Aansluiten MiniDSP

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
MH

Aansluiten MiniDSP

Bericht door MH »

Ik heb vandaag een poging gewaagd om het audiosignaal in mijn receiver af te tappen en aan te sluiten op de MiniDSP (unbalanced). In mijn receiver zit een CODEC /Processor. Het uitgangssignaal van dit IC heeft een bruikbare amplitude, alleen meet ik een DC-offset van 2,5 Volt. Nu ben ik al een avond aan het zoeken naar Schema's van de MiniDSP maar deze heb ik nog niet kunnen vinden. Kan iemand mij meer info geven over de analoge ingangen van de MINIDSP? Zit er al een ontkoppel C, of moet ik nog maatregelen nemen om de offset kwijt te raken.
knuisje

Re: Aansluiten MiniDSP

Bericht door knuisje »

Zit er al in.
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

knuisje schreef:
Zit er al in.
Zit er inderdaad al in, vrij ruim overbemeten met 47uF zelfs. Toch zou ik voorzichtig zijn om de volgende reden: het is een elco. De MiniDSP werkt met een virtual ground, en ervan uitgaand dat hij door de USB poort wordt gevoed (5V) kan die nooit op op meer dan 2.5 V liggen, maar vermoedelijk lager. De plus-zijde van de elco staat op de spanning van deze virtual ground, wat ook logisch is omdat een beetje nette output nooit meer heeft dan 10mV DC of zoiets. Als je nu een output hebt met een DC offset van 2.5V, dan zou die wel eens hoger kunnen zijn dan het virtual ground niveau van de DSP. De elco is dan dus verkeerd om aangesloten, en dat gaat niet goed.

Voor alle zekerheid zou ik dus nog wel een uitgangscap gebruiken om die offset op het uitgangssignaal kwijt te raken. Of je kan de inputcaps van de MiniDSP vervangen door filmcaps.
knuisje

Bericht door knuisje »

Wat bedoel je met een virtuele ground? Volgens mij ligt de ground van de minidsp gewoon aan de massa.
Uit de datasheet:
Bijlagen
adc.png
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Ja, de aarde aan de din plug van de ingang van de MiniDSP zit aan dezelfde massa als de voeding.

Ouderwetse stereo werkt met een aarde en een plus en min aan de voeding. Moderne apparaten als de MiniDSP werken vaak maar op één voedingspanning en een aarde. In het apparaat wordt dan een kunstmatige aarde gemaakt die tussen de voedingsspanning en de aarde ligt. Een signaal slingert namelijk rond de aarde heen, dus bij een apparaat met maar één voedingspanning moet je de aarde optillen. Atlas is er nix bij. Dat heet in het Engels een 'virtual ground' en in het Nederlands weet ik het niet. Die ligt per definitie altijd onder de helft van de enkele voedingsspanning, bij de MiniDSP 5V, en is dus minder dan 2.5 V. Uit het schema dat je meestuurt maak ik op - helemaal duidelijk is het allemaal niet - dat het niveau van de virtual ground bij de MiniDSP 1.5 V is. Jouw offset is 2.5 V (die offset zou je kunnen zien als de virtual ground van je source). Omdat dit maar liefst 1 V meer is dan die van de MiniDSP gaan de elco's in dat ding naar de knoppen voordat je het wilt weten.
Laatst gewijzigd door vacuphile op ma 27 jun 2011, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MH

Bericht door MH »

Mmm laat ik maar een condensator toevoegen.. welke grootte zou deze condensator minimaal moeten hebben? Ik heb nog wel het eea liggen, maar ik weet niet of die tot 47uF gaan...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

vacuphile schreef:
...... voedingspanning, bij de MiniDSP 5V
5V is de minimale voedingsspanning, max is 24V
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Henkjan schreef:
vacuphile schreef:
...... voedingspanning, bij de MiniDSP 5V
5V is de minimale voedingsspanning, max is 24V
Ja, maximale voedingsspanning die je op het apparaat kan zetten is 24 V. Het eerste wat daarmee wordt gedaan is het terugbrengen tot het niveautje interne voedingsspanning waarop de DSP werkt. Zal wel 3.3V zijn of zoiets.
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Inderdaad! Intern in de ADAU1701 word het zelfs naar beneden gebracht naar 1,8volt ;-)
MH

Bericht door MH »

Leuke discussie :) , maareuuh..
.. welke grootte zou deze condensator minimaal moeten hebben?
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Ingangsimpedantie van MiniDSP is 50K, dus dat hoeft niet zo'n grote te zijn. 1 uF gaat tot 1/2PiRC= 3Hz.
MH

Bericht door MH »

thanx, ik ga eens graven in de bak condensatoren!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”