Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Laat ik trouwens nou maar niet te hard van stapel lopen.
Gewoon eerst een mooi PP maken in 1 behuizing. En dan later een mooie voorversterker met 2 x mono blok!

Eerst kruipen, dan lopen! :mrgreen:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door IJsbier »

Ik wou TheoK's post eigenlijk quoten, dat leek niet helemaal te lukken.

250Volt of 300Volt lijkt idd de way to go te zijn. Ik vond je simulaties met een spanning van 250 Volt al zo gek laag.
Begrijp nu waar ze vandaan komen. :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Barry2001 »

bcvdb schreef:
Laat ik trouwens nou maar niet te hard van stapel lopen.
Gewoon eerst een mooi PP maken in 1 behuizing. En dan later een mooie voorversterker met 2 x mono blok!

Eerst kruipen, dan lopen! :mrgreen:
Je hebt de voeding en behuizing 2 x nodig voor monoblokken, aan de andere kant, als je het toch van plan bent....is even je eigen beslissing, qua $$$ en tijd natuurlijk.

Theo's HF10 topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=13695
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ik zal wel eens kijken als ik alles binnen hebt hoe groot en zwaar het allemaal gaat worden...
Dan kan ik nog altijd kiezen.

Wordt vervolgd!!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Even een tekeningetje gemaakt van de voeding met wat je nu hebt.
Door de lagere spanning zou je twee weerstanden moeten veranderen.
Anne
Bijlagen
VOEDING.JPG
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Uitgaande van nieuwe EL84 en 1mA door de ECC83 kom ik per kanaal op 71mA bij geen signaal (2x 34,5mA en 2x 1mA) en 92mA bij voluitsturing (2x 45mA en 2x 1mA). De step response van de voeding (let op 130uF) ziet er als volgt uit.
Bijlagen
270V-stepped.gif
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

Ohhh cool!! Mega bedankt!! :D

Ik de heb de deal met de trafo's rond. Alleen de trafo's dan.
En hoop snel dan alles binnen te krijgen. Dan kan ik het ff op een plaat leggen, kijken hoe het wordt als ik er 1 versterker van maak. Misschien MOET ik wel 2 mono blokjes maken met een aparte voorversterker :sure: :mrgreen:
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door VT4C »

Over voedingen gesproken, deze info lijkt mij ook interessant. (waarde 1e cap na gelijkrichterbuis, voordelen choke input, etc.).
Bijlagen
Interessante leesvoer
Interessante leesvoer
audio tubereader .GIF.gif (3.88 KiB) 320 keer bekeken
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

Hmm, daar valt niet veel interessants te lezen. De aanbevolen serieweerstand voor de gelijkrichter dient in feite om de laadstroom van de reservoir condensator (max 50uF voor EZ81) te beperken tot toegestane waarden, afhankelijk van de aangeboden spanning. PSU-designer waarschuwt als deze laadstroom (IFRM) wordt overschreden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Kappa7 »

bcvdb schreef:
Ohhh cool!! Mega bedankt!! :D

Ik de heb de deal met de trafo's rond. Alleen de trafo's dan.
En hoop snel dan alles binnen te krijgen. Dan kan ik het ff op een plaat leggen, kijken hoe het wordt als ik er 1 versterker van maak. Misschien MOET ik wel 2 mono blokjes maken met een aparte voorversterker :sure: :mrgreen:
Ik zou toch voor de optie kiezen om er mono blokjes van te maken zeker als je in de toekomst toch naar een dergelijk systeem toe wil.
Het grote voordeel van een dergelijk systeem is dat de speaker kabels lekker kort kunnen blijven en dat je eens wat kan uitwisselen als je daar behoefte aan hebt.
Het aantal componenten dat je hier voor nodig hebt veranderd niet echt met de trafo's die je nu hebt.
Een volume regeling en input selector heb je toch nodig ook als je alles in een behuizing wil bouwen.
het enige wat je nu extra nodig hebt is twee extra behuizingen maar het verschil tussen een of drie behuizingen bouwen is niet zo heel groot als je toch al bezig bent.
Het wordt anders als je de behuizing compleet wil inkopen dan lopen de kosten wel behoorlijk op.

Nog en tip voor de volume regelaar in input selector
http://cgi.ebay.com/Remote-Input-Select ... 8924532445
Ik weet nog even niet hoe ik deze link kan inkorten.
Verder suc6 met je mooie project ik volg het met veel belangstelling.
Groetjes George.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door VT4C »

Kappa7 schreef:
Nog en tip voor de volume regelaar in input selector
http://cgi.ebay.com/Remote-Input-Select ... 8924532445
Ik weet nog even niet hoe ik deze link kan inkorten.
Groetjes George.
TinyUrl: http://tinyurl.com/ :idea:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door RobertD »

Ik ben met zo'n kitje bezig voor een nieuwe voorversterker.
Gekocht via http://www.diyclub.biz - veel goedkoper!
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door VT4C »

RobertD schreef:
Ik ben met zo'n kitje bezig voor een nieuwe voorversterker.
Gekocht via http://www.diyclub.biz - veel goedkoper!
Onderweg: (assambled) stappenschakelaar. :D

(** data.)
Bijlagen
Slechts 2 weerstanden in signaalweg
Slechts 2 weerstanden in signaalweg
L pad block diagram.JPG (5.4 KiB) 293 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Kappa7 »

Mooi zo een stappen schakelaar natuurlijk maar dan mis ik het bedienen van het volume op afstand en daarom heb ik het ook iets anders aangepakt.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13703
De standaard Volume pot zou ik wel vervangen en de standaard bekabeling vervangen door iets moois.
Ook ik heb hem ergens anders aangeschaft maar kon zo snel niet meer vinden waar dit was scheelde wel waar je hem haalt ffe schoppen verdiend zich snel terug :-D

Groetjes George
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door johnrtd2 »

Een Engels bedrijf levert een DACT stappenregelaar met aangebouwde motor die op afstand bedienbaar is.

John
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Barry2001 »

johnrtd2 schreef:
Een Engels bedrijf levert een DACT stappenregelaar met aangebouwde motor die op afstand bedienbaar is.

John
heb je wat meer info?

Edit: vond dit, is dit 'm? http://www.altavistaaudio.com/dact.html belachelijke prijs helaas :mrgreen:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door IJsbier »

Volgens mij zou dit hem moeten zijn: http://www.dact.com/ Ik zie alleen zo gauw geen prijzen.
Misschien dat je hier prijsje kan krijgen: http://www.audiocomponents.nl/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Barry2001 »

In de link die ik eerder noemde staat een prijs, dus ongeveer is het wel te bepalen. Heb ik er niet voor over dus :mrgreen: ik open een nieuw topic, misschien dat iemand een tip heeft..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

Zijn we niet een beetje (nauw een beetje :-s ) aan het doordraven :?: potmeters met motor,afstandsbediening,voorversterkers :shock:
Er moet wel eerst één,of twee HF10s gebouwd worden :o ,al een hele klus :D .

De opmerking van Disco over serieweerstanden bij de anodes van de gelijkrichter is zeker ter harte te nemen.
Omdat de trafo niet groot is met 120mA vermoed ik dat de wikkelingen zelf voor voldoende weerstand zorgen en heb ik niks toegevoegd.De smoorspoelen hebben per slot ook een respektabele 270ohm :( .
Bart,je zou voor de zekerheid 's met een ohmmeter kunnen zien wat er tussen 250-0-250V voor weerstand zit.

Nog even de simulatie van Disco.Zo'n put krijg je als je het max.vemogen gedurende 1/5e sec.aanhoudt.Tenzij het gaat om het versterken (op volle strekte +vervorming)van een muziekinstrument komt zoiets niet voor.Dat meerverbruik begint als de versterker van A- naar B-instelling overgaat,dat is alleen in de toppen van een groot signaal.Maar niets (de prijs :-$ )verhindert een dikkere C te nemen.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Zijn we niet een beetje (nauw een beetje :-s ) aan het doordraven :?:
Idd, laat Bart eerst maar eens geluid er uit krijgen. Kan ie zelf ontdekken hoe het allemaal anders moet :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Ah!buis »

'tJa en nog UGTs vinden :roll: .
Dat is ook niet eenvoudig.Als ik naar de aanbieding waar Theo ze gehaald heeft kijk,die weten duidelijk niet waar ze het over hebben :shock: .Gelukkig waren de trafos wel goed :D .
Nu wat laat aan't worden,maar zien of ik morgen de fut heb om het een en ander uit de doeken te doen.
Of Bart koopt dat 800blz.boek van Klusser :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door bcvdb »

I like, i like!!

Volumeknop met afstandsbediening, 4 kanaals ingang!! Klinkt als iets wat mij aanspreekt!!.
Ik vermoed dat het 2 monoblokken worden, kan ik mijn quad 33 als voorversterker gebruiken tot ik iets zelf heb gemaakt :D
Maaaaaaar, als het formaat van alles meevalt kan het altijd zomaar een enkele versterker worden!

Vandaag voor mn verjaardag een lastminute gekregen, dus ik ga zaterdagavond voor 2 weken weg!! :mrgreen: :mrgreen:
Dus mijn project komt even op zijn gat. Hebben de bestelde materialen mooi de tijd om binnen te komen!!

Morgen weer meer!

Groetjes Bart
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door Pjotr »

Feli :rock: Dat is een leuk cadeautje! Kan het allemaal wat bezinken ;)
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door VT4C »

Schema amp. heeft floating-paraphase fasedraaier (mijn fav.); HIER nog wat uitleg.

PS
Voor wie nog 2 mono blokken wil bouwen, heb ik 2 Geloso voed. trafo's op Marktplaats gezet. Met nog extra gloeispannigstrafo om deze trafo's wat te ontlasten.
(Kunnen ook samen op 1 19" (1HE) chassis. bijvoorbeeld.)
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mijn eerste buizenversterker de HF10 !! EL84 PP

Bericht door disco »

VT4C schreef:
Schema amp. heeft floating-paraphase fasedraaier (mijn fav.); HIER nog wat uitleg.
Norman Crowhurst heeft in de jaren 50 en 60 leuke boekjes geschreven over audio, waaronder uiteraard hifi buizenversterkers. Een preciese uiteenzetting van de fasedraaier wordt gegeven door JC Morrison hier. Aanbevolen kost.
Plaats reactie