L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Oh ja.. :-#

Gefixed! :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Oh ja, ik lees dat de meesten als laatste laagje MDF gebruiken. Heeft dit een specifieke reden? Ik wil de zijkanten fineren, maakt het daar voor nog uit? Volgens de folklore zou het beter te fineren zijn, maar is dat ook zo?
Het ligt eraan wat voor triplex jij gaat gebruiken. Dat echte buigtriplex, is ontzettend zacht. Als je daar fineer op plakt kun je heel snel een deukje oplopen.

Afbeelding

Eigenlijk al het andere triplex kun je gewoon op fineren. Een laagje mdf heeft niet echt meerwaarde. Als je hoogglans gaat aflakken is mdf misschien een iets strakkere basis voor je fineer.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Arno schreef:
MichaelB schreef:
Oh ja, ik lees dat de meesten als laatste laagje MDF gebruiken. Heeft dit een specifieke reden? Ik wil de zijkanten fineren, maakt het daar voor nog uit? Volgens de folklore zou het beter te fineren zijn, maar is dat ook zo?
Het ligt eraan wat voor triplex jij gaat gebruiken. Dat echte buigtriplex, is ontzettend zacht. Als je daar fineer op plakt kun je heel snel een deukje oplopen.

Afbeelding

Eigenlijk al het andere triplex kun je gewoon op fineren. Een laagje mdf heeft niet echt meerwaarde. Als je hoogglans gaat aflakken is mdf misschien een iets strakkere basis voor je fineer.
Is het dan geen optie om het dan te impregneren met epoxy of lijm met buigtriplex?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Nu begint het grote wachten (door een gebrek aan lijmklemmen)...

Aan de schuine zijde heb ik een tijdelijk steunplankje geschroefd, zodat ik houvast heb voor de lijmklemmen en de boven- en onderzijde goed geplaatst kunnen worden.
De lijmklemmen zitten in eerste instantie los-vast. Daarna gewichten stapelen. Hierdoor drukken de paneeltjes goed op elkaar en kunnen niet verschuiven door de lijmklemmen. Als het voldoende perst (de lijm komt aan alle zijden tevoorschijn), dan schroef ik de lijmklemmen vast.
LASMSlijmen1.jpg
LASMSlijmen2.jpg
Het lijkt riskant om 15KG aan gewichten op deze constructie te stapelen, maar het geheel is waterpas en de lijmklemmen houden alles netjes in het gareel.

Ik twijfel nog om een bracing in het midden te zetten, want het lijkt me eigenlijk wel sterk zat. De overspanning is maar 25cm. Wat denken jullie? De wanden worden 16mm dik (4 lagen 4mm multiplex).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

LASMSIMG_0049.jpg
LASMSIMG_0050.jpg
De eerste onderdelen zijn netjes gelijmd. Als ze voorkant tegen voorkant staan, dan zit er nog geen millimeter verschil in!
Arno schreef:
Eigenlijk al het andere triplex kun je gewoon op fineren. Een laagje mdf heeft niet echt meerwaarde. Als je hoogglans gaat aflakken is mdf misschien een iets strakkere basis voor je fineer.
Het is gewoon standaard triplex. Ik zal voelen of het idd. glad wordt of niet, dan is een laatste laagje MDF een goed idee.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Lekker bezig, en goed gevonden, die lijm-methode.

Als ik het goed begrijp liggen de ronde lijmvlakken van de bodem en het dek nu niet in lijn met elkaar. Ga je daar vullende lijm gebruiken?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Lekker bezig, en goed gevonden, die lijm-methode.

Als ik het goed begrijp liggen de ronde lijmvlakken van de bodem en het dek nu niet in lijn met elkaar. Ga je daar vullende lijm gebruiken?
Thanks!

Klopt de vlakken liggen niet boven elkaar, doordat de achterkant 15 graden voorover helt. Het buigen van het triplex kan gewoon, ik buig dit er ook schuin langs, dus eigenlijk op een normale manier (of ik begrijp je niet). Het moet er best wel met kracht omheen geduwd worden, hopelijk gaat dat goed. Ik zit er eigenlijk over te denken om alle plaatjes vast voor te buigen, want met name het laatste stukje waar de kromming het grootste is, is echt veel kracht voor nodig.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Maar je moet toch de bodem en het dek met een rechte lijn met elkaar verbinden. Volgens mij gaat dat zo niet.
Bijlagen
sms.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Jawel toch?

Hoe de plaatjes triplex er omheen gebogen worden, dat maakt toch niet uit, die zie je later toch niet meer? Ben net nog even de garage in gegaan, omdat ik twijfelde over wat je zei, maar ik zie het niet :?
De plaatjes krijg ik er wel omheen gevouwen (wel onder DIKKE spanning...). Daar ben ik wel bang voor: mal los en PTOING :roll:

De speaker komt achterover hellend (voor het oog zijn de achter- en voorzijde dan verticaal) op 2 pootjes te staan.
achterover hellend.png
achterover hellend.png (13.62 KiB) 481 keer bekeken
Volgens mij begrijp ik je wel, maar snap ik je niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Wat hij bedoelt is het volgende: Je hebt de boven en onderkant onder een hoek verlijmd. De gebogen zijkanten worden wel recht geplaatst. Daardoor krijg je een schuin vlak (je boven en onderkant) die verlijmd moeten worden met een recht vlak. Je hebt hier dus een zeer klein lijmoppervlak en een flinke kier. Als ik het teken snap je het wel maar dat moet wachten tot morgen...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ah, dan snapte ik het wel. :mrgreen:

De eerste plaatjes leg ik er ook schuin op, dus met de gebogen zijkanten mee. Ik heb gekeken en die sluiten netjes aan. Aan de achterzijde sla ik er voor de zekerheid een paar kleine spijkertjes in. Daarna kan ik de rest er gewoon recht op leggen (lijkt mij).
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Zoals beloofd nog even de tekening. Nee, hij is niet op schaal...
Bijlagen
Schuine zijde verlijmen.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Jah, dat begrijp ik, maar zoals ik zei: ik lijm het triplex ook schuin. Dus eigenlijk recht op de schuine plankjes. Het wordt met de richting van de schuine plankjes mee gelijmd. Uhm, ik zet nu even de mal in elkaar, dan schiet ik wel een foto. Dat is een stuk duidelijker :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Even een proefplaatje tussen de mal gedrukt en het is me nu duidelijk wat jullie bedoelen :oops:

Er is idd. een kier aan beide zijden te zien. Ik zal hier iets van een vullende lijm moeten gebruiken. Dit zal alleen de eerste laag zijn (neem ik aan).

Waar ik me meer zorgen over maak is de bolling in het midden! :x
Nu is het makkelijk zat om daar ook een bracing te zetten om het hout in het midden aan te drukken, maar volgens mij plopt dat meteen weer terug zodra ik de mal open. Of niet? Is het een goed idee om 2 plaatjes tegelijk te lijmen om zo min mogelijk kans op terugspringen te hebben of blijf ik dit houden?
LASMSIMG_0051.jpg
LASMSIMG_0053.jpg
LASMSIMG_0054.jpg
LASMSIMG_0055.jpg
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Wat een vorderingen, ziet er veelbelovend uit!
Probeer de nerven van het buigtriplex eens evenwijdig te houden met het voor en achterpaneel, ik denk dat de bollingen dan al een stuk minder worden in het midden.
Je zou de openingen die gaan ontstaan door de 'verkeerde' schuining inderdaad op kunnen vullen met vullende houtlijm en vervolgens nog afwerken met een plaatje triplex o.i.d.
Succes met de verdere bouw.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
Wat een vorderingen, ziet er veelbelovend uit!
Probeer de nerven van het buigtriplex eens evenwijdig te houden met het voor en achterpaneel, ik denk dat de bollingen dan al een stuk minder worden in het midden.
Bedankt!

Buigen met de nerf mee kan niet, dan zegt het plaatje *KRAK* :mrgreen:

Net heb ik het plaatje nader geïnspecteerd en lijkt de bolling alleen aan het uiteinde te zitten, daar waar de speaker al opgehouden is. Als ik met een vorm langs het hout ga, dan lijkt er geen bolling in het midden te zitten.

Arno, om de hoeveel centimeter klem jij meestal dit soort vormen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Bedoel je of ik er nog bracing in zou lijmen? Met deze overspanning kun je best zonder een extra bracing die ronde vorm netjes buigen. Het probleem bij jou is dat er nog geen baffle op zit. Daarom gaat het triplex daar bol staan. Ik zou dus alvast een baffle plaatsen, met daaraan de juiste schuinte. Tegen die baffle kun je alle lagen triplex aanlijmen. In die baffle kun je dan een sparing maken waar de tb's inpassen (de 'cutout' zeg maar), en alle kopse kanten van het triplex kun je dan weer afdekken met een laagje 4mm mdf, dat gelijk dient om de tb's in te verzinken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Oh ja, dat is een goeie! Ik doe dan eigenlijk wat ik aan de achterzijde ook doe: vastklemmen op die baffle (de achterzijde is ook een baffle voor de sub). Stom dan ik daar niet opgekomen ben :shock:

Ik wilde dit netjes afzagen en daar tegenaan de baffle lijmen, maar dit is nog VEEL makkelijker, want dan is het een kwestie van de frees erlangs jetsen en idd. een plaatje MDF met uitsparing voor de TB's! Gelukkig heb ik meer verstand van dingussen! :mrgreen:

Senks, zometeen even een baffle lijmen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Ah, je snapt hem al.
Ik was nog even een schetsje aan het maken dus dat plaats ik dan toch nog maar even. :D
Bijlagen
sms2.png
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Als het je toch niet zint, die kieren, dan zou je met een lange plank met schuurpapier de twee rondingen tegelijk kunnen schuren. Als je de schuurplank evenwijdig houd met de baffles, en je schuurt rustig tot de kier weg is (en je dus niets van de vorm wegschuurt), dan vergroot je het lijmoppervlak wel aanzienlijk.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heren....

Ik heb een KNOEPER van een rekenfout gemaakt...... ](*,) ](*,)

Zoiets heb ik nog nooit gehad. Voel me er behoorlijk KL()TE over.

Ben de baffle aan het opmeten, die erin geplaatst moet worden <---- komt 'ie ----> 21,5cm <<<<<stilte>>>>>

4 Tang Bands zijn 4 x 57mm.

Hoe in godsnaam heb ik dat fout kunnen doen? De achterkant zit er tegenaan gelijmd in plaats van ertussen. #-o
Kan dus weer opnieuw beginnen. Hmmm, weer 2 boven- en onderkanten maken. Opnieuw lijmen. 2 Baffles maken en lijmen.
)*^$#^^#$@(()@#*#%^%$)$)@*&#^%#%#&$^#(*#

Ik zou hier maar 3 Tang Bands in kwijt kunnen en dat wil ik niet. Het zijn wel heel lieve kleine kastjes zo. Godnondejuu!
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Shit :(
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Shit :(
Jah. De baffles zitten er wel mooi in, dat dan weer wel...
En dan nog: al lijm ik de achterkant ertussen, dan kom ik niet aan de 28cm die ik nodig heb. HEH?!!

Volgens mij ben ik bij het laten zagen in de fout gegaan en had ik opgeschreven dat ik 28cm nodig had en heb hier alsnog 3,6cm (2x hout dikte) van afgetrokken en dan alsnog een rekenVout gemaakt, want de plankjes zijn 25,4cm, GWWWAAAARRRRGGHH :evil: Meuh.
:lol:

Goed, kan er alweer om lachen.

Stom is het wel. beetje

Volgens mij ga ik m'n kont v@ tegen de crib gooien en door met deze speakers. Moet alleen even bedenken wat ik ga doen met 3 TB's i.p.v. 4.... Strakjes even lekker over slapen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Nog lui ook? :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Nog lui ook? :lol:
Heb ik wel verdient na deze traumatische ervaring (op speaker gebied althans).

Ik ben wel aan het twijfelen hoor, want zoals de tekening is, zo vind ik ze mooi en het komt goed uit v.w.b. de weerstand (4ohm i.p.v. 6).
Als Heatside de tekening nu eens zou aanpassen (schaamteloze hint!) dat er 3 TB's in zouden zitten en de hoogte met 3cm verlaagt wordt, dan zou ik kunnen zien oft wah is. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”