Kunstwerk op basis van gesloten SDX15/DS4.0/AntiMode8033

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

k.p.

Re: Kunstwerk op basis van gesloten SDX15/DS4.0/AntiMode8033

Bericht door k.p. »

Heb je ook een beetje een idee hoe je zo'n DSP goed kunt instellen? De antimode ken ik trouwens niet.
Ejorne

Bericht door Ejorne »

De antimode stelt zichzelf in via het afspelen van sweeps.

Van welke DSP wil je weten hoe je die kunt instellen? Er zijn nogal wat varianten in DSP. Maar met REW en een meetmic kun je aardig vaststellen waar je wilt bijregelen. Hoe dat moet zal per DSP verschillen.
k.p.

Bericht door k.p. »

Echt vertrouwen in een automatisch systeem heb ik voor deze toepassing niet. De enige goede manier is om op de juiste manier te meten. Vervolgens de data just te interpreteren. En daarna de juiste signaalbewerking toepassen.

Uiteraard is het ook zeker de moeite waard om verschillende sub posities te proberen mits dit mogelijk is.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Ejorne schreef:
morca schreef:
Meer vermogen zorgt bij mij al een paar keer voor een grote verbetering in detail en strakheid.
Ejorne heeft dat ook al een paar keer gehoord dus weet wel wat ik bedoel.

Ik denk bij hem toch echt te horen wat ik thuis ook al gehad heb,iets meer power veel betere aansturing.
En dan doel ik niet op overpower,maar een DS8.0 zou de woofer lekkerder vinden,als wat hij nu krijgt.
Wat er nu nog mist regel je er niet maarzo bij

Meten en stellen doen we zelf altijd,meestal even samen.

Meer woofers??,wil je hem dakloos maken :lol: :lol:

Dakloos? Haha, door de vrouw die me de deur uit stuurt of door de sub die het dak eraf blaast? :lol:

Maar ik weet inderdaad wat een woofer doet op te weinig vermogen. En dat diezelfde woofer op meer vermogen ineens veel strakker kan klinken. Zoals morca zegt inderdaad al bij hem kunnen ervaren.

Echter de kosten voor zo'n amp zijn behoorlijk hoog. Of ik moet in het goedkope PA segment gaan zitten. Maar dan nog hebben we het over een paar honderd euro.

Omdat mijn hypex DS4.0 nu nog niet half open staat en mijn receiver ook amper op 1/3 open, vraag ik mij dus af in hoeverre ik vermogen tekort kom. En of ik dat ga oplossen met een PA amp die (daar ga ik maar even vanuit) minder goed is opgebouwd dan zo'n hypex ds4.0

Loop ik straks wellicht het risico dat ik met een instap PA amp een minder strak geluid op nahoudt? Op papier levert zo'n instap behringer PA veeeel meer vermogen maar ik heb ook weleens gelezen dat je helemaal niet zoveel vermogen nodig hebt. Een woofer met een rendement van 87 db geeft al 87 db aan 1 watt. Ik weet niet of ik op de volgende manier verder mag rekenen maar; 2 watt is dan 91 db, 4 watt = 93db, 8 watt=96db enzovoort.

Er vanuit gaande dat ik normaal gesproken niet harder speel dan circa 80 a 90 db, heb ik dus kennelijk voldoende aan 1 a 2 watt. Laten we even de afstand meerekenen, ik zit niet op 1 meter van de woofer maar op 3 meter. Vermogen 3x verhogen maakt 3 tot 6 watt. En ik heb momenteel 400 ter beschikking.

Is het dan de voeding die het belangrijkste is van een versterker? En hoe verhoudt dan de voeding van zo'n DS4.0 zich te opzichte van de concurrenten?

Tja, eigenlijk moet ik niet zeuren en gewoon een andere amp proberen, dan kan ik mijn huidige DS4.0 aan morca overdoen zoals al besproken is. Maar ja, het budget is niet meer wat het was met een tweede kindje op komst. En straks zit ik met de gebakken peren en moet ik een PA amp op de markt zetten die ik voor geen stuiver meer kwijt raak en mezelf een nieuwe DS4.0 (of nog erger/duurder) kopen...
kies zelf maar,misschien bind ze je op de kist en blaast je door het dak.......heeft ze een 2 in 1 actie hahahahahahahahahahaha
Ejorne

Bericht door Ejorne »

k.p. schreef:
Echt vertrouwen in een automatisch systeem heb ik voor deze toepassing niet. De enige goede manier is om op de juiste manier te meten. Vervolgens de data just te interpreteren. En daarna de juiste signaalbewerking toepassen.

Uiteraard is het ook zeker de moeite waard om verschillende sub posities te proberen mits dit mogelijk is.

Wat vind je dan van varianten als DRC roomcorrection? Dat zijn ook (deels) geautomatiseerde systemen. Ik heb het vermoeden dat daar toch wel een stukje toekomst in kan zitten. Verder doet de antimode heel vaak behoorlijk veel goeds. Er is een draadje hometheatershack forum waar de (mede)ontwikkelaar van REW het voor elkaar krijgt om een beter resultaat te behalen. Echter zullen veel mensen dit niet maar zo makkelijk voor elkaar kunnen krijgen.

En ja, plaatsing is belangrijk maar ook vaak beperkt mogelijk in huiskamer omgeving.
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

k.p. schreef:

De plaatsing vd sub heb ik 3 jaar op aangedrongen bij hem,nu hij eindelijk daar staat is het al stukken beter,veel te veel staande golven harmonischen,volgens mij had Ejorne alles wat er maar is te verkrijgen daarin :-) ,en bijna het hele huis als plaatsing geprobeerd,alleen buiten de kamer nog niet :lol:
Gelukkig hebben we wat verzonnen,klinkt goed nu

De DSP ben ik helemaal met je eens ,als je ruimte een beetje goed is acoustisch gezien,zal een DSP het beste werken,mooi met REW meten,ik vind het ideaal.

Het vermogen verhaal ligt bij Ejorne anders als ik wel eens eerder heb gehoord bij een te lichte amp,er komt wel goed laag uit maar er mist strakheid,snelheid,er mist gewoon schoon vermogen .Dan is de vraag nog hoeveel je kamer tegenwerkt.
Ik moet gauw wat in 1 van die andere kistje,s douwen,kan je die eens testen op je eigen amp bedenk ik me net.
Hee dat lijkt me een leuke test
Moet het weer niet te goed zijn anders ben ik mijn demo kwijt en de nog te komen amp :? ......... :mrgreen:

Ps over het beter regelen met REW dat licht ook aan de ruimte he,bij mij heb jij het toch wel heel netjes gedaan toen
In 1 keer goed ,dat staat je toch weleven heel goed Ejorne,en ik geniet er nog steeds van na al die jaren
Laatst gewijzigd door morca op do 14 jul 2011, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
k.p.

Bericht door k.p. »

Met dat vertrouwen is zoals het al een beetje zegt een gevoelskwestie. Je moet in ieder geval op een goede manier meten of je nu een geautomatiseerd systeem hebt of niet. Bertor geeft wat mij betreft hier een goede beschrijving van hier op het forum.
morca

Bericht door morca »

k.p. schreef:
Met dat vertrouwen is zoals het al een beetje zegt een gevoelskwestie. Je moet in ieder geval op een goede manier meten of je nu een geautomatiseerd systeem hebt of niet. Bertor geeft wat mij betreft hier een goede beschrijving van hier op het forum.
Nee geen gevoel,daar heb ik wel genoeg andere woofers voor gehoord,maar het komt een beetje door mijn kamer.
De maten de nagalm door de plaatsing zijn erg gunstig,het systeem laat zich redelijk makkelijk inregelen met een meting,dan heb ik het over een gesloten sub.

De meting moet zeker goed worden uitgevoerd ja,gelukkig voor mij had Ejorne zich hier al in verdiept, en de apparatuur.
Hopelijk is mijn 2e sub volgende week af ,dan mag ik vast wel even zijn spullen lenen om de sub eens goed te gaan stellen,of niet bij dit systeem.
Het verloop van een bandbass schijnt redelijk vlak te zijn,ben erg benieuwd

Bertor ken ik volgens mij wel van een ander forum,toen hebben we het al eens over woofers gehad.
Die heeft in elke hoek een zelfbouwsub staan toch,4 stuks.
Had al wel in de gaten dat hij wist waar het over ging,leuk om zulke mensen hier ook weer als lid te zien.

Zelfbouwen is leuk,en er is een boel te leren hier
Ik ben maar begonnen bij het frees ,lijm en andere afwerkdingen,maar als ik de woofer klaar heb wil ik eens met WINisd aan de gang,kijken of ik mijn systeem zelf na kan rekenen.
zodat ik zelf ook basreflex/bandpass systemen kan berekenen.
Gesloten en wat ik gebouwd heb was vaak met JL,daar weet ik gewoon ong de litermaat van komt altijd uit,bedoel niet die van de site maar naar mijn"idee""
Van wat de inhoud moet zijn ,voor het resultaaat wat ik voor ogen heb.

Maar nu wil ik zulke dingen wel eens na gaan rekenen,kijken wat ik op de gok gebouwd heb.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”