Full range
Moderator: Beheerdersteam
Re: Full range
Denk ook dat dat hem word 
Binnenkort maar even kijken voor een kleine accu en versterker
Maar als ik een 2-kanaals brug krijg ik dan gewoon alle tonen (links/rechts) over de ene speaker? Want ik kan me herinneren dat ik dat een keer thuis had geprobeerd op mijn versterker en dat ik toch alleen ene kant kreeg.. Of het zat tussen mijn oren dat het anders klonk dan normaal
Binnenkort maar even kijken voor een kleine accu en versterker
Maar als ik een 2-kanaals brug krijg ik dan gewoon alle tonen (links/rechts) over de ene speaker? Want ik kan me herinneren dat ik dat een keer thuis had geprobeerd op mijn versterker en dat ik toch alleen ene kant kreeg.. Of het zat tussen mijn oren dat het anders klonk dan normaal
Hoe wil je dat gaan doen met het bijgeleverde filter?
En sowieso veronderstel ik dat je toch stereo wil? Wat is anders het nut van een volledige compo (2x kick + 2xtweeter) volgens jou?
Als je brugt krijg je dus een mono signaal... Of ga je met 2 versterkers (2 monoblocks) werken?
En sowieso veronderstel ik dat je toch stereo wil? Wat is anders het nut van een volledige compo (2x kick + 2xtweeter) volgens jou?
Als je brugt krijg je dus een mono signaal... Of ga je met 2 versterkers (2 monoblocks) werken?
Stereobeeld hebben we niet nodig, het gaat er maar om dat er leuk geluid uit komt haha
Maar ik weet dus niet of het dan wel kan om de tonen die normaal van links en rechts komen uit 1 speaker te krijgen..
Maar ik weet dus niet of het dan wel kan om de tonen die normaal van links en rechts komen uit 1 speaker te krijgen..
Een versterker stuurt over zijn linkerkanaal het linkersignaal (L) en over het rechterkanaal het rechtersignaal (R)
Van een brugbare versterker wordt het rechtersignaal geïnverteerd (wordt dus -R), om dan vervolgens verkeerd-om aan de uitgangen te hangen (zodat je -(-R)=R krijgt). Als je brugt (+ van links en - van rechts) bekom je dan L min (want je gebruikt de negatieve kant van rechts) -R. L-(-R) = L+R --> Je krijgt dus een brug waar zowel het linker als rechtersignaal op zitten en dit in fase, zodat ze elkaar optellen.
Hiervoor moet de versterker wel brugbaar zijn en moet je de juiste aansluitingen gebruiken!
Bij een niet-brugbare versterker (die intern niet 1 kanaal inverteert) bekom je namelijk L-R (=ambient geluid zonder het mono-gedeelte) en als je een brugbare versterker brugt door bijvoorbeeld L+ en R+ samen te nemen ipv L+ en R-, bekom je gewoon het linkersignaal, aangezien R+ bij de meeste brugbare versterkers samen hangt met L-, want als je L+ en R+ samen neemt, heb je eigenlijk hetzelfde gedaan als gewoon op het linkerkanaal aansluiten: L+ en L- samengenomen...
Isabelle
Van een brugbare versterker wordt het rechtersignaal geïnverteerd (wordt dus -R), om dan vervolgens verkeerd-om aan de uitgangen te hangen (zodat je -(-R)=R krijgt). Als je brugt (+ van links en - van rechts) bekom je dan L min (want je gebruikt de negatieve kant van rechts) -R. L-(-R) = L+R --> Je krijgt dus een brug waar zowel het linker als rechtersignaal op zitten en dit in fase, zodat ze elkaar optellen.
Hiervoor moet de versterker wel brugbaar zijn en moet je de juiste aansluitingen gebruiken!
Bij een niet-brugbare versterker (die intern niet 1 kanaal inverteert) bekom je namelijk L-R (=ambient geluid zonder het mono-gedeelte) en als je een brugbare versterker brugt door bijvoorbeeld L+ en R+ samen te nemen ipv L+ en R-, bekom je gewoon het linkersignaal, aangezien R+ bij de meeste brugbare versterkers samen hangt met L-, want als je L+ en R+ samen neemt, heb je eigenlijk hetzelfde gedaan als gewoon op het linkerkanaal aansluiten: L+ en L- samengenomen...
Isabelle
Oke, dus gewoon de + van links en - van rechts dan komt het wel goed?
Enige wat ik tot nu toe gebrugd heb is de subwoofer(s) in mijn auto, dus wou het ff zeker weten
Enige wat ik tot nu toe gebrugd heb is de subwoofer(s) in mijn auto, dus wou het ff zeker weten
Als de versterker brugbaar is, zal dit in 99% van de gevallen zo moeten inderdaad. Altijd de handleiding controleren!
Een versterker gaat bruggen met de + van L en de - van R gaat niet werken als er verschillen zitten in het L en R kanaal (en dat is zo bij stereo), of ben ik nou gek?
JA!Ronkel schreef:Een versterker gaat bruggen met de + van L en de - van R gaat niet werken als er verschillen zitten in het L en R kanaal (en dat is zo bij stereo), of ben ik nou gek?
Beide signalen worden opgeteld namelijk...
Als je een brugbaar versterkertje gebruikt is er geen enkel probleem.
Ongeveer 50Hz lijkt me laag zat voor op het strand, lager haal je toch niet in open lucht zonder bruut geweld.
Hou er wel rekening mee dat een gepoorte kist onder de poortfrequentie alle controle over de luidspreker verliest en je dus makkelijk je speaker kapotspeelt bij muziek die lager gaat. Oplossing hiervoor is een hoogdoorlaatfilter gebruiken.
Ongeveer 50Hz lijkt me laag zat voor op het strand, lager haal je toch niet in open lucht zonder bruut geweld.
Hou er wel rekening mee dat een gepoorte kist onder de poortfrequentie alle controle over de luidspreker verliest en je dus makkelijk je speaker kapotspeelt bij muziek die lager gaat. Oplossing hiervoor is een hoogdoorlaatfilter gebruiken.
Ok, dan ga ik er binnenkort mee beginnen.
Ik laat wel weten hoe het geworden is
Ik laat wel weten hoe het geworden is
Kistje zit ongeveer in elkaar, ongeveer 13 liter netto, weegt niet veel 
Net ook nog een versterker opgehaald, een kenwood kac-524, lekker klein dingetje (215*48*130mm) en meer dan genoeg vermogen.
Nu nog ff een klein accutje ergens vandaan halen en dan is het zo klaar
Net ook nog een versterker opgehaald, een kenwood kac-524, lekker klein dingetje (215*48*130mm) en meer dan genoeg vermogen.
Nu nog ff een klein accutje ergens vandaan halen en dan is het zo klaar
O ja, dit topic was ik helemaal vergeten
Het speelt, en helemaal niet slecht, goed genoeg voor op het strand iig
Zitten 2 accu's van 7ah in
Alleen binnenkort bekleding eroverheen en dan is het helemaal af
Het speelt, en helemaal niet slecht, goed genoeg voor op het strand iig
Zitten 2 accu's van 7ah in
Alleen binnenkort bekleding eroverheen en dan is het helemaal af

Vorige week ff snel in elkaar gezet voor het idee
En deze foto doet me denken aan batman

Rest komt later, want moet het nog afmaken
Hij is al heel lang klaar eigenlijk, maar nog geen foto van op gezet hier haha 

- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En dat is fraai geworden. Ben je niet bang dat de luidspreker (je neemt 'm mee op pad tenslotte) beschadigd zo?
Misschien dat ik er nog een keer een soort van beschermrooster ofzo voor maak. Het is nu toch niet echt weer geweest om naar het strand te gaan 
Maar het klinkt ook nog aardig, alleen lage bass op hoge volumes vind ie niet fijn, maar het is toch vooral voor een achtergrondmuziekje
Maar het klinkt ook nog aardig, alleen lage bass op hoge volumes vind ie niet fijn, maar het is toch vooral voor een achtergrondmuziekje
Uitbreiding met psp, ding lag toch al heel lang stof te happen hier en ik verveelde me
Natuurlijk in dezelfde stijl als de speaker zelf

Mooiere foto's krijg ik niet met mijn telefoon
Natuurlijk in dezelfde stijl als de speaker zelf

Mooiere foto's krijg ik niet met mijn telefoon