Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 23W)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Nou er worden door Ruud eerder een paar claims neergezet waarvan ik vraag hoe hij daar bij komt.

Ik heb al wat metingen gezien van die Peerless XXLS untis, maar om nu te zeggen dat de ALU versie zoveel (hoorbaar) beter is?
(voor enkel sublaag)
Ook dat de elektronica slechter zou zijn dan Hypex vind ik nogal een statement, evenals dat processing afbreuk zou doen.

Om vervolgens allemaal maar te bestempelen als gokken? :roll:
Dat lijkt net alsof duurdere spullen impliciet meer zouden leiden tot succes.
Dat is natuurlijk niet waar.

Waarschijnlijk bedoeld Dre dat ook, maar het komt er idd wat vreemd/onhandig uit misschien? :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

zijn we het eens? :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
zijn we het eens? :lol:
Ik weet niet? :P

Nou, naar mijn mening is twee keer 12" in een gemiddelde woonkamer al vrij vors.
Dat hangt er echter helemaal vanaf hoe hard jij speelt (bv ook films).
Ik zou eerder gaan voor 4 keer 10" en dan 2 keer 12-15" of maar een 18-21"
(enkel als voorbeeld)
Wellicht vindt iemand grote woofers dermate "gaaf" dat het al een reden op zich is 8)
(daar is toch ook niks mis mee?)

Ik weet niet wat JeroenGRT er voor over heeft, maar ik mag aannamen dat zijn budget ook niet oneindig is.
Het is gewoon een kwestie van afwegen wat maximaal haalbaar binnen een budget.
De eerste stappen daarin is gaan kijken hoeveel subwoofers hij maximaal kwijt kan en hoe luid hij speelt.
Daarna is het een kwestie van puzzelen.
Een DSP is sowieso wel een grote pre naar mijn mening.
De eventuele nadelen (waarvan de grootste integratie in een huidige set is) vind ik persoonlijk absoluut niet afwegen tegenover de voordelen (die in veel gevallen gehoormatig sterker zijn)
Laatst gewijzigd door b_force op za 18 jun 2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

het laag van een 15 inch klinkt gewoon makkelijker als van een 12 inch is mijn mening.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
het laag van een 15 inch klinkt gewoon makkelijker als van een 12 inch is mijn mening.
Dat kan, maar wat nu als je voor ongeveer dezelfde prijs (of een geringe meerprijs) twee 10 inchers tegenover een 15 incher neer kunt zetten?

Twee subwoofers bieden al heel wat meer voordelen, zeker akoestisch gezien (staande golven etc etc) tov 1 subwoofer.
Daarnaast kan het in veel gevallen allemaal wat kleiner (hoeft niet altijd voordeel te zijn)

Nadeel zou kunnen zijn dat oppervlak van twee 10 inchers net iets kleiner is dan een 15".
Dat betekent OF iets minder hard kunnen spelen (is dat erg, heb je zoveel SPL nodig?) OF wat minder laag (idem).

Maar ik mis eigenlijk de antwoord van JeroenGRT op al die "basisvragen".
Er wordt nu eerst gekeken naar mooie woofers & versterkers en dan pas bedacht hoe te te passen.
Dat is naar mijn mening de zaken omdraaien en een merkwaardige manier van werken.
Laatst gewijzigd door b_force op za 18 jun 2011, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

dat is inderdaad een afweging die je moet maken.......

ik zou dan voor 2x15 gaan en later weer :mrgreen:

al moet ik zeggen dat het bij amanda ok erg lekker klonk met 4x10 inch.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
al moet ik zeggen dat het bij amanda ok erg lekker klonk met 4x10 inch.
Nou, dat is precies wat ik bedoel :P

Met vier subwoofers is het mogelijk om het geluid (laag) nog beter uit te middelen in de kamer.
Het zou best kunnen dat het niet haalbaar is (je moet immers wel 4 subs kwijt kunnen) of dat het niet nodig is (enkel goed genoeg op luisterplek, de rest boeit niet).

Ik heb iig dat nog nergens terug kunnen lezen van JeroenGRT.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

buiten het akoestisch gebeuren om zou ik voor 15 inch kiezen :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
buiten het akoestisch gebeuren om zou ik voor 15 inch kiezen :wink:
:lol: :lol: :lol:
Laten we theoretisch gaan idealiseren :lol:
Zo lus ik er nog wel een paar :P

Akoestiek is waar je gewoon mee te maken hebt, daar kun je niet onderuit.

Om heel eerlijk te zijn vind ik zelfs het idee dat het wel goed zou komen met "dure" spullen vreemd.
Daarmee maak je JUIST een gok.
Zoiets staat nimmer garant voor succes (wat mensen overigens wel denken).
Slim en stapsgewijs nadenken, dat leidt tot succes :wink:

En nu ga ik boodschappen doen (heb honger)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

goed is goed,soms duur soms ook niet.
maar je moet ook niet altijd kosten blijven ontwijken......
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
goed is goed,soms duur soms ook niet.
maar je moet ook niet altijd kosten blijven ontwijken......
Ik zeg toch niet dat je kosten moet ontwijken?

Soms kan het niet anders, dat ben ik zeker met je eens.
Maar het lijkt mij wel handig om dat eerst even te onderzoeken.
Vaak zijn er veel mooiere en betere wegen naar Rome.
(die overigens subjectief blijven hoor)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

en maar blijven zoeken!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
en maar blijven zoeken!
Je weet wel steeds dingen uit z'n verband te trekken zeg :lol: :lol:
Nee natuurlijk blijf je niet oneindig lang zoeken ](*,)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

toch zie ik het regelmatig!
en dan krijg je van die projecten die op de stapel gaan!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

dre schreef:
toch zie ik het regelmatig!
en dan krijg je van die projecten die op de stapel gaan!
*zucht*
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

b_force schreef:
dre schreef:
zijn we het eens? :lol:
Ik weet niet? :P

Nou, naar mijn mening is twee keer 12" in een gemiddelde woonkamer al vrij vors.
Dat hangt er echter helemaal vanaf hoe hard jij speelt (bv ook films).
Ik zou eerder gaan voor 4 keer 10" en dan 2 keer 12-15" of maar een 18-21"
(enkel als voorbeeld)
Wellicht vindt iemand grote woofers dermate "gaaf" dat het al een reden op zich is 8)
(daar is toch ook niks mis mee?)

Ik weet niet wat JeroenGRT er voor over heeft, maar ik mag aannamen dat zijn budget ook niet oneindig is.
Het is gewoon een kwestie van afwegen wat maximaal haalbaar binnen een budget.
De eerste stappen daarin is gaan kijken hoeveel subwoofers hij maximaal kwijt kan en hoe luid hij speelt.
Daarna is het een kwestie van puzzelen.
Een DSP is sowieso wel een grote pre naar mijn mening.
De eventuele nadelen (waarvan de grootste integratie in een huidige set is) vind ik persoonlijk absoluut niet afwegen tegenover de voordelen (die in veel gevallen gehoormatig sterker zijn)
2 x 12inch is toch wel de max denk ik...deze kan ik net kwijt. Budget...tja staat niet meteen vast. Had eerst een bedrag van 1000 euro in gedachte, maar geen idee of dit wel realistisch is (2 BK subs moet dan wel lukken) . In ieder geval hoeft het niet in 1 keer aangeschaft te worden (lijkt mij) . De subs en speakers kan ik niet optimaal plaatsen, en wellicht is DSP dan een goede oplossing. En wat is luid? :lol: Vaak staat gewoon de radio aan, en dan staat het volume niet echt open :) . Op laag volume niveau moet het zeker goed klinken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

budget moet meer dan genoeg zijn!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

@JeroenGRT

Je bedoelt hiermee dus dat vier subwoofers sowieso geen optie zijn door gebrek aan ruimte/plaatsing?
Wat versta jij onder "niet optimaal kunnen plaatsen"?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Speakerland schreef:
Hallo Jeroen,

Volgens mij moet je het niet zoeken in meer geweld en oppervlak, maar in kwaliteit. Als je praat over 2 goede woofers van 10 of 12" in een gesloten kast met aktieve aansturing dan heb je in ieder geval meer dan genoeg kwantiteit aan laag.

Een goede kwaliteit en een goed totaalconcept is iets wat je niet zomaar bereikt door er nu een paar subs bij te zetten. Die BK kasten bijvoorbeeld, daar wordt een veel ouder type XXLS woofer (niet met een ALU membraan zoals de nieuwe versies) in gebruikt en ook de electronica is niet van het niveau van de Hypex. Je kunt inderdaad concluderen dat ze voor een kant en klare subwoofer niet duur zijn maar hoe ga je bepalen of ze gaan voldoen aan je eisen?

Een DSP in de signaalweg is leuk om van alles bij te stellen en naar smaak te kunnen afregelen. Processing doet echter altijd afbreuk aan de totale kwaliteit. Ook de Hypex DSP's hebben invloed op die manier. En Behringer helemaal.

Kortom; je kunt proberen op basis van gokken en een mix van de meningen hier op het forum op de goedkoopste manier een oplossing te vinden en dan maar hopen dat die bevalt, of te gaan voor een degelijke oplossing die misschien iets duurder is maar wel een veel grotere kans op succes heeft.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie...van die BK subs heb ik in ieder geval al veel goede dingen gehoord. Een paar htforum-ers (bij mij uit de buurt) hebben deze subwoofers ook, en ze zijn er erg tevreden over. Verder wist ik niet dat er een ouder type Peerless woofer gebruikt werd in de BK sub, ik lees nu net dat deze een "Paper cone" heeft. Het voordeel wat ik in ieder geval zie van de BK subs, is dat ik ze tegelijk voor HT en stereo kan gebruiken. 2 van zulke subs doen het vast goed op mijn Onkyo receiver.

Wat is nou het grote verschil van de Maxima sub (Hypex DS4.0 + Scan Speak 23W) t.o.v. een BK XXLS400 ? In ieder geval de prijs natuurlijk...maar wat is kwalitatief beter van de Hypex + SS 23W? Ik kom in ieder geval graag nog een keer luisteren naar de Maxima sub.

http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XXLS400FF.htm
http://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/XXLS400DF.htm

Groeten, Jeroen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

de 23w heb ik gehad.....
maakte bij mij weinig indruk!
zeker voor die prijs!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

b_force schreef:
@JeroenGRT

Je bedoelt hiermee dus dat vier subwoofers sowieso geen optie zijn door gebrek aan ruimte/plaatsing?
Wat versta jij onder "niet optimaal kunnen plaatsen"?
Ik heb geen balzaal als woonkamer...ruimte is dus ook wel een probleem. Tenzij ik subs voor achter als standaard ga gebruiken voor de rear speakers.
De subs (voor) kan ik niet vrij neerzetten, ze zullen achter de Vertigo's geplaatst moeten worden. (DF?)
Of een nieuwe vertigo topkast maken, zodat de subs eronder geplaatst kunnen worden. (zoals de maxima?)

De Vertigo's staan dicht bij de zijmuren....de ruimte/plaatsing blijft dus een probleem.
Ik heb de Behringer gehoord, daarom dacht ik misschien is dat voor mij ook handig. Ik heb gelezen dat de Behringer iets zou doen met het signaal, en dat het geluid daardoor minder zou worden....maar ik heb dit zelf niet geconstateerd. Maar misschien zegt dat meer over mij? Geen idee...ik vind het nog steeds goed klinken bij mijn neef, die dus een Behringer UltraCurve heeft aangeschaft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door b_force »

Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk je erin wil steken (en of je het mooi vindt), maar als ik het zo lees kun je zo vier subwoofers kwijt. 8)
Onder vertigos (top kast) en onder je rears.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door Martijn M »

De Scanspeak 23W is een fantastische woofer. Als je hem free-air op 20 hz tot z'n xmax laat wapperen hoor je amper wat -een goed teken. Bij een XXLS hoor je wat meer bijgeluiden. De 23W is echter een stuk duurder en levert minder output. Met muziek hoor ik die kwaliteit van de 23W niet echt terug.

Ik zou gaan voor vier stuks BK XLS200 gaan in combinatie met een miniDSP.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door dre »

dus is er beter!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: verbeteren laag scan speak vertigo

Bericht door JeroenGRT »

b_force schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk je erin wil steken (en of je het mooi vindt), maar als ik het zo lees kun je zo vier subwoofers kwijt. 8)
Onder vertigos (top kast) en onder je rears.
Hmmm....dat zet me wel weer aan het denken :)
Martijn M schreef:
De Scanspeak 23W is een fantastische woofer. Als je hem free-air op 20 hz tot z'n xmax laat wapperen hoor je amper wat -een goed teken. Bij een XXLS hoor je wat meer bijgeluiden. De 23W is echter een stuk duurder en levert minder output. Met muziek hoor ik die kwaliteit van de 23W niet echt terug.

Ik zou gaan voor vier stuks BK XLS200 gaan in combinatie met een miniDSP.
Maar hoe voer je zoiets nu praktisch uit? 4 subs ter ondersteuning van je frontspeakers?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”