Accuton + Eton 3-weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Accuton probeersel

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Klopt een correctie filter voor het laag zie ik niet als nadeel, dit staat parallel met de unit. Liest probeer ik wel de elementen in serie met de drivers te beperken.

Ik heb net wat zitten 'meten' met mijn oude vertrouwde Behringer 8024, het lijkt erop dat met het huidige filter de middentoner circa 4dB harder speelt dan de tweeter. Zou kunnen kloppen want de datasheets (zie eerdere post) geven 87db voor de tweeter en 88db voor het mid. Plus ik zit de tweeter nog extra te dempen met 3.3 ohm in serie.

Zou ik eventueel die 3.3 ohm weerstand weer weg moeten halen en dan de condensator waarde voor het hoog vergroten?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels heb ik de ruwbouw gemaakt voor een kast voor de C77/C11, er is 18mm MDF gebruikt. De voorplaat is 36mm dik en voorzien van facetten om de afstraling wat te verbeteren. De achterplaat is ook 36mm voor een beetje body.

Het hele kastje leunt 10 graden naar achteren. De bouw was dus nog niet zo simpel, zeker als je beseft dat ik slechts een decoupeerzaag heb gebruikt en op een mini balkon heb staan zagen en fresen.

De zijkanten zijn open en worden uiteindelijk alleen afgesloten door een dun stuk plexiglas. Deze kast hoeft namelijk niet luchtdicht te zijn omdat de middentoner zijn eigen gesloten kast bij zicht heeft. Door de plexiglas zijkanten kan ik makkelijk bij het filter wat ik in deze kasten ga inbouwen. Tevens blijft het filter dan zichtbaar, dat vind ik wel geinig.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0397.JPG
Walt

Bericht door Walt »

Filter weer wat gewijzigd, nu met de baffle van 30x20 cm speelde de C77 nog weer wat luider. Nu heb ik een 6.8 ohm Mundorf M-resist in serie met de C77 gezet om hem circa 5 dB terug te halen.

Het filter is nu:

Laagsectie: 8.2mH luchtspoel 2.0mm draad + 100uF Mundorf MKP + correctie netwerk 18mH/670uF/5 ohm.

Midsectie: 1.50mH Alpha Goertz foliespoel, 30uF MKP (15uF Audyn + 15uF Mundorf Supreme), 6.8 ohm Mundorf M-resist.

Hoogsectie: 3.3 ohm Mundorf M-resist, 2.2uF Mundorf S/G/O.

Nu maar weer eens luisteren...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

geef eens een omschrijving?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Ik moet eerst de tweede kast gaan maken alvorens een oordeel te kunnen geven, ik zit nu met een verschillend afstraal gedraag tussen links (losse C77/C11 unit op elkaar) en rechts (complete kast).

Ik kan wel zeggen dat het ook nu al wel 'aardig' klinkt :D

Moet ook op zoek naar mooie aansluitklemmen, achterplaat is 36mm dik dus niet alles zal zondermeer passen. Ik zag wel een stel leuke platen + vergulde bussen bij Rumoh voor 30 euro per plaat is dit iets?:

http://www.rumoh.nl/nl/terminals/2355-h ... -gold.html

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

keurig toch?

natuurlijk niet zelf gemaakt! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Voor de luidspreker aansluitingen blijft ik toch maar bij mijn standaard oplossing. Vergulde messing poolklemmen die zo direct door het hout gaan. Het worden deze van Intertechnik, ik denk dat die wel door 36mm moeten gaan:

http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... ,1303,4729

Tevens een stel fatsoenlijke reflexbuizen besteld:

http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... de,14,4621

Is een stukje degelijker dan het slappe buisje wat nu in de Eton kasten zit. Plus natuurlijk een goede stromingsvorm.

Tony heeft alles op voorraad dus dat gaat weer goed komen.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Kleine update:

Dankzij Jeroen_d heb ik nu goede metingen van de C77 + C11 Accutons. We hebben de invloed van de kast direct meegemeten. Het blijkt dat voor zulke oude units deze keurig meten. Volgens Jeroen lijken deze C77 en C11 wat vriendelijker te filteren dan de nieuwere Accutons.

Met behulp van Speaker Workshop ben ik gisteren flink aan het simuleren geslagen en ik ben tot het volgende filter gekomen. LET OP: dit is de gesimuleerde responsie op 15 graden! De meetcurves onder 15 graden zijn hiervoor gebruikt. Een foto van het huidige filter en de opstelling zijn bijgevoegd.

De C11 tweeter loopt via een 6.8uF condensator. Deze heb ik opgebouwd uit 3.3+1.5 uF Audyn Cap Plus en een Mundorf S/G/O van 2.2uF.

De C77 midrange loopt via een 30uF (15uF Audyn + 15uF Mundorf Supreme) een 1.5mH foliespoel en een 6.8 ohm Mundorf M-Resist. Parallel staat een 4.7uF Solen, deze zorgt voor het mooi gelijk lopen van de fase in het hogere frequentie bereik.

Groeten Walter
Bijlagen
filter1.JPG
filter2.JPG
IMG_0400.JPG
IMG_0402.JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zie dat de fase mooi gelijk loopt en dat het rendement aardig klopt.

Tip voor andere filteropbouw, want je hebt nu een grote weerstand in serie met de C77: Zet de weerstand in dezelfde sectie als de 1,5mH spoel en 30uF condensator. Je zult zien dat je dan een veel kleinere weerstand nodig heb voor de demping. Het is een subtielere vorm van rendement aanpassing. Ook, omdat je eerste orde filtert met de 30uF, zul je relatief veel last hebben van de impedantiebult bij 187Hz van de C77. Om dit sterk te verminderen beveel ik aan om een 10ohm parallel aan de C77 te zetten. Houd die weerstand constant en kijk hoe je dan de andere componenten moet aanpassen om weer op een goede curve uit te komen.
dre

Bericht door dre »

heb je je eigen filter ook gesmuleerd?
ben wel benieuwd!
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je advies. Vraagje, gegeven dat de gebruikte weerstand van 6.8 ohm voldoende zwaar is gedimensioneerd (in dit geval een 20W Mundorf, lijkt mij OK) waarom zou het verplaatsen van die weerstand tot voor de 4.7uF aftakking een voordeel zijn? Heeft de grote weerstand in serie met de C77 nadelige invloed op het klankbeeld?

Voornaamste reden dat ik het nu zo had gedaan, was omdat de 30uF, 1.5mH en 6.8 ohm zo al zaten in mijn vorige filteropzet. Ik hoefde nu alleen maar 4.7uF parallel te zetten.

Moet wel zeggen dat deze filteropzet zo goed klinkt, het lijkt goed in balans. Heb wel het idee dat de tweeter aardig hard moet werken...

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Dre,

Uiteraard heb ik gekeken wat mijn eigen probeersel deed volgens de simulatie. Zag er op zich goed uit, mooie overname tussen mid en hoog in de frequentie curve, maar de fase liep totaal niet gelijk.

Door de condensator van 4.7uF parallel te zetten aan de C77 lopen de fases nu een stuk mooier gelijk. Kan ook niet anders concluderen dat dit filter beter klinkt dan de vorige opzet.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Als ik bij die 6.8uF blijf voor de tweeter wordt dat weer een duur grapje, ik wil hier namelijk het liefst een Mundorf S/G/O inzetten. Die dingen doen toch iets, in mijn Tannoy D500 wist deze condensator de hele speaker een treedtje hoger te tillen qua klank...

Ik heb al wel 2 stuks Mundorf S/G/O van 2.2uF, eventueel 4 stuks hiervan bij kopen en dan per 3 parallel zetten om 6.6uF te krijgen, wat zou het beste zijn? Dit of toch gewoon een enkele S/G/O van 6.8uF?

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

gewoon een ander goedkopere er naast,zal bijna geen verschil maken.
behalve in de knip! :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Het is de hobby Dre, dus daar heb ik wel iets voor over :) Moet gewoon S/G/O komen voor de tweeter... Denk dat ik voor de 3x 2.2uF optie zou gaan, heeft als voordeel dat 4.4uF eventueel ook nog te maken is. Eventueel nog een keer een 1.0uF S/G/O erbij en bijna alle standaard waarden zijn samen te stellen.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Als ik bij die 6.8uF blijf voor de tweeter wordt dat weer een duur grapje, ik wil hier namelijk het liefst een Mundorf S/G/O inzetten. Die dingen doen toch iets, in mijn Tannoy D500 wist deze condensator de hele speaker een treedtje hoger te tillen qua klank...

Ik heb al wel 2 stuks Mundorf S/G/O van 2.2uF, eventueel 4 stuks hiervan bij kopen en dan per 3 parallel zetten om 6.6uF te krijgen, wat zou het beste zijn? Dit of toch gewoon een enkele S/G/O van 6.8uF?

Groetjes Walter
Zoals we gisteren ook al bespraken: probeer je in te houden! Geef jezelf een half jaar de tijd om dit filter optimaal te krijgen met standaard componenten.

Wat betreft mijn advies: het hangt er wel een beetje vanaf hoe laag de C77 moet werken. Maar een zo grote weerstand in serie zetten terwijl de C77 verder helemaal niet gedempt is, dat is niet handig. Dan krijgt hij relatief veel energie rond zijn resonantiefrequentie terwijl je hem daar helemaal niet hard wil laten spelen. Met een 10ohmn parallel aan de mid heb je op een heel eenvoudige wijze de impedantie voldoende lineair gemaakt.

Wat het te hard werken van de tweeter betreft: ik geloof hier niet zo in. Ook dat kan je pas zeggen als het filter qua klank verder is geoptimaliseerd. Het is veel voorkomend dat je denkt vervorming te horen, terwijl het feitelijk gaat om iets in de respons dat nog niet lekker zit waardoor de tweeter te hard of scherp van klank wordt.

Je moet nu gewoon heel lang gaan proberen en optimaliseren, dat loont bij deze units.
dre

Bericht door dre »

Het is veel voorkomend dat je denkt vervorming te horen, terwijl het feitelijk gaat om iets in de respons dat nog niet lekker zit waardoor de tweeter te hard of scherp van klank wordt.
dat liet je me inderdaad perdect horen met de vifa vertigo!
ik dacht extra dempingsmatriaal,jeroen uiteraard niet! :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Uitgaande van de tips van Jeroen ben ik nu op het volgende filter in de simulatie gekomen, zou dit wat kunnen zijn? Zeer opvallend is dat de seriespoel voor de C77 nu maar 0.47mH is i.p.v. 1.50mH, zo'n groot verschil had ik niet direct verwacht. Kostentechnisch is dit natuurlijk een voordeel want een mooie 0.47mH spoel is aanzienlijk goedkoper dan een 1.50mH versie.

De serieweerstand is inderdaad aanzienlijk kleiner nu, lijkt ook een voordeel.

De optelling en de fase zien er volgens de simulatie netjes uit, misschien is het de moeite waard om deze variant te bouwen, wie heeft nog tips voor verbetering?

Groetjes Walter
Bijlagen
filter3.JPG
filter4.JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat je nu een veel kleinere spoel nodig hebt is een kwestie van impedantie. De 10ohm verlaagt de impedantie van het geheel en vermindert sterk de oplopende impedantie van de C77 in het hoog. Dat scheelt dus een stuk, een kleinere spoel kan het werk dan ook doen.

Als ik nu naar de fase kijk, dan is het volgens mij mogelijk om beneden 2kHz deze nog beter gelijk te laten lopen door het hoogdoorlaatfilter alsnog tweede orde te maken. Ik zou eens proberen te optimaliseren met een serieschakeling van een spoel en een weerstand parallel aan de tweeter.

Als laatste zou ik de mid minder verzwakken, maar dat is ook een kwestie van smaak. Met de huidige afstemming zou ik waarschijnlijk teveel hoog en te weinig warmte ervaren.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik ga eerst het bovenstaande filter maken en beluisteren, in de tussentijd zal ik kijken of 2e orde op de tweeter beter gaat simuleren. Liefst hou ik het filter wel zo simpel mogelijk. Al mijn laatste speakers waren 1e orde op het hoog gefiltert, en eigenlijk wil ik dat nu ook weer doen...

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Die arme soldeerbout maakt overuren! Zojuist het bovenstaande filter gemaakt met dus 10 ohm MOX parallel aan de C77. De 0.47mH spoel is een nette foliespoel van Intertechnik.

Inmiddels ook een kroonsteentje moeten vervangen, deze was totaal lurp gedraaid... Dit is ook al weer de zoveelste filteropzet!

Wel handig zo'n los filterplankje met aansluitingen, dit scheelt een hoop ergenis versus alles steeds in een speakerkast moeten solderen.

Groeten Walter
Bijlagen
IMG_0405.JPG
Laatst gewijzigd door Walt op za 18 jun 2011, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

en?
Walt

Bericht door Walt »

Helaas er wordt hier tv gekeken in de woonkamer, geen muziek voor mij meer vandaag. Morgen maar eens vroeg uit bed en luisteren.

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

da`s jammer....
Walt

Bericht door Walt »

Ach ja, ik moet straks toch een meerdere dagen de tijd nemen om deze filter variant te beluisteren en te kijken hoe deze afstemming bevalt. Ik kan wel steeds het filter blijven wijzigen maar ik moet wel een idee krijgen welke kant het op moet gaan.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”