metalen behuizing voor een sub?
Moderator: Beheerdersteam
metalen behuizing voor een sub?
Hallo iedereen,
Ik vroeg mij af of er iemand ervaring of voorbeelden kent van subwoofers die ingebouwd zijn in een metalen behuizing?
Speel namelijk met het idee om een subwoofer in te bouwen in een op maat gelaste metalen behuizing.
Zou metaal nemen van 10mm dik.
Is dat aan te raden? Is metaal een goede behuizing voor een sub?
Dank,
Flor
Ik vroeg mij af of er iemand ervaring of voorbeelden kent van subwoofers die ingebouwd zijn in een metalen behuizing?
Speel namelijk met het idee om een subwoofer in te bouwen in een op maat gelaste metalen behuizing.
Zou metaal nemen van 10mm dik.
Is dat aan te raden? Is metaal een goede behuizing voor een sub?
Dank,
Flor
Re: metalen behuizing voor een sub?
Dat idee is afgelopen jaren al een paar keer langs gekomen, een resultaat daarmee nog niet.
Zelf ben ik met een variant daarvan bezig: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=10099 Maar door tijdgebrek zit die nog steeds nie in elkaar.
Zelf ben ik met een variant daarvan bezig: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=10099 Maar door tijdgebrek zit die nog steeds nie in elkaar.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
Metaal?
Welk metaal dan?
Zit nogal een verschil tussen aluminium of staal.
Voor een subwoofer geldt voornamelijk een ding, en dat is dat de kast zo stijf mogelijk moet.
Je zou eens kunnen kijken naar de elasticiteitsmodulus van de materialen die je wilt gaan gebruiken.
Dat geeft een vrij mooie indicatie.
Welk metaal dan?
Zit nogal een verschil tussen aluminium of staal.
Voor een subwoofer geldt voornamelijk een ding, en dat is dat de kast zo stijf mogelijk moet.
Je zou eens kunnen kijken naar de elasticiteitsmodulus van de materialen die je wilt gaan gebruiken.
Dat geeft een vrij mooie indicatie.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Iets zegt mij dat zowel 10 mm alu en 10 mm staal beide een stuk stijver zijn dan hout
Schrok laatst wel van de kiloprijs van alu: De Metaalwinkel in Rotterdam rekende €16/kg een paar weken terug.
Voordeel van staal is dat het ook behoorlijk zwaar is en de kast meer massa heeft om de reactiekracht van de woofer op te vangen.
Voordeel van staal is dat het ook behoorlijk zwaar is en de kast meer massa heeft om de reactiekracht van de woofer op te vangen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
Nou dat kunnen we zo zien.
De stijfheid is evenredig met de elasticiteitsmodules en de dwarsdoorsnede (dus de dikte).
Nu geldt dat eigenlijk alleen voor isotrope materialen, dus MDF eigenlijk niet helemaal.
De elasticiteitsmodulus van MDF is ongeveer 4 GPa.
Van aluminium 69 GPa en van staal 200 GPa.
De stijfheid is evenredig met de elasticiteitsmodules en de dwarsdoorsnede (dus de dikte).
Nu geldt dat eigenlijk alleen voor isotrope materialen, dus MDF eigenlijk niet helemaal.
De elasticiteitsmodulus van MDF is ongeveer 4 GPa.
Van aluminium 69 GPa en van staal 200 GPa.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Jongens, bedankt voor de reacties!
Mijn idee is om het te doen met staal van 10mm dik.
Ik ben daar bij terecht gekomen omdat ik momenteel bezig ben om een sokkel te maken voor onze houtkachel. Daarom dacht ik: waarom geen subwooferkist maken met hetzelfde materiaal?
@ b-force: dus de stijfheid van staal is veel hoger dan mdf, dus in principe goed voor een subwooferkist?
Mijn idee is om het te doen met staal van 10mm dik.
Ik ben daar bij terecht gekomen omdat ik momenteel bezig ben om een sokkel te maken voor onze houtkachel. Daarom dacht ik: waarom geen subwooferkist maken met hetzelfde materiaal?
@ b-force: dus de stijfheid van staal is veel hoger dan mdf, dus in principe goed voor een subwooferkist?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
Om eventjes het idee zwaar te versterken en simpel uit te leggen.
Zul je een kist maken van karton, dan heb je een kast die als een gek staat "te wapperen".
Dat wil je voorkomen.
Stijfheid is dus heel erg belangrijk.
Overigens kun je dat ook creëren door versteviging/bracing aan te brengen.
Het lijkt mij alleen knap lastig om staal goed te bewerken.
Wil ook nog weleens (flink) gaan roesten.
Ik zit net eventjes te zoeken en mutiplex zit in orde van grootte van 10 GPa.
Dat is al flink meer dan MDF.
Zul je een kist maken van karton, dan heb je een kast die als een gek staat "te wapperen".
Dat wil je voorkomen.
Stijfheid is dus heel erg belangrijk.
Overigens kun je dat ook creëren door versteviging/bracing aan te brengen.
Het lijkt mij alleen knap lastig om staal goed te bewerken.
Wil ook nog weleens (flink) gaan roesten.
Ik zit net eventjes te zoeken en mutiplex zit in orde van grootte van 10 GPa.
Dat is al flink meer dan MDF.
Re: metalen behuizing voor een sub?
@ b-force: dus de grote stijfheid is duidelijk een voordeel!
Is het nodig om staal dat 50x stijver is dan MDF nog te gaan bracen?
En roesten is zeker geen probleem, wordt eerst gezandstraald & daarna geverfd.
Is het nodig om staal dat 50x stijver is dan MDF nog te gaan bracen?
En roesten is zeker geen probleem, wordt eerst gezandstraald & daarna geverfd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
Staal lijkt mij alleen een beetje heel erg zwaar
In principe is bracing niet nodig lijkt me.
In principe is bracing niet nodig lijkt me.
Re: metalen behuizing voor een sub?
de sokkel die ik aan het maken ben weeg ongeveer 400kg, dus we zijn wel wat gewicht gewoon
denk echt dat ik een stalen behuizing ga maken, de platen wordt gebrandt, dus is allemaal heel precies (tot op de mm), uitsparing voor de woofer is ook een koud kunstje
denk echt dat ik een stalen behuizing ga maken, de platen wordt gebrandt, dus is allemaal heel precies (tot op de mm), uitsparing voor de woofer is ook een koud kunstje
Re: metalen behuizing voor een sub?
Jah, mijn subje met gedeeltelijk staal komt over de 40 kg. Heeft ook zo zijn voordeel: Hij staat minder te schudden. Die komt op rubbers zodat er ook minder geluid de vloer in gaat. En voor een 30L - 40L sub is bracen i.d.d. in het geheel niet nodig.b_force schreef:Staal lijkt mij alleen een beetje heel erg zwaar![]()
In principe is bracing niet nodig lijkt me.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
In feite doe je dat ook met de stijfheid natuurlijk.Pjotr schreef:Voordeel van staal is dat het ook behoorlijk zwaar is en de kast meer massa heeft om de reactiekracht van de woofer op te vangen.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Hoe maak je met stijfheid massa? Ben wel benieuwd...b_force schreef:In feite doe je dat ook met de stijfheid natuurlijk.Pjotr schreef:Voordeel van staal is dat het ook behoorlijk zwaar is en de kast meer massa heeft om de reactiekracht van de woofer op te vangen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: metalen behuizing voor een sub?
Dat is een beetje rare vraag.Pjotr schreef:Hoe maak je met stijfheid massa? Ben wel benieuwd...b_force schreef:In feite doe je dat ook met de stijfheid natuurlijk.Pjotr schreef:Voordeel van staal is dat het ook behoorlijk zwaar is en de kast meer massa heeft om de reactiekracht van de woofer op te vangen.
Ik denk dat je bedoelt hoe je met stijfheid demping kunt creëren.
De vraag is een beetje over wel fenomeen we het nu hebben.
Ik denk dat je nu impuls bedoelt.
Ik dacht dat het over de wand demping ging.
Impuls kun je idd opvangen door massa of door een juist een enorm elastisch materiaal.
Of natuurlijk het object vast te maken (maar dat komt op hetzelfde neer
Ik vraag me af hoe belangrijk impuls is in een gesloten subwoofer.
Volgens mij moet je dan wel behoorlijk wat lucht verplaatsen
Re: metalen behuizing voor een sub?
Je denkt veel te veel Bart
De speaker moet zich ergens tegen af zetten en het chassis doet dat tegen de kast met zijn massa, althans met een vrijstaande speaker. Schroef je hem in de muur of aan de vloer dan is dat a.h.w. de aarde of referentiepunt.
In feite heb je twee massa's, die van de conus en die van het chassis plus de kast. Daartussen zit een veer, aandrijving en demping. Beide massa's gaan heen en weer en hoe groter de massa van de kast hoe minder die heen en weer gaat. En dat wil je graag want dat betekent ook dat de kast minder geluid de vloer in transporteert. Het gaat daarbij i.i.d. om de kinetische energie of zo je wilt de impuls.
De speaker moet zich ergens tegen af zetten en het chassis doet dat tegen de kast met zijn massa, althans met een vrijstaande speaker. Schroef je hem in de muur of aan de vloer dan is dat a.h.w. de aarde of referentiepunt.
In feite heb je twee massa's, die van de conus en die van het chassis plus de kast. Daartussen zit een veer, aandrijving en demping. Beide massa's gaan heen en weer en hoe groter de massa van de kast hoe minder die heen en weer gaat. En dat wil je graag want dat betekent ook dat de kast minder geluid de vloer in transporteert. Het gaat daarbij i.i.d. om de kinetische energie of zo je wilt de impuls.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: metalen behuizing voor een sub?
misschien een rare vraag maar heeft het staal geen invloed op de magneet?
sander
sander
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: metalen behuizing voor een sub?
Een subwoofer in een ijzeren kist van 10 mm dikte is volgens mij nog nooit vertoond, maar zou op zich goed kunnen werken. Als je dus niet opziet tegen 400 kilo. Ben graag bereid mee te denken over welke woofer, afmetingen, en de vraag gesloten of basreflex. Hoeveel liter inhoud wil je ongeveer bij elkaar lassen, da's een goed uitgangspunt voor de rest.
vac
vac
Laatst gewijzigd door vacuphile op do 28 jul 2011, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Overdrijf je niet een beetje (veel)?vacuphile schreef:Een subwoofer in een ijzeren kist van 10 mm dikte is volgens mij nog nooit vertoont, maar zou op zich goed kunnen werken. Als je dus niet opziet tegen 400 kilo. Ben graag bereid mee te denken over welke woofer, afmetingen, en de vraag gesloten of basreflex. Hoeveel liter inhoud wil je ongeveer bij elkaar lassen, da's een goed uitgangspunt voor de rest.
vac
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: metalen behuizing voor een sub?
Overdrijven, altijd leuk.Pjotr schreef:Overdrijf je niet een beetje (veel)?vacuphile schreef:Een subwoofer in een ijzeren kist van 10 mm dikte is volgens mij nog nooit vertoont, maar zou op zich goed kunnen werken. Als je dus niet opziet tegen 400 kilo. Ben graag bereid mee te denken over welke woofer, afmetingen, en de vraag gesloten of basreflex. Hoeveel liter inhoud wil je ongeveer bij elkaar lassen, da's een goed uitgangspunt voor de rest.
vac
groet,
vac
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: metalen behuizing voor een sub?
niemand?sander1238 schreef:misschien een rare vraag maar heeft het staal geen invloed op de magneet?
sander
Re: metalen behuizing voor een sub?
Nou vooruit dan
Het magnetisch veld in de speaker wordt pas beïnvloed als de magneet direct tegen het staal aanzit. Op zeg 10 cm afstand merk je echt geen enkele beïnvloeding meer van de woofer eigenschappen. De behuizing heeft dan nog wel een afschermende werking van een nog eventueel aanwezig zwak strooiveld van de magneet.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: metalen behuizing voor een sub?
Als je gaat lassen komt er wel een dergelijke spanning in je kast.
Wat ik heb ervaren met stalen en aluminium behuizingen is dat het een eigen frequentie heeft, omdat het zo stijf is, dit heb je veeeel minder met mdf of multiplex.
Zal dit gaan storen??? Het is vaak wel een vrij hoge frequentie, niet echt in de buurt komend bij sub laag.
Gegroet,
Luuk.
Wat ik heb ervaren met stalen en aluminium behuizingen is dat het een eigen frequentie heeft, omdat het zo stijf is, dit heb je veeeel minder met mdf of multiplex.
Zal dit gaan storen??? Het is vaak wel een vrij hoge frequentie, niet echt in de buurt komend bij sub laag.
Gegroet,
Luuk.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Dat was ook mijn overweging om een sandwich te maken van multiplex en staalplaat. Die combinatie is echt heel doods. Waarschijnlijk dempt de laag epoxy lijm ook nog behoorlijk. Het is was wel veel meer werk dan ik dacht uiteindelijk, vooral door gebrek aan een stevige pers. Een kubus in elkaar (laten) lassen is dan minder werk en waarschijnlijk ook goedkoper.Luukvdk schreef:Als je gaat lassen komt er wel een dergelijke spanning in je kast.
Wat ik heb ervaren met stalen en aluminium behuizingen is dat het een eigen frequentie heeft, omdat het zo stijf is, dit heb je veeeel minder met mdf of multiplex.
Zal dit gaan storen??? Het is vaak wel een vrij hoge frequentie, niet echt in de buurt komend bij sub laag.
Gegroet,
Luuk.
Met die spanningen valt het denk ik wel mee als je hem eerst helemaal in elkaar "tikt" en dan machinaal TIG aflast.
Re: metalen behuizing voor een sub?
Toen ik op stage RVS heb gelast, heb ik alles inderdaad eerst gepuntlast zodat alles voor het krom trekken op z'n plaats is en daarna slakken leggen over de volledige lengte.
Echter krijg je door die enorme plaatselijke verhitting toch een redelijke spanning, waarvan ik denk dat de frequentie van de kast veel te hoog is om er hinder aan te ondervinden.
Eigenlijk wel interessant om te weten wat het doet met meeresoneren met lagere octaven .
(Late back) Luuk.
Echter krijg je door die enorme plaatselijke verhitting toch een redelijke spanning, waarvan ik denk dat de frequentie van de kast veel te hoog is om er hinder aan te ondervinden.
Eigenlijk wel interessant om te weten wat het doet met meeresoneren met lagere octaven .
(Late back) Luuk.
