Afstand baspoort-luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Afstand baspoort-luidspreker
Een korte vraag.
Wat is de minimale of geadviseerde afstand tussen een luidspreker en het uiteinde van de baspoort (trompetvorm) ?
Ik ga namelijk voor de ER18DXT. De kast is namelijk gecalculeerd op 14.9 liter. D.w.z. een kast van 14" x 8.5" x 12". Naar mijn berekeningen kom ik uit (met 22mm hout) op 40cm x 26cm x 23.8cm extern en 35.6cm x 21.6cm x 19.4cm intern. Maar op deze wijze een baspoort achter de tweeter plaatsen van 19.7 cm of 7.75" is krap.
Andreas
Wat is de minimale of geadviseerde afstand tussen een luidspreker en het uiteinde van de baspoort (trompetvorm) ?
Ik ga namelijk voor de ER18DXT. De kast is namelijk gecalculeerd op 14.9 liter. D.w.z. een kast van 14" x 8.5" x 12". Naar mijn berekeningen kom ik uit (met 22mm hout) op 40cm x 26cm x 23.8cm extern en 35.6cm x 21.6cm x 19.4cm intern. Maar op deze wijze een baspoort achter de tweeter plaatsen van 19.7 cm of 7.75" is krap.
Andreas
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Hou de frontmaat van de ERDXT op 35(h) bij 21,6(b) (dat is belangrijk). De diepte is bij 14,9l dan toch wat groter: je baspoort past dan goed achter de DXT.
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Philips was in de jaren 80 koploper op luidsprekergebied en deed ook eigen onderzoek, ondermeer naar de beste locatie voor een baspijp. Meeste basopbrengst ontstaat wanneer de uitgang van de baspijp zo dicht mogelijk bij de driver wordt geplaatst (het gat naar buiten dus). De achterkant is dus sowieso niet de goede kant. In een kast van 15 liter die voldoende laag moet gaan zit je dan al snel vast aan een gebogen baspijp. Ook al omdat de plaatsing van de ingang van de pijp (dus de kant die in de box zit) het best zo ver mogelijk van alle wanden is. Met een rechte pijp lukt dat niet.
Nu is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want PVC buis van meer dan 22 mm in een nette bocht buigen, het is mij ondanks vele pogingen niet gelukt. Gelukkig zijn er bochten in de handel die flauw genoeg zijn voor een baspijp, en die verkrijgbaar zijn in diameters tot 60 mm (bij RU58 in Den Haag, bijvoorbeeld). Voor een 15 liter kast is dat wel genoeg. Met dan nog wat rechte buis is het allemaal prima af te stellen en passend te maken.
Nog een verdere tip: een trompetvormige uitstroomopening aan de kant die naar buiten gaat is zinvol omdat het luchtgeruis bij hogere volumes vermindert. Aan de kant die in de kast uitkomt is het nuttig een wat langzamere verbreding en dan een trompetje te hebben. Dat heeft Harman dan weer uitgedoktert. Kijk maar eens naar die lange buis die in hun belachelijk dure doorzichtige desktopspeaker zit, Crystal of zo geheten, bijna USD 1000 per paar. Je kunt zien hoe de buis voordat-ie in de kast uitkomt langzaam verbreedt. Dat voorkomt ook alweer luchtgeruis, maar vermindert voorts pipe resonances. Handig als je de buis naar voren laat uitkomen.
Nu is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan, want PVC buis van meer dan 22 mm in een nette bocht buigen, het is mij ondanks vele pogingen niet gelukt. Gelukkig zijn er bochten in de handel die flauw genoeg zijn voor een baspijp, en die verkrijgbaar zijn in diameters tot 60 mm (bij RU58 in Den Haag, bijvoorbeeld). Voor een 15 liter kast is dat wel genoeg. Met dan nog wat rechte buis is het allemaal prima af te stellen en passend te maken.
Nog een verdere tip: een trompetvormige uitstroomopening aan de kant die naar buiten gaat is zinvol omdat het luchtgeruis bij hogere volumes vermindert. Aan de kant die in de kast uitkomt is het nuttig een wat langzamere verbreding en dan een trompetje te hebben. Dat heeft Harman dan weer uitgedoktert. Kijk maar eens naar die lange buis die in hun belachelijk dure doorzichtige desktopspeaker zit, Crystal of zo geheten, bijna USD 1000 per paar. Je kunt zien hoe de buis voordat-ie in de kast uitkomt langzaam verbreedt. Dat voorkomt ook alweer luchtgeruis, maar vermindert voorts pipe resonances. Handig als je de buis naar voren laat uitkomen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Bij een 3-weg is de voorkant prima, niet bij een 2-weg. Anders komt er middentoon'rommel' uit de pijp die de boel redelijk kan verstoren. Het gaat hier om een 2-weg ontwerp.vacuphile schreef:De achterkant is dus sowieso niet de goede kant
Bij een slotpoort (vierhoekig baskanaal met plaatmateriaal ipv een PVC pijpje bijvoorbeeld) is het ook aan te bevelen die ietwat schuin te plaatsen, dit verminderd de staande golven ietwat. Dat zal bij de Harman groep baspijpjes ook wel de reden zijn, niet poortruis verwacht ik. Daar had B&W dan weer mooie golfbal'putjes' voor in de flow openingen
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Nope, maar je moet doen wat je goed dunkt. Alleen zap nog even naar Zaph om te vernemen wat zijn nieuwste inzichten op dit gebied zijn, gewoon voor de zekerheid.wouter schreef:Bij een 3-weg is de voorkant prima, niet bij een 2-weg. Anders komt er middentoon'rommel' uit de pijp die de boel redelijk kan verstoren. Het gaat hier om een 2-weg ontwerp.vacuphile schreef:De achterkant is dus sowieso niet de goede kant
Bij een slotpoort (vierhoekig baskanaal met plaatmateriaal ipv een PVC pijpje bijvoorbeeld) is het ook aan te bevelen die ietwat schuin te plaatsen, dit verminderd de staande golven ietwat. Dat zal bij de Harman groep baspijpjes ook wel de reden zijn, niet poortruis verwacht ik. Daar had B&W dan weer mooie golfbal'putjes' voor in de flow openingen
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Super uitleg allen, daar heb ik wat aan.
Even uitgaande van een rechte trompetpijp; Ik heb een 50mm pijp met een lengte van ongeveer (Zaph) 19,3cm of 7.75 inch alleen via Intertechnik.de kunnen vinden. Europe-audio en Rumoh hebben niet de pijp die ik zoek. Hebben jullie nog andere ideen ?
Even uitgaande van een rechte trompetpijp; Ik heb een 50mm pijp met een lengte van ongeveer (Zaph) 19,3cm of 7.75 inch alleen via Intertechnik.de kunnen vinden. Europe-audio en Rumoh hebben niet de pijp die ik zoek. Hebben jullie nog andere ideen ?
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Omdat die baspijp me wel erg lang leek heb ik snel wat berekeningen gedaan op basis van de specificaties van de fabrikant, aangevuld met sim, en een 7 " pijp van 50 mm geeft al een Fb van 45 Hz, wat al aan de lage kant is. Ik denk dat de optimale lengte ergens tussen de 5 3/8 " en de 7 " zal liggen.Andreas schreef:Super uitleg allen, daar heb ik wat aan.
Even uitgaande van een rechte trompetpijp; Ik heb een 50mm pijp met een lengte van ongeveer (Zaph) 19,3cm of 7.75 inch alleen via Intertechnik.de kunnen vinden. Europe-audio en Rumoh hebben niet de pijp die ik zoek. Hebben jullie nog andere ideen ?
Overigens is de kast net iets te klein om met deze speaker optimaal recht naar het laag te komen; rond de 18 liter zou beter zijn, zeker omdat de fabrieksopgave van Qe vrijwel altijd lager is dan gemeten. De pijp kan dan ook nog korter worden, wat de plaatsing vergemakkelijkt.
Als je de woofers al hebt zou je ze eigenlijk even moeten laten doormeten om zodoende tot een optimaal ontwerp te komen. Of misschien is er een forumlid dat dit al heeft gedaan en die zijn resultaten wil delen.
Re: Afstand baspoort-luidspreker
Met de mogelijkheid om de pijp aan de voorzijde te plaatsen.
