MA20 - Compacte dipool met FR8C en PD PD101S - Zaag er in!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

MA20 - Compacte dipool met FR8C en PD PD101S - Zaag er in!

Bericht door Soundexcel »

Vandaag bij een mede forum genoot twee stuks Hemp FR8C full range drivers op gehaald.

De bouw tekeningen lagen al klaar, dus onder met mom van, niet zeuren maar bouwen, direct door gereden naar de bouwmarkt om hout te laten zagen.

Het zijn vier lagen 22mm en een laag 18mm MDF.
De totale diepte wordt dus 10,6 cm.
bij de FR8C is de diepte 4,4cm.

Ik heb tekeningen gemaakt, echter zijn deze gewijzigd.
Erg lastig is het niet, dus ik ga vooral het eindresultaat laten zien.

Het systeem bestaat uit een Hemp Acoustics FR8C voor het mid hoog en
twee stuks Precision Devices PD101S voor het laag.

In eerste instantie ga ik het systeem aansturen met een volledig gemodificeerde DCX2496. Als de klank me bevalt ga ik een net actief filter bouwen.

Mijn hal is omgebouwd tot werkplaats. Ik moet zeggen dat dit erg goed bevalt :-). Ik hoop wel in twee dagen klaar te zijn.
Alle gaten zijn gevreesd. Dit was het meeste werk (5 platen, twee gaten per plaat, door de diepte in twee keer frezen).
Alleen moet nog de helft worden uitgezaagd en worden afgerond.
Al met al dus al flink op weg.

Ik ga de FR8C corrigeren met de DCX.
Met name het tophoog wat afvalt.
Als dit niet bevalt kan ik nog een super tweeter toevoegen. Welke ben ik nog niet uit (suggesties welkom).


Morgen meer vorderingen!
Bijlagen
Tijdelijke werkplaats :-)
Tijdelijke werkplaats :-)
PD-PD101S driver
PD-PD101S driver
FR8C netjes verzonken. Nog een beetje ruimte voor lak etc.
FR8C netjes verzonken. Nog een beetje ruimte voor lak etc.
Laatst gewijzigd door Soundexcel op zo 01 feb 2009, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het resultaat van twee dagen vrezen en zagen.
De eerste panelen zitten in de lijm klemmen.
Ik ga ze in delen verlijmen. Per twee platen en later alles tegen elkaar.

Mijn vrees haalde het niet in 1x.
Hierdoor heb ik eerst de panelen bijna door gefreesd.
Hierna met de decoupeerzaag de schijven er uit gezaagd en als laatst met de kopieer frees de randen weg gehaald.

Het resultaat is goed. Maar het vraagt wel nog wat schuur werk.
Bijlagen
Schijven.png
panelen.png
Plarwes
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 okt 2008, 19:56
Locatie: Almere

Bericht door Plarwes »

Leuk, ga ik volgen :D
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Leuk project. Als je met (super)tweeters gaat experimenteren, probeer eens een rear firing tweeter. Mijn ervaring is dat dit in combinatie met breedbanders erg lekker kan klinken.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Laatste panelen in de klemmen.
Alle zijkanten zijn al glad geschuurd.

Ik ga eerst kijken wat de breedbander te bieden heeft.
Een dipool tweeter heeft zeker de voorkeur.
Ik heb echter gemerkt dat het in mijn ruimte (vrij hard) het prettiger klinkt als het top hoog iets gedempt is (vilt achter mijn ESL panelen).

Waar ik een beetje bang voor ben is dat de breedbander niet netjes gaat klinken als ik het top hoog ga corrigeren.
De optie van super tweeter is dus echt de laatste. Eventueel verwijder ik hierbij ook de wizzer cone.
Bijlagen
Afbeelding 1.png
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

hoeveel cm stof ligt er nu in je gang :evil:
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Leuk project! Ik ben benieuwd!
GeertM2 schreef:
Leuk project. Als je met (super)tweeters gaat experimenteren, probeer eens een rear firing tweeter. Mijn ervaring is dat dit in combinatie met breedbanders erg lekker kan klinken.
Mijn ervaring ook. (Je meet vaak bijna geen verschil, maar je hoort het wel).
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Soundexcel schreef:
Waar ik een beetje bang voor ben is dat de breedbander niet netjes gaat klinken als ik het top hoog ga corrigeren.
Ik heb het hoog boven de 10kHz bij mijn Fostex ook wat opgekrikt zodat ie mooi vlak meet, en daar gebeurde niks raars. Klinkt iets frisser precies op de sweetspot, vlak daarbuiten merk je er al niks meer van.
Soundexcel schreef:
De optie van super tweeter is dus echt de laatste. Eventueel verwijder ik hierbij ook de wizzer cone.
Een rear firing tweeter blend erg mooi in bij een breedbander vind ik. Vooral off axis klinkt het een stuk gebalanceerder. Zoals Jeroen zegt, on axis hoor en meet je hem practisch niet, maar het klinkt net iets lekkerder... Ik doe niet meer zonder. :)
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De baffles zijn klaar en staan rustig een beetje in te spelen.

Op het gehoor heb ik het een en ander gefilterd.
Op dit moment klinkt een 12db LR HP en LP het natuurlijkst.
De XO licht 170hz.

Ook zitten er zitten twee lichte notch filters in.
-2,3 op 650hz en -1,5 op 1,5khz.

Met deze filtering klinkt het al erg goed.
Natuurlijk, vol, met punch en detail.

Bijvoorbeeld Riding with the King (Eric Clapton/BB-king) klinkt erg goed.
Dit weekend ga ik het een en ander meten.
Bijlagen
Afbeelding 4.png
Afbeelding 6.png
Afbeelding 5.png
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

en hupsakee, daar staan er weer een stel te spelen! Mooi hoor!

Jan
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Bericht door v-bro »

Waauw, dat ziet er goed uit man!

Wil ze binnenkort wel eens komen beluisteren.... 8)

Lekker stevig baffletje in elk geval!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

hoeveel cm stof ligt er nu in je gang
Twee stofzuiger zakken strak vol :-)
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Na een veel luisteren en spelen ben ik nog niet tevreden met het resultaat.
De afstraling van de breedbanders is erg slecht.

De enige oplossing tot dit probleem is de wizzercone verwijderen.
Dit was een extreem simpele klus. Het hoog is hiermee wel meteen weg.
Voor de test heb ik er een XT25 op liggen met een 6db oct filter op 6khz (6,6uF).

Deze combinatie werkt erg goed. Alles moet nog iets preciezer op elkaar worden aangesloten. Hiervoor moet ik weer een avondje gaan meten.

Dit zal niet het uiteindelijk systeem worden. De XT-25 is onmogelijk in de bestaande baffle te bouwen. Misschien wordt het zijn kleinere broertje.
Bijlagen
Afbeelding 1.png
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Waarom pak je niet de B&G Neo3? Die is dipole.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb de Neo3 gehad. Echter ben niet te spreken over de klank.
Daar komt bij dat dipole in het tophoog en mijn ruimte niet goed samen
gaan. Het geluid wordt te diffuus en het stereo beeld is weg.
Ik kan dus een goede gesloten tweeter gebruiken.

Ik heb nu ook wat demping achter het mid zitten. Dit maakt het geluid nog wat directer.

Voor de tweeter zit ik te denken aan de Morel MDT-43. Deze kan ik mooi op mijn baffle plaatsen.

Ik heb alleen nog een beetje mijn twijfels over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Kom je gaan rendement tekort? Of stuur je de tweeter actief aan?

Heb je ook een meting van de FR8C zonder whizzer?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Kom je gaan rendement tekort? Of stuur je de tweeter actief aan?
De XT25 gaat bijna precies op met de FR8C. Ik moet er wel bij zeggen dat het XO punt iets te hoog licht. Hierdoor mis ik nog een klein deel.

Mijn meet gereedschap ligt helaas momenteel niet thuis. Zodra ik dit weer terug heb zal ik het direct meten.
Zonder whizzer cone is er een groot deel van het tophoog weg gevallen.
Het afstraal gedrag is echter wel erg netjes.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
Ben benieuwd!
Anders ik wel :wink:
Ik kan nog wel even wachten voor ik de whizzer cones van mijn FR8c trek.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Dinsdag ga ik mijn mijn microfoon en filter componenten ophalen.
Hopelijk kan ik die avond ook meteen een meting doen.

In de tussen tijd ben ik een zeer interessant mid/hoog gedeelte tegen gekomen:

http://www.metrum-acoustics.nl/SP-3017.html

Ook bij dit project loop ik er weer tegen aan dat mijn ESL panelen beter waren. Daar moet ik wel bij zeggen dat het filter absoluut nog niet klaar is en dat ik eigenlijk geen goede beoordeling kan doen.

Er zit nog een rare piek rond de 2khz en een dip rond de 6khz (op het gehoor).
Dit is gelukkig simpel op te lossen met mijn DCX.
Op dit moment is het mid vol en gedetailleerd. Echter er is geen stereo beeld. Ik hoop dat dit met het juiste filter wordt opgelost.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Vandaag eindelijk tijd gehad om het een en ander te meten.
Onderstaand vind je een meting van de FR8C op 10cm en een meting op 30cm. Allebij 10graden.

ook een dichtbij meting van het laag.

De metingen bevestigen wat ik eerder heb gehoord.
Het filter van de XT25 is aangepast naar een 2e orde filter.
Hiermee is het rendement van de XT25 beduidend te laag (scheelt bijna 5db). Ook heb ik de notches op de FR8C verbeterd en de dipole correctie iets verlegt.
Met deze aanpassingen is het algehele geluid een stuk verbeterd.
Het stereobeeld is beter en het geluid heeft meer detail.
Bijlagen
LAAG.png
FR8C-30CM.png
FR8C-10CM.png
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Bovenkant er af. ESL er op. Terug bij af :)
Bijlagen
Afbeelding 5.png
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Tof!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Deze combinatie is toch wel schrikbarend goed.
Ik ga dan nu ook echt stoppen met verder zoeken.

Ik heb een bedrijf in Duitsland gevonden wat de panelen heel netjes opnieuw kan bespannen. Voor niet al te veel geld.
De verhalen zijn goed. Dus heb er vertrouwen in.

De DCX ga ik vervangen voor een actief filter.
Dit systeem heeft erg weinig filtering nodig. Dus een simpele dipole correctie en 24db/oct filter is genoeg.
De ervaring met hobby printen is erg goed. het zal dus geen nette print uit china worden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Uit de metingen van je post op: Za Jan 24, 2009 15:10, kan ik eigenlijk niet zoveel opmaken.

Is dat de gefilterde respons geweest van de breedbander en vifa xt?

Het is altijd handig om de respons onder verschillende hoeken te posten.
Gesloten