantie tot de deur hè :mrgreen:

Maar het is wonderlijk hoe simpel en goed gewone Dreft als ontvetter werkt voor lichte vetaanslag. Gebruik dat ook voor het schuren van alu voor het lakken en daar werkt het ook nog eens als smeermiddel zodat je het alu zelf niet dicht/vol slijpt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

nou peter,het is toch siliconen............... :roll:


na het geschuurd te hebben met water en amonia(400,600,800)
toen gelakt en wer dezelfde reactie........ :(

heb ik er een infrarood droger op gezet,gelijk na het lakken.
Afbeelding

toen zag je dus wel gelijk de gaatjes er in trekken,dit deed ie zonder warmte dus duidelijk niet.
na gestreken met de kwast,zoals het er nu uit ziet gaat het in ieder geval de goede kant op! :wink:

ik denk dat de lossingswas inderdaad in de pinholes gelopen was.....

morgen nog maar een laag er op fietsen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: termino

Bericht door Pjotr »

Is i.i.g. duidelijk waar het probleem zit. Wel suf dat zij dat zelf niet al voor je schoongemaakt hebben.

Siliconen is eigenlijk alleen goed schoon te maken met siliconen verwijderaar, maar dat weet je zelf ook wel. Dat is wel grote troep die waarschijnlijk ook de platen zelf aantast.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

ik heb het staan.

nu heb ik de meest ernstige vervuiling wel achter de rug,dus nu ontvet ik het ook voor het schuren......

best jammer,maar het komt wel goed. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”