Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Er is nog een andere manier om te tunen. Zet een LCR serie kring parallel aan de tweeter, die het gebied rond 4-6kHz wat drukt. Heel subtiel. Je kunt dan zonder de 10uF toe in serie. De LCR is wel wat meer componenten, maar zullen op veel gunstiger waarden uit komen en zijn niet kritisch wat betreft kwaliteit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor deze meestertip, hier ga ik mee aan de slag! Als dat werkt is het inderdaad kosten effectiever.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Klonk toch simpeler dan het nu lijkt, de LCR-kring heeft blijkbaar ook invloed op de filtering met de C van 6.9uF en de L van 1.0mH die al in het filter zitten...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

gewoon proberen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Als ik het in de simulatie al niet lekker krijg, dan bespaar ik me het solderen :D

'Probleem' met de oplossing van Jeroen is dat ik dan om het tophoog te liften, de serieweerstand van 2.2 ohm weg moet halen. Dan klopt echter de filtering met de 6.9uF niet meer, het crossover punt komt te laag te liggen. Dan moet de serie C weer verkleind worden etc. maar daar was ik nu net tevreden over...

Voor nu lijkt mij de simpelste oplossing toch een goede 10uF te selecteren. De Mundorf Supreme die er nu inzet is trouwens echt al niet verkeerd!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Je moet niet zozeer denken in liften van het tophoog, meer in verzwakken van het middengebied van het hoog. Er zit genoeg hoog in de speaker zoals hij nu is.

De serieweerstand van de LCR zou ik om te beginnen 10x de waarde nemen van de serieweerstand voor de tweeter. De Q factor van de LCR moet vrij hoog zijn, dwz kleine condensator en relatief grote spoel.

Bijvoorbeeld 1uF, 1mH en 22ohm. Als het effect te weinig is (dit geeft ca 1dB verzwakking bij 5kHz) dan neem je een stapje lager in weerstand.

-edit- sorry, ik hield geen rekening met de impedantie van de tweeter. Je zal meer richting 15 ohm moeten gaan of lager. Het is raadzaam om dan 1,5uF en 0,68mH te gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accuton probeersel

Bericht door Pjotr »

Die tip om de tweeter af te zwakken is wel een goede. Een on-axis responsie is niet altijd zaligmakend. Als de tweeter in het x-over gebied veel breder afstraalt dan de mid geeft een vlakke on-axis respons toch een overdreven midden en/of mid-hoog. Het afzwakken van de tweeter in dat gebied geeft dan wel een dalletje on-axis maar kan toch tot een betere balans leiden. Je bent hier aangewezen op je oren, veel te simuleren en meten valt daar dan niet meer aan.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de x-over frequentie nu is, boven de 3 KHz kun je met deze mid er wel te maken krijgen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Uitgerekend in mijn hele verzameling spoelen zijn die 0.68mH erg aangetast met lijmresten, ziet er niet uit. Is er eventueel de mogelijkheid om 0.56mH of 0.82mH te nemen met aanpassing van de condensator waarde?

Van wat ik op internet begrijp bepaald het product L x C de middenfrequentie (0.68 x 1.5), maar als ik jou goed begrijp moet ik een vrij breedbandige notch hebben, dus eventueel:

0.68 x 1.5 / 0.82 = 1.2 uF als condensator, zou dit werken?

Pjotr: de crossover tussen C77 mid en C11 hoog ligt op circa 2500Hz.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accuton probeersel

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Pjotr: de crossover tussen C77 mid en C11 hoog ligt op circa 2500Hz.

Groetjes Walter
Ok, dan zul je er nog geen last van hebben. Ik had het al wel bij 4 KHz en een 10 cm mid op een smalle baffle. Gemeen addertje was dat ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Uitgerekend in mijn hele verzameling spoelen zijn die 0.68mH erg aangetast met lijmresten, ziet er niet uit. Is er eventueel de mogelijkheid om 0.56mH of 0.82mH te nemen met aanpassing van de condensator waarde?

Van wat ik op internet begrijp bepaald het product L x C de middenfrequentie (0.68 x 1.5), maar als ik jou goed begrijp moet ik een vrij breedbandige notch hebben, dus eventueel:

0.68 x 1.5 / 0.82 = 1.2 uF als condensator, zou dit werken?

Pjotr: de crossover tussen C77 mid en C11 hoog ligt op circa 2500Hz.

Groetjes Walter
Dat zal ook best werken, bekijk het even in de simulatie. Maar maak je geen zorgen over de lijmresten. Als het goed werkt koop je toch gewoon nieuwe voor het definitieve filter?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Even met een mes aan de gang geweest, de 0.68mH spoelen zien er weer bruikbaar uit en meten prima. Zijn 1.4mm draad Intertechnik.

Condensator wordt dan een 1.5uF Audyn Plus en de weerstand voorlopig 15 ohm MOX.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

niet overdrijven walter!

een beetje lijm op de spoel...... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Het was niet alleen lijm, ik had deze spoelen een keer vastgelijmd op 4mm bitumen, de totale bovenkant van de spoel was derhalve bedekt met 4mm zooi.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

De 10uF weerstand is eruit en de notch bestaande uit 0.68mH / 1.5uF / 15 ohm in de kast geplaatst:

Nu de volgende kast nog!

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0540.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

het begint al lekker vol te worden! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Klopt, en dit is maar 1 kant, aan de andere zijde zit die enorme 6.8mH waxcoil.

Net even geluisterd naar de aanpassing, de klank is zeer merkbaar veranderd! Of ik het ook beter vind klinken moet nog blijken, heb wel het idee dat de ''s'' klanken nu wat opvallender zijn... ik had eigenlijk het omgekeerde verwacht. Maar ja, oortjes zijn al moe. Komende week beter luisteren en alles weer even laten 'inspelen' voor wat het waard is.

Jeroen, in ieder geval bedankt voor de tip! Deze schakeling met minder componenten in serie met de tweeter is principieel een betere oplossing dan met die grote 10uF condensator in serie.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Inspelen hoeft niet. Het helpt wel als je wat FR plotjes doet op basis van de metingen die ik had gedaan. Wellicht dat de dip die je nu maakt te laag in frequentie ligt en dat hij veel hoger moet liggen. Of dat de dip zelfs met 15 ohm al te sterk is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen, met de huidige opzet is dit de gesimuleerde responsie + fase

(LET OP: gebaseerd op metingen onder 15 graden)
Bijlagen
notch1.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

De volgende plot in zonder de LCR notch:
Bijlagen
no notch.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Hm, dat zou ik graag onder meer hoeken zien. Zet anders die 15 ohm gewoon eens parallel over de tweeter, zonder spoel en condensator. En dan eventueel een kleinere serieweerstand om het verlies aan hoog te compenseren. Je zou wel eens voordeel kunnen hebben van een iets hoger kantelpunt voor de tweeter.

Je hebt veel mogelijkheden om te tunen met het hoog...als ik het zo zie heb je eerder teveel energie rond 3-4kHz dan bij 5kHz. Om het bij 3-4 kHz omlaag te krijgen is misschien geen LCR nodig, wellicht dat het al mooi gaat met het kantelpunt naar boven schuiven.

Ik zou een opzet maken waarbij je snel kan wisselen tussen opties, met beide kanalen tegelijk. Niet allemaal willen inbouwen nu en niet eindeloos gaan luisteren naar iets dat duidelijk niet goed is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik zit nu een cd van Patricia Barber te luisteren, dit filter doet toch zeker ook dingen goed. Ik had net een nummer dat beter 3D/echter klonk dan met de voorgaande filters...

Denk jij dat het huidige notch filter iets te hoog ingrijpt en dat ik hem op een wat lagere frequentie zou kunnen tunen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Dit is de respons + fase met het notchfilter 0.68mh/1.5uF/15ohm onder 30 graden:
Bijlagen
notch_30_graden.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Dit is onder 0 graden, dus axiaal, met grote invloed interferentie!
Bijlagen
notch_0_graden.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Jeroen,

Ik zit nu een cd van Patricia Barber te luisteren, dit filter doet toch zeker ook dingen goed. Ik had net een nummer dat beter 3D/echter klonk dan met de voorgaande filters...

Denk jij dat het huidige notch filter iets te hoog ingrijpt en dat ik hem op een wat lagere frequentie zou kunnen tunen?

Groetjes Walter
Ja, ik zou hem zeker ook eens wat lager tunen. Bv met 2,2 of 2,7uF en dezelfde spoel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Dit in onder 30 graden, alleen de condensator vergroot van 1.5uF naar 2.7uF:

IK moet zeggen, dit ziet er uitgewogen uit toch?
Bijlagen
notch_30_graden_2.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”