SMPS voedingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
een technische vraag tussendoor: als je "achter" een SMPS nou een ferrietring, vervolgens een dikke spoel en dan wat bufferelko's zet, dan lijkt t me dat de HF "rommel" toch wel flink onderdrukt wordt?
Dat zit standaard al in een SMPS Henkjan :wink:

Overigens vind ik vragen HOE de test gedaan moet worden veel belangrijker dan in details wat er getest gaat worden.
Denk daarbij aan hoe je dus een eerlijke test kunt doen.

Ik denk dat je op deze voeding doelt:
http://www.audiopower.it/index.php?opti ... &Itemid=63

Of deze?
http://connexelectronic.com/index.php/c ... s76mbbof96
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Overigens vind ik vragen HOE de test gedaan moet worden veel belangrijker dan in details wat er getest gaat worden. Denk daarbij aan hoe je dus een eerlijke test kunt doen.
dat begint toch met de vragen die ik stel over de testomgeving? als je niet vastlegt wat je gaat testen, kan je toch vrij lastig bepalen hoe je moet gaan testen :mrgreen:
geen idee, jij melde dat je ergens in verweggistan een interesante SMPS voeding had gezien, maar dat je hoopte dat nog wat anderen zouden meedoen om de verzendkosten te drukken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Dat is dan dus jou laatste punt in jou lijstje van testomgeving.

Wat we gaan testen lijkt me nogal duidelijk.
Of er namelijk hoorbare verschillen zijn tussen de verschillende voedingen en/of versterkers.
(en zo ja, welke beter is).

Je zult toch echt eerst een manier moeten verzinnen om dat goed te kunnen uitvoeren.
Zodat zo'n test dus niet door allerlei andere variabelen beïnvloed kan worden (en dat zijn er nogal wat, daarom is het ook zo moeilijk)


Ik bedoelde die voeding van audiopower, maar ik zit te twijfelen om toch die van connexelectronic te nemen.
Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Re: SMPS voedingen

Bericht door Videopac »

Ik ben niet echt een electrotechneut, dus graag jullie mening:
Hoe verhouden zich de hierboven genoemde voedingen van Audiopower en Connexelectronic tot elkaar en tot de Hypex SMPS180?

(Ik zit er sterk over te denken een 2-kanaals 180W Hypex UcD i.c.m. SMPS voeding te bouwen).
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: SMPS voedingen

Bericht door TubeHead »

Als zoon voeding in princiepe minder slecht is als een trafo. Dan is dit een leuke optie voor indirecte gloei voor buizen. En misschien zelfs OTL. Bedenk ik me nu.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door SSassen »

Waarom zou je *niet* de SMPS180 willen gebruiken voor de UcD180?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Re: SMPS voedingen

Bericht door Videopac »

Dat wil ik op zich ook wel, maar als iemand een nog betere voeding voor nog minder geld gevonden heeft, dan houd ik me uiteraard aanbevolen: het geld groeit mij namelijk ook niet op de rug :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door SSassen »

Videopac schreef:
Dat wil ik op zich ook wel, maar als iemand een nog betere voeding voor nog minder geld gevonden heeft, dan houd ik me uiteraard aanbevolen: het geld groeit mij namelijk ook niet op de rug :wink:
Nee, beter dan de SMPS180 die is toegesneden op de UcD180 en ontworpen voor audio wordt 't niet ben ik bang.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS voedingen

Bericht door Pjotr »

Al het andere is simpelweg geklooi. Je hebt n.l. een dubbele voedingsspanning nodig en dat vind je niet standaard in goedkope SMPS'en.

Die SMPS180 heeft ook gelijk alle beveilig functies ingebouwd zoals een DC off-set beveiliging. Hij is speciaal ontworpen door Hypex voor de UcD180.
Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Re: SMPS voedingen

Bericht door Videopac »

OK, duidelijk. Zit er nog verschil tussen de SMPS180 en de SMPS400A180?
Of kan ik gewoon kiezen welke qua formaat het beste in de behuizing past?

SMPS180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2364
SMPS400A180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3140
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: SMPS voedingen

Bericht door markbakk »

Ik denk dat er zo'n 220W verschil zit tussen die twee.
Als je voor het volle vermogen van de UCD180 wil gaan bij lage impedanties (van je speakers), is de 400-versie de betere keuze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS voedingen

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Als je voor het volle vermogen van de UCD180 wil gaan bij lage impedanties (van je speakers), is de 400-versie de betere keuze.
Alleen als je meerdere UcD's op 1 voeding zet. Met een enkele UcD180 haal je het volle vermogen op een SMPS180. Heb dat zo hier staan en getest.

Voor gemiddeld muziek in de huiskamer, ook op flink volume, volstaat die UcD180 voor een stereo paartje. Ook voor 4 ohm. En met hogere impedanties is het helemaal geen probleem. SMPS180 is een veel eleganter topologie met PFC dan de SMPS400 vind ik zelf.

Gaat het echt om zware power speakers met lage impedantie zou ik sowieso naar de UcD400 versterker modules gaan
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door bertor »

Als je 4 UcD180's op de SMPS400 aan wilt sluiten (impedantie speakers 8 Ohm of hoger), hoe werkt dat dan met de DC beveiliging? In de handleiding zag ik dat er maar twee aansluiting voor zijn, of heb ik dat niet goed gezien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS voedingen

Bericht door Pjotr »

Dat weet alleen Hypex :mrgreen:

Is hetzelfde volgens mij als met de SMPS180, zitten ook maar 2 ingangen voor een DC beveiliging op. Dus ja, dan kun ook maar 2 versterker modulen beveiligen w.d.b.Gaan ze dan wel tegelijk uit in geval dat.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door bertor »

Op pagina 10 van de datasheet staat dat er inderdaad 2 generic DC-error inputs zijn. Op diezelfde pagina (bovenaan) staat ook dat er een speciale error input is voor de OEM modules en ook dat je er meerdere kan aansluiten op deze ingang. Bij de genereric inputs tap je het signaal af van de luidsprekeruitgang, de OEM modules genereren blijkbaar zelf een signaal. Misschien bij hypex informeren of het mogelijk is om met een klein circuitje die ingang te kunnen gebruiken ;)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door bertor »

Het lijkt erop dat je eenvoudig met een 10k serieweerstand extra modules kan aansluiten op de generieke DC beveiliging:
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ost2424459


Nog een andere vraag, hoe verhouden de ruisniveau's van een SMPS zich tot een normale lineaire voeding? Harryeng heeft hier wel een opmerking over:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1497685
Er zit wel een DC beveiliging op, maar goed opletten. Niet de OEM aansluiting selecteren.

Zelf vindt ik de ouderwetse condensator beter klinken op het mid en het hoog, hij geeft wat minder achtergrond geruis. Ik heb de SMPS nu ingezet op mijn woofers, daar hoor je weer geen verschil.

(achtergrond geruis betekent net hoorbaar op de SMPS, bijna niet hoorbaar op de condensator met je oor op de tweeter)

Gr. Harry
Om hoeveel dB gaat het en wie heeft er nog meer ervaring mee? Het is voor mij een issue vanwege het hoge rendement van de hoorn (>100 dB).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

ik kwam net achter een belangrijk nadeel van een beetje stevige Meanwell SMPS: de fan is net een stofzuiger :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Gooi er een leuke Noctua of Nexus in :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

daar heb ik nu niets aan, wil nu een leuke klasse A versterker gaan gebruiken, en de enige fanloze die ik heb liggen is een 12A en dat lijkt me wat mager (de amp trekt al 3.3A in idle)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Dik koelblok kan overigens ook nog.
Of anders gewoon de temp in gaten houden :)

Die mosfets mogen meestal de 80 graden C nog wel halen of meer :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Dik koelblok kan overigens ook nog.
Of anders gewoon de temp in gaten houden :)

Die mosfets mogen meestal de 80 graden C nog wel halen of meer :P
ik denk dat het wel goed zou gaan, want het ding blijft ijskoud (de amp werd al snel lekker warm), die fan van dat ding is dus duidelijk niet temp gestuurd. morgen probeer ik eerst nog wel een andere voeding, die naar verluid wel een fan die temp gestuurd is heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
..... morgen probeer ik eerst nog wel een andere voeding, die naar verluid wel een fan die temp gestuurd is heeft.
dat lijkt er al meer op. duurtest moet nog (ik kreeg klachten van de lager gelegen verdiepingen in huis) maar bij zacht spelen blijft de fan gewoon uit. goed opletten dus als je zo'n kant&klaar voeding koopt dat de fan niet de hele tijd aan is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Zoek de verschillen

Bericht door b_force »

Vandaag zag ik een voeding liggen bij een vriend van me.
Daarop stond S-40-12.

Ik bedacht me dat Meanwell ook precies dat type heeft.

Zoek de verschillen :P

Wat ik alleen niet snap is dat die DongDaHua (wat een naam) voeding veel kleiner is.
110(L)*78(W)*35(H)

De Meanwell is 129*98*38mm

Specs verschillen ook niet bijzonder veel:
http://www.alibaba.com/product-gs/37560 ... ormer.html
http://www.meanwell.com/search/s-40/s-40-spec.pdf

Beetje typisch? :-s
Bijlagen
IMG_4543.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zoek de verschillen

Bericht door Arno »

Die moeren van je cirkelgeleider staan iig mooi scherp op de foto :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zoek de verschillen

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Die moeren van je cirkelgeleider staan iig mooi scherp op de foto :mrgreen:
:lol: :mrgreen:

Ja, met deze kl*te oude compact camera kun je gewoon niet normaal scherp stellen :(
(slaat toch ook nergens op, focus punt midden bovenaan ](*,) )
Laatst gewijzigd door b_force op vr 24 jun 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie