[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik heb de zelfde bovenfrees al 10 jaar, en bedenk bij elke klus weer nieuwe handigheidjes (maar meestal gaat er iets fout
)
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Kijk, we weten allemaal dat ik niet de snelste bouwer van 't forum ben.....
maar dat feit benadrukken zoals deze kleine akelige arachnide vind ik wat ver gaan
maar dat feit benadrukken zoals deze kleine akelige arachnide vind ik wat ver gaan
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Als de kat van huis is....
Ik zou het houden op pure jaloezie
Ik zou het houden op pure jaloezie
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
zo, gisteren weer een dagje kunnen werken aan de 2de laagkast.
Vandaag het deksel en het zijpaneel maar eens zien te plaatsen
Vandaag het deksel en het zijpaneel maar eens zien te plaatsen
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Zo, dekseltje staat in de lijm(klemmen), vanavond op me gemak het zijpaneel plaatsen
En hier alvast even het voorzetje hoe ik de uitstekende bracingpanelen ga affrezen.
De zijpanelen gebruik ik hierbij als geleiders en referentievlak. Over de bracing valt mijn freeszool met de uitsparing.
Ik " nul" de bovenfrees door de onderkant van het freesje gelijk te houden met de onderzijde van de freeszool.
Als ik daarna de frees over de freeszool heen laat glijden frees ik het teveel aan uitstekende bracing weg en heb ik straks een vlak waar ik de voor- en achterzijde van de luidsprekerkast kan verlijmen
In de laatste foto ontbreekt een kopieerring op de bovenfrees, die dient geplaatst te worden om niet per ongeluk je freeszool te raken. De ring zorgt ervoor dat de frees de uitsparing in de freeszool blijft volgen.
En hier alvast even het voorzetje hoe ik de uitstekende bracingpanelen ga affrezen.
De zijpanelen gebruik ik hierbij als geleiders en referentievlak. Over de bracing valt mijn freeszool met de uitsparing.
Ik " nul" de bovenfrees door de onderkant van het freesje gelijk te houden met de onderzijde van de freeszool.
Als ik daarna de frees over de freeszool heen laat glijden frees ik het teveel aan uitstekende bracing weg en heb ik straks een vlak waar ik de voor- en achterzijde van de luidsprekerkast kan verlijmen
In de laatste foto ontbreekt een kopieerring op de bovenfrees, die dient geplaatst te worden om niet per ongeluk je freeszool te raken. De ring zorgt ervoor dat de frees de uitsparing in de freeszool blijft volgen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
yes , good thinking. 
zou het zelf verzonnen kunnen hebben.
zou het zelf verzonnen kunnen hebben.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Kom zeg
als ik die bouw van die F5 zag 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
dank je, maar met hout denk ik altijd weer te moeilijk.
zo van waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
en ik denk altijd veel meer gereedschap nodig te hebben als echt nodig is.
maar door dit forum krijg je wel heel veel ideën, zaagtafels, frees hulpstukken, dus wie weet ga ik toch nog eens speakers maken.
zo van waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
en ik denk altijd veel meer gereedschap nodig te hebben als echt nodig is.
maar door dit forum krijg je wel heel veel ideën, zaagtafels, frees hulpstukken, dus wie weet ga ik toch nog eens speakers maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik verwacht eigenlijk niets anders van je Johngervenja schreef:....dus wie weet ga ik toch nog eens speakers maken.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Hatsikidéé, laagkast 2 is een feit en staat in de lijmklemmen
Natuurlijk weer braaf afgetekend, voorgeboord en braaf gesouvereinddtdtdtttt.
En zo staat de boel vannacht in de lijmklemmen. Morgen wel even een opschoonklusje in verband met de bruislijm die is gaan druipen
. Ik had hier en daar iets te veel speling naar mijn smaak om witte houtlijm op los te laten dus maar even een D4 gepakt. Wel erg fijn spul om mee te werken maar ik was niet snel genoeg met de boel omdraaien helaas.
Een scherpe steekbeitel en de boel is zo los.
Natuurlijk weer braaf afgetekend, voorgeboord en braaf gesouvereinddtdtdtttt.
En zo staat de boel vannacht in de lijmklemmen. Morgen wel even een opschoonklusje in verband met de bruislijm die is gaan druipen
Een scherpe steekbeitel en de boel is zo los.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Lord of the Rings : Two Towers
en inmiddels zit 1 van de eerste buitenste zijpanelen op zijn plekje.
Van binnenuit gedeuveld en geschroefd dus aan de buitenzijde is niks van de montagewijze te zien.
Verlijming middels witte D3 houtlijm, geheel uitgekamd over het gehele oppervlakte met een lijmkam #1.
Thanks voor je adviezen weer Arno!
en inmiddels zit 1 van de eerste buitenste zijpanelen op zijn plekje.
Van binnenuit gedeuveld en geschroefd dus aan de buitenzijde is niks van de montagewijze te zien.
Verlijming middels witte D3 houtlijm, geheel uitgekamd over het gehele oppervlakte met een lijmkam #1.
Thanks voor je adviezen weer Arno!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Geweldig!!!!
Ik heb voor zo iets gewoon geen geduld.
Zou ze snel in mekaar gooien want veels te nieuwsgierig hoe ze gaan klinken.......
Ik heb voor zo iets gewoon geen geduld.
Zou ze snel in mekaar gooien want veels te nieuwsgierig hoe ze gaan klinken.......
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ze lijken vrij klein op de foto!
wel lekker bezig!
wel lekker bezig!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Groter beeldscherm kopen.dre schreef:ze lijken vrij klein op de foto!![]()
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
of dichterbij het scherm gaan, sgoedkoper
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Thanks guys!

Als ik nou Damping-30 tekort kom, dan rijd ik wel even langs, dan prop ik jou wel in een laagkast, dat past prima en zal ook wel lekker dempendre schreef:ze lijken vrij klein op de foto!![]()
wel lekker bezig!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
zo, tussenstandje:
op elke laagkast is nu een buitenste zijpaneel aangebracht. Een 3de paneel is al voorgeboord en kan morgenchtend in de klemmen gezet worden. Dan kan ik daarna meteen het 4de en tevens laatste buitenste zijpaneel voorboren en morgenavond lijmen en klemmen.
Hieronder even montagewijze van een buitenpaneel. Ik leg de boel klaar, verdeel de lijm op het paneel n plaats daarna de deuvels.
Hierna plaats ik het zijpaneel op de liggende laagkast, daarna draai ik de boel om en plaats de lijmklemmen en schroef met 3.0x30-houtschroeven de boel nog eens extra vast.
op elke laagkast is nu een buitenste zijpaneel aangebracht. Een 3de paneel is al voorgeboord en kan morgenchtend in de klemmen gezet worden. Dan kan ik daarna meteen het 4de en tevens laatste buitenste zijpaneel voorboren en morgenavond lijmen en klemmen.
Hieronder even montagewijze van een buitenpaneel. Ik leg de boel klaar, verdeel de lijm op het paneel n plaats daarna de deuvels.
Hierna plaats ik het zijpaneel op de liggende laagkast, daarna draai ik de boel om en plaats de lijmklemmen en schroef met 3.0x30-houtschroeven de boel nog eens extra vast.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
paneeltje 3 staat de gehele dag al in de klemmen, vanavond even wisselen zodat het laatste buitenste zijpaneel eindelijk verlijmd kan worden, die ligt al voorbewerkt te wachten
1 na laatste buitenste zijpaneel:
Detailfoto; je ziet hier een deuvelgat en 4 gesouverijnde schroefgaten. De deuvels steek ik na verlijming vlak af met een scherpe beitel, de schroeven draai ik van binnenuit in de kast. Op deze wijze zie je aan de buitenste panelen niets van de montage. Per zijpaneel gebruik ik zo'n 9 deuvels en 24 houtschroeven (en natuurlijk houtlijm).
1 na laatste buitenste zijpaneel:
Detailfoto; je ziet hier een deuvelgat en 4 gesouverijnde schroefgaten. De deuvels steek ik na verlijming vlak af met een scherpe beitel, de schroeven draai ik van binnenuit in de kast. Op deze wijze zie je aan de buitenste panelen niets van de montage. Per zijpaneel gebruik ik zo'n 9 deuvels en 24 houtschroeven (en natuurlijk houtlijm).
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Die staan als een huis en gaan nooit meer uit elkaar.

