Nog een ExtremA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Zweitse »

Als ik kijkt naar de gegevens van het filter is het wel aangegeven -4db. Of is dit iets anders.
Bijlagen
ref-plus_5.jpg
ref-plus_5.jpg
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

you are right. Die -4 db aantekening was mij altijd ontgaan. Even met BAF proberen te dempen is wel iets simpeler. Anders probeer je eerst dat en daarna die filteraanpassing. Ben benieuwd naar je ervaring.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Zweitse »

Ik heb alles voor het netwerkje al in huis. moet alleen even de tijd vinden om het filter aan te passen. Misschien ook even wat baf kopen. Kan dat dan ook gelijk even proberen. Ik zal dan ter zijner tijd ook even mijn ervaringen in mijn eigen topic zetten.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 15&t=11168
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Bean »

scanspeakman schreef:
... en een duelund (3,3uf) en jensen PIO (0,58uf) condensator in serie voor het hoog aangezien ik geen duelund 3,9uf kon vinden ...Scanspeakman
Bedoel je niet parallel :?:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Bean schreef:
scanspeakman schreef:
... en een duelund (3,3uf) en jensen PIO (0,58uf) condensator in serie voor het hoog aangezien ik geen duelund 3,9uf kon vinden ...Scanspeakman
Bedoel je niet parallel :?:
Scherp; die twee staan uiteraard parallel (om tot ongeveer 3,9uF te komen) maar het geheel staat in serie met de tweeter.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Een vraag dit keer. Waar ik mijn hoofd al enige tijd over breek is de behuizing voor dit klasse-a monster. Voldoende koeling is een behuzing die er toch netjes en niet te lomp uitziet is een behoorlijke uitdaging. Mijn vraag heeft betrekking op koellichamen: als ik 2 koellichamen van 0,25k/w neem, heb ik dan in totaal een koellichaam van 0,125k/w? Of werkt dit niet zo?

Scanspeakman
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Nog een ExtremA

Bericht door knuisje »

Misschien heb je hier iets aan: http://sound.westhost.com/download.htm#hsink
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Mr Tube »

Als je de koelichamen naast elkaar zet dan heb je inderdaad een halvering van de thermische weerstand maar als je ze boven elkaar zet dan red je dat niet omdat de warmte van de onderste de bovenste opwarmt. Verder is het van belang dat de ribben vertikaal staan en de luchtstroming niet belemmerd wordt.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Knuisje en Mr tube,

Dank voor jullie tips en reacties. Bedoeling is inderdaad naast elkaar en niet boven elkaar. Met de sheet ga ik ook nog aan de slag.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Vanavond weer een stapje richting voltooing gezet. De hifi2000 kast met custom front is binnen gekomen. Mooi op tijd om in de kerstvakantie de printjes op de koellichamen te zetten. Erg mooie 5U hoge kast van 40cm diep. Zie foto!

Nu nog even geduld hebben voor de ontbrekende trafo's die besteld zijn, nog wat klein grut bestellen, achterplaat laten maken en dan moet er toch hopelijk eens geluid uit gaan komen. Kan niet wachten!

Scanspeakman
Bijlagen
extrema1.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door hannesie »

Die ziet er erg goed uit. :rock: :goeie:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Inmiddels ben ik de (hopelijk) laatste onderdelen aan het bestellen. Onder andere heb ik de insulator pads tussen de torren en het koellichaam nog nodig. Daar zie ik door de bomen het bos niet meer. :? Zeker gezien de warmteproductie van de ExtremA wil ik hier wel het juiste nemen. En dat MT200 formaat voor die grote Sanken torren is ook niet echt een standaard maat voor wat die insulator pads.

Volgens mij zijn die pads van Bergquist erg goed maar holy fuck wat een prijzen; stuk sil-pad 2000 van 15x15cm kost iets van € 110,- bij farnell. Heeft iemand nog suggesties wat hier het best te nemen?

Scanspeakman
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Nog een ExtremA

Bericht door vigier »

scanspeakman,

voor een volgend project wil ik ook bij hifi2000 gaan bestellen. Hoeveel was jij uiteindelijk voor deze kast kwijt inclusief belasting, verzending etc etc?
Heb je ook de achterkant custom laten frezen?
Ziet er strak uit!!

Over de isolatie: zoiets? http://www.tradesina.com/Transistors/MT ... 17478.html
Of bij Reichelt een plaatje siliconenfolie bestellen? Zijn 200x200mm voor € 12.60...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Henkjan »

Je kan die kasten ook gewoon bij http://www.eltim.eu in Nederland kopen hoor.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

vigier schreef:
Hoeveel was jij uiteindelijk voor deze kast kwijt inclusief belasting, verzending etc etc?
Heb je ook de achterkant custom laten frezen?
Ik was iets van 370,- kwijt voor kast, front bewerken, btw, verzenden etc. Ik heb gekozen voor het 5u model, 40cm diep, 10mm alu front en 3mm alu boven, onder en achter.

Achterkant heb ik (nog) niet laten frezen aangezien ik nog niet alles binnen heb. Dat laat ik denk ik bij schaeffer doen; dat programma is makkelijker. Maar die anodiseren weer niet na frezen en bewerken, wat hifi2000 weer wel doen. Dus vandaar front bij hifi2000 en achterzijde bij schaeffer.

Scanspeakman
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Nog een ExtremA

Bericht door vigier »

@Henkjan: ik dacht dat je daar alleen de basic kasten kon bestellen, zonder freeswerk. Maar lees net op de site dat je dus gewoon je tekening er naartoe kunt sturen!
@Scanspeakman: dat zijn flinke bedragen voor een behuizing zeg, daar bouw je een beste versterker voor haha. Maar hij ziet er wel top uit.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Tsja....het zijn vooral die extreme koel-eisen die het zo duur maken. Probeer uberhaupt maar eens iets te vinden wat voldoende koelt. En als je het dan doen, die het dan gelijk maar goed is mijn motto met dit soort dingen. Als het er ranzig afgewerkt uitziet gaat mijn vriendin al helemaal steigeren. De grootte van de kast was ze al niet heel happy mee......

Scanspeakman
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Nog een ExtremA

Bericht door johan283 »

scanspeakman schreef:
Tsja....het zijn vooral die extreme koel-eisen die het zo duur maken. Probeer uberhaupt maar eens iets te vinden wat voldoende koelt. En als je het dan doen, die het dan gelijk maar goed is mijn motto met dit soort dingen. Als het er ranzig afgewerkt uitziet gaat mijn vriendin al helemaal steigeren. De grootte van de kast was ze al niet heel happy mee......

Scanspeakman
tsja de WAF moet je niet onderschatten, kan tot veel discussie leiden weet ik uit ervaring :lol:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Afgelopen week eindelijk draad kunnen tappen in de koellichamen en vandaag alles er maar eens opgezet. Tevens een beetje zitten passen en meten hoe alles in de kast moet komen. Zo moet het een beetje gaan worden denk ik. Dan blijft de bekabeling ook nog een beetje kort. Trafo's "beneden" en de voedingsprinten op de "1e etage". Tevens moet ik nog een frame maken voor de trafo's. Op de bodemplaat schroeven is naar mijn mening geen optie; die buigt te ver door door het gewicht.

Scanspeakman
Bijlagen
extrema opstelling.jpg
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Nog een ExtremA

Bericht door johan283 »

nice begint er leuk uit te zien!!!!
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

En weer wat verder gekomen. Bijna klaar om te testen!

Scanspeakman
Bijlagen
nog redelijk lege kast
nog redelijk lege kast
frame voor de trafo's (om doorzakken van de bodemplaat te voorkomen)
frame voor de trafo's (om doorzakken van de bodemplaat te voorkomen)
trafo's erin geschroefd
trafo's erin geschroefd
en bijna klaar om te testen
en bijna klaar om te testen
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Zweitse »

Mooi om te zien hoor!
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Nog een ExtremA

Bericht door johan283 »

nice :goeie:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Eergisteren voor het eerst stroom erop. Was nog maar beperkt tot de softstartprint en het printje met aparte zekeringen voor de trafo's. Maar goed. De softstart doet het in ieder geval. En voor het eerst de groene ring rond de powerknop zien oplichten is toch stiekum wel cool....

Binnenkort voorzichtig de voedingsprinten testen.

Scanspeakman
Bijlagen
extrema.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog een ExtremA

Bericht door ray5150 »

Oeh...netkousen...yummie... :mrgreen: :rofl:

(die gele meter heb ik ook, doet het nog steeds na 20 jaar mishandeling... :lol: )
Plaats reactie