Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Johan Hendriks, ik kom uit Uitgeest en ben werkzaam als docent techniek en wiskunde. Muziek is een grote passie en ben er al redelijke tijd mee bezig. Nu heb ik besloten om zelf een paar hoornluidsprekers te gaan bouwen. Op het moment ben ik in het bezit van een Marantz SR-6004 met Crafty transmissielijn luidsprekers.
Ben eigenlijk erg tevreden over de speakers, de reden dat ik andere ga bouwen is een verhuizing. Onze nieuwe woonkamer is redelijk aan de maat en dit kunnen de kleine 10cm speakertjes niet bijbenen.
Nu even over de speakers die ik ga bouwen, ik wil de Tangband 1916 6,5" drivers gaan gebruiken, heb hier veel goeds over gelezen en vind het uiterlijk ook wel wat hebben.
Nu de kast... Tja... Omdat ik de reguliere hoornluidspreker kasten niet echt mooi vind ben ik zelf wat gaan ontwerpen. Ik heb dit ontwerp gebaseerd op het standaard bestaande ontwerp van de TB hoornluidspreker kast voor de desbetreffende drivers. Ik heb dus alle inhoudsmaten e.d. omgerekend naar de elipsvorm toe. Dat was een beste klus.
Toen heb ik hem van het weekend getekend in Autodesk Inventor omdat ik hem CNC ga laten uitfreesen, dit omdat het gewoon een te complexe vorm is. Die elipsvorm heeft natuurlijk ook zijn nadelen, denk aan de doorstroming e.d. maarja, ik moet gewoon concessies maken want moeders de vrouw heeft ook nog wat te zeggen
De grootte van de drukkamer ga ik naderhand bepalen als de speaker gebouwd is en klaar is voor de testfase. Alle suggesties e.d. zijn van harte welkom...
Mvg,
Johan
