Hoi Robert,
Ik gebruik zelfbouwers (ook zelf ontworpen en filter voor gemaakt (arta etc.)) De midwoofer is een 13cm Focal W-cone en de tweeter is een Philips Isophase RT8P. Rendement zal zo rond de 87dB liggen; niet erg hoog, maar voor mijn huidige kamer voldoende. En ik wil toch binnenkort actief gaan met de vier HF-309's op deze tweeweg en dan kan ik dus weer wat rendement erbij snoepen. Wat ik wel heb gedaan is de impedantie, inclusief de meest 'rechtse' (dichter bij de 100Hz) liggende piek van de BR-constructie afgevlakt. Naast de poortpiek is hij volledig 6,7 ohm lineair.
Zit een 2de orde electrisch op zowel de midwoofer als de tweeter.
Voor mij is dit een experiment om eens (na 15 jaar transistor) met buizen in aanraking te komen; vooral de 'eenvoud' van zelfbouw trekt mij enorm (de speakerontwikkeling vind ik al enorm leuk en bevredigend). Dit komt ook omdat ik al sinds een paar jaar speel met de Electrocompaniet ECI-4 transistor geïntegreerd; deze heeft naar zeggen een al wat buisachtig karakter (als een transistor dat al überhaupt kan hebben). Nu wordt hij als veredelde voorversterker gebruikt.
Maar de HF-309 hebben mij gewoon gegrepen; dit was het geluid dat ik zocht. CD-speler is al sinds tijden definitief (Marantz CD-7) en de bekabeling ook: HMS XLR Sestetto MKII en Kimber 8TC. Deze buizen echter openen een nieuwe wereld voor mij. Nu ben ik ook gezegend met een set van vier HF-309 met allemaal originele Philips trafo's. Een set is al in de Van Willemswaard modus omgezet (door iemand anders) en de tweede set wil ik hier ook naar upgraden. Nu nog ff weerstanden, tules, draad en caps bestellen en nog een matched quad EL84, en dan is het feest. Ik vroeg me alleen nog iets af. In mijn Van Willemswaardjes is dus geen 1,1k tegenkoppeling gebruikt. Maar de 56 ohm zit er wel. Is dat dan niet overbodig? Ik ben een novice en ben bezig met de bestudering van oude buizentechniekboeken

, maar have mercy on me

Ik ga van JeroenKV een SAW30 config van Thelaudio overnemen om straks actief te gaan (moet alleen dan nog de BSC config module aanrukken). En verder ben ik opzoek naar een mooi zelfbouw concept van een buizenvoorversterker met True XLR in.
Nog een laatste vraagje: er zitten nu metaalfilm (blauwe 1/4 watters) in de reeds gemodde versie. Ik dacht, breng ze allemaal op dezelfde standaard en stop er koolfilm in (deaudiofabriek). Wat is jouw advies?
Dank en groet,
Ramon