Ik ben bezig om een set luidsprekers voor mijn ouders te regelen. Het eerste deel is erg goed gelukt, ik heb voor 10 euro een setje Philips 3-weg luidsprekers overgenomen.
Het 3 weg systeem bestaat uit de veelgebruikte combinatie AD8066 (laag), AD5060 (midden), AD160 (hoog).
De luidsprekers zijn nog in goede staat, maar het filter is helaas 'opgedroogd'.
Het filter is 2e orde in parallelle configuratie, waarschijnlijk Butterworth. Zolang je de luidsprekers hard genoeg zet geleiden ze nog, maar op laag niveau vallen luidsprekers weg.
Ik draai normaal gesproken zelf alleen actief filters voor 3 weg systemen, maar voor mijn ouders is dat uiteraard geen optie
Aanleiding van het probleem
Aanvankelijk wilde ik alleen de oude elco's van het filter vervangen met MKT en MKP types, maar toen ik het kostenplaatje had vond ik dat het hele filter wel eens opnieuw bekeken kon worden.
Ik weet uit ervaring dat oude Philips filters nooit van het Linkwitz type zijn, en dat is eigenlijk wel gewenst. Daarnaast heeft de AD160 een oplopende curve die naar mijn smaak de muziek te veel kleurt.
Normaal gesproken zou ik voor dit soort dingen even naar Martin bij Speaker en Co Groningen, maar ja die is er mee gestopt. Daarnaast is dit natuurlijk iets complexer als gebruikelijke de 2-weg projecten die ik gebouwd heb.
Probleem
Ik heb naar verschillende websites gekeken met allerlei tools en handleidingen voor het ontwerpen van filters, maar ik ben alleen maar meer verward geraakt door de verschillende benaderingen.
Het meest nuttig vond ik de pagina van Rod Elliot over Passieve Filters.
Bijna niemand op Internet noemde de inductie van de luidspreker zelf in het berekenen van het ontwerp, terwijl Martin dit altijd wel deed. Kortom hoe zit het nou?
Luidspreker gegevens:
Overnamepunten oude filter: 600/3500 (geschat aan de hand van oude waarden)
AD8066/W4
SPL: 91dB
R: 4,3Ohm
Inductie: 0,86mH
AD5060/SQ4
SPL: 89dB
Fs: 210Hz
R: 3,4 Ohm
Inductie: 1,63mH
AD160/T4
SPL: 90dB
Fs: <900Hz