Philips HF-309 vraagje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RSQ8P

Philips HF-309 vraagje

Bericht door RSQ8P »

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van vier Philips HF-309 en 'i love them'. Nu is een setje al aangepast naar de Peter v. Willemswaard mod uit Audio en Techniek 49/50.
Ik wil de tweede set hieraan gelijkmaken, opdat ik met vier blokjes en een actief filter op mijn tweewegjes kan gaan draaien (laag in ultralineair en hoog in triode). Nu vroeg ik mij over de mod van Van Willemswaarde mij het volgende af (realiseert u zich aub dat ik nieuw ben in de buizenwereld;-) ). Er zit zo te lezen nog een tegenkoppeling in de schakeling vanaf de 15 ohm tak naar de stuur/fasebuis (ecc83). Nu heb ik twee vragen. Ten eerste draai ik op de 7 ohm tak en dien denk ik dus ook deze tegenkoppelweerstand op deze tak aan te sluiten? Ten tweede, waarom wordt slechts naar 1 deel van de ECC83 tegengekoppeld? Dank en groet,
Ramon.
Afbeelding
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Tegenkoppelen wordt vaak gedaan vanaf de meest hoogohmige tak van de uitgangstransformator. Ik weet eerlijk gezegd niet waarom, maar het zal ongetwijfeld met stabiliteit te maken hebben.

De tegenkoppeling gaat inderdaad maar naar een helft van de eerste versterkertrap. Deze trap is tevens ook de fasedraaier. De twee eindbuizen geven allebei een signaal af dat tegengesteld is qua fase.

De tweede triode van het ingangsbuisje krijgt eigenlijk zijn stuursignaal via de anode van de eerste triode. Kijk ook maar eens naar het ingangssignaal van de versterker, dat zit alleen maar aan die eerste triode vast.

Het uitgangssignaal en het signaal op het punt waar de tegenkoppeling is aangesloten zijn in tegenfase. Daardoor ontstaat de tegenkoppeling.

Wanneer je de versterker in Ultra Lineair gaat gebruiken, zul je waarschijnlijk iets meer tegenkoppeling moeten toepassen om de controle over je speaker te houden.
In triode kun je misschien wel zonder tegenkoppeling, maar het kan zijn dat je dan bandbreedte tekort komt.

Wat voor speakers gebruik je?

Leuk project! Lees ook eens op de site van DHTRob (www.dhtrob.com) wat hij heeft gedaan met een oude Bocama.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Robert,

Ik gebruik zelfbouwers (ook zelf ontworpen en filter voor gemaakt (arta etc.)) De midwoofer is een 13cm Focal W-cone en de tweeter is een Philips Isophase RT8P. Rendement zal zo rond de 87dB liggen; niet erg hoog, maar voor mijn huidige kamer voldoende. En ik wil toch binnenkort actief gaan met de vier HF-309's op deze tweeweg en dan kan ik dus weer wat rendement erbij snoepen. Wat ik wel heb gedaan is de impedantie, inclusief de meest 'rechtse' (dichter bij de 100Hz) liggende piek van de BR-constructie afgevlakt. Naast de poortpiek is hij volledig 6,7 ohm lineair.
Zit een 2de orde electrisch op zowel de midwoofer als de tweeter.
Voor mij is dit een experiment om eens (na 15 jaar transistor) met buizen in aanraking te komen; vooral de 'eenvoud' van zelfbouw trekt mij enorm (de speakerontwikkeling vind ik al enorm leuk en bevredigend). Dit komt ook omdat ik al sinds een paar jaar speel met de Electrocompaniet ECI-4 transistor geïntegreerd; deze heeft naar zeggen een al wat buisachtig karakter (als een transistor dat al überhaupt kan hebben). Nu wordt hij als veredelde voorversterker gebruikt.
Maar de HF-309 hebben mij gewoon gegrepen; dit was het geluid dat ik zocht. CD-speler is al sinds tijden definitief (Marantz CD-7) en de bekabeling ook: HMS XLR Sestetto MKII en Kimber 8TC. Deze buizen echter openen een nieuwe wereld voor mij. Nu ben ik ook gezegend met een set van vier HF-309 met allemaal originele Philips trafo's. Een set is al in de Van Willemswaard modus omgezet (door iemand anders) en de tweede set wil ik hier ook naar upgraden. Nu nog ff weerstanden, tules, draad en caps bestellen en nog een matched quad EL84, en dan is het feest. Ik vroeg me alleen nog iets af. In mijn Van Willemswaardjes is dus geen 1,1k tegenkoppeling gebruikt. Maar de 56 ohm zit er wel. Is dat dan niet overbodig? Ik ben een novice en ben bezig met de bestudering van oude buizentechniekboeken ;-), maar have mercy on me ;-)
Ik ga van JeroenKV een SAW30 config van Thelaudio overnemen om straks actief te gaan (moet alleen dan nog de BSC config module aanrukken). En verder ben ik opzoek naar een mooi zelfbouw concept van een buizenvoorversterker met True XLR in.
Nog een laatste vraagje: er zitten nu metaalfilm (blauwe 1/4 watters) in de reeds gemodde versie. Ik dacht, breng ze allemaal op dezelfde standaard en stop er koolfilm in (deaudiofabriek). Wat is jouw advies?

Dank en groet,
Ramon
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

PS als ik dan toch aan het vragen ben...
Ik zie in de dhtrob pp el84 dat hij een 50 ohm weerstand voor de triodestand gebruikt; de hf-309 heeft een 1,2kohm. Het zal wel een eenvoudig rekensommetje zijn (gerelateerd aan voedingsspanning anode en primaire wikkeling impedantie...), maar ik zie het enorme verschil nergens in terug.
Afbeelding
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoi,

Wanneer je geen tegenkoppeling hebt, dan mag die 56Ohm weerstand best vervallen.

Wat betreft de weerstanden, daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Persoonlijk gebruik ik dat wat ik voorhanden heb. Ik geen eindeloos budget om veel te dure audiofiele weerstanden te kopen. Eerlijk gezegd geloof ik daar ook niet zo in.
Jij hebt nu de kans om het te vergelijken...

Mijn advies:
Gebruik weerstanden van 1 Watt, kwartwattertjes vind ik een beetje mager in een buizenbak.
Zelf heb ik ooit eens een partijtje metaaloxide of metaalfilm weerstanden gekocht van 0,6W. Die doen het prima.
Ik heb het idee dat een koppelcondensator meer investering waard is dan een weerstandje, maar daar kan je eindeloos over discussieren.

Het schema van DHTRob dat jij plaatste heb ik nagebouwd. Wel met een paar extra smoorspoelen in de voeding. Die EL84 is echt een heel lekker audiobuisje, geniet daar vooral van.
Er staat op het forum een publicatie over een voorversterker met (XLR) balanced inputs http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=

Misschien voor de ideetjes?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

O ja,

Die weerstanden voor het schermrooster:

Het zal waarschijnlijk zo zijn dat de Philips versterkers op een hogere voedingsspanning draaien. Die weerstanden moeten de schermroosterdissipatie in toom houden. In de databoeken ( op internet http://tdsl.duncanamps.com ) kun je zien hoeveel stroom er maximaal door het schermrooster mag lopen bij een gegeven spanning.
Sommige databladen geven de schermroosterdissipatie weer. Daar moet je onder blijven.
Meet de spanning over het weerstandje maar eens en gebruik de wet van Ohm voor het berekenen van de schermroosterdissipatie.
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Hoi Robert,

Dank voor je heldere advies. Ik geniet enorm van deze sound (en moet je voorstellen dat het dus in mijn oren beter klinkt dan mijn Electrocompaniet ECI-4 van 3200 euro!).
Inzake de weerstanden ga ik voor koolfilm, 2watters van de Audiofabriek. Dat hele Allen bradley verhaal vind ik maar erg overtrokken; zeker voor 1 euro/stuk. Ik heb een goede koppelc erin (Auricap 0,33µF) en dat doet reeds goede zaken.
Maar, eerst nog even langs de BACO dump in IJmuiden; misschien hebben ze daar nog leuke weerstanden.

Keep you posted.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

RSQ8P schreef:
Hoi Robert,
en moet je voorstellen dat het dus in mijn oren beter klinkt dan mijn Electrocompaniet ECI-4 van 3200 euro.
Cool, dat had ik ook met mijn eerste buizenampje, vergeleken met een Van Medevoort voor-eindcombi 8)
Ga lekker zo door!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat is de status inmiddels? Of heb je geen tijd meer om op het forum te schrijven omdat je alleen nog maar muziek luistert?
RSQ8P

Bericht door RSQ8P »

Beste Robert,

Griep gehad...
Twee blokjes geheel opnieuw bedraad en ga nu aan de tweede set van twee beginnen. Heb van JeroenKV 2x thel SAW30.2 overgenomen incl. voeding en buffer. Kortom, genoeg te doen...

Groet,
Ramon
Plaats reactie