Project: M'n Eerste setje

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Dude

Re: Project: M'n Eerste setje

Bericht door Dude »

Dat verklaard wel het een en het ander,ik snapte het al niet hoe dat zou moeten met maar 1 buisje, maar effectief gezien zijn het er dus 2 in 1

Ik zal morgen eens met paint een schemaatje gaan uit dokteren hoe het dan samen komt.

Ik kijk net nog eens goed naar het schema en zie dat het het 2 verschillende plaatjes zijn :sure: het word iets duidelijke nu

Maar over die diodes, er moesten toch 2 buizen (EZ80) in combinatie met 2 diode's gebruikt worden?

zit er een wezenlijk verschil tussen die twee type dioden?

Met vriendelijke groet,
Gert-jan

P.S.

Klopt het trouwens zo hier beneden?
Bijlagen
2.1.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Oei... als je niet weet wat de het Ground icoontje is... dan vraag ik me toch af of het wel verstandig is om aan een buizenbak te beginnen.
Dude

Bericht door Dude »

:oops: ik weet van me zelf dat ik wat dat betreft van heel ver moet komen, ik heb ongeveer anderhalve maand geleden het idee gekregen om een buizenversterker te gaan maken en op dat moment wist ik nog helemaal niks af van audio electronica. Heel veel meer ervaring dan n stopcontact aansluiten heb ik niet . Het is daarom ook best hoog gegrepen (understatement)

Maar niet geschoten is altijd miss toch?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Ps vast mijn excuses aan de gene die kromme tenen van mij :|
Dude

Bericht door Dude »

Heb ik iedereen soms afgeschrikt met mn domme fout? :oops:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Is het misschien verstandig zo voor het eerst een uitgewerkt project te gaan bouwen? Op de site van Triode Dick staan tal van buizenprojecten uitgebreid weergegeven, erg handig bij een eerste buizenproject. Ook met weinig electronica kennis (niet lullig bedoelt) is dit goed te doen, voor de meeste projecten zijn trafo sets bij AE Europe te koop. http://www.triodedick.com/
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Als leek met hoge voltages werken vind ik zeer gewaagd... Waarom niet eerst een TA2024 ampje kopen met een potmeter. Cheap en zeer intressant om als eerste stappen in de DIY audio te zetten.

Als dat gelukt is... misschien een Line Pre-ampje met een buisje.
Dude

Bericht door Dude »

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu op moet zeggen of mee wil doen,

Enerzijds, zou het stom zijn als leek de goede en ook goed bedoelde adviezen van ''ervaringsdeskundige'' in de wind te slaan.

Anderzijds, Ben ik hier niet aan begonnen om het voor de zoveelste keer maar weer op te geven omdat ik merk dat ik wederom Teveel hooi op m'n vork genomen heb.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Het zijn adviezen Gert-Jan, en goed bedoelt. De hoge gelijkspanning in een buizenversterker zijn levensgevaarlijk, dat is waar TubeHead op doelt. Het is niet te vergelijken met wisselspanning, wat uit het stopcontact komt. Heb het zelf nooit meegemaakt maar je krijgt een geweldige opdonder van 400V gelijkspanning, als je het al na kunt vertellen. Ik raad het mensen ook altijd af als eerste project, had ik misschien ook direkt moeten doen.

Maar het is een advies, en je bepaalt altijd nog zelf wat je doet toch? Pas er in elk geval ontzettend mee op. Het gevaar zit 'm niet in de eerste keer dat je er spanning op zet, maar als je op een gegeven moment gaat meten en aanpassen wordt je er vanzelf al wat laconieker in, hier moet je echt voor waken.

Misschien een idee, zijn de versterkers van Nelson Pass niet wat? Klasse A, pcb's zijn ervoor in de handel, en er zijn vele tevreden beluisteraars van zijn versterkers. Heb zelf de Aleph 30 eens gebouwd.
Bijlagen
Aleph30%20018.jpg
Dude

Bericht door Dude »

Ik ben nooit voor goed advies in de wind slaan, Daarom staat de bouw van de buizenversterker zelf voor als nog op een laag pitje, Ik heb wel een boek bij bol.com besteld van ene P. Dieleman :Theorie en Praktijk van buizen versterkers

Dit ga ik eerst maar eens door lezen voor ik verder ga met de buizenversterker.

En om toch vast is een poging te wagen tot het bouwen van een versterker ben ik hier op het forum de bouw van een aantal transistor versterkers aan het volgen. Het versterker bordje van Knuisje komt regelmatig voorbij en heeft dan ook mijn intresse gewekt.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Dude

Bericht door Dude »

Hey,

Vandaag weer even bezig geweest ofja, heb de bouwmarkt aan het werk gezet om vandaag het hout voor de 2 black beauty's te laten zagen. uurtje of drie later was het al klaar (ondanks dat het best druk was) het zaagwerk ziet er weer keurig uit (mijn complimenten aan de mannen van de formido).Voor de voorkant wou ik eigenlijk kersen hebben, al was dat helaas niet iets wat ze overal standaart even hebben liggen, dus ben ik voor maranti gegaan. Ziet er ook mooi uit al verwacht ik wel dat het met de blanke lak wel donker zal gan kleuren.

Nou vroeg ik me af, moet ik nog iets aan de binnen kant plakken qua demping ? iets van tapijt of zo?. en kan ik later nog door het speakergat de evt filter onderdelen heen doen? wil ze eerst eens een tijdje beluisteren zonder filter.

Ik heb nou alleen niet de mogenlijkheid tot het maken van foto's ik zal morgen eens kijken of ik hier een camera gevonden kan krijgen. Foto's volgen nog:D
Dude

Bericht door Dude »

Bij deze nog even de foto's :D
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Voorlopig ligt het weer even stil denk ik, eerst eens wachten op de 3gen van de chr-70 denk ik
VT4C

Bericht door VT4C »

Deze EBay verkoper heeft ook betaalbare kits, soms zelfs prefabs. Hoef je alleen nog voor voeding, UGT's en behuizing te zorgen. UGT's van Hammond bijvoorbeeld.

Omdat buisgelijkrichting veel mooier klinkt dan met brugcel of diodes, is bij enkelasegelijkrichting onderstaand schema nog een mooi compromis. De halfgeleiderdiodes BYV96E (of BYW96) de buis (dubbel- diodes EZ81/6CA4, 5U4GB/5Z3, etc. Principeschema:
Bijlagen
Enkelfase gelijkrichting: hybride met buisdiodes en halfgeleiderdiodes.
Enkelfase gelijkrichting: hybride met buisdiodes en halfgeleiderdiodes.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoewel het tekeningetje van VT4C klopt,ben ik bang dat het voor dude die zelf zegt dat ie er niet zo veel van weet,niet erg duidelijk is :? .
Eerst even het waarom.De trafo heeft in het oorspronkelijke schema een middenaftakking op de hoogspanningswikkeling.Maar dude zegt dat zijn trafo een 0-300V wikkeling heeft dus zonder die aftakking.Met twee diodes kan dat verholpen worden.Voor de duidelijkheid het schema (deels) overgetekend met de verandering erbij :D .
Als je ipv die 1N4007 de diodes door VT4C voorgesteld wil gebruiken,ga je gang,maar volgens mij maakt het niks uit.
Anne

Oh ja,de trafo vermeld 2x275V en de vervanger 300V ,zou voor R1 en R2 47ohm 3W proberen om de (gelijk)spanning niet te hoog te hebben :shock: .
Bijlagen
DDBB.JPG
VT4C

Bericht door VT4C »

@Ah!buis
Die stopweerstanden in de AC leidingen gebruik ik ook meestal; in recent opgekapte HF10 versterkers uit '59 zag ik nog, dat Philips in de AC leidingen naar de gelijkrichterbuis ook stopweerstanden had ingezet (2x 47R).

Een wat hogere spanning is toch geen ramp: in de CRC van de voeding R vergroten tot de gewenste B+.
En nog mooier: choke-input LCRC. Een must-have in High-end voedingen. Spanning kan zo nog eerder te laag zijn (AC x 0,9), maar met kleine C na de gelijkrichting (meestal tussen de 1uF - 2,2uF) kan B+ op gewenste niveau getweaked worden.

PS
Bij audio versterkers nooit 1N4007, 1N5408, etc. diodes gebruiken, altijd gaan voor de Ultrafast Soft Recovery types (SF4007, BYV95, BYW96, BYV96E, etc. of hexfreds, en Schottkey diodes bij lage spanningen).
Dude

Bericht door Dude »

Hey VT4C en Ah!buis,

Voorlopig wacht ik nog even met het maken van een buizenversterker, heb toch het idee dat het voor nu te hoog gegrepen is :? , ik ga daarom nu eerst een versterker maken met het printje van knuisje, en wil daarna evt weer een stap verder gaan (met meerdere printjes). De buizenversterker komt nogsteeds, t gaat alleen ff duren :roll:

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
VT4C

Bericht door VT4C »

@Dude.
OK. Eerst maar wat literatuur over buizenversterkers aanschaffen. (En misschien bij Menno van der Veen kursus buizenversterker bouwen volgen.)
Plaats reactie