Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Jawel mensen, ook ik ga een poging wagen voor een Fullrange speaker, als sateliet speakers voor mijn 5.1 systeem.

Gisteren bij Ikea Hengelo geweest voor de schalen, verder zijn ze overal uitverkocht zover ik kon zien !?!
Markaudio CHR-70 is ook binnen dus het projekt kan gaan beginnen!

hier linkjes naar overige projekten met ikea schalen in dit forum
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=50

viewtopic.php?f=3&t=13642


Heb de schalen eens tegen elkaar gehouden (zie foto) en volgens de topicstarter van de laatste link, is het het beste om een extra schijf tussen de schalen te maken als baffle, om meer volume te creeren en om het geheel mooier rond te krijgen. Nu is het voor de ronding volgens mij niet echt nodig ! Ik vraag me af of ik wat aan extra volume heb en of ik die baffle nodig heb??
01082011320.jpg
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door ritger »

Er zit veel verschil in die blanda schalen, het kan zijn dat die van jou een redelijke ronding geven. Houd er wel rekening mee dat als je die naad wil weg werken je nog 3 a 4 mm van de schalen af moet schuren.

Dus ik zou ze eerst passend maken en dan besluiten of je tevreden bent met de ronding.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Ja dat is waar. Moet nog wel iets af inderdaad. Ik denk alleen dat ik nog iets van de naad laat zien. Als ik 'm helemaal wegschuur en ik lak/verf ze komt de naad na verloop van tijd toch terug.

Ik heb ze overigens gistern vol water gegooid. Kan net 1,5 liter water in ;-). Dus veel meer dan 3 liter zal de inhoud niet zijn zonder aftrek van de speaker.

Ben van plan om witte "bolletjes" te maken (liefst hoogglans) met een rvs buis (gordijnroede van de leenbakker). Voet moet ik nog even kijken. Misschien stuk natuursteen tegel of zo.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door blueznl »

Hey, een gestoord idee: als de voet toch een buis is, kun je die dan niet aan het volume toevoegen als dat het probleem is?
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Haha, ja maar het is een gordijnroede en die is zo'n 3 a 3,5 cm in doorsnee schat ik zo.

Ik weet ook überhaupt niet of ik volume te kort kom. Kan de CHR-70 in 3L spelen (nog zonder correctie speaker, maar dit is niet veel schat ik)?

Iemand een idee of ik die baffle nog nodig heb wegens stijfheid?
Aangezien de berken schaal rond is en de materiaal dikte zo'n 7 mm.
Ik kan er in ieder geval geen beweging in krijgen.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door ritger »

blueznl schreef:
Hey, een gestoord idee: als de voet toch een buis is, kun je die dan niet aan het volume toevoegen als dat het probleem is?
Bij mijn blanda speaker had ik de buis eerst niet goed afgesloten vanwege de speakerkabel en ik kan je wel vertellen dat dat niet klinkt :lol: Leek wel een stoomfluit zo'n poortgeruis kwam daar uit. :-&
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door ritger »

tjerkpolle schreef:
Haha, ja maar het is een gordijnroede en die is zo'n 3 a 3,5 cm in doorsnee schat ik zo.

Ik weet ook überhaupt niet of ik volume te kort kom. Kan de CHR-70 in 3L spelen (nog zonder correctie speaker, maar dit is niet veel schat ik)?

Iemand een idee of ik die baffle nog nodig heb wegens stijfheid?
Aangezien de berken schaal rond is en de materiaal dikte zo'n 7 mm.
Ik kan er in ieder geval geen beweging in krijgen.
Als je de schalen een beetje vlak schuurt en goed lijmt kun je er volgens mij met een auto over heen rijden. :)

Jij zet ze toch in als surround? Dan ga je dat beetje extra volume niet missen.

Nog een tip, bedenk van te voren hoe je stang aan of in de bol gaat bevestigen. Ik heb in de bol wat moeten improviseren omdat ik eerst een andere bevestiging in mijn hoofd had. Niet dat je het terug ziet maar toch stoor ik mij er aan. :oops:
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Klopt, het worden surround speakers.

Dan ga ik ze zonder "tussenschijf" verlijmen, want dan is het denk ik geen echte cirkel meer.

Bedankt voor de tip. Zit te denken aan een houten stok (stuk bezemsteel of zo) die ik onder in de bol lijm, die dan weer precies in de buis/staander schuift. Daar moet dan ook nog de draad door.

Hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door tjerkpolle op do 04 aug 2011, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Nog even wat vragen betreffende de speakers

- vol stoppen met BAF of anderzins wol o.i.d.?
- heeft het zin zijkanten te beplakken met bitumen? Heb nog stukken van auto hifi inbouw liggen...
tjerkpolle
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 08 jun 2011, 12:10

Re: Wederom Ikea Blanda schalen met CHR70 Fullrange

Bericht door tjerkpolle »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”