Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door donate »

Zoals jullie misschien kunnen zien ben ik nieuw op dit forum. Ik zal me even snel voorstellen. Ik ben brent, 23 jaar en kom uit omg. Alkmaar. altijd al geintereseerd geweest in audio.

Ik heb al heel wat kistjes gemaakt voor woofers voor in de auto, maar ik heb nooit echt gekeken naar speciale kist ontwerpen. Meestal hield ik gewoon het aantal liters aan inhoud van de kist aan dat de fabrikant bij de woofertjes opgaf. (gesloten/gepoort)

Hier op het forum heb ik de afgelopen week veel gelezen en ben al heel wat wijzer geworden. Ik heb gezien dat er nog iemand anders op het forum is die een compo set gebruikt. Dat topic volg ik dan ook met alle aandacht.

Ik heb van al het auto spul veel over, zo ook een compe setje. Hiervoor zou ik graag twee 2-weg behuizingen maken.

Het betreft dit compo setje: http://caradio.nl/artikel.php?page=details&id=126

Ik zou graag willen dat de speakers aan het volgende voldoen;
- Ze moeten niet snel vervormen op hoog volume.
- Ik luister zelf veel hardstyle/hardcore dus het gaat niet zozeer om laag maar om een harde kick die de snelheid van de muziek goed bij kan houden.(laag kan ik e.v.t. aanvullen met een sub.)

Het model speaker maakt mij niet zoveel uit. Ik sta voor alles open en mijn handen jeuken! Ik hoor graag wat jullie denken waar ik het best mee kan beginnen.
Laatst gewijzigd door donate op vr 22 jul 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door wouter »

Welkom!

Wat handig zou zijn is de Thiele/Small parameters van de woofer hier posten. Dan kan gekeken worden of er uberhaupt wel een behuizing omheen moet of dat dit niet gaat werken, bijvoorbeeld wanneer de Qts boven de 0,7 komt.

Het is sowieso slim om een bestaand ontwerp als uitgangspunt te nemen. Het hergebruiken van je compo set is ook prima.
Het filter zou later geoptimaliseerd kunnen worden aangezien het niet meer in de deur van een auto zit maar in een behuizing die door de vorm net voor de overgangsfrequentie een klein beetje roet in het eten gooit.
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door donate »

bedoel je de parameters van de "woofertjes" van de compo set? (die kan ik namelijk niet vinden)
Van de sub die ik noemde voor het eventuele extra laag is nog geen sprake zolang ik de compo speakers nog niet heb gebouwd en dus nog niet heb gehoord.

watvoor bestaand ontwerp zou je me aanraden voor de compo set? vooral gericht op mijn muziekstijl.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door wouter »

Ik doelde inderdaad op de midwoofer, die van de compo.

Zonder T/S is het onzinnig een ontwerp voor te stellen. Anderzijds verwacht ik dat in een grote TL het wel goed komt.
Je kunt als uitgangspunt nemen 6,5" TL ontwerpen, zoals de Klang und Ton CT 142 of gradient TL uit Hobby HiFi

Voorbeelden:

Afbeelding

Of de Fuzzy TL:
Afbeelding

http://www.lautsprechershop.de/hifi/tra ... online.htm

Of een iets andere TL constructie:
Mindstorm van Monacor, Cheap Trick CT 213
http://www.audiophonics.fr/kit-denceint ... -1622.html
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door donate »

kijk hier heb ik wat aan! Ik denk dat ik gewoon de Klang und Ton CT 142 ga bouwen. Mdf kost bijna niks dus ik kan het altijd proberen.

De parameters van de mids kan ik niet vinden. Mocht ik trouwens overgaan op de bouw van de ct142 zal ik zeker foto's posten.
Wat zou bij de CT 142 een goede plek zijn voor het filtertje?


p.s. ik vind jou portable speaker projectje ook super tof! Mocht dit een succes worden gaat zoiets er ook zeker komen.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door EppeRRR »

Ik weet niet of je mijn topic bedoeld m.b.t. het bouwen van een kistje voor een compo, maar ik luister o.a. dezelfde stijl muziek en ik heb gekozen voor een gesloten behuizing i.v.m. het ontbreken van de juiste parameters.
Ook is die keuze gemaakt omdat naar mijn mening een gesloten kist minder gevoelig is voor inhoud icm afstemming dan gepoorte en/of tl ontwerpen.

Mochten de speakers na uitvoerig testen goed klinken (wat betreft klank), dan ga ik hem uiteindelijk aanvullen met een subwoofer voor het laag.

Wat betreft een bouwadvies, ik zou niet snel weer voor verstek verbindingen gaan. Dit is mijn uiterst slecht bevallen en het resultaat daarvan is (omdat ik weet waar het zit) te zien helaas.

Ik zou persoonlijk dan voor deze verbinding gaan:

Afbeelding
Nederlandse benaming weet ik zo niet, maar de engelsen noemen het een rabbet joint.


Frezen van een sponning die minimaal de breedte is van je plaatdikte, diepte is afhankelijk wat voor randafwerking je wilt toepassen. 6mm laten staan is bijv een optie wanneer je de randen wilt afronden/afschuinen met een radius van 6mm.

Suc6 en zal dit project volgen :D
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door donate »

Bedankt voor je reactie. Aangezien we allebei de parameters van onze setjes niet weten lijkt
Het mij wel leuk als ik toch voor het tl-design ga. Kunnen we misschien vergelijken wat het best is voor een
Compo-setje.
Verder wil ik hiermee ook gewoon wat bouwervaring opdoen voor een eventueel volgend project.

Hoe ik de verbindingen ga maken weet ik nog niet, ik heb nog niet zoveel ervaring met de frees op hout gebied. Ik denk dat ik gewoon "recht toe recht aan" verbindingen maak.

Heb je die van jou al aan het spelen gekregen?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door Tom Magchielse »

EppeRRR schreef:
Nederlandse benaming weet ik zo niet, maar de engelsen noemen het een rabbet joint.
Volgens mij noemen de Engelsen dat een rebate joint, of rabbet, en heet dat in het nederlands gewoon een sponning.
groet, Tom
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door donate »

Vanmiddag ben ik begonnen met de bouw van de speakers. Het 18mm mdf heb ik op maat laten zagen bij de doe-het-zelf zaak.
Helaas heb ik zelf geen zaagtafel want het is natuurlijk leuker om het zelf te doen.

Ik ben begonnen met het aanpassen van mijn frees zodat deze kleinere diameters kan frezen. Het idee hiervoor heb ik hier van het forum (ik geloof zelfs uit het andere compo-set topic).

Ik heb 1 plankje teveel laten maken, deze gebruik ik nu als testplankje voor de frees. Het ging best aardig met de frees en voor de eerste keer ooit ben ik best trots op de ronde cirkel die precies de maat is die ik hem wou hebben. Ik had overigens geen stofzuiger in de buurt dus heb het even bij de cirkel gelaten. Wat een rotzooi geeft dat!

hierbij wat foto's


Maandag ga ik waarschijnlijk verder knutselen!
Bijlagen
gezaagde mdf met een paar inslagmoertjes voor de speaker bevestiging
gezaagde mdf met een paar inslagmoertjes voor de speaker bevestiging
frees oplossing
frees oplossing
cirkeltje
cirkeltje
IMAG0741.jpg
het compo setje
het compo setje
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Zelfbouw beginner

Bericht door EppeRRR »

donate schreef:
Bedankt voor je reactie. Aangezien we allebei de parameters van onze setjes niet weten lijkt
Het mij wel leuk als ik toch voor het tl-design ga. Kunnen we misschien vergelijken wat het best is voor een
Compo-setje.
Verder wil ik hiermee ook gewoon wat bouwervaring opdoen voor een eventueel volgend project.

Hoe ik de verbindingen ga maken weet ik nog niet, ik heb nog niet zoveel ervaring met de frees op hout gebied. Ik denk dat ik gewoon "recht toe recht aan" verbindingen maak.

Heb je die van jou al aan het spelen gekregen?
Heb hem nog niet aan het spelen gehad, moet de laatste kabeltjes nog even monteren en dan testen :D. Heb nog een aantal instelmogelijkheden op het filter zitten (schakelaars voor het afzwakken van woofer of tweeter en fase draaien), dus zal eens een paar goede cd's pakken en testen :D

Tl kun je ook wel maken, of een TQWT zoals met dit programma http://www.mh-audio.nl/TQWT.asp
Op die site staan wel meer calculators trouwens ;)

Maar een bovenfrees is absoluut een nr.1 stukje gereedschap, heb je dit incl de nodige freesjes (heb zelf een goedkoop aldi ding wat al 10 verschillende freesjes meekrijgt ;)).

suc6
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door pcw »

leuke luiddsprekers, ga je geen spijt van krijgen. spelen hier nu al paar weken :)

sub als aanvulling op laag heb je denk ik niet nodig. je zal verbaasd staan over de CT142. als het met de car speakers niet zo lekker klinkt, koop dan gewoon de visaton units, kosten ook niet zoveel. ben helaas foto's van bouw van de mijne kwijt. iemand die weet of ik data van een harddisk af kan halen die niet meer goed is?
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door donate »

Dat is leuk om te horen! In de auto waren deze speakers ook al echt goed maar en valt meer uit te halen denk ik.

Hoe, waar en watvoor demping heb jij in je ct142's zitten? ik kan dat duits in de bouwtekening maar slecht ontcijferen hoor.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door EppeRRR »

Mooi cirkelgeleider :D

Maar ziet er goed uit, dat beloofd wat :D Suc6 met de werkzaamheden ;)

Groeten Eduard
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door pcw »

donate schreef:
Dat is leuk om te horen! In de auto waren deze speakers ook al echt goed maar en valt meer uit te halen denk ik.

Hoe, waar en watvoor demping heb jij in je ct142's zitten? ik kan dat duits in de bouwtekening maar slecht ontcijferen hoor.
ik heb het binnenshot aan de voorkant, deel dat je ziet door speaker opening dus bekleed met noppenschuin (prittex?) en extra vierkant plaatje precies achter de speaker.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door SARK »

:shock:
Bijlagen
MJG.jpg
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door blueznl »

Sark, je bent gewoon jaloers :-)
donate
Berichten: 7
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 18:42

Re: Zelfbouw beginner ---> Project CT 142 gestart

Bericht door donate »

het valt me eigenlijk nog mee dat er nog niemand over de "carbon" 8) filtertjes is begonnen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”