Goedkope woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

michelp

Re: Goedkope woofer

Bericht door michelp »

Ja ok, maar je weet wel welke ik bedoel denk ik :P
De visaton WHC 30x gaat mijn voorkeur naar uit en heb ik deze simulaties ook mee gedaan, vooral door de mooie prijs ;)
threshold

Bericht door threshold »

Ik ben ook een liefhebber van Visaton, en Boxsim, het simulatieprogramma waar alle Visatons in staan en erg gemakkelijk te gebruiken is.
Maar tegen de prijs/kwaliteitsverhouding van Mivoc kan weinig op. In het blad Hobby-hifi vind je daarom veel subwoofer ontwerpen met 30cm. Mivoc drivers.
blueznl

Bericht door blueznl »

De meningen zijn verdeeld erover, maar er zijn ook heel wat car woofers voor zachte prijsjes te vinden. Of ze goed zijn, tsja... 8-[
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Met een beetje toeval vond ik deze nog:

http://orbitaudio.be/breedband-luidspre ... 8-mk1.html

Niet heel goedkoop, maar wel 8" en mooie aandrijving met 12mm Xmax.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hé die lui hebben de Tempest ook nog :!:
John P

Bericht door John P »

Adire stopt ermee zag ik op hun homepage http://www.adireaudio.com/
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Adire is er al een aantal jaren geleden mee gestopt :roll:
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

MH

Bericht door MH »

Henkjan schreef:
hé die lui hebben de Tempest ook nog :!:
Hier hebben ze de Tempest-x nog op de lijst staan. http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... -tempest-x
Afbeelding
Ik heb hem daar een jaar geleden gekocht, het beestje wappert lekker hoor! Met een flinke versterker en een LT wordt je bang van het geweld! (Bij een heftige passage in een film begint alles wat niet vastgeschroefd zit te rammelen in huis, erg irritant overigens :lol: )
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Ik kon me niet inhouden en heb er eentje besteld :oops:
Kwam er vlak nadat ik betaald had achter dat deze unit toch wel een kast van formaat nodig heeft...
MH

Bericht door MH »

Boppo84 schreef:
Ik kon me niet inhouden en heb er eentje besteld :oops:
Kwam er vlak nadat ik betaald had achter dat deze unit toch wel een kast van formaat nodig heeft...
Ik heb hem daarom in een relatief kleine gesloten kast gestopt (gesloten) en een 'Linkwitz transform' toegepast. Kost wat versterkervermogen, maar als je 600 Watt in deze jongen pompt wordt je toch al niet erg lekker... Tijdens de proefperiode heb ik wat met een toongenerator zitten spelen met frequenties rond de 10-20 Hz op een een hoog niveau, ik had toen suizende oren en een evenwichtsorgaan dat raar deed...
blueznl

Bericht door blueznl »

Mooie Fs en de prijs valt best wel mee... Maar ja... ik heb eigenlijk al teveel geld uitgegeven de laatste tijd...
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

MH schreef:
Ik heb hem daarom in een relatief kleine gesloten kast gestopt (gesloten) en een 'Linkwitz transform' toegepast. Kost wat versterkervermogen, maar als je 600 Watt in deze jongen pompt wordt je toch al niet erg lekker...
Zoiets ben ik ook van plan, maar dan met een grote gepoorte kast :rock:
Wanneer die laag getuned is, en de kast niet al te groot (240L is al 'klein' als 800L optimaal zou zijn), want dan krijg je een curve vergelijkbaar met die van een gesloten kast met een q van 1, maar dan met de bult een half octaaf lager. Plus dat er veeeeel minder vermogen nodig is! Scheelt bijna een factor 2 :D

Volgende week vrij, dus dan maar eens kijken of ik m'n praatjes waar kan maken; 100dB op 12Hz bij minder dan 400Watt en 110dB op 20Hz
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Je hebt helemaal geen box nodig voor een grote woofer, zie Klang+Ton no. 1/2010, het tijdschrift kan je voor een paar euro downloaden, je hebt dan ook meteen alle metingen.
There is no box like no box, zag ik als motto en daar ben ik het als dipool-fan helemaal mee eens.
Als je geen ruimte rondom hebt, kan je de woofer ook in een (kast)deur plaatsen, de kast of belendende kamer dient dan als zeer grote box, eigenlijk geen dus.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Dat is leuk voor het lage midden, maar niet voor sub bass. En zo'n open kast stelt ook wat straffere eisen aan de plaatsing, niet helemaal wenselijk hier.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Als je toch een box gaat maken, vergelijk dan eens (liefst met een meting op ca. 2 meter) eerst de woofer alleen in het losse front en later in de box, je zal nog versteld staan.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Ik heb het een jaar of wat gedaan met een 18" met 17mm Xmax, was ook lekker, maar sublaag, daar ga ik nu voor :wink:

P.S. die meting komt er wel, als het goed is ergens volgende week. Tzt zal ik wel een topic aanmaken in de sectie Algemeen Luidspreker Zelfbouw
Plaats reactie