Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

EppeRRR

Re: Mijn eerste project: de "Piccolo" PCL86 versterker

Bericht door EppeRRR »

@VT4C: Dat kan ik altijd nog even proberen idd, duidelijke taal :D

@Ah!buis: Ik zal rustig blijven ;)

Maar ik zal 1 dezer dagen eens een tekening maken van hoe ik alles heb. Voeding weet ik zo wel, daar komt eerst een 220uF, dan een 150uF en dan 2x 47uF 200v in serie achter elkaar. Weerstanden op het eind zijn 2x23kOhm in serie.
Maar zoals gezegd zal ik eens een tekening maken van hoe ik alles heb, eigenlijk is het gewoon 2x de mono versie die ik eerder gemaakt had op het bord (alleen had ik de kabels toen beter weggelegd).

Alvast bedankt :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om misverstanden te voorkomen,heb de indruk dat je dat door elkaar gooit :? ,even over serie en paralel schakelen.
In serie , aansluiting-----onderdeel1----onderdeel2-----onderdeel3------aansluiting
Parallel , aansluiting-----onderdeel1----aansluiting
aansluiten hierboven-----onderdeel2-----aansluiten hierboven
aansluiten hierboven-----onderdeel3-----aansluiten hierboven
Hopelijk is de verwarring hiermee niet groter :cry: .

De condensator van 100nF 400V is er (nu pas ?) wel bij Dick.Die heet daar MKP(Beste) WIMA ,400V 40c en 630V 50c. :D

Een tijdje terug vroeg je naar een voorbeeld van hoe de voeding te maken.Je zou het zo kunnen doen :o .
Anne
Bijlagen
VDG.JPG
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Me ezelsbruggetje met serie en parallel is dat kerstverlichting in serie is (de ene min aan de andere plus) en dat het op deze manier bij elkaar is op te tellen (bijv. 200 stuks 1,2v lampjes in serie is 240v).

Maar om even een plaatje bij me vorige praatje te maken is hier me schema in paint (heb op de laptop geen teken programma voor schema's)
30 seconds of paint :P
30 seconds of paint :P
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als je het hebt gebouwd zoals je het hebt getekend verbaast het me dat er 240V uit de voeding komt.
De eerst 47uF elco zit in serie met de rest van de voeding.

Kijk nog eens goed of het zo zit en teken het dan nog eens opnieuw.

Haal anders die eerste 47uF elco er maar uit en vervang die door een draadje.

Je kunt het beste het schema van Anne nabouwen.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Bij mijn trafo heb ik al 250v, aan het eind van het voedingsschema zit ik over de 300v.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij de trafo heb je wisselspanning die verandert 50x per seconde van 0 naar max.negatief terug 0 dan max.positief en weer 0.Daarbij heet het max. de amplitude :o .
De effektieve waarde,die vaak wordt opgegeven, is die van een gelijkspanning die in een weerstand dezelfde hoeveelheid warmte veroorzaakt als de wisselspanning :? .
Het verband tussen de max. en eff. spanning is Veff x wortel2=Vmax of ongeveer 1,4x .
Dus dat je na de (top)gelijkrichter een hogere gelijkspanning vindt dan de trafowisselspanning valt te verwachten.
Maar niet met zo'n rare schakeling die je hogerop vertoonde :shock: .Condensators laten geen gelijkstroom door (tenzij ze stuk zijn :cry: ).
Anne
VT4C

Bericht door VT4C »

Misschien loop ik voor de troepen uit, maar qua chassisopbouw stel ik mij voor als op onderstaande clip, maar dan zonder die ECC83 uiteraard (zit al in PCL86).
De -eventuele- buisgelijkrichter zou ik om esthetische reden midden-voor de voed. trafo plaatsen en op die plek elko ('s) bij diode gelijkrichting. Op achterzijde vergulde cinch- ingangen en speakerklemmen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ssAfEfSK ... re=related[/youtube]
Hardwired! 8)

Volledigheidshalve: berekenen parallel weerstandwaarde: formule.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

@VT4C: dat is wel heel erg mooi gemaakt, mijn kastje is hooguit een proefkastje en is van hout ivm voorkomen van kortsluiting.

Ik heb net nog even bij de versterker gekeken en kwam tot de conclusie dat mijn vorige 'schema' niet helemaal juist was :oops:
voeding.jpg

Zo had ik de boel aangesloten.
disco

Bericht door disco »

Het wordt er niet beter op kerel, haal die 47u/200v elco's er eens tussenuit. Kun je de gelijkspanning meten op de volgende pinnen: 2 (kath T), 9 (an T), 7 (kath P), 6 (an P)?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

:lol: :lol: ik had de moed al opgegeven :cry: maar ,zoals ene B. deGroot al zong,"wie het eens proberen wil die mag" :wink:
Anne
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

disco schreef:
Het wordt er niet beter op kerel, haal die 47u/200v elco's er eens tussenuit. Kun je de gelijkspanning meten op de volgende pinnen: 2 (kath T), 9 (an T), 7 (kath P), 6 (an P)?
Ik moet even de boel weer uit het stof halen (letterlijk), maar ik zal het binnenkort eens gaan meten. Ben sowieso niet tevreden over het kabelgepruts in het kleine bakje, heb alle componenten net zo aangesloten als toen ik het nog op de plank had en daar had ik alle kabel 'netjes' gescheiden liggen.
Ah!buis schreef:
:lol: :lol: ik had de moed al opgegeven :cry: maar ,zoals ene B. deGroot al zong,"wie het eens proberen wil die mag" :wink:
Anne
De moed waarvan? Bouwen? Het is een leerproject voor mij die vanaf 0% kennis moet worden opgebouwd, een fout maken hoort erbij en heb geen deadline.
Dus ga gewoon op me gemak verder, moet alleen nog een lijstje met werkzaamheden afwerken voordat ik hier weer volop aan de gang kan :D
VT4C

Bericht door VT4C »

EppeRRR schreef:
De moed waarvan? Bouwen? Het is een leerproject voor mij die vanaf 0% kennis moet worden opgebouwd, een fout maken hoort erbij en heb geen deadline.
Dus ga gewoon op me gemak verder, moet alleen nog een lijstje met werkzaamheden afwerken voordat ik hier weer volop aan de gang kan :D
Nog wat inspiratie: SE-ECL86.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

WOW !!! Dat ziet er super gaaf uit VT4C :D

Denk dat ik toch maar serieus overweeg om de voeding in een apparte behuizing te bouwen als ik dit hierboven zie, prachtig (op de letters achterop na ;))
sevenup

Bericht door sevenup »

Alleen dan niet de hoogspanning met een tulpstekkertje aansluiten :shock:
Zijn ze niet echt voor gemaakt volgens mij.
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Nee daar zal een 4 aderige stekker/kabel voor in de plaats moeten komen, wat betreft stroom/spanning ben ik zeer huiverig en voorzichtig.
Plaats reactie