Om de onvolkomenheden van een passief filter te beluisteren had ik bedacht om het signaal van de Woofer, Mid en Tweeter actief mbv opamps bijelkaar op te tellen en weer samen te voegen tot 1 signaal om zodoende de bij-effecten van een passief filter te kunen beluisteren dmv een koptelefoon
Heeft iemand hier ervaring mee (kon zo snel niets vinden en weet niet waar ik op moet zoeken)?
Ik kan hier waarschijnlijk zelf wel een schema voor bedenken maar zijn er al schema's voor bedacht?
Hoe tel je de signalen van een serie filter op (puur als hersenkraker)?
Wat zijn de ervaringen van de mensen op dit forum?
BVD,
Erwin
passieve filters beluisteren
Moderator: Beheerdersteam
- Tom Magchielse
Re: passieve filters beluisteren
In het ideale geval is in het ontwerp van het passieve filter ook rekening gehouden met de door de luidspreker drivers veroorzaakte fasedraaiing en met hun frequentiekarakteristiek en hun gevoeligheid. Je moet het filter dus beoordelen via de drivers waar het voor bedoeld was. Een standaard filter uit een tabel, dat geen rekening houdt met de eigenschappen van de drivers (dus de drivers behandelt of het ideale speakers met een ohmse impedantie zijn) is wel te beluisteren zoals je voorstelt, maar functioneert in de praktijk met echte drivers niet.
Om te doen wat jij wilt, zou je dus ook het gedrag van de drivers moeten modelleren, en in cascade met de filteroutputs moeten zetten. Iets voor een ambitieuze DSP programmeur.
groet, Tom
Om te doen wat jij wilt, zou je dus ook het gedrag van de drivers moeten modelleren, en in cascade met de filteroutputs moeten zetten. Iets voor een ambitieuze DSP programmeur.
groet, Tom