mooie en veilige schakelaars voor netspanning

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Henkjan »

ik zoek zo'n soort 230V on-off schakelaar:
Afbeelding
maar dan zilver, en hoeft niet vandaal bestendig te zijn. ik zoek nu al een half uur bij farnell maar kom dit type alleen tegen als vandaal bestendig, met bijbehorend prijskaartje. iemand een betere tip?

[edit]

Lees svp ook verder in dit onderwerp, belangrijke veiligheidsinfo:
Pjotr schreef:
Punt met die RVS bomvrije schakelaars is dat die meestal helemaal niet bedoeld zijn voor netspanning en alleen een schakelsignaal kunnen schakelen. Ze zijn ook meestal helemaal niet toegelaten voor netspanning: Veiligheid weet je wel... Hetzelfde geldt voor relais. Dus je moet zelf goed nagaan of het betreffende exemplaar wel kan voor netspanning.

Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door vinnie411 »

http://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=3&groep=1022
Misschien heb je hier wat aan.
Zocht een tijdje geleden een mooie zwarte en dat is pas echt moeilijk.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Rody »

http://brigatti.nl/contents/nl/d1069.html

Evt nog andere types, even terugnavigeren

Electronicazaakje bij mij om de hoek....wellicht voor jou minder interessant als dat het enige is dat je nodig hebt ivm verzendkosten...

Gr rOdy
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door BertDB »

Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door cobaltjeh »

BertDB schreef:
Pff dat is niet duur! :shock:
Bij de conrad zijn die dik 10+ euro.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Barry2001 »

Ik weet niet precies wat je ermee wilt HenkJan, maar let er wel op dat de meesten van dit soort types 'moment' is. Maw, als je die wilt gebruiken om een apparaat aan- en uit te schakelen moet er nog een stukje elektronika achter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

BertDB schreef:
da's niet duur. wel een :?: bij de max 2A, volgens mij trekt een beetje voeding een stuk meer bij het aanzetten (zou gaan om een meanwell 60W voeding, zo uit m'n hoofd zit die ruim boven de 10A bij t aanzetten)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door cobaltjeh »

Henkjan schreef:
BertDB schreef:
da's niet duur. wel een :?: bij de max 2A, volgens mij trekt een beetje voeding een stuk meer bij het aanzetten (zou gaan om een meanwell 60W voeding, zo uit m'n hoofd zit die ruim boven de 10A bij t aanzetten)
Veel meer ampere gaan deze schakelaars nooit trekken, dan val je echt in het plastic aan uit segment. Deze kunnen altijd wel flinke stroom aan.
Ik gebruik ze in combinatie met een kleine trafo + relais om mijn eindtrappen te schakelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door b_force »

Je moet gewoon eventjes de "inrush current" van de voeding opzoeken en ook van de schakelaar.
Die 2A is gemiddelde stroom, maar goed dat is niet representatief voor de "inrush current".
Ook een schakelaar kan kortstondig veel meer hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Je moet gewoon eventjes de "inrush current" van de voeding opzoeken...
http://www.meanwell.com/search/s-60/default.htm : 40A :?: :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door b_force »

Dat is volgens mij wanneer je al een last gebruikt bij het opstarten.
Dus dat je bij opstarten direct al 60W gebruikt.
Ik kan me best voorstellen dat die piek dan best behoorlijk is.

Bij versterkers en luidsprekers is dat natuurlijk niet het geval!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

leek me ook, want ik heb ik de Herman Karton net zo'n voeding zitten, en die is iirc op 10A in de 230V afgezekerd...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

Inschakelstroom of "Inrush Current" maakt niet zoveel uit of je de voeding wel of niet belast. Niet voor niets hebben sommige zekeringautomate grote moeite met grote trafo's. Dat betekent dat de inschakelstroom over de magnetische kortsluit beveiliging gaat ( >160A). Bij SMPS is die inrusch current meestal bepaald door de NTC die er in zit. I.i.g moet de schakelaar of het relais daar wel bestand tegen zijn. Dit is b.v. een relais wat speciale contacten heeft voor hoge inrush stromen (en ook nog aan de veiligheidsafstanden voldoet :D ): http://nl.farnell.com/te-connectivity/r ... dp/1175054

Met die mooie rvs schakelaars moet je een apart flip-flop schakelingetje maken wat een relais aan stuurt. Gevoed vanuit een klein apart trafo'tje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door ray5150 »

http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:

Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG
Mwah, dan gaat je versterker i.i.g. niet aan :mrgreen: Zou die diode over het relais omdraaien.

B.t.w. Is dat schakelaartje van het "latching type", oftewel 1x drukken blijft aan, nog een keer drukken gaat uit?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:]
ja, die was ook maar voor 0.5A
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Had ik er nou deze schakeling tussen gezet had er niks aan de hand geweest:
230 start.PNG
Mwah, dan gaat je versterker i.i.g. niet aan :mrgreen: Zou die diode over het relais omdraaien.
Klopt. ik had per ongeluk een oudere versie van het schema gepakt...
Pjotr schreef:
[B.t.w. Is dat schakelaartje van het "latching type", oftewel 1x drukken blijft aan, nog een keer drukken gaat uit?
Yep.
Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/co ... 100290224/
Deze had ik dus in mijn klasse A eindversterker, En die was dus na een uurtje gesmolten.... :cry:]
ja, die was ook maar voor 0.5A
Het gekke is dat het exemplaar dat ik had voor 250V / 4A was gespecificeerd was, dat stond er ook op... :?
(wat dus niet wil zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Met die mooie rvs schakelaars moet je een apart flip-flop schakelingetje maken wat een relais aan stuurt. Gevoed vanuit een klein apart trafo'tje.
een aantal van die hebben een spec van 16A, gelijk of beter dan de meeste van die dingen die je in een net entree vindt:
Afbeelding
en die zie ik in veel versterkers in gebruik, so far heeft niemand durven melden dat die t niet meer doen... dus waarom zouden die mooie schakelaars dan niet geschikt zijn?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door b_force »

Good point
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Good point
ff voor de duidelijkheid: ik bedoel t echt als vraag, ik ben ook ooit eens toen ik 16 was op een kerktoren geklommen (methode regenpijp), en dat is goed gegaan, maar zou t toch echt niemand aanraden :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door b_force »

Ja, ik snap je wel hoor :wink:
Maar er zit een kern van waarheid in, dat bedoelde ik er mee te zeggen.
Ik zie ook nergens echt duidelijke antwoorden komen.

Wat ik al eerder zei, je moet de inrush current eens opzoeken van zo'n schakelaar.
Tijdje geleden huis- tuin en keuken schakelaar gekocht voor een vriend, het ding had een inrush current van dik 150A
Normale rating was iets van 10A.

Gek genoeg is die inrush current niet altijd opgegeven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
en die zie ik in veel versterkers in gebruik, so far heeft niemand durven melden dat die t niet meer doen... dus waarom zouden die mooie schakelaars dan niet geschikt zijn?
Nou ja, Ray deed er een uurtje over om hem te laten smelten meldde hij... :roll:

Die schakelaar die je laat zien is gemaakt om 230V netspanning te schakelen en de schakelaars op apparatuur zijn dat ook en bemeten op de inschakelstroom van het apparaat.

Punt met die RVS bomvrije schakelaars is dat die meestal helemaal niet bedoeld zijn voor netspanning en alleen een schakelsignaal kunnen schakelen. Ze zijn ook meestal helemaal niet toegelaten voor netspanning: Veiligheid weet je wel... Hetzelfde geldt voor relais. Dus je moet zelf goed nagaan of het betreffende exemplaar wel kan voor netspanning.

Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Kortom je hebt schakelaars die getest en toegelaten zijn voor netspanning en de inschakelstroom en je hebt schakelaars die dat beslist niet zijn. Dat er nu 250V AC op staat zegt daar helemaal niets over, dat staat ook miniatuur wipschakelaartjes en print-drukschakelaartjes voor keyboards.
oftewel ik heb huiswerk.... :roll: .... datasheets doorspitten dus. nog iets om specifiek op te letten, naast bv UL of KEMA of TÜV goedkeur?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door Henkjan »

deze dan?

Afbeelding


hier is t datasheet van die ITW uit de startpost, lijkt toch ook OK?
http://www.itwswitches.co.uk/resource/ser76_95.pdf
High contact rating – 10A,
250V a.c. (resistive load at 70°C)

of anders toch maar een simpele rocker switch, het komt toch maar achterop.... :oops:
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: mooie 230V schakelaars

Bericht door RumoH »

Kijk anders even botselec, die heeft ze tot 5A en met verlichting.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”