Mooie tip ,denk erover najantje-secuur schreef:Tom, wat een geweldige antwoorden in dit topic, ik moet je daarvoor bedanken!
Je stelt:Nu is 88 cm wellicht erg veel, maar JvS heeft in zijn bandpass subwoofer een erg elegante "oplossing" gevonden om een lange pijp kwijt te kunnen. Namelijk door de pijp dóór het gesloten deel van de bandpass naar buiten te laten komen. Hiermee maak je natuurlijk de ruimte van dat deel wat kleiner, maar daar kun je rekening mee houden natuurlijk. Verder maar je op die manier optimaal gebruik van een lengte die je kwijt moet kunnen.- de pijp moet dan 88cm lang worden, waar laat je dat?
Nadeel was dat hij gaat spelen als een orgelpijp volgens Tom dat lijkt me niet echt super.
Maar anders is de luchtsnelheid bijna of hoorbaar ,maar dat was bij 22hz op volle belasting.
De woofer die ik toen heb gehoord deed het bij lage volume,s heel erg,muziek was niet om aan te horen.
Maar aangezien ik hem voor film ga gebruiken in het werkzame gebied wat door Tom berekend is,zou het met die hoorbare sissen/blazen uit de pijp wel iets mee kunnen vallen.
Aangezien hij bijna vol belast moet worden ,bij film is er al zoveel geweld is heb ik best een goed gevoel bij Tom zijn ontwerp.
Zit ik alleen nog met die baspoort van 7,8 die ik zou willen gebruiken,zijn meerdere geen optie 2 of 3 ipv 1, net zoiets als bij de SVS met die 3 sub,s
Als dit een slecht idee is haal ik wel even 10cm pijp van PE als ik dat kan vinden
Vgr,Morca