Bouwverslag Hypex UcD400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leon

Re: Bouwverslag Hypex UcD400

Bericht door Leon »

Sorry, maar ik zal het wel niet snappen: wat zie je dan als voordeel voor RCA? Fatsoenlijke XLR chassis delen zijn nauwelijks duurder dan RCA connectors. Als ik vanuit de bron e.e.a. bekijk is bijv. een DAC van nature vaak al balanced. Wat is dan het grote probleem van doortrekken van dat gebalanceerde signaal naar de versterker, zeker als dat een gebalanceerde versterker is?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het grootste deel van standaard hifi apparatuur, zoals cd-spelers, dvd-spelers, HTPc's hebben allemaal RCA.
Nu kun je wel weer een verloopstekker/kabel maken.
Als dus XLR heel standaard was geweest, was het misschien een ander verhaal al geweest.

Daarnaast vind ik persoonlijk die XLR stekkers maar onhandig groot.
Zeker ook qua diameter.
Met RCA kun je versterker iets compacter en vooral makkelijker bouwen.
XLR heeft een gat van iets van 20-21mm.

Aangezien XLR geen echte voordelen geeft, zie ik niet in waarom helemaal moeilijk te gaan doen met stekker die voor hifi helemaal niet standaard zijn.

Ben het trouwens wel met je eens dat het eigenlijk een beetje typisch is, dat DAC's geconverteerd worden naar single ended.
Leon

Bericht door Leon »

Compacter? Geintje zeker, heb je die trafo gezien? :lol:

Even serieus, als we het over zelfbouw hebben vind ik XLR veel meer voor de hand liggen dan bij low end consumenten elektronica. Op high-end hifi apparatuur vind je trouwens ook heel vaak XLR aansluitingen. De XLR stekkers zijn in veel gevallen vrijwel onverwoestbaar, en als je zelf een DAC bouwt scheelt het een balanced/SE converter. Inderdaad is XLR wel groter dan RCA, maar compact bouwen is zeker bij zelfbouw meestal niet een van de eerste vereisten (zie de foto's van de versterker: ruimte zat op dat achterpaneel). Voordelen als dubbele slewrate, afwezigheid van brom, etc. zijn reeele voordelen van gebalanceerd, en zeker bij een UCD zou ik daarom altijd XLR aansluitingen aanraden: verloopkabels naar XLR vanaf RCA zijn immers makkelijk te maken, maar 3 draden aansluiten op RCA lukt een stuk slechter.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als het gebalanceerd maken van een UcD niet heel ingewikkeld en/of duur is, wil ik het wel doen. Hoe pak ik dat aan?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel simpel, de UcD is al gemaakt voor XLR. Volg de aanwijzingen voor gebalanceerd in dit document: http://www.hypex.nl/index.php?option=co ... 2&catid=50
Daar staat ook aangegeven hoe je een verloop kabel maakt indien je bron ongebalanceerd is.

Je vindt ook andere 'application notes' op deze pagina: http://www.hypex.nl/index.php?option=co ... &Itemid=63
Leon

Bericht door Leon »

Stap 1: koop 2 Neutrik XLR chassis delen. Kosten rond de 3-4 euro/st.
Stap 2: sluit de XLR delen aan op J1, pinnen 1,2 en 3. Gebruik een 2-aderige kabel met shielding.

J1:
Pin 1 = + (rood)
Pin 2 = aarde (shielding)
Pin 3 = - (zwart)

XLR:
Pin 1 = aarde (shielding)
Pin 2 = + (rood)
Pin 3 = - (zwart)
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Super, fijne uitleg, bedankt heren.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

eens zien wat hier inmiddels gebeurt is :wink:

Martijn M schreef:
Ik heb geen idee van de signaalkabel :P .
als je zoekt op het woord Tasker dan vind je al aardig wat verschillende kabels van het merk Tasker die hier veel gebruikt worden.

En een pb-tje naar wat mensen die versterkers hebben gebouwd doet soms ook wonderen :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Door verandering van de omstandigheden is deze eigenlijk niet meer zo nodig... :(

Wat zou het pakketje waard zijn als ik het wil verkopen? Alle onderdelen zijn nieuw.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Welk pakketje!?
dre

Bericht door dre »

bovenaan de eerste pagina! :wink:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

O, het hele project gaat dus niet door!. Ja wat moet je daar nu voor vragen?
dre

Bericht door dre »

75%
SuperR

Bericht door SuperR »

Martijn M schreef:
Door verandering van de omstandigheden is deze eigenlijk niet meer zo nodig... :(

Wat zou het pakketje waard zijn als ik het wil verkopen? Alle onderdelen zijn nieuw.
Welke behuizing is het? Zo te zien GALAXY Maggiorato, maar ik zie niet welke maat. Toevallig 230*280mm?
johan283

Bericht door johan283 »

b_force schreef:
Het grootste deel van standaard hifi apparatuur, zoals cd-spelers, dvd-spelers, HTPc's hebben allemaal RCA.
Nu kun je wel weer een verloopstekker/kabel maken.
Als dus XLR heel standaard was geweest, was het misschien een ander verhaal al geweest.

Daarnaast vind ik persoonlijk die XLR stekkers maar onhandig groot.
Zeker ook qua diameter.
Met RCA kun je versterker iets compacter en vooral makkelijker bouwen.
XLR heeft een gat van iets van 20-21mm.

Aangezien XLR geen echte voordelen geeft, zie ik niet in waarom helemaal moeilijk te gaan doen met stekker die voor hifi helemaal niet standaard zijn.

Ben het trouwens wel met je eens dat het eigenlijk een beetje typisch is, dat DAC's geconverteerd worden naar single ended.
Symmetrisch opgebouwd is hier het toverwoord......Dus met een echte verschil versterker dan heb je wel een goede CMRR (>60 dB) :lol:
Plaats reactie