Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

inderdaad!
telkens een paar dagen laten zitten en proberen niet te veel aan dezelfde albums te blijven hangen :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Als ik het filter hetzelfde hou als in de bovenstaande opzet, maar nu een 1.00mH spoel parallel zet aan de C11 dan krijg ik de volgende responsie + fase, inderdaad heb je weer helemaal gelijk, de fase is nu een stuk mooier gelijk tot beneden de 1500Hz. Bedankt voor deze tip, hier was ik zelf nooit achter gekomen.

Ik denk dat ik die 1.00mH toch zo maar even ga toevoegen aan de filters, is een kleine moeite. Heb nog wel een leuke Tritec liggen van 1.00mH, hoezo overkill :D

Groetjes Walter
Bijlagen
filter5.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Het filter blijft groeien, nu dus 12/12 dB/okt tussen de C77 en de C11 en 12/6 dB/okt tussen de Eton en de C77, zie foto. Dit is het filter dat bij bovenstaande gesimuleerde responsie hoort.

Groeten Walter
Bijlagen
IMG_0408.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Ja, gaat lekker zo met al die samengestelde componenten. Nu nog een L-padje voor de tweeter. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Hoeveel decibel zou jij persoonlijk nog van de tweeter afhalen? Ik vind het nu niet klinken alsof er teveel hoog is... maar dit zal inderdaad erg smaak en misschien ook wel ruimte gebonden zijn.

Ik denk dat in de basis de overgang tussen C77 en C11 nu goed is, er valt natuurlijk nog wat te fine-tunen. Maar ik zit nu met de uitdaging de overgang tussen Eton 11-580 en de C77 op orde te krijgen.

Momenteel wordt de C77 naar onderen alleen gefilterd door een stel condensatoren die samen een enkele grote condensator van circa 65uF vormen. De Eton loopt via een 8.2mH spoel met een 100uF parallel (plus nog een correctie netwerk 18mH + 670uF + 5 ohm parallel aan de woofer)

Wie wil hier zijn licht eens over laten schijnen? De C77 kan volgens de datasheet vanaf 300Hz met een 12db filter (datasheet zie eerdere post) ik zit nu op 6dB... De close range meting gemaakt door Jeroen_d is bijgevoegd als attachment. De curve loopt dus wel vrij diep door tot circa 200Hz maar wat kan deze C77 mechanisch verwerken. Elektrisch moet deze wel wat kunnen hebben, spoel is maar liefst 50mm diameter...

Groetjes Walter
Bijlagen
filter6.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Om de C77 onderin te ontlasten zijn denk ik 2 maatregelen zinvol:

1) crossover tussen Eton 11-580 en Accuton C77 naar hogere frequentie
2) 2e orde laag af filter op de Accuton.

In boxsim heb ik nu het volgende filter getekend, zou dit iets kunnen zijn?

De grote spoel voor de Eton is terug gebracht van 8.2mH naar 4.7mH, er staat nu een extra parallel spoel van 2.2mH aan de C77.

De overgang tussen C77 en C11 blijft met dit filter ongeveer hezelfde volgens Speaker Workshop.

Groetjes Walter
Bijlagen
filter7.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Ik zou de tweeter 2 dB verzwakken, daar krijg je detail in het midden voor terug en een natuurlijker geluid voor stemmen.

Ik zou niet zo bang zijn voor de C77 met enkel eerste orde. Met de 68uF heb je een eerste orde helling en het -6dB punt ligt op 500Hz. Je kan dus proberen aan te sluiten met een eerste orde filter op de woofer.

Om echt te weten waar je mee bezig bent zijn ook metingen van de Eton nodig...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb nu in de simulatie het filter aangepast zodat de C11 circa 2dB zachter speelt, dit was eenvoudig te bereiken door 2.2 ohm in serie met de tweeter te zetten, verder is er niets aangepast. Morgenavond kijken of ik tijd heb om de echte filters ook weer aan te passen.

Tevens nog een vraagje voor de ''Boxsim" experts. Als ik de Eton 11-580 invoer in Boxsim in een reflexkast van 65 liter en de maten van de kast invoer circa h70 x b32 en kies voor ''diffraction at baffle" aan de bovenzijde en de 2 zijkanten dan zakt het rendement volgens boxsim bij 50Hz in met zo'n 6dB t.o.v. halfspace, dat lijkt me in een woonkamer onzinnig. Moet ik de optie ''diffraction at baffle'' niet gebruiken voor een laag/sub kast?

Is het logisch om in een woonkamer minimaal het halfspace rendement te verwachten dat bijv. door AJ-horn of LSPCAD wordt berekend? Of moet ik hierbij zelfs nog ongeveer 3dB optellen i.v.m. de achterwand die vlak achter de speakers staat?

Groetjes Walter
Bijlagen
filter8.JPG
filter9.JPG
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Accuton probeersel

Bericht door Rien Kleinjan »

Je zegt : alleen een weerstand in serie met de tweeter. Maar op die manier verandert wel de scheidingsfrequentie !
Verder ben ik geen voorstander van een serie-weerstand (minder demping en dus meer opslingering) maar ik zou het met een T-netwerk doen (dus twee x R)
Ik zie wel een condensator waarde veranderen op je schema maar geen spoel.
Heb je het filter nu aangepast of niet na het plaatsen van de weerstand ?
Verder is me niet duidelijk of je nu simuleert met werkelijke metingen.

Rien
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Rien,

Ik simuleer met Speaker workshop op basis van echte metingen, filter en responsie zoals in mijn bovenstaande post komen uit deze simulatie. Het vorige filter bevatte theoretische component waarden. Aangezien ik condensatoren heb lopen samen stellen zijn in het laatste schema de echt toegepaste waarden gebruikt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Rien Kleinjan schreef:
Je zegt : alleen een weerstand in serie met de tweeter. Maar op die manier verandert wel de scheidingsfrequentie !
Met een serieweerstand zou de scheidingsfrequentie vooral kunnen wijzigen in een eerste orde filter. In een tweede orde filter wordt de scheidingsfrequentie sterker bepaald door de condensator en spoel en veel minder door de weerstand. Dit kun je zien in de grafieken, na toevoegen van de weerstand verandert de scheidingsfrequentie nauwelijks. Dit komt juist doordat er slechts een serieweerstand is gebruikt, een hogere impedantie geeft een hogere Q-factor aan het filter waardoor de respons bij de scheidingsfrequentie hetzelfde blijft. Vooral voor hogere frequenties gaat de weerstand zijn werk doen.

Wat is de oorzaak van de onduidelijkheid over de simulatie? Ik kan geen onduidelijkheid vinden in de posts van Walt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

YESSSSSSS !!!!!

WE HAVE MUSIC !

Eindelijk is het geluid naar mijn smaak, sleutel was het fors verkleinen van de condensator parallel aan de Eton, deze was 100uF en is nu nog maar 36.8uF. Het filter is nu zoals op het volgende schema. Voor mijn gevoel is een nu een dal tussen circa 250-500Hz opgevuld.

Groetjes Walter
Bijlagen
filter10.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

De volgende foto toont het filter in zijn huidige staat. De bovengenoemde condensator van 36,8uF is samengesteld uit 2x Audyn Cap 15uF + 1x Mundorf Supreme 6.8uF.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0411.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
YESSSSSSS !!!!!

WE HAVE MUSIC !

Eindelijk is het geluid naar mijn smaak, sleutel was het fors verkleinen van de condensator parallel aan de Eton, deze was 100uF en is nu nog maar 36.8uF. Het filter is nu zoals op het volgende schema. Voor mijn gevoel is een nu een dal tussen circa 250-500Hz opgevuld.

Groetjes Walter
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Zoals ik al aangaf, je zit -6dB op 500Hz met de C77. Dan moet de woofer voldoende hoog doorlopen en dat zal nu veel beter gebeuren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Zou iemand zich nog eens kunnen buigen over mijn Boxsim vraag hierboven?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Kleine update:

Geen noemenswaardige verandering in waarden, wel in component keuze. De samengestelde 63uF uit 33uF + 15uF Audyn + 15uF Mundorf supreme is nu vervangen door 3x 22uF Obbilgato Gold.

Komende dagen maar weer eens wat luisteren...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0415.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Met bovenstaande filter lijkt het de goede kant op te gaan, aan de hand van wat nieuwe metingen lijkt met name het filter op de Eton nog te moeten worden aangepakt. De parallel condensator vergroten van 36.8uF naar zo rond de 68uF en eventueel de spoel van 8.2mH terug brengen naar 6.8mH.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Accuton probeersel

Bericht door jeroen_d »

Je hoeft inmiddels niet meer te spreken over 'een probeersel'. :)

Dit is nu al een heel goed klinkend systeem. Zoals we bespraken, de voornaamste zaken die nog te verbeteren zijn is de overgang laag/midden, met 6,8mH en 68uF heb je waarschijnlijk het optimum van mooie overgang en diepgang in het laag.

We hebben ook metingen in de ruimte gedaan, een gemiddelde over 6 plekken, en dat zag er zeer goed uit. Dit systeem loopt moeiteloos door tot beneden 20Hz. De Eton woofer presteert indrukwekkend in deze ruimte en klinkt gewichtig en open tegelijk. Een beetje EQ zou geen kwaad kunnen, maar ook zonder EQ is er heel goed te leven met dit laag. Echt goed gewoon.

Dan als toefje, meer tophoog erin brengen terwijl je de tweeter als geheel nog een tikkie meer dempt. Dat zal de twinkeling in het geluid houden en het laatste restje hardheid weghalen.

Ik denk dat je dan een topsysteem hebt gefilterd en dat de term 'probeersel' gewoon nergens meer op slaat...
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Accuton probeersel

Bericht door Ronkel »

Walt schreef:
Hallo allemaal,

Zou iemand zich nog eens kunnen buigen over mijn Boxsim vraag hierboven?

Groetjes Walter
Het antwoord is vrij simpel: Boxsim rekent alleen met je baffle (en dus totaal niet met ruimte-invloeden); als je dus aangeeft dat er diffractie op de hoeken optreedt dan straalt je woofer voor lage frequenties niet meer in half space maar full space en dat betekent natuurlijk 6 dB verlies door bafflestep. Door naburige oppervlakken, staande golven etc. merk je dat niet helemaal.

Qua bafflestep-compensatie is 4 dB compensatie een veelgegeven advies volgens mij. Hangt er natuurlijk vanaf hoe vrij je de speaker op kunt stellen. Hoe vind je de balans nu, qua laag?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Inmiddels is het filter overgezet van de testplank naar de binnenkant van de C77/C11 behuizing. De zijkanten van de kast blijven open zodat het filter makkelijk toegankelijk is.

Voor de binnenbekabeling van de C11 tweeter en C77 is Mundorf zilverdraad gebruikt, ooit eens 2e hands op de kop getikt en kwam nu mooi van pas.

De 6.9uF seriecondensator voor het hoog bestaat uit een 4.7uF Mundorf Silver/Gold met parallel een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil met nog een Vishay bypass. De parallel spoel voor het hoog is een 1.00mH Intertechnik foliespoel. De 2.2 ohm weerstand is een Mundorf M-resist.

De 66uF seriecondensator voor de C77 middentoner bestaat uit 3 stuks parallel geschakelde 22uF Obbiligato Gold, de seriespoel is een 0.47mH Intertechnik foliespoel. De serieweerstand is een 3.3ohm Mundorf M-resist. Parallel staan een 15uF Mundorf Supreme en 10 ohm MOX.

De woofer loopt via een 8.2mH luchtspoel 2.0mm draad met parallel circa 69uF opgebouwd uit meerdere Audyn MKP + Mundorf Supreme.

Zoals Jeroen al aangaf zit ik erover te denken voor het laag een stel mooie 6.8mH spoelen aan te schaffen bijv. trafokernen E96 of misschien zelfs E130. Condensatoren wellicht ook Obbiligato.

De komende dagen eerst maar eens rustig luisteren...

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0514.JPG
IMG_0516.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Ik zit nog wat te twijfelen over de aanschaf van een stel 6.8mH spoelen, in principe zijn er twee richtingen:

1) zo laag mogelijke Rdc, dit betekent een trafokern bijv. van Mundorf de Zero Ohm serie.
2) zo hoog mogelijke kwaliteit, dan denk ik aan een luchtkern met zeer dikke draad of een zeer grote foliespoel of Tritec.

Een lage Rdc is leuk, maar de Eton woofer heeft zelf natuurlijk ook een flinke Rdc, dus maakt 0.4 ohm verschil dan nog echt veel uit?

De Eton en de C77 crossen op ongeveer 500Hz dus de Eton loopt best ver door, zou klankmatig een mooie foliespoel het beter doen dan een Trafokern?

Een foliespoel van 6.8mH met lage Rdc wordt wel prijzig, bijv. Mundorf CFC10 0.41 ohm kosten 230 euro/stuk, trafokern N250 0.09 ohm circa 110 euro/stuk dus die zijn vriendelijker geprijst.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Eventueel ook een optie zou kunnen zijn een Mundorf L300-680 spoel, 6.8mH, 3.0mm draad, afmetingen circa 150x120x106mm, weerstand 0.28 ohm, valt dus een beetje tussen de trafokern en de foliespoel in qua weerstand en prijs...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Om het hoogste hoog van de C11 tweeter iets te liften heb ik nu een Mundorf Supreme van 10uF parallel over de serieweerstand van 2.2 ohm gezet. Op deze manier neemt het rendement vanaf 5 kHz langzaam toe tot circa +2dB op 20 kHz. Dit compenseert enigzins voor de natuurlijke afval van de C11 tweeter.

Tevens heb ik het LCR netwerk van de woofer uit de wooferbehuizing gehaald en nu in de mid/hoog kast erbij gezet, dit netwerk bestaat uit een Mundorf 18mH 0.71mm draad 4.97 ohm spoel in serie met 470uF rau + 100uF glatt + 100uF MKP (samen circa 670uF condensator).

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0518.JPG
IMG_0522.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Accuton probeersel

Bericht door dre »

hoe ziet het schema er nu uit?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Zoals hieronder weergegeven:

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”