Er is niks mis met de bafflestep compensatie. Wat je ziet is het effect van de ruimte, anechoisch doet de speaker dit helemaal niet.Ronkel schreef:Mja. En toch blijf ik enige twijfels houden bij de bafflestep-compensatie. Hij valt vanaf 200 Hz af, daar helpt je kamer nog geen bal mee. Je houdt met één klein woofertje ook niet zomaar even 87 dB rendement over zonder in te leveren op bafflestep-compensatie.
EDIT: typo
Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 23W)
Moderator: Beheerdersteam
Re: verbeteren laag scan speak vertigo
Ja, kijk maar op de datasheet dan weet je genoeg.bertor schreef:Bedoel je die bult bij 800 Hz?jeroen_d schreef:Gewoon, typisch scanspeak. Weet je toch? 12M heeft een typisch karakter, de 10F niet. Als je van karakter houdt dan vind je de 12M zijn meerprijs waard. -edit- je zou wellicht het karakter van de 12M kunnen wegfilteren, maar dat is lastig met een passief filter. Met DSP haal je het karakter er wel uit denk ik.Martijn M schreef:Lastig probleem. De speaker lijkt goed ontworpen te zijn. Ik zou het daarom zoeken in het toevoegen van luidsprekers voor het laag en DSP, bijv. de MiniDSP.
Hier kun je natuurlijk een reactie op verwachten! Wat is dat typische scanspeakgeluid?
bertor schreef:Meer gebruikelijk is om de respons te laten zien op logaritmische schaal voor de x-as. Maar idd wat Ronkel zegt, waarschijnlijk kun je met DSP het midlaag nog wat aanpakken. Het laag is niet heel beroerd, alleen die piek bij 35 Hz wel aanpakken.JeroenGRT schreef:Gemeten is met een Behringer ECM8000 meetmicrofoon, via een E-MU 0404 USB-geluidskaart aangesloten op een netbook. Room EQ Wizard (REW V5)
Qua kastresonanties, bij welke frequenties is dat? (makkelijk te achterhalen door te voelen aan de kast tijdens een freqeuntiesweep). Je kunt eventueel nog verstevigingen aanbrengen intern, het lijkt me zonde om daarvoor een nieuwe kast te bouwen.
Dus voor mij zou zo'n Behringer DSP (of ander) ook wel nut kunnen hebben? Bij welke frequentie het precies optreed weet ik niet, bij opnamen waar veel laag in zit (bijv. Yello - Essentials) zijn de trillingen van de kast gewoon voelbaar. Het Vifa Vertigo project (xt300 + 2x PL18) was intern voorzien van bracing...deze heeft dit probleem niet. Ik denk dat het erg lastig word om verstevigingen aan te brengen in deze gefineerde kast, misschien dat een paar balken lukt. Maar dan heb ik het idee dat het nog niet optimaal is. Als je kijkt naar het plaatje hieronder, dan vind ik deze vertigo plus qua bouw beter aangepakt dan het origineel.bertor schreef:Meer gebruikelijk is om de respons te laten zien op logaritmische schaal voor de x-as. Maar idd wat Ronkel zegt, waarschijnlijk kun je met DSP het midlaag nog wat aanpakken. Het laag is niet heel beroerd, alleen die piek bij 35 Hz wel aanpakken.JeroenGRT schreef:Gemeten is met een Behringer ECM8000 meetmicrofoon, via een E-MU 0404 USB-geluidskaart aangesloten op een netbook. Room EQ Wizard (REW V5)
Qua kastresonanties, bij welke frequenties is dat? (makkelijk te achterhalen door te voelen aan de kast tijdens een freqeuntiesweep). Je kunt eventueel nog verstevigingen aanbrengen intern, het lijkt me zonde om daarvoor een nieuwe kast te bouwen.
De oude vertigo kast kan ik wel weer gebruiken voor een ander project.
Het aanbrengen van extra verstevigingen is in sommige gevallen znivol, maar kan ook negatieve consequenties hebben. Debertor schreef:Qua kastresonanties, bij welke frequenties is dat? (makkelijk te achterhalen door te voelen aan de kast tijdens een freqeuntiesweep). Je kunt eventueel nog verstevigingen aanbrengen intern, het lijkt me zonde om daarvoor een nieuwe kast te bouwen.
Overigens kan het ook zo zijn dat Jeroen te maken heeft met staande golven in de behuizing. Die kunnen eenvoudig aangepakt worden met dempingsmateriaal in de behuizing. Een gesloten kast kun je in feite helemaal volstoppen, maar bij een BR moet je er altijd op letten dat de poort nog goed zijn werk kan doen en dat de afstemming niet te veel verschuift. In de praktijk valt dat laatste vaak nog wel mee, maar de luchtstroom naar de poort moet enigszins vrij blijven.
EDIT: 'Staande golven' is hier niet helemaal juist. Het zijn resonanties.
Laatst gewijzigd door Martijn M op do 16 jun 2011, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar begrijp ik nu goed dat de vertigo kast gesloten te maken, een goed idee is? Samen met een aanvulling van 2 subwoofers? (Hypex 2.0/4.0 + Peerless of Scan Speak woofers) . Dan ben je wel het meest flexibel volgens mij...
Of kun je dan beter kiezen voor een passief systeem met de SS 7000 ringrad + 18W midwoofer + 26W woofer. Zoals de Jensen van Troels? Dan kan ik mid laten zitten in de originele vertigo kast, en daar een ss discovery ringrag bij plaatsen, samen met een passende woofer.
Of kun je dan beter kiezen voor een passief systeem met de SS 7000 ringrad + 18W midwoofer + 26W woofer. Zoals de Jensen van Troels? Dan kan ik mid laten zitten in de originele vertigo kast, en daar een ss discovery ringrag bij plaatsen, samen met een passende woofer.
Ik zou dat eerste doen: BR dicht, eventueel meer demping in de kast, een paar subs erbij + DSP. Met de DSP zou je dat bultje rond 800 hz van de mid (als die er al niet is uitgefilterd) ook weg kunnen halen.
Deze optie kost relatief weinig geld en tijd en de kans op succes is zeer groot.
Deze optie kost relatief weinig geld en tijd en de kans op succes is zeer groot.
Kun je dan bijv. ook een Hypex PSC2.400 of AS2.100 Digital gebruiken? Normaal word deze alleen gebruikt voor een tweeweg systeem....maar als je nou het midhoog passief filtert, en het laag dus actief...is dit mogelijk? Of denk ik nu te simpel?
PSC2.400
The PSC2.400 is a plate amp for use in powered speaker systems.
Its Digital Signal Processor is fully configurable to suit applications as diverse as 2-way monitor speakers and powered subs. Four programmable presets, Powercon inlet and balanced audio inputs make it the ideal workhorse for professional or high-end domestic speakers.
Specifications
GENERAL FEATURES:
-Two 400W UcD amplifiers
-Powered by SMPS400
-Four programmable presets
-Balanced audio input
-Balanced audio through loop
-Powercon power connection
-Two channel active filtering
-Fully user-configurable DSP filters
-Firmware update by USB
APPLICATIONS:
This module can be used for the following setups:
- Active 2-way speaker
- Powered stereo system
- Active powered sub-woofer
All setups are possible with analogue and optional with the digital audio inputs AES/EBU.
OPTIONAL FEATURES:
- AES/EBU input and output
TECHNICAL DATA:
Supply voltage: 180-264Volt AC/50Hz (switchable to 90-132Volt 60Hz)
Output power: 400W @ 4Ohms per channel or total.
MECHANICAL DATA:
Dimensions: 142mm x 330mm x 55mm (W x H x D)
Weight: 1.1Kg
NOTE:
No cables included
2-kanaals versterker met ingebouwde DSP
Deze revolutionaire versterkermodule heeft twee eindversterkers van 100 W RMS aan 4 ohm aan boord. Met behulp van de ingebouwde DSP kunnen deze vrij toegewezen en ge-equalised worden. Hierbij kunnen metingen van aan te sturen luidsprekers ingevoerd worden. Met behulp van de meegeleverde software en via USB gekoppeld aan de PC kan bijvoorbeeld een twee-weg systeem worden gemaakt. De ene eindtrap stuurt dan de tweeter aan en de andere de woofer. Er staan dan 13 filterstappen (elk met vrij instelbare filterhelling/Q/gain) beschikbaar om de twee gebruikte speakers exact op elkaar af te stemmen. De ingevoerde meting moet dan wel goed zijn, maar daar kunnen wij voor zorgen. Een ieder die deze modules en de speakers bij ons aanschaft kan GRATIS de benodigde metingen laten doen in onze dode kamer.
PSC2.400
The PSC2.400 is a plate amp for use in powered speaker systems.
Its Digital Signal Processor is fully configurable to suit applications as diverse as 2-way monitor speakers and powered subs. Four programmable presets, Powercon inlet and balanced audio inputs make it the ideal workhorse for professional or high-end domestic speakers.
Specifications
GENERAL FEATURES:
-Two 400W UcD amplifiers
-Powered by SMPS400
-Four programmable presets
-Balanced audio input
-Balanced audio through loop
-Powercon power connection
-Two channel active filtering
-Fully user-configurable DSP filters
-Firmware update by USB
APPLICATIONS:
This module can be used for the following setups:
- Active 2-way speaker
- Powered stereo system
- Active powered sub-woofer
All setups are possible with analogue and optional with the digital audio inputs AES/EBU.
OPTIONAL FEATURES:
- AES/EBU input and output
TECHNICAL DATA:
Supply voltage: 180-264Volt AC/50Hz (switchable to 90-132Volt 60Hz)
Output power: 400W @ 4Ohms per channel or total.
MECHANICAL DATA:
Dimensions: 142mm x 330mm x 55mm (W x H x D)
Weight: 1.1Kg
NOTE:
No cables included
2-kanaals versterker met ingebouwde DSP
Deze revolutionaire versterkermodule heeft twee eindversterkers van 100 W RMS aan 4 ohm aan boord. Met behulp van de ingebouwde DSP kunnen deze vrij toegewezen en ge-equalised worden. Hierbij kunnen metingen van aan te sturen luidsprekers ingevoerd worden. Met behulp van de meegeleverde software en via USB gekoppeld aan de PC kan bijvoorbeeld een twee-weg systeem worden gemaakt. De ene eindtrap stuurt dan de tweeter aan en de andere de woofer. Er staan dan 13 filterstappen (elk met vrij instelbare filterhelling/Q/gain) beschikbaar om de twee gebruikte speakers exact op elkaar af te stemmen. De ingevoerde meting moet dan wel goed zijn, maar daar kunnen wij voor zorgen. Een ieder die deze modules en de speakers bij ons aanschaft kan GRATIS de benodigde metingen laten doen in onze dode kamer.
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hallo Jeroen,
Zoals gelukkig hier op het forum bevestigd is de Scan Speak Vertigo compleet en goed ontworpen. Laten we dat even voorop stellen, ik zit er niet op te wachten dat de schijn zou ontstaan dat dat niet zo is.
Aan laagweergave zitten heel veel aspecten die meespelen naast de puur technische kant zoals de akoustische afstemming en kastontwerp. De gebruikte woofer is van een uitstekende kwaliteit en heeft een verantwoorde afstemming in de Vertigo kast.
De plaatsing en akoustiek van de luisterruimte is een zeer belangrijke factor. Staande golven in de luisterruimte zijn er altijd en hebben een zeer grote invloed.
De aansturing is ook belangrijker dan vaak gedacht wordt. Een goede versterker is voor een luidspreker als een Vertigo noodzakelijk. Overigens denk ik dat je gebruikte versterker daar geen tekortkoming zal geven.
De laagkwaliteit van de opnames is heel erg verschillend en bovendien heel vaak behoorlijk gemanipuleerd. Bij popmuziek wordt er blijkbaar tegenwoordig niet meer vanuit gegaan dat er ook luisteraars zijn met een goede geluidsinstallatie en wordt de mix geoptimaliseerd op mobiele audio en pretsetjes. Dit door het aandikken van het laag en vette compressie. Dan kun je thuis je set nog zo goed voor elkaar hebben, klinken doet het dan echt niet.
En nog een hele belangrijke: Persoonlijke Voorkeur. Hier in de winkel ervaar ik dagelijks dat de perceptie van "een goede laagweergave" heel erg van persoon tot persoon verschilt.
De moderne digitale techniek biedt tegenwoordig ook tal van oplossingen, ik ben er echter wel van overtuigd dat het gebruik van DSP's echt niet alleen maar voordelen biedt.
Zoals je hier in de winkel al eens gehoord hebt (de Maxima bijvoorbeeld), aanvulling met actief laag kan op het gebied van kwaliteit behoorlijk iets toevoegen. Bovendien heb je dan veel meer als bij een passief systeem de mogelijkheid om naar smaak en omstandigheden bij te regelen.
Een voor de hand liggende optie is hier al genoemd, maak de kast gesloten en verklein de inhoud van de woofer en voeg actief laag toe. Je kunt als je wilt een keer hier komen luisteren naar een opstelling met de Vertigo's waarvan we de poort dichtstoppen i.c.m. de subs van de Maxima. Dan kun je voor jezelf bepalen in hoeverre die oplossing voor jou perspectieven biedt. Hoe je dat dan praktisch uitvoert is de volgende stap....
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Zoals gelukkig hier op het forum bevestigd is de Scan Speak Vertigo compleet en goed ontworpen. Laten we dat even voorop stellen, ik zit er niet op te wachten dat de schijn zou ontstaan dat dat niet zo is.
Aan laagweergave zitten heel veel aspecten die meespelen naast de puur technische kant zoals de akoustische afstemming en kastontwerp. De gebruikte woofer is van een uitstekende kwaliteit en heeft een verantwoorde afstemming in de Vertigo kast.
De plaatsing en akoustiek van de luisterruimte is een zeer belangrijke factor. Staande golven in de luisterruimte zijn er altijd en hebben een zeer grote invloed.
De aansturing is ook belangrijker dan vaak gedacht wordt. Een goede versterker is voor een luidspreker als een Vertigo noodzakelijk. Overigens denk ik dat je gebruikte versterker daar geen tekortkoming zal geven.
De laagkwaliteit van de opnames is heel erg verschillend en bovendien heel vaak behoorlijk gemanipuleerd. Bij popmuziek wordt er blijkbaar tegenwoordig niet meer vanuit gegaan dat er ook luisteraars zijn met een goede geluidsinstallatie en wordt de mix geoptimaliseerd op mobiele audio en pretsetjes. Dit door het aandikken van het laag en vette compressie. Dan kun je thuis je set nog zo goed voor elkaar hebben, klinken doet het dan echt niet.
En nog een hele belangrijke: Persoonlijke Voorkeur. Hier in de winkel ervaar ik dagelijks dat de perceptie van "een goede laagweergave" heel erg van persoon tot persoon verschilt.
De moderne digitale techniek biedt tegenwoordig ook tal van oplossingen, ik ben er echter wel van overtuigd dat het gebruik van DSP's echt niet alleen maar voordelen biedt.
Zoals je hier in de winkel al eens gehoord hebt (de Maxima bijvoorbeeld), aanvulling met actief laag kan op het gebied van kwaliteit behoorlijk iets toevoegen. Bovendien heb je dan veel meer als bij een passief systeem de mogelijkheid om naar smaak en omstandigheden bij te regelen.
Een voor de hand liggende optie is hier al genoemd, maak de kast gesloten en verklein de inhoud van de woofer en voeg actief laag toe. Je kunt als je wilt een keer hier komen luisteren naar een opstelling met de Vertigo's waarvan we de poort dichtstoppen i.c.m. de subs van de Maxima. Dan kun je voor jezelf bepalen in hoeverre die oplossing voor jou perspectieven biedt. Hoe je dat dan praktisch uitvoert is de volgende stap....
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Je kunt hoog en laag springen, ook een 18W van Scanspeak heeft z'n beperkingen qua laagweergave. Met DSP-en op de luisterplek moet je weten wat je doet (bv. een boost van 6-9dB op 70Hz vindt een BR-systeem met Fs op ca. 35Hz niet fijn). Als je doel een rechte FR-karakteristiek op de luisterplaats is, ontkom je niet aan het perfect plaatsen van je luidsprekers en wss. ook niet aan een of meerdere subs op tactische plaatsen opgesteld. Als je alleen met de Vertigo's wil blijven spelen is DSP vooral goed voor correcties in mid en hoog. Maar of dat zo nodig is bij deze luidspreker...
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik vindt dat een zeer goede oplossing , je laat je speaker zoals ie is ontworpen met al zijn kwalieteiten , door de laagspeaker in een goede gesloten kast te zetten reduceer je drasties zijn x-max waardoor ie luider kan spelen , en actiefe subs doen de rest.Speakerland schreef:Een voor de hand liggende optie is hier al genoemd, maak de kast gesloten en verklein de inhoud van de woofer en voeg actief laag toe. Je kunt als je wilt een keer hier komen luisteren naar een opstelling met de Vertigo's waarvan we de poort dichtstoppen i.c.m. de subs van de Maxima. Dan kun je voor jezelf bepalen in hoeverre die oplossing voor jou perspectieven biedt. Hoe je dat dan praktisch uitvoert is de volgende stap....
En dan zou ik zeer zeker eens naar speakerland gaan om te ervaren hoe dat dan klinkt en kan je een goede afweging maken of dat het is wat je wil.
Lijkt mij de meest succesvolle mogelijkheid.
Hallo Ruud,Speakerland schreef:Hallo Jeroen,
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik snap dat de plaatsing en akoestiek van groot belang is, hier kan ik nog wel wat winst boeken vermoed ik. Ik kom graag na Oss toe om een gesloten Vertigo, aangevuld met de subs van de Maxima te beluisteren. Stel dat het geluid me dan bevalt, wat zou je dan adviseren? Wat zijn de nadelen van DSP eigenlijk, en hoe denk je over de Hypex AS2.1 en Hypex PSC2.4? Zou ik zoiets dergelijks kunnen gebruiken voor bij de Vertigo?
Ook ben ik benieuwd wat je vind van de Scan Speak 25w8565-00 in een gesloten box. Hier kan ik voor een leuke prijs aankomen, ik snap dat dit een wat goedkopere woofer is dan de 23W Revelator uit de Maxima...maar in hoeverre kan deze meekomen?
nog groter??
suggesties??
Peerless XXLS Xpanded Extra Long Stroke 12 inch subwoofer 252 euro
Peerless XLS-308 12 inch long stroke woofer with die-cast basket 197 euro
Scan Speak 30W/4558T00 Discovery 12” subwoofer 4ohm 262 euro
Scan-Speak 23W/4557T02 10 inch woofer long throw aluminium cone 365 euro
Dayton High Fidelity Subwoofer 15 inch RSS390HF-4 241 euro
Visaton 30 cm (12 inch) high-end woofer (1364) 313 euro
om maar een paar drivers te noemen
Maar is het dan niet veel handiger om 2 BK subs XXLS400 subs aan te schaffen? Voor 545 euro bouw je geen sub met Peerless 12inch + Hypex en werkt hem af...
http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xxls400.html
BK XXLS400
Specificaties:
•System Type: Actief systeem met variabele frequentie in een 50 liter gesloten behuizing.
•Versterker Input / Output: High Level 100K - Low Level 10K
•Gain Control Range: 60dB
•Drive Unit Impedance: 4 Ohm
•Input: 230V / 50Hz
•Afmetingen: 450D x 400H x 400W
•Gewicht: 27.7kg
•Afwerking: Satin Black, Silver, Cherry, Black Ash en Light Oak
•Leverbaar in: Down Fire en Front Fire
•Tegen meerprijs ook verkrijgbaar in: Gloss Black, Gloss White, Walnut en Rosewood
Kenmerken:
•2 jaar garantie
•400 watt RMS DC bipolair gekoppeld met linkwitz transformer
•Volledig handgebouwd in de UK
•Forward Firing 300mm (12") Peerless XXLS12 lange slag driver
•IEC Power Socket
Prijs € 545.- (incl. verzending)
* Elke BK subwoofer word geleverd met een gratis accessoires pakket: spikes, voedingskabel, een 5 meter high-level kabel en een 5 meter low-level kabel.
Peerless XXLS Xpanded Extra Long Stroke 12 inch subwoofer 252 euro
Peerless XLS-308 12 inch long stroke woofer with die-cast basket 197 euro
Scan Speak 30W/4558T00 Discovery 12” subwoofer 4ohm 262 euro
Scan-Speak 23W/4557T02 10 inch woofer long throw aluminium cone 365 euro
Dayton High Fidelity Subwoofer 15 inch RSS390HF-4 241 euro
Visaton 30 cm (12 inch) high-end woofer (1364) 313 euro
om maar een paar drivers te noemen
Maar is het dan niet veel handiger om 2 BK subs XXLS400 subs aan te schaffen? Voor 545 euro bouw je geen sub met Peerless 12inch + Hypex en werkt hem af...
http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xxls400.html
BK XXLS400
Specificaties:
•System Type: Actief systeem met variabele frequentie in een 50 liter gesloten behuizing.
•Versterker Input / Output: High Level 100K - Low Level 10K
•Gain Control Range: 60dB
•Drive Unit Impedance: 4 Ohm
•Input: 230V / 50Hz
•Afmetingen: 450D x 400H x 400W
•Gewicht: 27.7kg
•Afwerking: Satin Black, Silver, Cherry, Black Ash en Light Oak
•Leverbaar in: Down Fire en Front Fire
•Tegen meerprijs ook verkrijgbaar in: Gloss Black, Gloss White, Walnut en Rosewood
Kenmerken:
•2 jaar garantie
•400 watt RMS DC bipolair gekoppeld met linkwitz transformer
•Volledig handgebouwd in de UK
•Forward Firing 300mm (12") Peerless XXLS12 lange slag driver
•IEC Power Socket
Prijs € 545.- (incl. verzending)
* Elke BK subwoofer word geleverd met een gratis accessoires pakket: spikes, voedingskabel, een 5 meter high-level kabel en een 5 meter low-level kabel.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
handiger mss, maar niet leukerJeroenGRT schreef:Maar is het dan niet veel handiger om 2 BK subs XXLS400 subs aan te schaffen? Voor 545 euro bouw je geen sub met Peerless 12inch + Hypex en werkt hem af....
Daar heb je helemaal gelijk inHenkjan schreef:handiger mss, maar niet leukerJeroenGRT schreef:Maar is het dan niet veel handiger om 2 BK subs XXLS400 subs aan te schaffen? Voor 545 euro bouw je geen sub met Peerless 12inch + Hypex en werkt hem af....
Overigens heb ik vanmiddag de baspoort van de Vertigo dichtgestopt met pritex...en het resultaat
Hoe kan ik de wooferruimte het beste nu verkleinen? Deze is nu iets van 50 liter, en volgens de gegevens op lautsprechershop.de mag deze een gesloten behuizing hebben van 12,4L (62/39 Hz (-3dB/-8dB) . Het midden gebruikt 6L
Scan Speak 18W/8831G00 woofer
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 12,4 L volume
from 62/39 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
43 L volume bass reflex cabinet
with HP70 reflex tube, 19 cm long.
from 32/25 Hz (-3dB/-8dB).
Als je van die 50 liter echt terug kunt naar 12 liter, dan blijven er 38 loze liters over in de kast. Lijkt mij ideaal om deze dan te benutten voor een sub die je dan in de zijwand van de vertigo kast kunt bouwen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
als het goed klinkt,waarom dan veranderen?
mieter anders een paar zakjes zand in de kast.
en wat die subs kopen betreft:prima dingen wat mij betreft!
Een gesloten kast is eigenlijk nooit te groot (bij een grotere kast is minder vermogen nodig om de x-max te bereiken) tenzij je een hoge Q van een te kleine kast nuttig kunt gebruiken...JeroenGRT schreef:Het mid/laag is nu veel minder gekleurd, ik vind het laag nu kwalitatief veel beter. Gaat nu wel minder diep in het laag...en ik denk dat de woofer ruimte nou eigenlijk iets te groot is voor een gesloten systeem. Maar dit spreekt me al wel aan...ik denk dat een gesloten Vertigo + subs dus een goede optie is!
Misschien is eq (DSP) op je fronts toepassen ook een goed idee, om ze te ontlasten van het diepe laag en om het gebied tussen de 100 en 400 Hz beter aan je luisterruimte te kunnen aanpassen.
Een side woofer is in mijn situatie niet echt handig, aangezien ik de speakers niet helemaal vrij van de zij muren kan afzetten, anders was het misschien wel een optie geweest.Walt schreef:Als je van die 50 liter echt terug kunt naar 12 liter, dan blijven er 38 loze liters over in de kast. Lijkt mij ideaal om deze dan te benutten voor een sub die je dan in de zijwand van de vertigo kast kunt bouwen.
Groetjes Walter
Wat voor een DSP optie zou je aanbevelen? Ik ken eigenlijk alleen de Behringer...ik heb in de HP-70 baspoort nu wat pritex gestopt...zijn er betere manieren? Ik vind het zo al mooier klinken...bertor schreef:Een gesloten kast is eigenlijk nooit te groot (bij een grotere kast is minder vermogen nodig om de x-max te bereiken) tenzij je een hoge Q van een te kleine kast nuttig kunt gebruiken...
Misschien is eq (DSP) op je fronts toepassen ook een goed idee, om ze te ontlasten van het diepe laag en om het gebied tussen de 100 en 400 Hz beter aan je luisterruimte te kunnen aanpassen.
Zijn deze woofers niet te klein ??dre schreef:als het goed klinkt,waarom dan veranderen?
het kan altijd groter uiteraard!
ik vind de weergave van een grote woofer vaak wat gemakkelijker klinken.
alleen visueel is het snel een beetje overdreven......
ik vind de weergave van een grote woofer vaak wat gemakkelijker klinken.
alleen visueel is het snel een beetje overdreven......
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hallo Jeroen,
Volgens mij moet je het niet zoeken in meer geweld en oppervlak, maar in kwaliteit. Als je praat over 2 goede woofers van 10 of 12" in een gesloten kast met aktieve aansturing dan heb je in ieder geval meer dan genoeg kwantiteit aan laag.
Een goede kwaliteit en een goed totaalconcept is iets wat je niet zomaar bereikt door er nu een paar subs bij te zetten. Die BK kasten bijvoorbeeld, daar wordt een veel ouder type XXLS woofer (niet met een ALU membraan zoals de nieuwe versies) in gebruikt en ook de electronica is niet van het niveau van de Hypex. Je kunt inderdaad concluderen dat ze voor een kant en klare subwoofer niet duur zijn maar hoe ga je bepalen of ze gaan voldoen aan je eisen?
Een DSP in de signaalweg is leuk om van alles bij te stellen en naar smaak te kunnen afregelen. Processing doet echter altijd afbreuk aan de totale kwaliteit. Ook de Hypex DSP's hebben invloed op die manier. En Behringer helemaal.
Kortom; je kunt proberen op basis van gokken en een mix van de meningen hier op het forum op de goedkoopste manier een oplossing te vinden en dan maar hopen dat die bevalt, of te gaan voor een degelijke oplossing die misschien iets duurder is maar wel een veel grotere kans op succes heeft.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Volgens mij moet je het niet zoeken in meer geweld en oppervlak, maar in kwaliteit. Als je praat over 2 goede woofers van 10 of 12" in een gesloten kast met aktieve aansturing dan heb je in ieder geval meer dan genoeg kwantiteit aan laag.
Een goede kwaliteit en een goed totaalconcept is iets wat je niet zomaar bereikt door er nu een paar subs bij te zetten. Die BK kasten bijvoorbeeld, daar wordt een veel ouder type XXLS woofer (niet met een ALU membraan zoals de nieuwe versies) in gebruikt en ook de electronica is niet van het niveau van de Hypex. Je kunt inderdaad concluderen dat ze voor een kant en klare subwoofer niet duur zijn maar hoe ga je bepalen of ze gaan voldoen aan je eisen?
Een DSP in de signaalweg is leuk om van alles bij te stellen en naar smaak te kunnen afregelen. Processing doet echter altijd afbreuk aan de totale kwaliteit. Ook de Hypex DSP's hebben invloed op die manier. En Behringer helemaal.
Kortom; je kunt proberen op basis van gokken en een mix van de meningen hier op het forum op de goedkoopste manier een oplossing te vinden en dan maar hopen dat die bevalt, of te gaan voor een degelijke oplossing die misschien iets duurder is maar wel een veel grotere kans op succes heeft.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
dus grotere woofers zijn niet goed van kwaliteit?
beetje kort door de bocht,vind je niet?
dat heeft niemand beweerd.dus grotere woofers zijn niet goed van kwaliteit?
denk liever mee in plaats van tegen.