JL audio 13W3V3,Single bandpass Sub voor HT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Single basreflex bandpass Subwoofer,ontwerpen,berekenen?

Bericht door Henkjan »

Ejorne schreef:
Wanneer je vervorming niet hoort, hoor je dan nog wel andere 'details' in de bastonen?
de bedoelde "details" van het laag (harmonischen (hogere frequenties dus) die in de muziek horen te zitten) komen gewoon uit je fronts omdat ze in het bron signaal zitten en dus door het filter netjes "verdeeld" worden. vervorming die in de woofer wordt gegenereerd wordt niet meer door een filter "verdeeld", dus als de constructie van de sub hogere tonen van nature tegenhoudt, komt vervorming ook minder naar buiten
Ejorne

Bericht door Ejorne »

Henkjan schreef:
Ejorne schreef:
Wanneer je vervorming niet hoort, hoor je dan nog wel andere 'details' in de bastonen?
de bedoelde "details" van het laag (harmonischen (hogere frequenties dus) die in de muziek horen te zitten) komen gewoon uit je fronts omdat ze in het bron signaal zitten en dus door het filter netjes "verdeeld" worden. vervorming die in de woofer wordt gegenereerd wordt niet meer door een filter "verdeeld", dus als de constructie van de sub hogere tonen van nature tegenhoudt, komt vervorming ook minder naar buiten
Ah, juist. Dan klopt mijn overdenking in mijn voorlaatste reply dus aardig... 8)
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Ejorne schreef:
Henkjan schreef:
Ejorne schreef:
Ah, juist. Dan klopt mijn overdenking in mijn voorlaatste reply dus aardig... 8)
Makker wat dacht je,ik ga zelf even kijken :D

Maar als ik het goed begrijp is dit systeem goed in staan veel detail te laten horen in de bandbreedte van 18-78.
Dus met film zal hij de verschillende freq goed afspelen ,niet als een brij maar mooi detailvol.
Tom haalde ook al aan dat hij zich bijna als een gesloten zou gedragen in detail,s in het geluid.
Maar dan toch net even wat meer aanzet door de poorten.
Ben zeer benieuwd hoe dit naast mijn gesloten JL gaat spelen met film,denk een beetje als een SVS 13,maar misschien iets strakker dan.

JvS dank voor je aanvulling,jij hebt ook al zo,n systeem thuis staan,mooi hoor.
Wat voor unit heb jij toegepast

Henkjan dank voor de extra uitleg,is zeer verhelderend.

Heb trouwens wel zitten denken af ik geen dik plexiglas klein raampje erin kan zetten,of zou dit nadelig zijn voor het geluid.
Zie je mooi de woofer,en hoe hij belast word,in uitslag.

vr groet,Morca
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

eens een hele andere vraag,de pijpen vd reflex komen er boven of beneden uit.
Iemand een idee wat beter is,of gewoon testen met de reflex omhoog.en als dit niet naar wens is op een voetje bouwen?
Hoeveel ruimte heeft hij dan nodig op die voet.
Vinnie heeft zijn reflex ook naar boven staan zag ik net

groet,Morca
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Welke kant de pijp op zit maakt niet uit, maar hij moet wel vrij kunnen 'ademen'. Verder is het wel prettig als er niet allemaal kleine dingetjes in kunnen vallen.

De plaats in de kamer waar de pijp zit (bij de grond of juist op 2 meter hoogte enz.) maakt wel uit, maar ik heb geen idee wat daarvoor het beste is. Dichter bij muren/vloer zorgt in ieder geval wel voor een hoger (geluids)volume, maar je hebt dan wel eerder last van staande golven.
morca

Bericht door morca »

Casper schreef:
Welke kant de pijp op zit maakt niet uit, maar hij moet wel vrij kunnen 'ademen'. Verder is het wel prettig als er niet allemaal kleine dingetjes in kunnen vallen.

De plaats in de kamer waar de pijp zit (bij de grond of juist op 2 meter hoogte enz.) maakt wel uit, maar ik heb geen idee wat daarvoor het beste is. Dichter bij muren/vloer zorgt in ieder geval wel voor een hoger (geluids)volume, maar je hebt dan wel eerder last van staande golven.
Mijn nagalm is al laag,maar staande golven heb ik een hekel aan,zeer slechte ervaring mee bij een vriend.

Denk als ik hem naar boven zet het best goed te doen is bij mij,zo niet voetjes eronder en klaar.
Die hoek waar hij staat komt geen staande golf uit.kist word ong 110 ,120 hoog morgen ga ik hem narekenen.
Misschien het beste naar beneden doen,dat zie je ook bij de grote filmsub(buis)
Vinnie heeft hem naar boven,ben benieuwd wat zijn ervaring hiermee is.

er komt een rooster op,anders komt er zoveel stof in naast andere eventuele dingen.
morca

Bericht door morca »

jantje-secuur schreef:
Tom, wat een geweldige antwoorden in dit topic, ik moet je daarvoor bedanken!

Je stelt:
- de pijp moet dan 88cm lang worden, waar laat je dat?
Nu is 88 cm wellicht erg veel, maar JvS heeft in zijn bandpass subwoofer een erg elegante "oplossing" gevonden om een lange pijp kwijt te kunnen. Namelijk door de pijp dóór het gesloten deel van de bandpass naar buiten te laten komen. Hiermee maak je natuurlijk de ruimte van dat deel wat kleiner, maar daar kun je rekening mee houden natuurlijk. Verder maar je op die manier optimaal gebruik van een lengte die je kwijt moet kunnen.

Afbeelding
Nogmaals dank voor de tip,nu ik opeens zie wie je bent.

Deze maakt dat ik hem zo maken kan als ik voor ogen heb nu.
morca

Bericht door morca »

De maten staan op papier,de 3 poorten blijven helemaal in de gesloten ruimte,geen doorsteek in de gepoorte ruimte.
Zodat ik het hout mooi rond kan frezen voor een mooie luchtstroom bij de gaten.

Ik kom nu op 39,25 liter voor de gepoorte kamer ipv de berekende 35.
Tom heb je nog 1 tip mbt de demping,dit vult de gepoorte kist ook hoeveel liter extra zal ik ong rekenen.
Bij 37 x50 x25 heeft hij deze inhoud ,zou ik met demping dan op ong 35 uitkomen.
En het noppenschuim beter speciaal halen bij een speaker en co ,dat van de bouwmarkt is anders als voor speakers heb ik wel eens begrepen?

Alles past er net mooi in zo,word hier heel blij van :D

vr gr Morca
morca

Re: JL audio 13W3V3,Single bandpass Sub voor HT

Bericht door morca »

Hout net besteld komt op maat aan,woofer zaterdag ophalen
Nu die hypex DS4.0 nog
En klussen maar
JvS

Bericht door JvS »

morca schreef:
Ejorne schreef:
Henkjan schreef:
Het Morca, ik heb zo'n systeem niet thuis staan, maar ingebouwd in een portable speaker die goed tegen water moest kunnen :). Er zit een Dayton DVC 215 - 88 in.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =+zeilboot
morca

Bericht door morca »

JvS schreef:
morca schreef:
Ejorne schreef:
Het Morca, ik heb zo'n systeem niet thuis staan, maar ingebouwd in een portable speaker die goed tegen water moest kunnen :). Er zit een Dayton DVC 215 - 88 in.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... =+zeilboot
Oh ok,dat is een gaaf radiootje voor de boot man,ziet er goed uit.
Die van mij krijgt een zo laag mogelijke tuning,en moet daarom groot worden.
Maar 18-78 hz is exact mijn benodigde gebied.
Ben wel benieuwd en nieuwsgierig aan het worden zo net voordat alles binnenkomt,moet alleen nog even op een DS4.0 van een vriend wachten.
Of tweedehands een leuke zien

Mooi idee voor die basreflex trouwens ,die kreeg ik getipt van iemand maar dat is jouw kist als ik het wel heb
morca

Bericht door morca »

iemand nog tips welke lijm best beste te gebruiken,voor de kist zelf
Van me werk heb ik speciale lijmkit voor de afdichting vd reflex pijpen bij het hout,dat schijnt echt super goed en sterk te zijn.

Ronde kanten frezen weet ik nu ook dankzij mijn lid zijn hier,word leuk.
Hout is binnen,zaterdag de woofer,daarna een kijken wat ik voor een goeie frees en machine overhout :lol:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hout gewoon met witte houtlijm
morca

Bericht door morca »

Henkjan schreef:
hout gewoon met witte houtlijm
Thanks,we gaan het zien,ik ben altijd bang dat de lijm loslaat en al het werk voorniks was.
Maar het spuiten gaat super zonder schroefgaten
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mits het hout goed op elkaar aansluit, en je goed klemt en het uurtje wachten kan opbrengen is gewone houtlijm zeer sterk
k.p.

Bericht door k.p. »

Uiteraard wel het hout/mdf van te voren even ontvetten.
morca

Bericht door morca »

k.p. schreef:
Uiteraard wel het hout/mdf van te voren even ontvetten.
Dan is de vraag waarmee ,ik lees thinner en wasbenzine,thinner laat op mijn werk altijd een vetlaagje achter daar gebruik ik remmenreiniger,maar dan ben ik met ijzer aan het werk.

Er komen ander veel schroeven in die ik allemaal moet wegplamuren met staalplaamuur ofzo,maar eens proberen met lijm alleen misschien.
Dan word het spuitwerk ook strakker en kan nooit barsten bij de schroeven ,dat hoor ik wel eens.
k.p.

Bericht door k.p. »

Ontvetten doe ik altijd met ammonia. Een lijm verbinding is ontzettend sterk mits je vlakken mooi aansluiten. Schroeven zijn niet nodig. Als je verbinding niet in verstek is gemaakt zul je trouwens wel randen gaan zien. Hoe vaak je ook grond, schuurt en plamuurt.
morca

Bericht door morca »

k.p. schreef:
Ontvetten doe ik altijd met ammonia. Een lijm verbinding is ontzettend sterk mits je vlakken mooi aansluiten. Schroeven zijn niet nodig. Als je verbinding niet in verstek is gemaakt zul je trouwens wel randen gaan zien. Hoe vaak je ook grond, schuurt en plamuurt.
oei ,ik zaag niet in verstek.
Nou maar kijken hoe het gaat,vind fineer ook wel mooi bij mijn speakers ,die zijn rosewood.Maar dat kost aardig duur dacht ik.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Er was een trucje dat je de hele kast nog moest beplakken met 2 mm MDF en dan de randen een beetje afronden, dan zou je de naden geloof ik niet meer zien.
morca

Bericht door morca »

Casper schreef:
Er was een trucje dat je de hele kast nog moest beplakken met 2 mm MDF en dan de randen een beetje afronden, dan zou je de naden geloof ik niet meer zien.
Ok dat is een goeie,dat zou inderdaad wel eens heel mooi de naad verstoppen,ga ik even overdenken
morca

Bericht door morca »

Hij is binnen :D
Jl audio 13W3V3 net uit de doos.JPG
morca

Bericht door morca »

baffle2.JPG
baffle1.JPG
baffle3.JPG
Bijlagen
baffle1.JPG
morca

Bericht door morca »

Nog 1 vraag aan Tom,de poorten zijn nu 80 lang maar zou ze misschien beter 76 maten,
Ik heb de houtdikte niet meegerekend,en als ik het goed begrepen heb moet je tot half de trompetvorm als lengte aanhouden.

Als ik er 4 cm afhaal komt de inhoud van Vb1 nog steeds op ong 105 liter
Wat is belangrijker de lengte vd poorten he?
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je toch aan het zagen bent: 76cm. Maar je gaat het verschil niet horen, je kunt het hooguit meten met de microfoon vlak voor de poortopening.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”