hallo
ik wil graag jullie mening over wat voor speakers ik moet pakken met een versterker als deze.
en mijn vraag is ook komt er dan wel genoeg bass uit want ik had gehoord dat je een goede bas krijgt
met speakers rond de 16cm maar die zijn dan toch geen 400watt? of moet ik er dan een subwoofer bij zetten?
en wat zal zoiets ongeveer aan stroom eten. we hebben een accu van 62amph dus dat is al behoorlijk zwaar.
en wat voor druppellader moet je hiervoorhebben of kan ik beter gewoon een accu lader meenemen en proberen
een geschikte adapter te kopen zodat ik gewoon bij de tent e.d. op 230v kan spelen?
alvast bedankt. gr janus
welke speakers bij een 400watt versterker 4kanaals?
Moderator: Beheerdersteam
Re: welke speakers bij een 400watt versterker 4kanaals?
ik gok dat het gaat om een auto-versterker.
dan is de kans dat et ECHT 400 watt uitkomt niet heel groot.
wat voor zekering zit erin, hoeveel ampere?
aantal ampere * 12 = maximaal verbruik.
meanwell heeft goede en betaalbare voedingen van 230V naar 12V, kijk even naar de zekering en dan weet je hoeveel ampere voeding je nodig hebt.
dan is de kans dat et ECHT 400 watt uitkomt niet heel groot.
wat voor zekering zit erin, hoeveel ampere?
aantal ampere * 12 = maximaal verbruik.
meanwell heeft goede en betaalbare voedingen van 230V naar 12V, kijk even naar de zekering en dan weet je hoeveel ampere voeding je nodig hebt.
ja in de versterkers zitten er 2 van 15 is dat dan per 2 speaker groepen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
janus schreef:hallo
ik wil graag jullie mening over wat voor speakers ik moet pakken met een versterker als deze.
en mijn vraag is ook komt er dan wel genoeg bass uit want ik had gehoord dat je een goede bas krijgt
met speakers rond de 16cm maar die zijn dan toch geen 400watt? of moet ik er dan een subwoofer bij zetten?
en wat zal zoiets ongeveer aan stroom eten. we hebben een accu van 62amph dus dat is al behoorlijk zwaar.
en wat voor druppellader moet je hiervoorhebben of kan ik beter gewoon een accu lader meenemen en proberen
een geschikte adapter te kopen zodat ik gewoon bij de tent e.d. op 230v kan spelen?
alvast bedankt. gr janus
Hoi, aangezien ik verwacht dat dit een serieuze vraag is probeer ik hem een beetje duidelijk te beantwoorden.
Wat voor speakers is eigenlijk een aparte vraag. Beetje zoals in mijn benzinetank kan 50 liter, waar moet ik heenrijden?
Ga er gerust van uit dat vrijwel elke versterker het signaal van een bron, zoals CD of MP3, versterkt in een signaal waar de luidsprekers van heen en weer gaan om het geluid hoorbaar te maken. Het uiteindelijke verschil tussen 400 Watt of 130 Watt is een verschil van 3 decibel, dus haal je bij 130 Watt 105 decibel, dan haal je met 400 Watt 108 decibel. Een verdubbeling in geluid is trouwens 3 dB erbij, dus het is ook wel niet te onderschatten.
Je kiest je luidsprekers eerder voor het gebruik. Heb je een klein thuis bios dan kiest je andere speakers dan in een grote ruimte, en wil de vrouw des huizes geen grote kasten zien dan ben je daarin weer meer beperkt. Als je met een krap budget prachtige jazz muziek weergeven die je op platen draait dan zul je andere boxen kiezen/bouwen dan wanneer je alle soorten muziek op stevig volume wilt kunnen weergeven.
400 Watt is een beetje wat op een Kijkshop caraudio versterkertje staat die in de praktijk tussen de 12 en 25 Watt met acceptabele vervorming presteert, na kritische echte meting
Indien je op normale volumes luistert is tussen de 25 en 100 Watt doorgaans voldoende, tenzij er speciale eisen zijn zoals enorme diepgang in bas, of vervormingsvrij een concertvleugel op originele geluidssterkte weergeven.
Genoeg bas is een beetje subjectief. Ik vind subwoofers meestal te hard staan, terwijl anderen graag nog meer willen. De afstemming van een subwoofer is eenvoudg bij te regelen. Bij complete 2-weg of 3-weg speakers kan dat tijdens het filterontwerp, daarna niet echt eenvoudig meer. Door luidspekers meer richting de wanden te plaatsen versterk je doorgaans de bas wel, dus daarmee kun je ook wat winnen. Moet je wel op een gunstige plek je luisterplek hebben. Soms krijg je op een bepaalde plek in de kamer totaal geen bas, dus daar moet je dan gewoon niet je luisterplek willen hebben.
Luidsprekers zijn trouwens 0 Watt, ze kunnen wel enige Watts verwerken
Het staat er op, maar dat is nog steeds onder de condities die in de praktijk niet zo vaak voorkomen. Een luidspreker in een basreflex constructie kan 90 Watt belastbaar zijn maar voor tonen die lager zijn dan de poortfrequentie is eerder 9 Watt de max - het bekende 'wapperen'.
Geluid is trilling en geluidssterkte is een bepaalde hoeveelheid luchtverplaatsing. Een 6,5"cm heeft doorgaans 125 cm^2 oppervlakte. Of er nu 4 spelen met 2 mm uitslag, of 2 stuks van 8" (ongeveer 2x zo veel oppervlakte) met ca 2 mm, de geluidsdruk is hetzelfde. Het voordeel van een 6,5" / 17cm luidspreker is dat die meestal geschikt is voor bas-midden. Tweeter erbij en je zit redelijk goed, het is altijd een compromis. Groter geeft eenvoudiger laag weer, maar is in het middengebied weer in het nadeel. Goede luidsprekers zijn er in alle diameters, en je hebt 'grote' luidsprekers die prima het middengebied weergeven, en ook slechte 'kleine'. Alle waar is doorgaans naar z'n geld, dus soms kost het een paar centen.
Jij wilt waarschijnlijk portable geluid op accu. De grootste herrie krijg je door luidsprekers te pakken met een hoge gevoeligheid, meer dan 90 decibel met 1 Watt bijvoorbeeld. Voor bas heb je meestal veel liters nodig, als je een grote kist geen probleem vindt is dat de oplossing. Anders moet het kleiner, en heb je vermogen nodig voor een basboost of omdat een luidspreker die goed laag gaat in een kleine behuizing meestal een erg lage gevoeligeheid heeft. Het is uit de lengte of uit de breedte
Heb je hier al eens rond gekeken, er zijn meerde mobiele partysets gebouwd.
Succes
ok heel erg bedankt voor de zeer goede uitleg ik stel dit zeer op prijs.
ik heb een beetje rondgekeken en mischien is zoiets iets?
http://www.onlineprijsstunter.nl/produc ... cts_id=981
het is gewoon om mee op vakantie e.d. te nemen dus er moet gewoon goede muziek uitkomen met een goede bass en we hebben een accu van 62amph dus dat is al veel. ik snap alleen niet goed wat ze bedoelen met een 5weg speaker? en zal een setje als deze veel stroom verbruiken? en moet je dan ook met filters enzo werken ik snap er nog helemaal niks van dus zal ik gewoon 2 grote speakers pakken met tweeters of zal ik er dan nog een bassbox bijdoen zoals in dit setje?
alvast bedankt
gr janus
ik heb een beetje rondgekeken en mischien is zoiets iets?
http://www.onlineprijsstunter.nl/produc ... cts_id=981
het is gewoon om mee op vakantie e.d. te nemen dus er moet gewoon goede muziek uitkomen met een goede bass en we hebben een accu van 62amph dus dat is al veel. ik snap alleen niet goed wat ze bedoelen met een 5weg speaker? en zal een setje als deze veel stroom verbruiken? en moet je dan ook met filters enzo werken ik snap er nog helemaal niks van dus zal ik gewoon 2 grote speakers pakken met tweeters of zal ik er dan nog een bassbox bijdoen zoals in dit setje?
alvast bedankt
gr janus
Met beperkte kennis is ontwerpen van een geheel systeem waarschijnlijk een te grote uitdaging. In dat geval doe je er verstandig aan of om iets na te bouwen of om iets kant en klaars te halen. Het gehele accu, bron, versterker, lader -systeem zal niet zo ingewikkeld zijn om op orde te krijgen.