pioneer sx 828
Moderator: Beheerdersteam
pioneer sx 828
Mijn mooie receiver sprong gisteren in de protectie en bleef er in.
Vanochtend nog eens aangezet en na 15 seconden weer in de protectie.
Voortekenen dat er iets aan de hand was waren :
Bijna elke keer, het laatste jaar, dat ik 'm aanzette sprong de receiver even in de protectie waarna deze er weer uit ging en gewoon bleef spelen.
Daarnaast viel een kanaal beneden een bepaald volume regelmatig uit.
Door het volume wat op te schroeven bleven beide kanalen gewoon spelen.
Wijzen beide storingen op het zelfde defect en waar moet ik dan waarschijnlijk zoeken?
Vanochtend nog eens aangezet en na 15 seconden weer in de protectie.
Voortekenen dat er iets aan de hand was waren :
Bijna elke keer, het laatste jaar, dat ik 'm aanzette sprong de receiver even in de protectie waarna deze er weer uit ging en gewoon bleef spelen.
Daarnaast viel een kanaal beneden een bepaald volume regelmatig uit.
Wijzen beide storingen op het zelfde defect en waar moet ik dan waarschijnlijk zoeken?
Heb je goed gezien!
Ik heb te weinig kennis van electronica maar het moet een van de drie onderdeeltjes zijn die in het zwartgeblakerde stukje zich bevinden, waaronder een weerstandje (heb ik doorgemeten, is nog goed) en dan een rood busje waarop staat 330 Ohm Joule (?) en een transistortje (?)
met drie pootjes.
Ik heb te weinig kennis van electronica maar het moet een van de drie onderdeeltjes zijn die in het zwartgeblakerde stukje zich bevinden, waaronder een weerstandje (heb ik doorgemeten, is nog goed) en dan een rood busje waarop staat 330 Ohm Joule (?) en een transistortje (?)
met drie pootjes.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: pioneer sx 828
Zoiets gebeurt ook bij een slecht kontakt met een hogere overgangsweerstand. Gezien de vele wrapverbindingen en de kleur van de 2 kruisschroeven op je laatste detailfoto is het niet ondenkbaar dat oxide de veroorzaker is. De warm geworden onderdelen zijn in dat geval misschien slechts een symptoom.mipo schreef:Daarnaast viel een kanaal beneden een bepaald volume regelmatig uit.
Wat hier direct opvalt is de afwijking van het folie van de 2e condensator van links. Even eruit solderen en aan de onderkant bekijken kan denk ik geen kwaad hier. Misschien ook even doormeten als je hem ergens aan een RCL meter kan hangen, preventief vervangen kan ook natuurlijk (maar dan zou ik ze alle 4 doen).mipo schreef:Heb je goed gezien!
met drie pootjes.
Heb je ook een foto van de onderkant van die print?
Ik heb een paar rondjes om verdachte soldeer verbindingen gezet, ze zien er redelijk bros uit. Je kan ze zo even aantikken met de bout en wat nieuw soldeer toevoegen.
Heb je de voedings spanning al gemeten? is deze symmertrisch? en is er per ongeluk een dc component aanwezig op de uitgang van de versterker als er geen signaal wordt aangeboden?
Heb je de voedings spanning al gemeten? is deze symmertrisch? en is er per ongeluk een dc component aanwezig op de uitgang van de versterker als er geen signaal wordt aangeboden?
Dank Midimaze
Ik heb de slechte solderingen doorgesoldeerd.
receiver weer aangezet, geen inschakelklik, na 1 min klik en receiver speelt 5 sec, dit herhaalt zich onregelmatig. klik aan, klik uit.
Ik heb de slechte solderingen doorgesoldeerd.
receiver weer aangezet, geen inschakelklik, na 1 min klik en receiver speelt 5 sec, dit herhaalt zich onregelmatig. klik aan, klik uit.
Dit al gaat boven m'n pet, sorry.Heb je de voedings spanning al gemeten? is deze symmertrisch? en is er per ongeluk een dc component aanwezig op de uitgang van de versterker als er geen signaal wordt aangeboden?
Als ik kijk naar de bovenste foto in je post van Za 03 Jan 2009 12:07, lijk er ook wat van zwarte aanslag aan de pootjes van de diode tussen de elco´s te zitten (het rechter pootje). Dit is mij ook opgevallen op de eerste foto die je postte. Ik zou als ik jou was die hele print gewoon eens doorsolderen. Hiermee bedoel ik niet pootje voor pootje heetstoken en weer laten afkoelen, maar tijdens het heetstoken ook een klein beetje tin toevoegen.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa