[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
mooi mooi: heel erg stevig gebouwd......
Wat een dijk van een speaker zeg. Er zit al meer hout in dan al mijn projecten samen. 
- MechanicalAnimal
Het gaat inderdaad best lekker zo met bouwen
paar dingetjes waar ik alweer even over loop te prakkizeren maar niets waarvan me de moed al in de schoenen doet zakken

even speciaal voor Dre: omdat de was op de lijn moest heb ik ze maar ff voor de werkbank gezetdre schreef:ze lijken vrij klein op de foto!![]()
Nou dat gaat serieus hard.
Tering wat zijn die dingen groot!
Pas maar op dat de buren dit topic niet lezen, anders sturen ze nog de gemeentelijke inspecteur langs voor geluidsoverlast
Pas maar op dat de buren dit topic niet lezen, anders sturen ze nog de gemeentelijke inspecteur langs voor geluidsoverlast
Dan kan hij een paar design boekenkasten laten zienPeertje schreef:Pas maar op dat de buren dit topic niet lezen, anders sturen ze nog de gemeentelijke inspecteur langs voor geluidsoverlast
- Boerenterprise
vermoedelijk geluidsoverlast over een jaartje 
Kleine bakjes, komen net tot aan de deurkruk.....Peertje schreef:Nou dat gaat serieus hard.
- MechanicalAnimal
Lief Dagboek.....vandaag een begin gemaakt met het affrezen van de uitstekende bracingplanken. 
- MechanicalAnimal
allemachtig, het is toch altijd weer meer werk dan je denkt
Heb nu van 1 zijde de bracing vlak gefreest. Sommige planken steken te ver uit en moet ik eerst met wat kunst- en vliegwerk wegfrezen voor ik de geleider kan gebruiken, gaat weer een hoop extra tijd inzitten.
1ste:
hhmmm.....frees kantelde een fractie
.......en je ziet de aanzet waar de freesgang start.....
gelukkig bestaat er zoiets als bruislijm

Heb nu van 1 zijde de bracing vlak gefreest. Sommige planken steken te ver uit en moet ik eerst met wat kunst- en vliegwerk wegfrezen voor ik de geleider kan gebruiken, gaat weer een hoop extra tijd inzitten.
1ste:
hhmmm.....frees kantelde een fractie
gelukkig bestaat er zoiets als bruislijm
Dat snap ik niet helemaal. Dan leg je toch wat planken onder de geleider?Sommige planken steken te ver uit en moet ik eerst met wat kunst- en vliegwerk wegfrezen voor ik de geleider kan gebruiken
MechanicalAnimal schreef:hhmmm.....frees kantelde een fractie.......en je ziet de aanzet waar de freesgang start.....
gelukkig bestaat er zoiets als bruislijm![]()
![]()
Maar over die mini-kuiltjes hoef jij je toch geen zorgen te maken
Dit is inderdaad gewoon goed. Maar waarom heb je niet gewoon een plank gebruikt om langs af te gaan, en heb je zo'n supersjieke geleider gefabriekt?
- MechanicalAnimal
Heey Leon,Leon schreef:Dat snap ik niet helemaal. Dan leg je toch wat planken onder de geleider?Sommige planken steken te ver uit en moet ik eerst met wat kunst- en vliegwerk wegfrezen voor ik de geleider kan gebruiken
zo doe ik het ook, 22 mm MDF eronder, maar het betekent weer een aantal extra freesgangen, gestuntel met lijmklemmen, en een hoop stofzuigwerk want door de kopieerring en de diep gestoken frees werkt de stofafzuiging amper.
vandaar "kunst- en vliegwerk"
't lijkt ook erger dan dat het is hoor gelukkig maar de smalle bracing ging echt perfect. Doordat de freesgeleider aan 1 zijde loshangt is het wat lastiger om de uitstekende boven- en onderzijde af te frezen.SARK schreef:Maar over die mini-kuiltjes hoef jij je toch geen zorgen te makenIk denk dat je dit zelfs met normale houtlijm goed kunt verlijmen hoor
Ik heb hier een plank voor gebruikt. In tegenstelling tot de gefabriekte supersjieke geleider (zie pics boven) buigt dat een fractie door en blijft het wat lastig die frees 1handig te bedienen, de stofslang te geleiden en voldoende druk op je werk te houdenWowly schreef:Dit is inderdaad gewoon goed. Maar waarom heb je niet gewoon een plank gebruikt om langs af te gaan, en heb je zo'n supersjieke geleider gefabriekt?
Dat is volgens mij nauwelijks kunst en vliegwerk, hoogstens een beetje extra werk. Laat die slang trouwens maar lekker met rust, die volgt de frees toch wel. Stofzuigen kan altijd nog achteraf, alleen is dat een stuk lichter werk als alles goed is gegaan.
- MechanicalAnimal
Zaterdag van de eerste laagkast de bracing kunnen wegfrezen 
- MechanicalAnimal
Inmiddels het loodbitumen maar eens uit de onderdelen doos getoverd.
Ik kan 2, in aantal, gelijke setjes maken. Voor de zekerheid de keukenweegschaal er maar eens bijgepakt.
setje 1 doet 7.413 kilogram en setje 2 doet daar met 7.659 kilogram een schepje bovenop.
In hoeverre (dus met welke nauwkeurigheid) moet loodbitumen in een speaker geplakt worden? Ik neem aan dat een gelijke hoeveelheid links en rechts natuurlijk ideaal is, maar over welke mate van nauwkeurigheid hebben we het hier?
Ik heb ook geen lijm gewogen en 't aantal schroeven en deuvels is tussen de linkerkast en rechterkast ook niet gelijk.
Ik kan 2, in aantal, gelijke setjes maken. Voor de zekerheid de keukenweegschaal er maar eens bijgepakt.
setje 1 doet 7.413 kilogram en setje 2 doet daar met 7.659 kilogram een schepje bovenop.
In hoeverre (dus met welke nauwkeurigheid) moet loodbitumen in een speaker geplakt worden? Ik neem aan dat een gelijke hoeveelheid links en rechts natuurlijk ideaal is, maar over welke mate van nauwkeurigheid hebben we het hier?
Ik heb ook geen lijm gewogen en 't aantal schroeven en deuvels is tussen de linkerkast en rechterkast ook niet gelijk.
Die verschillen merk je alleen bij het sjouwen.
Als er geluid uit moet komen merk je dat verschil echt niet.
Dat denk ik ook, ik denk dat het alleen enigzins belangrijk is waar je het plakt.hannesie schreef:Die verschillen merk je alleen bij het sjouwen.![]()
Echter zal dit voor de andere dempingsmaterialen waarschijnlijk meer uitmaken dan voor het bitumen.
Maak je niet al te sappel over dit soort marginale zaken. Er zijn zo ontzettend veel variabelen die niet ideaal te verkrijgen zijn... Zo is de mate van contact met de onderlaag van belang: dat de bitumen niet lopen te flapperen ipv te dempen. En zo zijn er veel meer zaken......Maak je er maar geen zorgen over.
jan
jan
Vast timmeren met een nietpistool.Wowly schreef:dat de bitumen niet lopen te flapperen ipv te dempen.
Ik heb bij de bouwbeschrijving van de kit die ik aan het bouwen ben de raad gekregen om het MDF eerst in te spuiten met lijm, 10 a 15 minuten wachten (naargelang het merk lijm) en dan het bitumen er tegen te plakken. Alle planken op elkaar (gaat bij jou niet meer) en 12 uur tussen de lijmklemmen.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat er een beetje over is. Maar ik heb me voorgenomen de bouw precies zo te doen als beschreven staat. Dus ik ga het zo proberen.
Mijn vorige speakers heb ik met net hetzelfde type bitumen gedempt en die heb ik er gewoon tegen geplakt met de zelfklevende kant die voorzien is. Nooit problemen gehad met loskomen of klapperen. Je moet er enkel goed op letten dat je MDF heel zuiver is voor je gaat plakken en dat je bitumen een beetje op temperatuur is. (als ie te hard/koud is breekt ie te snel bij het aanbrengen) Die dingen kleven zéér goed naar mijn ervaring.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat er een beetje over is. Maar ik heb me voorgenomen de bouw precies zo te doen als beschreven staat. Dus ik ga het zo proberen.
Mijn vorige speakers heb ik met net hetzelfde type bitumen gedempt en die heb ik er gewoon tegen geplakt met de zelfklevende kant die voorzien is. Nooit problemen gehad met loskomen of klapperen. Je moet er enkel goed op letten dat je MDF heel zuiver is voor je gaat plakken en dat je bitumen een beetje op temperatuur is. (als ie te hard/koud is breekt ie te snel bij het aanbrengen) Die dingen kleven zéér goed naar mijn ervaring.
- MechanicalAnimal
mooi, thanks guys.
denk dat ik me weer eens te druk maakte
die platen onderling verschillen wel wat in gewicht maar als ik daar identieke stukken van snijd om ze pas te krijgen hebben ze natuurlijk nagenoeg het zelfde gewicht 
Inmiddels van de 2de laagkast ook al de helft van de bracing vlakgefreest
denk dat ik me weer eens te druk maakte
Inmiddels van de 2de laagkast ook al de helft van de bracing vlakgefreest
- MechanicalAnimal
Lefty en Righty zijn nu eindelijk verlost van die uitstekende bracing
inmiddels ook al grondig uit- en afgestoft met een stofzuiger, en klaar voor morgen. Eindelijk eens even wat anders dan in de weer met een frees, stofzuiger en een hoop MDF-stof
. Het is tijd om het loodbitumen op zijn plek te plakken en daarna de kast te voorzien van Damping30.
Fooootooooooooooooooooo's
inmiddels ook al grondig uit- en afgestoft met een stofzuiger, en klaar voor morgen. Eindelijk eens even wat anders dan in de weer met een frees, stofzuiger en een hoop MDF-stof
Fooootooooooooooooooooo's
- MechanicalAnimal
Vandaag is mijn grote vriend Ruud a.k.a. Toto op de koffie geweest om eens te zien hoe het 2de paar Galactica's gebouwd werdt. Lekker slap kunnen ouwehoeren over weer een hoop uiteenlopende zaken
Het was alweer een tijdje geleden dat we elkaar troffen (juni 2010) toen ik bij hem langs ging om die grote zwarte monsters eens aan te horen bij hem in zijn luisterruimte.
Ruud, hartstikke leuk dat je even langs bent geweest
Het was alweer een tijdje geleden dat we elkaar troffen (juni 2010) toen ik bij hem langs ging om die grote zwarte monsters eens aan te horen bij hem in zijn luisterruimte.
Ruud, hartstikke leuk dat je even langs bent geweest
- MechanicalAnimal
Vandaag ook een begin gemaakt met het plakken van het loodbitumen.
Ik ben begonnen met Lefty
en met de 25% Formido kortingsbon ook maar even een setje verplaatsbare werklichten gemaakt van een armatuurtje met 2 x 30Watt halogeen, kan ik tenminste wat zien. In de nokt hangt een antieke TL-kap met een bejaarde buis, dat schiet niet op natuurlijk.
Ik ben begonnen met Lefty
en met de 25% Formido kortingsbon ook maar even een setje verplaatsbare werklichten gemaakt van een armatuurtje met 2 x 30Watt halogeen, kan ik tenminste wat zien. In de nokt hangt een antieke TL-kap met een bejaarde buis, dat schiet niet op natuurlijk.