Topic mag dicht/weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Topic mag dicht/weg

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:59, 2 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door pcw »

http://www.lautsprechershop.de/
http://www.visaton.de

zoek daar eens naar een ontwerp dat je aanspreekt.
of op andere sites, in de links pagina staan er wel wat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door Henkjan »

@The_Maxx: welkom :!: je vraag is wel erg algemeen gesteld, dat is lastiger op te antwoorden...

de black beauty is voor jou doel te klein, totaal ongeschikt als PA/feest speaker
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door Walt »

Gewoon een erg goede HIFI speaker staat nu te koop in het 2e hands deel van dit forum. De Viva Vivace, misschien niet helemaal wat je zoekt maar wel een zeer goede instap in de wereld van de hifi weergave!

Met zo'n speaker in huis heb je een goede klant referentie voor volgende projecten.

Groetjes Walter
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door bartsegers »

Dit zijn géén speakers voor PA werk.
Dit is om in de auto te laten wapperen... Niks voor een fatsoenlijke 2-weg met genoeg rendement

Wil je een setje PA units, kijk hier eens naar:

http://link.marktplaats.nl/467424284

je ontkomt echt niet aan een goed ontworpen 2-weg voor PA/spraak etc
3-weg niet aan beginnen, is filtertechnisch niet haalbaar voor een leek.

Tweeters voor erbij:
http://link.marktplaats.nl/465916342

Klaar, kun je een héél potent setje mee maken.

zoals je ziet loont het zich misschien toch om ook naar tweedehands disosetjes te kijken, want zelfbouw is niet goedkoop.
met het subwoofertje wat je in je post aandraagt, maak je niks fatsoenlijks, zelfs niet als ze maar 15€ kosten.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door Mphus »

Andere vraag wellicht: wat is het verschil tussen de set die ik op het oog heb, en de speakers die jij op marktplaats heb gevonden?
Dat deze luidsprekers die Bart aandraagt zijn bedoeld voor PA en dus ook een veel hoger rendement hebben.
Om m goed te laten klinken kun je genoeg doen qua demping en filtering.
heb je daar ervaring mee en de spullen voor?



Groeten Daan
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door Mphus »

Beste Rutger,

Hier een artikel: http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt-en-rendement.html

Er is veel informatie te vinden op dit form en ook over PA. Tevens is op internet ook nog een hoop te vinden. Je moet zelf ook research doen.

Kijk eens naar topics van anderen die voor het eerst een luidspreker gaan bouwen.

Maken van filters is vaak een complex verhaal en brengt veel kosten met zich mee als je niet over de middelen beschikt (meetapparatuur etc.) Je moet je zelf echt afvragen of je daar aan wilt gaan beginnen denk ik.

kijk eens op deze site en zoek naar PA
http://lautsprechershop.de/suche_en.htm


Groeten Daan
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door pcw »

voor zeer goed geluid, dat erg hard kan met zeer belastbare speakers, die men vervolgens ook nog eens heel erg goed op huiskamer nivo kan luisteren:

http://link.marktplaats.nl/468349578

denk dat dit meeste PA's wel wegspeeld
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door bartsegers »

even inlezen dus, daar leer JIJ het meeste van, echt.

een PA speaker heeft meestal een hoger rendement, of gevoeligheid.
(hoge geluidsdruk met beperkt vermogen, daar komt het in de praktijk op neer)

die autowoofer die jij aanhaalde bijvoorbeeld, die presteerd goed in een kleine gesloten kist, en waar je vervolgens een berg vermogen inpompt om een bepaalde geluidsdruk te halen. Veel diepgang krijgen deze luchtverplaatsers ook in kleine kastjes.

(dit alles wil en hoef je niet bij een PA kastje)

Het frequentiebereik van zo een autospeaker is ook niet bruikbaar.
Je zegt zelf al dat je spraakweergave belangrijk vindt, en dus moet je een goed op elkaar afgestemd setje speakers vinden!
je crossover (filter) gaat ingrijpen in een belangrijk weergavedeel voor spraak. een te slappe woofer, die een slecht middengebied bezit, filter je zo "dood". meteen daarbij, een slechte tweeter, die je pas héél hoog netjes kunt inzetten fiulter je zo ook dood.

een 12" + 1" combinatie, daar denk ik even aan nu, gaat hoogstwaarschijnlijk het beste voor jou werken.
Je hebt te weinig kennis om zelf een filter te optimaliseren, daar ga ik gewoon even van uit, excuses als dit niet het geval is natuurlijk.

teleurstelling voorkomen, dan spaar even door voor een compleet door iemand uitgewerkt setje speakers.
(onderdelen kun je altijd nog los kopen en dus spreiden)
Bedenk even dat dit overigens helemaal niet veel duurder hoeft te zijn!

als je toch zelf aan de slag wilt gaan, met een beperkt budget, kan ik je de units aanraden van de goedkopere DAP serie.
Bijvoorbeeld de DAP MB-10 speaker. (een 10" )
http://www.djgear.nl/pa-apparatuur/luid ... reker.html

als je dit als basis neemt, en hier een nette hoorntweeter aan koppelt. zoals deze:
http://www.djgear.nl/pa-apparatuur/luid ... b-665.html

Dan kun je zelf op het gehoor aan een goed filter gaan werken.
Zijn die compressiedrivers je toch te duur, dan moet je naar een piezo tweeter kijken.
Velen ervaren de klank hiervan echter als schel en schreeuwerig.
(maar bedenk dat filtering ook bij deze hele goedkope dingen belangrijk is!)

Een optie is bijvoorbeeld om 2x een dap MB-10 te koppelen aan één compressiedriver.
Rendement van je laagsectie komt dan lekker hoog te liggen, en zo hoef je de tweeter niet veel meer te dempen.

Maar voordat we hier nu héél veel over uitweiden, welke prioriteit heeft dit projectje precies?
pcw schreef:
voor zeer goed geluid, dat erg hard kan met zeer belastbare speakers, die men vervolgens ook nog eens heel erg goed op huiskamer nivo kan luisteren:

http://link.marktplaats.nl/468349578

denk dat dit meeste PA's wel wegspeeld
400€ dit valt toch helemaal buiten de doelgroep?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door bartsegers »

even terzijde,

Ik heb een tijd terug de DAP mb-12 gemeten, zonder baffle.
Deze is ook bruikbaar natuurlijk in een topkast.
(parameters heb ik ook)

Afbeelding
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door pcw »

bartsegers schreef:
pcw schreef:
voor zeer goed geluid, dat erg hard kan met zeer belastbare speakers, die men vervolgens ook nog eens heel erg goed op huiskamer nivo kan luisteren:

http://link.marktplaats.nl/468349578

denk dat dit meeste PA's wel wegspeeld
400€ dit valt toch helemaal buiten de doelgroep?
denk dat ze stuk goedkoper zullen uitvallen door hun gekwaste witte kleur :P denk ook dat ze echt moeilijk qua geluid te overtreffen zullen zijn. als ik het geld had op dit moment kocht ik ze meteen, is geen geld namelijk.

genoemde drivers, 30 euro per stuk? dan materiaal voor kast, filter, afwerking denk ik dat men ook niet zo heel goedkoop meer blijft.
en die JBL kunnen alles wat the maxx wil. goed muziek weergeven, spraak is ook geen probleem.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door bartsegers »

ja, dat zal inderdaad zo wezen, maar toch zullen ze niet gekocht worden denk ik....

de mb-12 gaat NIET in de tweedehands kastjes van mij.
(gesloten kast, te klein...)
Heb je je al ingelezen in de materie nu?

Dan weet je dat je beter speakers koopt MET parameters, dan speakers ZONDER parameters....
Dus alle aangehaalde woofers door jou vallen af. (ook de pa speakers van tilburg, dat overigens basgitaar speakers zijn)

Haast dus maar niet, en begin met inlezen.

uitdrogende speakers etc, is allemaal onzin.
Wil je weten hoe goedkope dap speakers klinken, ga dan naar MPM techniek in Echt. (industrieterrein)
Laat je daar wat aansluiten. (Dap goedkope serie)

Zet er dan wel gee clippende skytec versterker op, dan klinkt alles slecht :mrgreen:

met de mb-12, en goed filter kun je er prima muzikaal setje mee maken.
Koop geen kant en klaar filters, die werken niet!
Laatste tip, lees niet over alle tips heen hier :sure:
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door bartsegers »

nee, is niet geschikt helaas.

je weet namelijk niet wat je koopt (china spul zonder parameters is praktisch waardeloos)
Kan wel werken, maar je weet het nooit!

Beter ben je af met een nieuw zelfgebouwd setje rond een mb-12 speaker.
heemaal omdat je gratis en voor niks van mij de parameters kunt krijgen en de frequentieresponce.
(erg handig voor je eigen filter (spoel en condensator) en voor je eigen kastontwerp)

Een gesloten PA speaker vindt je eigenlijk niet, nooit opgevallen?
mijn kastjes zijn gesloten omdat ze per crossover werden ingezet vanaf 125hz. (laagweergave niet belangrijk dus)

Zomaar een dichte enclosure "open maken" kan, maar is lastig.
ook hier weer, kans van slagen is laag.

Maar, even tussen ons, voor de verhuur wil je een setje maken?
Dan kun je eigenlijk niet met iets uit de lagere DAP klasse aankomen toch?
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:00, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: ideen voor zelfbouw speakers

Bericht door wouter »

The_Maxx schreef:
idd, met dap kun je dan niet aankomen.
Geloof me, dat kun je 100x beter doen dan waar je nu mee bezig bent.

Dat anderen je niet alles kunnen vertellen, liefst per direct, is omdat langzaam blijkt hoe weinig basiskennis er aanwezig is.
In ieder geval is voor jou de beste tip iets niet van de grond af opnieuw te ontwerpen.

Een bouwpakket is daarom een idee, maar 2e hands lijkt me beter. Voor verhuur lijkt me sowieso degelijk spul een must, voor jezelf, je naam en klant.

Als je een kastje bouwen al lastig vind moet je vooral maar kijken naar revisie/oplap spul. Mocht je er wel aan toe zijn dan kun je hier ook een bouwpakket vinden, al is een kant en klaar set niet te overtreffen met z'n krap budget en geen kennis.

Bouwpakket:
Afbeelding
http://www.mivoc.de/pa-disco/details-pa ... artikel=PA 2.1 Aktiv Sub-/Sat Systembausatz

http://www.mivoc.de/schnaeppchen/b-ware.html
199,-
Afbeelding


299,-
Afbeelding

Losse units met gegevens:
http://www.mivoc.de/schnaeppchen/restposten.html

Assortiment:
http://www.mivoc.de/pa-disco.html

Zoals je ziet heb je voor 199,- + 20,- verzendkosten een nieuw systeem dat niet zelf te bouwen is voor dat geld. Ook niet met veel kennis. Zelfbouw loont pas wanneer je echt iets fatsoenlijks in elkaar gaat zetten, dat is namelijk kant en klaar vaak duurder. Een actief PA setje met 2x mackie srm 450 bijvoorbeeld + 15" actieve sub is serieuzer geld, daarvoor kun je ook gaan bouwen. Een Electro Voice SX 300 2e hands is ook misschien wel handig met verhuur in je achterhoofd...

Afbeelding


Sterkte :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”