Aurexx crystal 1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hilbren

Bericht door hilbren »

Ik heb er even een benadering op losgelaten. De voeding weerstand (R13) zal een spanningval geven afhankelijk van de 2x de ruststroom, aangezien de weerstand beide stereo kanalen voedt. Met de in de crystal gebruikte componenten kom ik uit op een voedingsspanning van 256 V bij een stroom van 0.684 mA. Hierdoor komt de anode uit op een spanning van 129 V. (ongeveer in het midden van de ontstane voedingspanning)

Met de kathode weerstand van 1 K komt de biasspanning op 651 mVolt.

Ter controle; ik zie in de karakterestiek niet direct terug wat een biasspanning van 651mVolt + voedingspanning van 256 V oplevert aan kathodestroom..?
hilbren

Bericht door hilbren »

Ik heb nu de versterker opnieuw opgebouwd. Dit maal in een andere behuizing. (ik zal pics posten als hij helemaal af is)

Maar het probleem wat zich nog steeds voordoet is het volgende; Als ik ga bellen dan hoor je dat telefoon signaal over de luidsprekers. Welke dingen kun je daar tegen doen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Buizenversterkers zijn iets gevoeliger voor het gepiep van gsm's dan gewone versterkers.
Weinig aan te doen denk ik.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

hilbren schreef:
Ik heb nu de versterker opnieuw opgebouwd. Dit maal in een andere behuizing. (ik zal pics posten als hij helemaal af is)

Maar het probleem wat zich nog steeds voordoet is het volgende; Als ik ga bellen dan hoor je dat telefoon signaal over de luidsprekers. Welke dingen kun je daar tegen doen?
Is dat een DECT-telefoon? Die zijn wel venijnig :x In principe zou een goede afscherming moeten volstaan.

Ik heb nu een phonopré op een onafgeschermd plankje staan, en als de buren gaan bellen hoor ik dat hier ook héél goed :evil:
Gevoelig dingetje btw: als er buiten op straat (4 verdiepingen lager) een brommer voorbij komt heb ik ook een BZZZZT in mijn speakers :lol:
hilbren

Bericht door hilbren »

Het gaat om mobiele telefonie. Ik zit er over te denken om een paar puf aan de in- en uitgang te solderen om zo de binnenkomende HF signalen buiten te houden.
hilbren

Bericht door hilbren »

even een update: ik heb een paar dagen geleden de condensatoren geplaatst. 10puf op de ingang. De storing door gebruik van GSM is nu helemaal weg. Ik heb nu dus nog kleinere condensatoren gekocht 4.7puf...

Ik heb nu ook een opstart (en error) board gesoldeerd. Deze wordt bestuurt door een AT2313. Software gaat nog geschreven worden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zat nog eens naar het schema te kijken. Het verdient ook wel aanbeveling om een paar gridstoppers bij de ECC83 te plaatsen. Gewoon een weerstandje van 1k dat je zo dicht mogelijk op de buisvoet soldeert.

Maar als een paar pF het ook oplost is dat natuurlijk prima.

Heb je al foto's?
hilbren

Bericht door hilbren »

foto's komen vanzelf :) Ik wat leuke ideeën met glasvezel en led's. Eigenlijk wil ik die pas plaatsen als ook mn voorversterker af is...

Wat bedoel je presies met die grid stoppers? waar moet die tussen gesoldderd gaan worden?

gevonden:
http://www.freewebs.com/valvewizard/gridstopper.html
Plaats reactie